![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#241 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Om maar een paar voorbeelden te noemen: erfelijkheidswetten zijn gekend, en een eventueel gehandicapt kind is niet te wijten aan het slechten karma van de ouders. Goede oogst hangt meer af van het gebruik van (kunst)mest en pesticiden dan van het aanbidden van een vruchtbaarheidsgodin. Wie kanker heeft gaat naar een oncoloog ipv van een kaarske te branden voor een heiligenbeeld etc. Meer en meer is men gestaag gaan inzien dat de wereld rond ons geregeerd wordt door natuurlijke processen, die aan bepaalde wetmatigheden gehoorzamen. Deze wetmatigheden zijn begrijpbaar en manipuleerbaar. Ik zeg niet dat we daarmee alles weten, maar de processen zijn wel kenbaar. Priesters, die alles wat we niet begrepen als de wil van god/de goden aanduidden, zien hun terrein alsmaar inkrimpen. De speelruimte van "the god of the gaps" wordt alsmaar kleiner. Op zich is er niet één ontdekking aan te duiden die dat verwezenlijkt heeft, het is de gestage groei aan kennis. die dat heeft bewerkstelligd.
![]() |
![]() |
#242 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Indien je die visie wil aanhouden, kan je, puur voor jezelf, de "kansen" die je meemaakt in je EIGEN leven, beschouwen als "beslissingen" van een of andere, voor de rest heel discrete, godheid. Laatst gewijzigd door patrickve : 10 april 2010 om 08:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#243 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Zowel voor een "God" als bijvoorbeeld voor een "magnetisch veld" kan men slechts stellen dat ze bestaan als abstracties, met waarheidswaarden die afhangen van de vraag in welke mate ze al of niet werken. Voor mij is geloof het aangaan van een engagement, en de introductie van een God werkt daarin. De vraag of dit godsbeeld al of niet een interpretatie is van een onbekende echte God, hetgeen centraal staat in de openingspost, is onbeantwoordbaar en niet relevant.
![]() |
![]() |
#244 | |
Parlementslid
|
![]() [quote=Visjnu;4685401]
Citaat:
Dat die God voor jou werkt en niet voor mij laat de vergelijking al falen en bovendien kan niet onafhankelijk (buiten jezelf) worden vastgesteld of die God al dan niet werkt. Ooit daaruit geconcludeerd dat die God van jou gewoon in jouw hoofd zit en dat de feiten tegenspreken dat je die kunt gelijkstellen met het concept 'magnetisch veld'? Als ik vind dat Paulus de boskabouter voor mij 'werkt', maakt hem dat nog niet 'waar' of 'echt'. Het staat mij wel volledig vrij om te geloven dat Paulus mijn God is. Dat is niet strafbaar. Misschien wat gestoord, maar gelukkig niet strafbaar. ![]()
Het vaderland van de wijze is de wereld. (Heliodorus) Laatst gewijzigd door Goldband : 10 april 2010 om 15:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#245 | |
|
![]() Citaat:
Auteur: Marc Gellman Nederlands - Paperback 428 pagina's | Pearson Education Benelux B.V. | april 2003 ![]() Beschrijving Alhoewel de kerken steeds minder bezocht worden, blijft de interesse voor religie en alles wat daarmee samenhangt bestaan. Dit boek leert je de grootste religies van de wereld te begrijpen en gaat ook in op een aantal minder bekende godsdiensten. Het behandelt het geloof, de rituelen, heiligen, ethiek en de heilige plaatsen en relikwieën van de diverse godsdiensten. Religie voor Dummies laat zien welke betekenis het geloof voor veel mensen heeft en hoe het je kan helpen om met bijvoorbeeld problemen en tegenslagen om te gaan. Recensie De reeks '...voor dummies' is uitgebreid met een deel over religie: godsdienst, bekeken als een universeel fenomeen. Waar ook ter wereld: religies vinden uitdrukking in riten, vinden hun basis in grondleggende mythen en verhalen en geven bovenal richting aan het leven van ontelbaren. Rabbijn Gellman (joods) en monseigneur Hartman (rooms-katholiek christen), in de VS wel vaker gezamenlijk opererend, schreven samen deze vlot leesbare gids. Zij betitelen hun boek als een 'spiritueel buffet' - een naslagwerk om naar believen in te bladeren of van A tot Z te lezen. Niet alleen komt godsdiensthistorische informatie over herkomst, leer en alledaagse praktijk van grote wereldgodsdiensten aan bod, maar ook wordt aandacht gegeven aan interessante kwesties als (de mogelijkheid tot) misbruik van religie en - voor westerlingen - belangwekkende ethische vragen. De opmaak van het boek is eigentijds. Her en der ingekaderde tekst geeft bronnen uit verschillende tradities weer. http://www.cosmox.nl/bestel/religie-...FRgsDgodc2VeuA |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#246 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#247 | |||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Tegenover die hele mengeling van atheïsten gaan katholieke uit van de erfzonde. Dat stond er. Niet meer, niet minder. Citaat:
