![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Over uw opsomming van diverse “vertragingsmogelijkheden” zal ik mij niet verder uitlaten. U haalt daarin een aantal dingetjes aan die ik eerder als “een interpretatie” zou omschrijven, maar dat laat ik voor uw rekening. Wil evenwel bij dit alles niet uit het oog verliezen dat het niet tijdig geven van een wettelijke oplossing aan het huidig probleem met de kiesomschrijving BHV het houden van rechtsgeldige verkiezingen onmogelijk maakt. Maar goed, enige verduidelijking lijkt mij geboden omtrent de door u gestelde “bekrachtiging” van een wet door de koning en de regering : De “bekrachtiging” door de uitvoerende macht (“de regering”) van een door de wetgevende macht (het parlement) gestemde wet dient gezien te worden als een officiële kennisname van bedoelde wet door de macht die deze moet uitvoeren. U kunt dit in wezen vergelijken met de betekening van een vonnis : zij die uitvoering moeten geven aan het vonnis worden er onweerlegbaar van op de hoogte gesteld. Een al dan niet “bekrachtiging” van een wet door “de regering” wijzigt niets aan het bestaan van die wet, noch aan de grondwettelijke verplichting voor “de regering” om deze uit te voeren. Stel dat de huidig samengestelde Kamer van Volksvertegenwoordigers een wet stemt, dan moet elke volgende regering aan die wet uitvoering geven. De procedure tot tenuitvoerlegging van de wet volgend, moet de uitvoerende macht (“de regering”) de wet inderdaad bekrachtigen, maar wees er van overtuigd dat dit inderdaad zal gebeuren : 1. ik kan mij niet inbeelden dat welkdanige (Vlaamse) partij ooit nog bereid zou zijn om in een federale regeringsmeerderheid te stappen zonder dat de bekrachtiging van bedoelde wet een conditio sine qua non zou zijn. Welnu, zonder deelname van de in Vlaanderen verkozen partijen is het vormen van een federale regeringsmeerderheid onmogelijk, hetgeen op zich reeds het einde van het huidig Belgisch staatsbestel zou betekenen. 2. algemener gezien : indien de uitvoerende macht zou weigeren uitvoering te geven aan een door de wetgevende macht gestemde wet, valt gans het kaartenhuisje van uw “parlementaire democratie” compleet in mekaar. Dan verdwijnt meteen zelfs de schijn dat België een democratisch staatsbestel zou hebben. Omtrent de grondwettelijke verplichting voor de koning om een wet te ondertekenen kan ik kort zijn : de grondwet voorziet daarin geen enkele uitzondering of afwijking van de regel. De koning ondertekent de wet, en heeft geen enkele mogelijkheid om daar van af te zien. Het geintje van Baudouin destijds, zeker in de huidige communautair geladen omstandigheden, is geenszins voor herhaling vatbaar. Dat zou naar mijn overtuiging niet enkel zowat de grootste fout zijn die Albert kan begaan : het zou tevens gegarandeerd het einde van België betekenen. Kortom : ja, er zijn zelfs bij een stemming door de Kamer van een wet nog diverse vertragingsmogelijkheden, en inderdaad, in de praktijk betekent dergelijke stemming niet dat bedoelde wet meteen uitvoering krijgt, maar daar is eigenlijk uiteindelijk niet aan te ontkomen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#222 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#223 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Heeft hij op financiën ook gedaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#224 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#225 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Komt dat uit een boek van B. Yaminne?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#226 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In den belziek werkt dat niet. Trouwens die mogen wel slim zijn van heel die problematiek kennen ze geen fluit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#227 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Niettemin zijn de door u aangehaalde onmogelijkheden toch mogelijk in België. Een regering die sommige wetten, zelfs de Grondwet, niet toepast is niet uit te sluiten. Zelfs indien de regering de wet niet uitvoert of de koning de wet niet ondertekent of indien de ondertekende wet niet gepubliceerd wordt dan nog wil ik zien wie en welke partijen dit einde wil en kan vaststellen en er naar handelen. Wij hebben het ultieme surrealisme nog niet gezeien.
![]() |
![]() |
#228 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#229 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#230 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#231 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U moet wel inzien dat een lichte stijging van de Vlaamse partijen niet noodzakelijk wil zeggen dat de Vlaamse bevolking het einde van België wil. Dat wil eerder zeggen dat de Vlaamse bevolking, althans een licht bijkomend gedeelte ervan wat verandering wil. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#232 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#233 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#234 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#235 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#236 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#237 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Trouwens, ik heb het hier elders al aan Henri gezegd: eigenlijk ben ik fan van die apparentering, zodat ik ook op het FDF kan stemmen. Hoe meer stemmen voor die gozers, hoe beter.
![]() |
![]() |
#238 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Trouwens, wat gebeurt er? Didier die de rotzooi terug in handen van Leterme wenst te duwen. Nog meer stront aan de knikker? Laatst gewijzigd door den ambetantsten : 26 april 2010 om 15:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#239 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zelfs de Vlaamse Regering is slechts een eenheid rond een gemeenschappelijke vermeende vijand. Dat front is heel fragiel. Ten getuige de laatste dreigementen van het NVa. De rest komt inderdaad vanzelf. Maar het zal geen rust zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#240 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |