Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 april 2010, 16:06   #101
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Vlaanderen, zelfs België mag geen brandstoffen uitvoeren naar het buitenland.
Net als de buurlanden er geen mogen invoeren in België.
Dit zijn vergunning gebonden producten.
Zelfs een hobbyist mag nog geen zelf gewonnen biodiesel verkopen aan zijn buurman zonder de nodige vergunningen en keuringen.

En België heeft er slechts 15 jaar over gedaan om de vergunning voor de productie van biobrandstoffen op grote schaal uit te schrijven.

Wordt toch eens wakker man, We moeten naar een groter gebied en niet naar een kleiner, als we de werknemer voordeel willen bezorgen.
vlaanderen importeert grondstoffen, verwerkt deze en voert ze dan uit.
we exporteren wel gas (een brandstof) via pijpleidingen naar het buitenland

en voor een groter gebied? met nederland

Laatst gewijzigd door Shadowke : 11 april 2010 om 16:10.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2010, 16:08   #102
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht

en op mijn vorige post: als die waalse bedrijven geen grondstoffen meer hebben, gaan die ook failliet.
dus die vergunningen zullen er wel komen.
Die bedrijven staan er reeds in Wallonië, enkel produceren ze nu slechts een deel van de behoefte in Wallonië.
Dit omdat het voor de producenten goedkoper is om in Vlaanderen de ruwe olie te raffineren en de afgewerkte producten te transporteren.
Bij een splitsing word de productie in Wallonië opgedreven en de ruwe olie tot in de Zeehaven van Brussel gebracht met zeeschepen en daarna met binnenschepen naar de raffinaderijen.

En de Vlaamse bedrijven mogen fluiten achter die vergunningen.

Hetzelfde voor de veevoeders en andere goederen.

En Vlaanderen mag nog eens in zijn geldbeugel grijpen om de zeeweg naar Brussel Zeehaven open te houden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2010, 16:09   #103
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
met nederland dan hebben we ook een groter gebied
Ik sprak over een groter gebied.
En dan spreek in in normen van heel de EU en zelfs niet eens over de Benelux.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2010, 16:11   #104
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik sprak over een groter gebied.
En dan spreek in in normen van heel de EU en zelfs niet eens over de Benelux.
een politieke eu zal nog minstens 200 jaar duren.
kom maar terug met beide voeten op de grond.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2010, 16:12   #105
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Die bedrijven staan er reeds in Wallonië, enkel produceren ze nu slechts een deel van de behoefte in Wallonië.
Dit omdat het voor de producenten goedkoper is om in Vlaanderen de ruwe olie te raffineren en de afgewerkte producten te transporteren.
Bij een splitsing word de productie in Wallonië opgedreven en de ruwe olie tot in de Zeehaven van Brussel gebracht met zeeschepen en daarna met binnenschepen naar de raffinaderijen.

En de Vlaamse bedrijven mogen fluiten achter die vergunningen.

Hetzelfde voor de veevoeders en andere goederen.

En Vlaanderen mag nog eens in zijn geldbeugel grijpen om de zeeweg naar Brussel Zeehaven open te houden.
wat een gelul!
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2010, 16:15   #106
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
een politieke eu zal nog minstens 200 jaar duren.
kom maar terug met beide voeten op de grond.
De belastingen en de sociale zekerheid moeten blijkbaar op Europees vlak georganiseerd worden; indien we denken aan de voordelen voor de werknemer.
Daarnaar waren we op zoek.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2010, 16:16   #107
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
De belastingen en de sociale zekerheid moeten blijkbaar op Europees vlak georganiseerd worden; indien we denken aan de voordelen voor de werknemer.
Daarnaar waren we op zoek.
maar eer dat dat gebeurd, zijn we minstens 200 jaar verder.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 11 april 2010 om 16:17.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2010, 16:16   #108
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
nog is angstzaaierij!
vlaanderen betaalt al voor heel belgie.
Kom nu niet beweren dat enkel Vlaanderen betaalt, en anderen niets.
Dit is niet zo voordelig voor je geloofwaardigheid.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2010, 16:18   #109
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Kom nu niet beweren dat enkel Vlaanderen betaalt, en anderen niets.
Dit is niet zo voordelig voor je geloofwaardigheid.
20 % in wallonie is werkloos en 50 % werkt voor de overheid.
dus ik denk niet dat wallonie veel bijdraagt.
voor brussel hetzelfde.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2010, 16:18   #110
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
maar eer dat dat gebeurd, zijn we 200 jaar verder.
Dat is een andere discussie.

