Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 april 2010, 16:40   #61
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Nou kom ik uit een katholiek nest, dus over dat laatste kan ik niet oordelen. Maar toen ik als klein jochie nog naar de kerk ging, kwam men tijdens de mis ook bedelen om aalmoezen.

Wat betreft dat eerste is mijn ervaring dat veel Vlamingen juist een stuk gieriger zijn dan Nederlanders. Dus in hoeverre dat een calvinistische mentaliteit is weet ik niet.
Dat heet over het algemeen de kerkcollecte. Tijdens de dienst worden de gaven verzameld door middel van deze collectezakjes:

Er worden doorgaans twee zakjes aangeboden: één voor kerk en eredienst en de ander voor een goed doel.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2010, 17:17   #62
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
In een land met Vlaanderen en Holland, zou Vlaanderen veel te veel gedomineerd worden door de Hollanders.
Het is geen kwestie van getallen, maar iets wat tussen je oren zit. De 6 miljoenen Vlamingen slagen er zelfs in om zich door de 4 miljoenen Franstaligen te laten domineren.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2010, 17:22   #63
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En niet zomaar ten onrechte want ook de Oostendse Companie hebben de Hollanders ons afgepakt. Die deed het op een gegeven ogenblik beter dan de calvinistische VOC of minstens even goed. En dus moest ze verdwijnen. En de Hollanders kregen hun zin. De Oostendse Compagnie werd opgedoekt.
Dat zit u blijkbaar nog steeds niet lekker. Spit u gerust door en licht u ons vooral in over wat den Hollander het arme Vlaminkske in het Steentijdperk heeft misdaan.
Oud 19 april 2010, 17:40   #64
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Dat zit u blijkbaar nog steeds niet lekker. Spit u gerust door en licht u ons vooral in over wat den Hollander het arme Vlaminkske in het Steentijdperk heeft misdaan.
Ik stel het gewoon vast. En dus, opletten geblazen met de Hollanders. Sommigen beweren dat de geschiedenis een eeuwige herhaling is. En dat willen we toch wat voorkomen.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2010, 17:42   #65
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat mij betreft ben ik tegen een Anschluss van Vlaanderen met Holland. Vlaanderen en Holland kunnen enkel in hetzelfde land zitten als ook Wallonië en eventueel Luxemburg erbij komt. Dus ik ben tegen het groot-nederlandse gedactengoed, maar een heel nederlands gedachtengoed kan er wel in.
Een term als 'Anschluß' zinspeelt nodeloos op emoties en anti-Hollandse sentimenten en kunnen beter in een nuchter en pragmatisch debat vermeden worden, beste Max van Dietschland.

Een Heel-Nederland heeft alleen kans van slagen als de Franstalige gemeenschap zich neerlegt bij een Nederlandstalig overwicht in de (con)federatie. 180 België heeft laten zien dat dát te veel van het goede is. Zelfs de Benelux, in economisch opzicht een soort Heel-Nederland, is voor de Franstaligen een brug te ver geworden.

Citaat:
In een land met Vlaanderen en Holland, zou Vlaanderen veel te veel gedomineerd worden door de Hollanders.
Dat is een (on)bewuste misvatting die men graag in flamintantische kringen in stand houdt. In menig opzicht doen de Vlamingen het zeer goed: Vlamingen winnen vaak dictees, Vlaamse toneel- en cabaretgroepen zijn zeer succesvol in Nederland en Vlaamse muziek- en entertainmentproducties zijn ook populair. Dus: hoezo Nederlandse dominantie?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2010, 17:43   #66
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik stel het gewoon vast.
Met welk doel?
Citaat:
En dus, opletten geblazen met de Hollanders. Sommigen beweren dat de geschiedenis een eeuwige herhaling is. En dat willen we toch wat voorkomen.
Om uw kronkels hopelijk te kunnen volgen, kan ik beter even bij een smartshop langswippen voor een portie paddo's.
Oud 19 april 2010, 17:48   #67
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Met welk doel? Om uw kronkels hopelijk te kunnen volgen, kan ik beter even bij een smartshop langswippen voor een portie paddo's.
Doe dat. Sommige mensen moeten nu eenmaal beroep doen op bepaalde middelen om hun bewustzijn wat op te krikken tot een aanvaardbaar niveau.

Laatst gewijzigd door system : 19 april 2010 om 17:49.
Oud 19 april 2010, 18:59   #68
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik stel het gewoon vast. En dus, opletten geblazen met de Hollanders. Sommigen beweren dat de geschiedenis een eeuwige herhaling is. En dat willen we toch wat voorkomen.
Een tijdje terug las ik een anekdote van Joop Munsterman, de voorzitter van FC Twente. Hij had de voetballer Orlando Engelaar gekocht van het Belgische Genk. De voorzitter van Genk was overal aan het rondbazuinen dat hij een domme Hollander een waardeloze voetballer had aangesmeerd en dat Genk er zo lekker aan had verdiend.