Het ging over moraliteit die al dan niet aangeboren zou zijn. (En dat kan je rechtstreeks linken aan de katholieke erfzonde.) Citaat:
Uw vergelijking met moeders rok is gewoon belachelijk. Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#248 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Je begaat trouwens een vergissing door te stellen dat ik beide concepten gelijkstel. Uiteraard beschouw ik het concept "God" niet als een wetenschappelijke theorie, dat gaat zelfs absoluut volledig tegen mijn visie in. Citaat:
![]() |
![]() |
#249 | ||||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
-de scheiding tussen geloof en wetenschap is bullshit. Het is een maniertje om vrij dingen te beweren die niet waar moeten zijn, want ze vallen 'buiten het domein van de wetenschap" Het pijnlijke is dat men dan denkt morele uitspraken te kunnen doen (met soms zware gevolgen) zonder zich om de realiteit te bekommeren, immers (zo denkt men dan), de moraal is een gebied dat buiten de wetenschap ligt. Het is onzin, xrc. Die scheiding tussen geloof en wetenschap is een uitvinding. Het is een huisje met lakens en stoelen om die vervelende feiten buiten te houden. En om nu toch bij jouw kameraden te blijven: het Thomisme kun je enkel waarderen ALS je die scheiding (die gewoon als axioma moet aangenomen worden) aanvaardt. Geef mij eerst een reden om die scheiding te maken. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Stel dat mijn kind doodziek wordt en ik in totale wanhoop een kaarsje brand en begin te bidden. Zou dat dan betekenen dat God wel bestaat? Of zou dat betekenen dat God het vooral moet hebben van angst en onwetendheid? Beschouw tot slot: "There are no atheists in foxholes" is not an argument against atheism, it's an argument against foxholes. Citaat:
Een beetje uitleg dus? Citaat:
Het vaderland van de wijze is de wereld. (Heliodorus) Laatst gewijzigd door Goldband : 10 april 2010 om 18:45. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#250 | ||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het is geen uitvinding, het IS er gewoon. Waar wetenschap spreekt over hoe de wereld werkt, spreekt het geloof over waarom de wereld werkt. Je kan dat nooit via wetenschap achterhalen. Ik denk trouwens dat moraliteit zich net wel om de realiteit bekommert. Anders zou het niet goed of kwaad kunnen zijn. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik denk niet dat jij iets mist. Ik zie het belang van religie vooral als bindmiddel voor een volk, en als fundament voor een cultuur. Citaat:
Citaat:
Eerder de Kerk is de moeder, dan wel God. Ik was voorzichtiger. Ik stelde dat vrijzinnigen zich niet zelden afkeren van godsdienst, om God niet te moeten dienen. (Dat oa. als verklaring kan dienen voor de grote successen van zen en boeddhistisch geïnspireerde godsdiensten in de VS of zelfs hier cfr. massale belangstelling voor de Dalai Lama als religieus man.) |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#251 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Piero : 10 april 2010 om 21:08. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#252 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#253 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#254 |
|
![]() Mensen, voor de zoveelste keer; 'god' wilt niks. 'God' is niet antropomorf. Het is zelfs geen entiteit. Het is ten hoogste een concept en zelfs dat is eigenlijk te veel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#255 | |
|
![]() Citaat:
Trouwens, driewerf; bestaan wetten, regels, grenzen en staten? Zo ja; 'god' bestaat. Zo neen; 'god' bestaat niet. 'Bestaan' zijnde het kernwoord van de vraag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#256 | |
|
![]() Ik vrees dat hij nog steeds wel relevant is.
Citaat:
![]() |
![]() |
#257 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die van de gaps of die van de gasps?
![]() En we doen daar bovendien niet onnozel over: die zaken werden door de mens gecreëerd met een duidelijk doel: het ordenen van de samenleving. Ze worden niet toegeschreven aan een mystieke hogere macht met dubieuze (bij)bedoelingen.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#258 |
|
![]() Alleen voor creationisten en atheïsten.
Ergo; 'god' bestaat in theocratieën. |
![]() |
![]() |
![]() |
#259 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#260 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gij toch ook.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |