Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 april 2010, 11:32   #101
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Kijk eens aan, de eens zo talrijk aanwezige (gratis uitgedeelde en zwaar gesponsorde) Vlaamse leeuwen worden veilig verstopt achter een tricolore vlaggenzee. De tijden veranderen, inderdaad.

't is natuurlijk wel de zwitserse in't midden die de belangrijkste is
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 11:32   #102
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
zeg ik ni op dit forum.
maar jij zal mijn naam wel weten dankzij De Waal.
dus, ga iemand anders lastig vallen!
Shadowke, is dit eigenlijk leuk constant de 13-jarige uit te hangen?

Laatst gewijzigd door MaGNiFiCaT : 5 april 2010 om 11:33. Reden: smiley vergeten, potverdikke toch!
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 11:35   #103
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Shadowke, is dit eigenlijk leuk constant de 13-jarige uit te hangen?
ik laat mij gewoonweg niet doen.
meer is het niet.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 11:38   #104
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
't is natuurlijk wel de zwitserse in't midden die de belangrijkste is
Wat een beest, die cancellara!
Volgende keer doe ik mee vlaggenzwaaien, maar dan vooral om Cancellara te gaan bewonderen.

(Maar ik zal waarschijnlijk toch geen tijd hebben daarvoor.)
Oud 5 april 2010, 11:40   #105
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
De voorstanders van BE hebben even een dipje gehad toen Leterme de flaminganten toeliet op in juni 2007 om naast hem met hun vlaggen te zwaaien na zijn overwinning.
De flaminganten dachten dat hun momentum toen gekomen was; maar dat window of opportunity is intussen voorbij en de voorstanders van BE komen weer complexloos aan het woord/laten zich zien.
Ook Leterme is intussen slimmer geworden, heeft n-va gedumpt en spreekt over samenwerkingsfederalisme.
Leterme heeft zich politiek laten castreren. In Vlaanderen zal hij nooit meer de fameuze 800 000 stemmen halen. Veel Vlamingen hadden toen een groot vertrouwen in die man. Dit is voorgoed voorbij.
Oud 5 april 2010, 11:43   #106
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Leterme heeft zich politiek laten castreren. In Vlaanderen zal hij nooit meer de fameuze 800 000 stemmen halen. Veel Vlamingen hadden toen een groot vertrouwen in die man. Dit is voorgoed voorbij.
idd! mooi verwoord.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 11:44   #107
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik hoop zelfs dat die "buren" Franstalig zouden zijn en dat ze in het Frans onder hen zouden spreken! Nog meer spanningen voorzien!
Natuurlijk, jij hoopt er werkelijk op dat de boel vroeg of laat zal escaleren en dat er ooit eens geweld gebruikt gaat worden, he? Zodat de Franstaligen weer eens in hun slachtofferrol kunnen kruipen en de Vlamingen de schuld kunnen geven, nietwaar?

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 5 april 2010 om 11:44.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 11:45   #108
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Vlaanderen = en blijft België.

Waarom jij er verfransing bijsleurt is me een raadsel.
Ah! En omdat het (voorlopig) België is, mag le français er altijd en overal gebruikt worden. Je zit volledig in het discours van de Francofonen: "Nous sommes quand-même en Belgique!" Voor dat soort mensen bestaat artikel vier van de grondwet niet. Jij hoort daar ook bij.
Oud 5 april 2010, 11:47   #109
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ken een aantal Vlamingen die bij het shoppen in een stad waar ze hen niet kennen Frans spreken, omdat het sjieker klinkt.

Kan iemand mij zeggen welke soort Vlamingen dat zijn ?
Ja, kwallen met een zeer dikke nek. Waarschijnlijk kennen ze niet eens behoorlijk Nederlands, alleen maar "Vloms". Zo gaat dat.
Oud 5 april 2010, 11:53   #110
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Natuurlijk, jij hoopt er werkelijk op dat de boel vroeg of laat zal escaleren en dat er ooit eens geweld gebruikt gaat worden, he? Zodat de Franstaligen weer eens in hun slachtofferrol kunnen kruipen en de Vlamingen de schuld kunnen geven, nietwaar?
De tijd van zich laten doen is gewoon voorbij!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 12:11   #111
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Ik ken een aantal Vlamingen die bij het shoppen in een stad waar ze hen niet kennen Frans spreken, omdat het sjieker klinkt.

