Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 april 2010, 20:08   #21
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Er is ook geen god die alles schiep en die ons schiep en die dan verder op vakantie ging zonder ons te laten weten wie we zijn en waarom!!
Maar ge denkt wel dat god dat aan een legerleider met een hoekje af liet weten ?
Het wordt tijd dat hij eens zijn vakantie onderbreekt en eens aan alle mensen komt vertellen hoe de vork aan de steel zit.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 20:09   #22
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
- Foutje, aangepast

- Maakt geen verschil. Niet meer dan een walgelijke manier om mensen te misbruiken en domineren.

Trouwens :

The Apostolic Fathers and the Apologists mostly dealt with topics other than original sin.[2] The doctrine of original sin was first developed in second-century Bishop of Lyon Irenaeus's struggle against Gnosticism.[2] The Greek Fathers emphasized the cosmic dimension of the Fall, namely that since Adam human beings are born into a fallen world, but held fast to belief that man, though fallen, is free.It was in the West that precise definition of the doctrine arose.Augustine of Hippo taught that original sin was both an act of foolishness (insipientia) and of pride and disobedience to God of Adam and Eve. He thought it was a most subtle job to discern what came first: self-centeredness or failure in seeing truth[13]. The sin would not have taken place, if satan hadn't sown into their senses „the root of evil” (radix Mali).

Bron : Wiki
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 20:25   #23
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Maar ge denkt wel dat god dat aan een legerleider met een hoekje af liet weten ?
Het wordt tijd dat hij eens zijn vakantie onderbreekt en eens aan alle mensen komt vertellen hoe de vork aan de steel zit.
Nu het is absoluut niet belangrijk hoe we dat gaan weten. Belangrijk is dat we dat weten. Als je zeker bent dat een land nucleair gaat aanvallen, dan ga je de mensen waarschuwen, en als iemand (zonder bewijs) in jouw weg komt om jouw boodschap (van de autoriteit) te stoppen dan moet je bestrijden, en indien die geweld gebruikt, moet je terug slaan.

De waarheid is niet met emoties te leren kennen zoals jij hier in dit geval doet, legerleider, so what? Wa's problem??! Te zwak om een waarom te vertellen.

Wij zelf werken met boodschappen en communicatie is onmogelijk zonder boodschap, de openbaring en profeetschap is een boodschap, wat in je oren krijgt en door hersenen elektrisch wordt verwerkt is een boodschap.

Er moet gewoon een communicatie zijn (hoe en op welke manier interesseert mij niet en de profeetschap is de enige manier die bevestigend de wereld heeft gekend profeet na een andere).

Met het verstand alleen kun je niets inzien, met de ogen alleen kun je niets zien, dus er moet iets zijn, en als het deze bevestigende boodschappen van alle profeten (islam) niet is, wat is het dan? Doelloze god, die kan geen god zijn. De atomen werken ook doelloos en kunnen op die manier doelloze creëren door doelloze verandering, maar dan is alles gewoon doelloos: elke beweging en elke vraag en alles. Dat is zeker niet de mens, de mens kan niet zien zonder licht en kan niet exact weten dat moord inderdaad slecht is zonder een openbaring. Waarom is moord slecht? Je gaat sowieso dood, en als je nu dood gaat of morgen of miljoen jaar later: wa's verschil en wa's waarde en wa's doel?

Laatst gewijzigd door porpo : 5 april 2010 om 20:29.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 20:37   #24
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu het is absoluut niet belangrijk hoe we dat gaan weten. Belangrijk is dat we dat weten.
En daarom moet ge met open geest op zoek gaan naar de waarheid en niet volgen wat iemand daar met geweld ingeklopt heeft.
Denkt ge nu echt dat god te weinig overtuigingskracht heeft om zonder militair geweld zijn wil op te leggen ?
In andere godsdiensten lukt dat aardig.
Oud 5 april 2010, 20:38   #25
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Met dank aan Circe, die me buiten dit forum op het volgende attendeerde:

Een leerzaam en provocatief uitstapje van gezelligheidsvereniging de Oostenrijkse Moslim Jugend onder de regie van de Europese tak van de islamistische moslimbroederschap (die in Egypte zelf bijvoorbeeld nog altijd verboden is).

Het moge duidelijk zijn dat men daar in Spanje niet te maken heeft met vrome mensen die enkel wat willen bidden, maar met diehard islamitische extremisten die even duidelijk willen stellen dat ze terug zijn in Europa om te veroveren.

En waarom zou dit niet mogelijk mogen zijn? Ik zou het net mooi vinden dat de 2 grote religiën in Europa één en dezelfde gebouw delen met elkaar. Het zou een blijken zijn van wederzijds respect, en waarschijnlijk zou het verschil der 2 godsdiensten niet zo groot zijn, wat enkel maar toe te juichen is.

Nog iets: het aantal moslims neemt toe terwijl het aantal christenen daalt. Europa telt héél wat kerken tegenover te weinig moskeeën. Het zou een betere zaak zijn indien die kerken omgevormd worden tot moskeeën in plaats van overal nieuwe moskeeën, met lege kerken ernaast.