Vervolgens kwam het EK, en bleek die Engelaar toch best heel redelijk te kunnen voetballen. Dit zorgde ervoor dat Twente deze voetballer, voor een veelvoud van het bedrag dat aan Genk was betaald, werd gekocht door de Duitse club Schalke 04.

Opeens veranderde het verhaal van de voorzitter van Genk. Toen begon hij opeens te vertellen dat hij was bedrogen door een Hollander. Twente zou veel te weinig hebben betaald, en de voetballer op slinkse wijze hebben afgetroggeld, zoals eigen is aan de Hollander.

Moraal van het verhaal: Wat Belgen aanzien voor bedrog is vaak gewoon slim handelen. De kern van handel is namelijk waarde zien waar anderen dat niet zien. Dat de andere partij zich naderhand bedrogen voelt, wil nog niet zeggen dat er sprake is van bedrog.

Soms komt het ook nog voor dat Belgen de Nederlanders beschuldigen van bedrog, terwijl zij juist de schuldige zijn. Het bekendste voorbeeld daarvan is Fortis. Als je alle feiten tot je laat doordringen, dan kun je niet anders dan concluderen dat juist de Belgen in deze zaak een vuil spelletje hebben gespeeld.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2010, 19:13   #69
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Een tijdje terug las ik een anekdote van Joop Munsterman, de voorzitter van FC Twente. Hij had de voetballer Orlando Engelaar gekocht van het Belgische Genk. De voorzitter van Genk was overal aan het rondbazuinen dat hij een domme Hollander een waardeloze voetballer had aangesmeerd en dat Genk er zo lekker aan had verdiend.

Vervolgens kwam het EK, en bleek die Engelaar toch best heel redelijk te kunnen voetballen. Dit zorgde ervoor dat Twente deze voetballer, voor een veelvoud van het bedrag dat aan Genk was betaald, werd gekocht door de Duitse club Schalke 04.

Opeens veranderde het verhaal van de voorzitter van Genk. Toen begon hij opeens te vertellen dat hij was bedrogen door een Hollander. Twente zou veel te weinig hebben betaald, en de voetballer op slinkse wijze hebben afgetroggeld, zoals eigen is aan de Hollander.

Moraal van het verhaal: Wat Belgen aanzien voor bedrog is vaak gewoon slim handelen. De kern van handel is namelijk waarde zien waar anderen dat niet zien. Dat de andere partij zich naderhand bedrogen voelt, wil nog niet zeggen dat er sprake is van bedrog.

Soms komt het ook nog voor dat Belgen de Nederlanders beschuldigen van bedrog, terwijl zij juist de schuldige zijn. Het bekendste voorbeeld daarvan is Fortis. Als je alle feiten tot je laat doordringen, dan kun je niet anders dan concluderen dat juist de Belgen in deze zaak een vuil spelletje hebben gespeeld.
U kent het spreekwoord toch?

"De Nederlander (*) is eerst koopman, dan dominee en dan pas kermisklant
."

(*)
(hier betekent 'de Nederlander': 'de Hollander')

Laatst gewijzigd door system : 19 april 2010 om 19:16.
Oud 19 april 2010, 19:23   #70
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Fortis is gewoon voor een appel en een ei doorverkocht aan la France. Het was vooral Reynders die de transactie erdoor geduwd heeft. Dergelijk soort transactie heeft in la Belgique altijd veel minder weerstand opgewekt dan een verkoop aan bv. Nederland. We hebben het ooit meegemaakt wanneer over het lot van de Generale Bank moest beslist worden. De toenmalige CEO, de Vlaming Fred Chaffart, was helemaal gewonnen voor een samengaan met ABN-Amro. Maar voor de Frantaligen (met "la Cour" op kop) was het "inconcevable". Zo gaat dat hier. En zo was het ook wanneer jaren geleden KLM belangstelling vertoonde voor het toenmalige Sabena. De Waalse PS-voorzitter zei vanuit de hoogte (ze noemden hem niet zonder reden "Dieu") dat hij zich niet kon inbeelden dat er een Nederlandstalige meerderheid zou zetelen in de Raad van bestuur (bij jullie de Raad van commissarissen) van Sabena.
Oud 19 april 2010, 19:25   #71
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U kent het spreekwoord toch?

"De Nederlander (*) is eerst koopman, dan dominee en dan pas kermisklant
."