Kan iemand mij zeggen welke soort Vlamingen dat zijn ?
Simpel: dat zijn Vlaamse snobs en eigenlijk ook zielige mensen, want als je denkt dat je anno 2010 nog prestige wint door Frans te spreken in Nederlandstalig gebied, ben je niet goed bezig.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 12:12   #112
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Waarschijnlijk kennen ze niet eens behoorlijk Nederlands, alleen maar "Vloms". Zo gaat dat.
Behoorlijk Oostends, behoorlijk Antwaaarps, behoorlijk Limburgs of behoorlijk Brabants is wat mij betreft ook behoorlijk. Daar is niets onbehoorlijks aan. Het is gewoon anders dan het Algemeen Nederlands maar het blijft wel nog altijd Nederlands en biedt zelfs een bijkomende rijkdom aan woordenschat, tongval, ... Uiteindelijk zijn al die dialecten of streektalen van het Nederlands taalgebied wel de wortels van onze taal. Ons afsnijden van die wortels zou behoorlijk pedant zijn zeker als dat gecombineerd wordt met een zekere mate van superioriteitsgevoel. Het is aan de wetenschappers van het Algemeen Nederlands om zoveel als mogelijk de rijkdom van al onze streektalen en dialecten op te nemen in dat Algemeen Nederlands en aldus de woordenschat van onze streektalen een groter platform te bieden en te werken aan een Algemeen Nederlands dat zich daarmee verrijkt. We moeten ons Algemeen Nederlands voortdurend democratiseren en dat vraagt een voortdurend proces. Een Nederlands dat zich kunstmatig probeert af te snijden van haar wortels kan alleen maar een kunstmatige taal worden en dat zou wel degelijk een spijtige verarming zijn.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 5 april 2010 om 12:14.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 12:46   #113
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Behoorlijk Oostends, behoorlijk Antwaaarps, behoorlijk Limburgs of behoorlijk Brabants is wat mij betreft ook behoorlijk. Daar is niets onbehoorlijks aan. Het is gewoon anders dan het Algemeen Nederlands maar het blijft wel nog altijd Nederlands en biedt zelfs een bijkomende rijkdom aan woordenschat, tongval, ... Uiteindelijk zijn al die dialecten of streektalen van het Nederlands taalgebied wel de wortels van onze taal. Ons afsnijden van die wortels zou behoorlijk pedant zijn zeker als dat gecombineerd wordt met een zekere mate van superioriteitsgevoel. Het is aan de wetenschappers van het Algemeen Nederlands om zoveel als mogelijk de rijkdom van al onze streektalen en dialecten op te nemen in dat Algemeen Nederlands en aldus de woordenschat van onze streektalen een groter platform te bieden en te werken aan een Algemeen Nederlands dat zich daarmee verrijkt. We moeten ons Algemeen Nederlands voortdurend democratiseren en dat vraagt een voortdurend proces. Een Nederlands dat zich kunstmatig probeert af te snijden van haar wortels kan alleen maar een kunstmatige taal worden en dat zou wel degelijk een spijtige verarming zijn.
Ik vrees dat je mijn tekst nogal eenzijdig interpreteert Hendrik. Ik heb niets tegen het dialect op zichzelf. Het Vlaams dialect dat ik ken (West-Vlaams) gebruik ik ook, als de omstandigheden zich daartoe lenen. Dat heb ik hier, in mijn epische discussies met system, reeds meerdere malen geschreven. Maar om even op die snobs terug te komen die (wanneer ze van huis weg zijn) zo graag Frans tateren, ik weet bij ervaring dat het dikwijls om mensen gaat die Algemeen Nederlands niet goed kennen. Dat zou op zichzelf misschien nog niet eens zo erg zijn. Maar het ergerlijke aan die figuren is dat ze neerkijken op dat A.N. en er niet de minste appreciatie weten voor op te brengen. Anders gezegd, ze verloochenen hun eigen identiteit, ten voordele van la langue de Voltaire.

Laatst gewijzigd door quercus : 5 april 2010 om 12:54.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 12:47   #114
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Je blaast warm en koud tegelijk. Dialecten zijn belangrijk en mogen niet verdwijnen. Maar je moet ze wel in hun juiste context plaatsen. Iemand uit Oostende die in Gent of waar dan ook buiten Oostende zijn of haar dialect gebruikt is een onbeschofterik. Beschaafde mensen doen dit niet Punt.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 12:48   #115
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard Sputkalut op de Ronde van Vlaanderen ?

Ik stel voor dat we ervoor zorgen dat de organisatoren van de Ronde Van Vlaanderen in 2011 de Frans-Vlaamse punkgroep SPUTKALUT uitnodigen om te spelen op het groot podium aan de aankomst. Die hebben een vlag die alle andere overklast.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  sputkalut.jpg‎
Bekeken: 66
Grootte:  90,7 KB
ID: 65551  