Want draai het zoals je het wilt: er zullen heel wat kerken afvallen. Uiteraard moeten de oudsten, de mooisten, en die met het grootste verleden trachten behouden te blijven, maar Europa telt tal van minder oude kerken, en dezen mogen het eerst ontmanteld worden als katholiek gebouw. Trouwens, deze gebouwen zijn ook beter aangepast aan de noden van vandaag.

Waar ik echt de kriebels van krijg zijn de mensen die niet katholiek zijn en of zelfs antikatholiek, maar dan wel staan te brullen om een kerk waar de moslims intresse in hebben. Moei jullie niet met de kerk, want door jullie desintresse te laten blijken en gelden hebben jullie afstand gedaan van de RKK.
Oud 5 april 2010, 20:46   #26
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met het verstand alleen kun je niets inzien, met de ogen alleen kun je niets zien, dus er moet iets zijn, en als het deze bevestigende boodschappen van alle profeten (islam) niet is, wat is het dan? Doelloze god, die kan geen god zijn. De atomen werken ook doelloos en kunnen op die manier doelloze creëren door doelloze verandering, maar dan is alles gewoon doelloos: elke beweging en elke vraag en alles. Dat is zeker niet de mens, de mens kan niet zien zonder licht en kan niet exact weten dat moord inderdaad slecht is zonder een openbaring. Waarom is moord slecht? Je gaat sowieso dood, en als je nu dood gaat of morgen of miljoen jaar later: wa's verschil en wa's waarde en wa's doel?
Volgens mij zijn deze bevestigende boodschappen van alle profeten (islam) al lang tegengesproken.
En aangetoond dat moord slecht is heeft uw profeet niet echt gedaan nietwaar ?
Oud 5 april 2010, 20:47   #27
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
En waarom zou dit niet mogelijk mogen zijn? Ik zou het net mooi vinden dat de 2 grote religiën in Europa één en dezelfde gebouw delen met elkaar. Het zou een blijken zijn van wederzijds respect, en waarschijnlijk zou het verschil der 2 godsdiensten niet zo groot zijn, wat enkel maar toe te juichen is.

Nog iets: het aantal moslims neemt toe terwijl het aantal christenen daalt. Europa telt héél wat kerken tegenover te weinig moskeeën. Het zou een betere zaak zijn indien die kerken omgevormd worden tot moskeeën in plaats van overal nieuwe moskeeën, met lege kerken ernaast.

Want draai het zoals je het wilt: er zullen heel wat kerken afvallen. Uiteraard moeten de oudsten, de mooisten, en die met het grootste verleden trachten behouden te blijven, maar Europa telt tal van minder oude kerken, en dezen mogen het eerst ontmanteld worden als katholiek gebouw. Trouwens, deze gebouwen zijn ook beter aangepast aan de noden van vandaag.

Waar ik echt de kriebels van krijg zijn de mensen die niet katholiek zijn en of zelfs antikatholiek, maar dan wel staan te brullen om een kerk waar de moslims intresse in hebben. Moei jullie niet met de kerk, want door jullie desintresse te laten blijken en gelden hebben jullie afstand gedaan van de RKK.
Ik vind het niet zo'n goed idee dat 2 godsdiensten een ruimte delen maar ik kan uw standpunt enigszins begrijpen.
Maar hoe u het ook draait of keert, de islamieten hadden wel de beleefdheid moeten opbrengen om te vragen of ze die ruimte ook mogen gebruiken en daarna overleg plegen met de katholieken wanneer dit past in plaats van zomaar te doen of het gebouw al van hen is en een eredienst te verstoren.

Laatst gewijzigd door Marie van de koster : 5 april 2010 om 20:49.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 20:59   #28
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Ik vind het niet zo'n goed idee dat 2 godsdiensten een ruimte delen maar ik kan uw standpunt enigszins begrijpen.
Maar hoe u het ook draait of keert, de islamieten hadden wel de beleefdheid moeten opbrengen om te vragen of ze die ruimte ook mogen gebruiken en daarna overleg plegen met de katholieken wanneer dit past in plaats van zomaar te doen of het gebouw al van hen is en een eredienst te verstoren.

Ik weet niet hoe die affaire in Spanje aan toe ging, maar er moet idd overleg zijn. Ik neem geen standpunt over de gebeurtenissen in maar enkel dat het moet mogelijk zijn om liturgische gebouwen te delen tussen verschillende godsdiensten.
Oud 5 april 2010, 21:29   #29
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vooropgesteld dat ik zelf niks van enige vorm van religie moet hebben, is dit wel weer het zoveelste incident met de religie van de 'vrede'. Ze hebben het tijdstip van hun provocatieve actie dan ook strategisch gekozen; tijdens de paasviering.

