Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 mei 2010, 11:12   #341
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Och, nu bagatelliseert u een miljoen doden meer of minder. Vergeet niet, mijn beste, dat u een en ander in perspectief trachtte te plaatsen door te vergelijken met een Hollandse koloniale periode waar 'ver boven de 10 miljoen slachtoffers' zouden zijn gevallen.

Welnu, dat is niet eens meer schromelijk overdreven, dat is zelfs een regelrechte leugen. En negationistisch bovendien, t.a.v. het drama dat zich in Congo heeft voltrokken.

Als u eerlijk zou zijn zou u gewoon toegeven dat zelfs de verschrikkelijke Ollanders in 400 jaar tijd niet zoveel ellende hebben veroorzaakt als Leopold II in pakweg 25 jaar.

Maar dat kunt u niet, nietwaar? Dat past namelijk helemaal niet in uw wereldbeeld. Voorwaar, 'neutraal' krijgt bij u een hele nieuwe betekenis. Of is dat de Sappige, Zuidelijke betekenis van het woord? Dan kan ik nu al voorspellen dat we die niet tot AN zullen verheffen.

Dat is maar net zo overdreven als u met uw 5.000.000 slachtoffers in Congo .

U moet trouwens niet zo hoog van de toren blazen. Jan Pieterzoon Coen heeft in zijn eentje met zijn manschappen de hele oorspronkelijke bevoking van Banda in één klap uitgemoord. En het toeval wil dat Banda 'slechts' 15.000 inwoners telde. Er bleven er welgeteld een 600-tal over. U moet niet vragen welke afschuwelijke taferelen zich daar hebben afgespeeld.

En bijgevolg, we zullen het maar niet hebben over de gruwelijkheden van de Hollanders begaan in hun kolonies in de loop van vele, vele eeuwen... In uw plaats zou ik me maar netjes gedeisd houden op dit vlak.

Laatst gewijzigd door system : 1 mei 2010 om 11:41.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2010, 12:21   #342
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat is maar net zo overdreven als u met uw 5.000.000 slachtoffers in Congo .

U moet trouwens niet zo hoog van de toren blazen. Jan Pieterzoon Coen heeft in zijn eentje met zijn manschappen de hele oorspronkelijke bevoking van Banda in één klap uitgemoord. En het toeval wil dat Banda 'slechts' 15.000 inwoners telde. Er bleven er welgeteld een 600-tal over. U moet niet vragen welke afschuwelijke taferelen zich daar hebben afgespeeld.

En bijgevolg, we zullen het maar niet hebben over de gruwelijkheden van de Hollanders begaan in hun kolonies in de loop van vele, vele eeuwen... In uw plaats zou ik me maar netjes gedeisd houden op dit vlak.
Er is geen Nederlander hier die de gruweldaden van de WIC en VOC minimaliseert. Wij vinden de zwarte bladzijden allemaal terecht zwart, en zijn daar open over.

U daarentegen vergoelijkt de misdaden waar het in deze draad over gaat (namelijk door Leopold II in Congo) door te wijzen op de 'nog veel verschrikkelijker daden' van de Hollandse koloniale periode. Welnu, die vlieger gaat niet op. Niet alleen heeft u daar geen bronnen van, maar u liegt gewoon wat cijfers bij elkaar (10 miljoen zelfs)
En of in Congo daarbij 3, 5 of 15 miljoen slachtoffers te betreuren vielen, is in die discussie niet relevant, dat maakt het alleen meer of minder verschrikkelijk. Wél relevant is de manier waarop jij dat kennelijk nog niet kunt accepteren.
Het enige waarmee je nu aankomt is 15.000 slachtoffers op Banda. Welnu, hoewel natuurlijk afgrijselijk dat nog lang niet de 10 miljoen waar je het eerder over had.