Eens we achterhaald hebben wat er het best is voor de werknemer; kunnen we daarvoor ten strijde trekken.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2010, 16:19   #111
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
De bedrijven die voornamelijk aan Wallonië leveren gaan failliet. De werkloze walen
die hun uitkeringen in een "onafhankeklijk" Wallonië bedreigd zien wijken uit naar Vlaanderen. De gevolgen zijn duidelijk : geen transferts meer, nauwelijks geld om zelf onze sociale zekerheid in stand te houden (wat we zelf doen, doen we beter)
Begin deze maand stond in het Algemeen Dagblad nog een interessant artikel over het feit dat Wallonië graag de samenwerking zoekt met (de haven van) Rotterdam. Het is nog maar een pril begin, maar de Waalse bedrijven (en bedrijfjes) die Rotterdam gevonden hebben, doen goede zaken.

Ik blijf het jammer vinden dat men te laat tot het inzicht is gekomen dat deze mogelijkheden er dus wel degelijk zijn.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2010, 16:19   #112
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Dat is een andere discussie.

Eens we achterhaald hebben wat er het best is voor de werknemer; kunnen we daarvoor ten strijde trekken.
veel sterkte
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2010, 16:21   #113
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
vlaanderen importeert grondstoffen, verwerkt deze en voert ze dan uit.
we exporteren wel gas (een brandstof) via pijpleidingen naar het buitenland
Om te beginnen worden eigennamen met een hoofdletter geschreven.
Dit reeds enkel uit respect voor deze waarover je het hebt.

En Vlaanderen exporteert geen gas.
Vlaanderen heeft gewoon geen gas als grondstof om te exporteren.

Vlaanderen doet enkel een overslag van gas.

En ja Vlaanderen importeert grondstoffen die daarna verwerkt worden en dan geëxporteerd, dat doet elk land.

Maar het grootste deel van de jobs hebben helemaal niks te maken met export naar het buitenland, maar zijn zuivere binnenlandse economieën.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2010, 16:24   #114
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
veel sterkte
Dank je.

Strijd je niet mee voor de belangen van de werknemer?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2010, 16:25   #115
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Begin deze maand stond in het Algemeen Dagblad nog een interessant artikel over het feit dat Wallonië graag de samenwerking zoekt met (de haven van) Rotterdam. Het is nog maar een pril begin, maar de Waalse bedrijven (en bedrijfjes) die Rotterdam gevonden hebben, doen goede zaken.

Ik blijf het jammer vinden dat men te laat tot het inzicht is gekomen dat deze mogelijkheden er dus wel degelijk zijn.
wallonie is toch ook 'buitenland' voor rotterdam en daarmee lukt het toch?
dus waarom zou dan ook niet lukken met Vlaanderen?
ik begrijp sommigen hier niet.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2010, 16:25   #116
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Begin deze maand stond in het Algemeen Dagblad nog een interessant artikel over het feit dat Wallonië graag de samenwerking zoekt met (de haven van) Rotterdam. Het is nog maar een pril begin, maar de Waalse bedrijven (en bedrijfjes) die Rotterdam gevonden hebben, doen goede zaken.

Ik blijf het jammer vinden dat men te laat tot het inzicht is gekomen dat deze mogelijkheden er dus wel degelijk zijn.
En de werkgelegenheid in de haven van Antwerpen daalt.

Voor een deel zelfs een direct gevolg van transporten die nu in Rotterdam worden behandeld in plaats van in Antwerpen.
En Vlaanderen mag opdraaien voor de kosten om deze transporten mogelijk te maken om de binnenwateren.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2010, 16:26   #117
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Dank je.

Strijd je niet mee voor de belangen van de werknemer?
tuurlijk, maar momenteel is het nog altijd beste om het nationaal (regionaal in belgie dan aangezien het toch niet lang meer zal bestaan) te houden.
op europees vlak is momenteel veel te hoog gegrepen

Laatst gewijzigd door Shadowke : 11 april 2010 om 16:28.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2010, 16:29   #118
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
En de werkgelegenheid in de haven van Antwerpen daalt.

Voor een deel zelfs een direct gevolg van transporten die nu in Rotterdam worden behandeld in plaats van in Antwerpen.
En Vlaanderen mag opdraaien voor de kosten om deze transporten mogelijk te maken om de binnenwateren.
welkom in belgie, waar alles vierkant draait, de federale regering geen maatregelen neemt.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 11 april 2010 om 16:32.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2010, 16:31   #119
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik sprak over een groter gebied.
En dan spreek in in normen van heel de EU en zelfs niet eens over de Benelux.
Nederland en Vlaanderen vormen samen wél de toegangspoort van diezelfde EU.

En persoonlijk denk ik dat Nederland en Vlaanderen samen sterker staan dan de EU, waarvan de spanwijdte te groot is om slagvaardig voort te gaan. Kijk even naar Griekenland, dan zie je wat ik bedoel.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2010, 16:32   #120
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
tuurlijk, maar momenteel is het nog altijd beste om het nationaal (regionaal in belgie dan aangezien het toch niet lang meer zal bestaan) te houden.
op europees vlak is momenteel veel te hoog gegrepen
Hoe is dit het beste? Toch niet voor de werknemer.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be