Ik neem aan dat de reden voor deze actie is dat die kerk ooit tijdelijk een moskee is geweest ten tijde van de verovering van Spanje door islamitische hordes.
In dat geval zouden christenen ook overal Europa, Noord-Afrika, de Levant en de rest van het Midden-Oosten het recht hebben om hun gebeden in tot moskeeën omgebouwde voormalige kerken te houden natuurlijk. En dan bij voorkeur op typische islamitische hoogtijdagen.
Je moet wel begrijpen dat de kerk indertijd verkocht is geweest om er een moskee van te maken.

Ik zie er geen graten in om een gedeelde eredienst in te richten.
Oud 5 april 2010, 21:30   #30
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
In Vlaanderen en Nederland is er bijvoorbeeld een mooie geschiedenis van kerken tijdens de Opstand die gedeeld werden tussen protestanten en katholieken - hoewel de voorbeelden soms iets met wat hardhandigere gebeurtenissen besmeurd zijn.
Oud 5 april 2010, 21:32   #31
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Je moet wel begrijpen dat de kerk indertijd verkocht is geweest om er een moskee van te maken.

Ik zie er geen graten in om een gedeelde eredienst in te richten.
Nadat de Moren in de achtste eeuw de gebieden rond Córdoba veroverden, werd de helft van de Visigotische Sint-Vincentiuskerk - onder dreiging van onteigening - verkocht aan de aanwezige moslims.
Oud 5 april 2010, 21:38   #32
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En daarom moet ge met open geest op zoek gaan naar de waarheid en niet volgen wat iemand daar met geweld ingeklopt heeft.
Denkt ge nu echt dat god te weinig overtuigingskracht heeft om zonder militair geweld zijn wil op te leggen ?
In andere godsdiensten lukt dat aardig.
Dat is emoties geen rede.

Rede is de boodschap (zoals waarschuwing tegen een nucleaire aanval) verkondigen en verdedigen en als iemand in jouw weg wilt stoppen, dan moet je die bestrijden, en als die geweld gebruikt, dan moet je terug slaan.

De waarheid met rede nastreven en niet met emoties.
Oud 5 april 2010, 21:40   #33
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mij zijn deze bevestigende boodschappen van alle profeten (islam) al lang tegengesproken.
En aangetoond dat moord slecht is heeft uw profeet niet echt gedaan nietwaar ?
Hoe kan je weten dat moord slecht is zonder een openbaring die aan slecht en goed een betekenis koppelt?
Oud 5 april 2010, 21:41   #34
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Nadat de Moren in de achtste eeuw de gebieden rond Córdoba veroverden, werd de helft van de Visigotische Sint-Vincentiuskerk - onder dreiging van onteigening - verkocht aan de aanwezige moslims.
De helft... Christenen hadden bovendien hun eigen kerken.
Oud 5 april 2010, 21:44   #35
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vooropgesteld dat ik zelf niks van enige vorm van religie moet hebben, is dit wel weer het zoveelste incident met de religie van de 'vrede'. Ze hebben het tijdstip van hun provocatieve actie dan ook strategisch gekozen; tijdens de paasviering.

Ik neem aan dat de reden voor deze actie is dat die kerk ooit tijdelijk een moskee is geweest ten tijde van de verovering van Spanje door islamitische hordes.
In dat geval zouden christenen ook overal Europa, Noord-Afrika, de Levant en de rest van het Midden-Oosten het recht hebben om hun gebeden in tot moskeeën omgebouwde voormalige kerken te houden natuurlijk. En dan bij voorkeur op typische islamitische hoogtijdagen.
Het eeuwenoude gedoe over Al-Andalus. Het roept bij veel moslims een soort gevoel van romantische nostalgie op. Weliswaar grotendeels gebaseerd op een fabeltje.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 21:57   #36
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
De helft... Christenen hadden bovendien hun eigen kerken.
Daarna werd de rest "gekocht". En ik betwijfel dat de Christen veel kerken hadden op het Iberisch Schiereiland in de tijd van Moren.
Oud 5 april 2010, 22:05   #37
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe kan je weten dat moord slecht is zonder een openbaring die aan slecht en goed een betekenis koppelt?
Welke openbaring ?
Ik dacht dat juist uw profeet niet verlegen zat om een moord min of meer.
Tot dan waren de profeten nogal vredelievend.
Oud 5 april 2010, 22:07   #38
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welke openbaring ?
Ik dacht dat juist uw profeet niet verlegen zat om een moord min of meer.
Tot dan waren de profeten nogal vredelievend.
Hé, da's niet politiek correct zeg. Preventieve onthoofding is de juiste term.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 22:14   #39
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
De Hagia Sophia en de Lala Mustafa Pasha Moskee, bijvoorbeeld. Twee uiterst mooie moskeeën....die nog veel mooier waren toen ze nog kerken waren.
Toen de Turken Constantinopel binnenvielen, hadden christenen zich in de kerken verstopt. Ze werden daar ter plaatse afgemaakt, vooraleer de Turken die kerken tot moskeën maakten.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 22:18   #40
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Op zich lijkt me dat geen onredelijke vraag. Het zou leuk zijn mocht eveneens de Hagia Sophia worden opengesteld voor islamitische én christelijke erediensten.
Belachelijk !
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be