Laatst gewijzigd door Hollander : 1 mei 2010 om 12:22.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2010, 12:51   #343
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U daarentegen vergoelijkt de misdaden waar het in deze draad over gaat (namelijk door Leopold II in Congo) door te wijzen op de 'nog veel verschrikkelijker daden' van de Hollandse koloniale periode.
Hollander, ik lees nergens dat hij die misdaden probeert goed te praten.
Wat hij wel doet is aantonen dat de Nederlanders hier geen recht hebben tot spreken gezien jullie geschiedenis even zwart is als die van diegenen die ze zwart proberen te maken.
Oud 1 mei 2010, 13:03   #344
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Hollander, ik lees nergens dat hij die misdaden probeert goed te praten.
Wat hij wel doet is aantonen dat de Nederlanders hier geen recht hebben tot spreken gezien jullie geschiedenis even zwart is als die van diegenen die ze zwart proberen te maken.
Zoals ik al zei, in Nederland worden de zwarte bladzijden uit de geschiedenis niet verzwegen. Het Nederlandse kolonialisme en de Nederlandse slavenhandel zijn standaard onderdeel van de lesstof op Nederlandse scholen. In Belgie wordt nog veel verzwegen. Voor zover ik weet krijgen Belgische leerlingen geen les over de wandaden die Leopold II pleegde in Congo. Ik heb me zelfs laten vertellen dat het wordt gebracht alsof de Belgen in Afrika de beschaving kwamen brengen. Er ging hier en daar wat "fout", maar dat was slechts een afwijking van de norm, zo staat er geschreven.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2010, 13:09   #345
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Voor zover ik weet krijgen Belgische leerlingen geen les over de wandaden die Leopold II pleegde in Congo. Ik heb me zelfs laten vertellen dat het wordt gebracht alsof de Belgen in Afrika de beschaving kwamen brengen.
Ik heb hier in ieder geval niets nieuws geleerd.
Ik heb over de geschiedenis in Congo geleerd in school.

Ook hier verzwijgen we de geschiedenis niet, maar net zoals in Nederland de slavenhandel en in Duitsland de vernietigingskampen lopen we er ook niet dagelijks mee te koop.

Maar dit alles heeft niets te maken met de staatsinrichting, maar alles met het proberen zwart maken van de bevolkingsgroep die de GN's proberen te annexeren.
Ik blijf het raar vinden dat intelligente mensen steeds weer de tak proberen af te zagen waarop ze zitten.
Oud 1 mei 2010, 13:13   #346
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik heb hier in ieder geval niets nieuws geleerd.

Ook hier verzwijgen we de geschiedenis niet, maar net zoals in Nederland de slavenhandel en in Duitsland de vernietigingskampen lopen we er ook niet dagelijks mee te koop.

Maar dit alles heeft niets te maken met de staatsinrichting, maar alles met het proberen zwart maken van de bevolkingsgroep die de GN's proberen te annexeren.
Ik blijf het raar vinden dat intelligente mensen steeds weer de tak proberen af te zagen waarop ze zitten.
Waarom wordt die smeerlap van een Leopold II nog steeds door heel Belgie vereerd met standbeelden? Dat is hetzelfde als dat ze in Duitsland Hitler een standbeeld zouden geven.
Oud 1 mei 2010, 13:17   #347
Alboreto

Standaard

Citaat:
Waarom wordt die smeerlap van een Leopold II nog steeds door heel Belgie vereerd met standbeelden? Dat is hetzelfde als dat ze in Duitsland Hitler een standbeeld zouden geven.
Daar kan je inderdaad over discussiëren, maar dat doet niets af aan wat ik schreef.
Oud 1 mei 2010, 13:28   #348
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Daar kan je inderdaad over discussiëren, maar dat doet niets af aan wat ik schreef.
Integendeel, die standbeelden van Leopold II laten zien dat hij nog steeds aanzien heeft in Belgie. Maar iedereen die beseft wat die man heeft gedaan zou hem moeten uitkotsen. In het Museum voor Midden-Afrika worden de wandaden in Congo ook afgedaan als een voetnoot.
Oud 1 mei 2010, 13:40   #349
Albrecht
Banneling

Standaard

Zijn de wandaden die gebeurden in Kongo-Vrijstaat werkelijk de schuld van Leopold II? Zover ik weet is hij nooit in Kongo geweest. Hoe kon hij dan weet hebben van de gruwelen die daar gebeurden?
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2010, 13:44   #350
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Zijn de wandaden die gebeurden in Kongo-Vrijstaat werkelijk de schuld van Leopold II? Zover ik weet is hij nooit in Kongo geweest. Hoe kon hij dan weet hebben van de gruwelen die daar gebeurden?
leopold ii was eigenaar van kongo tot 1907 maar hij regeerde als een tiran.
hij hoeft daarom geen voet te zetten in Kongo.
hij heeft zijn mannetjes daarvoor om het vuile werk te doen, natuurlijk betaalt door leopold ii.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2010, 13:55   #351
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
leopold ii was eigenaar van kongo tot 1907 maar hij regeerde als een tiran.
hij hoeft daarom geen voet te zetten in Kongo.
hij heeft zijn mannetjes daarvoor om het vuile werk te doen, natuurlijk betaalt door leopold ii.
Maar hoe kunt u dat zeker weten?
Oud 1 mei 2010, 13:59   #352
Shadowke