(*)
(hier betekent 'de Nederlander': 'de Hollander')
Zo zou het bij ons ook wat meer mogen zijn.
Oud 19 april 2010, 19:33   #72
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Zo zou het bij ons ook wat meer mogen zijn.
Neen, zoals het bij ons in Vlaanderen en België is, kortom zoals het hier in het zuiden is, zo is het goed. Er is nog wat anders in het leven dan: 'winst, winst winst'.

Mijn slagwoord zou zijn:
"Nu eens koopman, dan weer kermisklant, maar nooit dominee."

Laatst gewijzigd door system : 19 april 2010 om 19:37.
Oud 19 april 2010, 19:40   #73
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Neen, zoals het bij ons in Vlaanderen en België is, kortom zoals het in het zuiden is, zo is het goed. Er is nog wat anders in het leven dan: 'winst, winst winst'.

Mijn slagwoord zou zijn:
Het zou mij buitengewoon verblijden als er nog eens eem gedegen studie zou komen naar de mate van geldhonger van de verschillende volkeren. Ik zou er mijn hele bezit om durven te verwedden dat dan zou blijken dat Vlamingen gieriger zijn dan Hollanders. Mischien ligt dat ook wel aan de basis van de Vlaamse beschuldiging dat Hollanders gierig zijn: Zo de waard is vertrouwd ie zijn gasten.
Oud 19 april 2010, 19:42   #74
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het zou mij buitengewoon verblijden als er nog eens eem gedegen studie zou komen naar de mate van geldhonger van de verschillende volkeren. Ik zou er mijn hele bezit om durven te verwedden dat dan zou blijken dat Vlamingen gieriger zijn dan Hollanders. Mischien ligt dat ook wel aan de basis van de Vlaamse beschuldiging dat Hollanders gierig zijn: Zo de waard is vertrouwd ie zijn gasten.
Daarover hebben we al oeverloos gediscussieerd.

Laatst gewijzigd door system : 19 april 2010 om 19:44.
Oud 19 april 2010, 19:45   #75
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Daarover hebben we al oeverloos over gediscussieerd.
Het zijn jullie Vlamingen die dit onderwerp niet kunnen laten rusten. Als het over Hollanders gaat kun je erop wachten dat men begint over hun gierigheid. En anders gaat het wel over dat het eten daar zo vies is.
Oud 19 april 2010, 19:47   #76
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, zoals het bij ons in Vlaanderen en België is, kortom zoals het hier in het zuiden is, zo is het goed. Er is nog wat anders in het leven dan: 'winst, winst winst'.

Mijn slagwoord zou zijn:
Tja, van een contrareformatorische rozenkransprevelaar zoals jij kan ik dat aannemen.
Oud 19 april 2010, 19:57   #77
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Tja, van een contrareformatorische rozenkransprevelaar zoals jij kan ik dat aannemen.
Het moet worden gezegd, ik vind het een geslaagde woordencombinatie. U hebt vandaag eens een goede dag blijkbaar.
Oud 19 april 2010, 20:03   #78
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het zijn jullie Vlamingen die dit onderwerp niet kunnen laten rusten. Als het over Hollanders gaat kun je erop wachten dat men begint over hun gierigheid. En anders gaat het wel over dat het eten daar zo vies is.
Ik zal u een belofte doen. En ik meen dat. Een gelofte die ik zal proberen te houden. Ik zal zo weinig mogelijk nog over de vermeende 'gierigheid' van de Nederlanders hebben. Vindt u het erg dat ik het dan af en toe wel eens heb over een mogelijke 'zuinigheid' van Nederlanders. Want het begrip 'zuinigheid' hoeft niet perjoratief te zijn.

Laatst gewijzigd door system : 19 april 2010 om 20:04.
Oud 19 april 2010, 20:22   #79
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik zal u een belofte doen. En ik meen dat. Een gelofte die ik zal proberen te houden. Ik zal zo weinig mogelijk nog over de vermeende 'gierigheid' van de Nederlanders hebben. Vindt u het erg dat ik het dan af en toe wel eens heb over een mogelijke 'zuinigheid' van Nederlanders. Want het begrip 'zuinigheid' hoeft niet perjoratief te zijn.
Mij maakt het helemaal niets uit wat je doet. Je hoeft voor mij echt geen zelfcensuur te plegen hoor. Maar ga dan ook niet klagen dat we daar al "oeverloos over gediscussieerd" hebben als je weerwoord krijgt.
Oud 19 april 2010, 22:08   #80
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik heb hier al eens feiten aangehaald die kunnen aantonen dat er een goede kern van waarheid zit in wat je daar zegt. Maar dat is uiteraard onder de mat geveegd.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be