Oud 5 april 2010, 13:04   #116
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
(...)Iemand uit Oostende die in Gent of waar dan ook buiten Oostende zijn of haar dialect gebruikt is een onbeschofterik. Beschaafde mensen doen dit niet Punt.
Arno HINTJENS die spreekt Oostends op radio en tv en die wordt nooit ondertiteld dus blijkbaar begrijpbaar voor iedereen. Dus wat is uw probleem met het Oostends? Ik ben een Brusselaar en Brabander maar als ik al onze Vlaamse dialecten hoor dan vind ik dat met de dag mooier en charmanter. Waarom zouden we een Amerikaan die Engels spreekt in Gent beschaafd moeten vinden en een Oostendenaar die Oostends spreekt in Gent een onbeschofterik? Ik denk dat ik u niet kan volgen. Misschien heb ik ondertussen al iets teveel naar 't Hof Van Commerce, Flip Kowlier, Wannes Van de Velde en Walter De Buck geluisterd om te begrijpen dat de rijkdom van het Nederlands voor een groot gedeelte buiten het ABN ligt en dat het tijd wordt dat we dat ABN met alle zachte middelen openbreken door bv. meer streektaalsprekers op radio en tv toe te laten.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 5 april 2010 om 13:05.
Oud 5 april 2010, 14:15   #117
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Arno HINTJENS die spreekt Oostends op radio en tv en die wordt nooit ondertiteld dus blijkbaar begrijpbaar voor iedereen. Dus wat is uw probleem met het Oostends? Ik ben een Brusselaar en Brabander maar als ik al onze Vlaamse dialecten hoor dan vind ik dat met de dag mooier en charmanter. Waarom zouden we een Amerikaan die Engels spreekt in Gent beschaafd moeten vinden en een Oostendenaar die Oostends spreekt in Gent een onbeschofterik? Ik denk dat ik u niet kan volgen. Misschien heb ik ondertussen al iets teveel naar 't Hof Van Commerce, Flip Kowlier, Wannes Van de Velde en Walter De Buck geluisterd om te begrijpen dat de rijkdom van het Nederlands voor een groot gedeelte buiten het ABN ligt en dat het tijd wordt dat we dat ABN met alle zachte middelen openbreken door bv. meer streektaalsprekers op radio en tv toe te laten.
Je weet je voorbeelden wel goed te kiezen vind ik. Om te beginnen is Arno een oetlul die die geen enkele taal goed beheerst. Zijn Franse teksten worden door anderen geschreven. Natuurlijk spreekt hij Oostends op radio en TV, omdat hij geen behoorlijke zin in het Nederlands kan formuleren. Het feit dat hij niet ondertiteld wordt betekent ook niet dat iedereen hem begrijpt. Wat Kowlier betreft, wel dat is ongeveer de enige dialectzanger die ik niet begrijp. Zijn taaltje is even onbegrijpbaar als Chinees.

Natuurlijk spreekt men in Amerika Engels, weliswaar met een vettig accent. Je vergelijking is er met de haren bijgesleurd.

Ik heb er geen bezwaar tegen wanneer mensen in het dialect zingen. Dit is al decennia lang het geval. Maar dat betekent lang niet dat het dialect moet ingeburgerd worden als gewone spreektaal. Het feit dat jij deze visie promoot is voor mij totaal onbegrijpelijk. De Vlamingen hebben zeer lang moeten vechten om een behoorlijke taal te bekomen. Dat jij met je stelling de franstaligen die het zogenaamde "Vlaams" terecht als een boerentaaltje beschouwen, in de kaart speelt is jouw probleem, maar stop dan met hier de overtuigde Flamingant uit te hangen.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 14:28   #118
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb geen probleem met streektalen of dialecten mits voor lokaal gebruik. Ik vind het wel problematisch dat men in een miezerig taalgebiedje als de onze elkaar niet meer verstaat na 100 kilometer. Dialecten maken een taal rijker maar vormen geen alternatief voor de standaardtaal. Je kan moeilijk verwachten dat andere onze taal ernstig nemen als we dat zelf niet doen. En bon de reden waarom Arno niet wordt vertaald is dat niemand hem verstaat zeker?
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 14:52   #119
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Ik heb geen probleem met streektalen of dialecten mits voor lokaal gebruik. Ik vind het wel problematisch dat men in een miezerig taalgebiedje als de onze elkaar niet meer verstaat na 100 kilometer. Dialecten maken een taal rijker maar vormen geen alternatief voor de standaardtaal. Je kan moeilijk verwachten dat andere onze taal ernstig nemen als we dat zelf niet doen.
Het gebeurt niet vaak bij jouw posts, maar:

²!
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 15:15   #120
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Je blaast warm en koud tegelijk. Dialecten zijn belangrijk en mogen niet verdwijnen. Maar je moet ze wel in hun juiste context plaatsen. Iemand uit Oostende die in Gent of waar dan ook buiten Oostende zijn of haar dialect gebruikt is een onbeschofterik. Beschaafde mensen doen dit niet Punt.
beschaafde mensen weten te negeren welke taal gesproken wordt en focussen zich op het begrijpen van hetgeen gezegd wordt. Dat doen beschaafde mensen.

p.s. ik begrijp Arno perfect.

Laatst gewijzigd door the_dude : 5 april 2010 om 15:17.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be