Standaard

Citaat:
Maar hoe kunt u dat zeker weten?
er zijn artikels genoeg hierover.
er bestaat zoiets als google en je hebt internet.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2010, 14:01   #353
Alboreto

Standaard

Citaat:
Integendeel, die standbeelden van Leopold II laten zien dat hij nog steeds aanzien heeft in Belgie.
Ook daarin vergis je je schromelijk.
Bij de meeste standbeelden weet 95% van de mensen die er passeert niet eens wie het is.
En van die 5% weet nog de helft niet wat die heeft gedaan, laat staan dat ze er akkoord mee zijn.

Maar opnieuw, dat heeft niets te maken met staatsinrichting en alles met het proberen zwart maken met een bevolkingsgroep je je wenst in te lijven.
Go figure

Laatst gewijzigd door Alboreto : 1 mei 2010 om 14:03.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2010, 14:04   #354
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
er zijn artikels genoeg hierover.
er bestaat zoiets als google en je hebt internet.
Leuke bronnen als U het mij vraagt.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2010, 14:09   #355
Hollander

Standaard

Niet om het een of ander, maar

Citaat:

Ook hier verzwijgen we de geschiedenis niet,
is wel een beetje strijdig met:

Citaat:
Ook daarin vergis je je schromelijk.
Bij de meeste standbeelden weet 95% van de mensen die er passeert niet eens wie het is.
En van die 5% weet nog de helft niet wat die heeft gedaan, laat staan dat ze er akkoord mee zijn.
Maar daar ging het niet om. Het ging om het feit dat in een draad over Leopold II en zijn misdaden in Congo, het uitgerekend vrind System was die de Nederlandse koloniale geschiedenis erbij haalde en beweerde dat die nog veel erger was, met ver boven de 10 miljoen slachtoffers.

En dat dus geheel zonder één bron te vermelden.

Dat en uitsluitend dat, veroorzaakt deze reactie.
Oud 1 mei 2010, 14:15   #356
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Vlak voor de overdracht van zijn kolonie aan de Belgische staat, probeerde hij zoveel mogelijk archiefmateriaal te laten verbranden. Dus volgens mij was hij uitstekend op de hoogte.
Oud 1 mei 2010, 14:22   #357
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een beetje overdreven. Ik denk dat er maar één standbeeld staat in Vlaanderen (Oostende) dat regelmatig wordt gevandaliseerd. Wat hebben Vlamingen trouwens te maken met een koning van Duitse afkomst die enkel Frans prak, en dan nog eens Congo als persoonlijk eigendom in bezit hield?
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2010, 14:28   #358
Alboreto

Standaard

Citaat:
Maar daar ging het niet om. Het ging om het feit dat in een draad over Leopold II en zijn misdaden in Congo, het uitgerekend vrind System was die de Nederlandse koloniale geschiedenis erbij haalde en beweerde dat die nog veel erger was, met ver boven de 10 miljoen slachtoffers.
Inderdaad, in een draad die duidelijk off-topic is en enkel bedoeld is om te trollen.
Dat en uitsluitend dat, veroorzaakt deze reactie.

Ik herhaal: jullie zagen de tak af waarop jullie zitten.
Cu on the way down.
Oud 1 mei 2010, 14:37   #359
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Vlak voor de overdracht van zijn kolonie aan de Belgische staat, probeerde hij zoveel mogelijk archiefmateriaal te laten verbranden. Dus volgens mij was hij uitstekend op de hoogte.
Maar hoe weet u dat hij archiefmateriaal liet verbranden?
Oud 1 mei 2010, 14:42   #360
Hollander

Standaard

Citaat:
Cu on the way down.
We doen ons best, maar jullie zijn lastig in te halen op dit moment
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be