![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Partijlid
|
![]() Dat geloof geen keuze is, is inderdaad een feit. Godsdienstigheid overvalt je.
Maar het is ook puur vanuit sociale overwegingen : "mijn vriend is moslim", "iedereen die ik ken is moslim" enzovoort. Daar betreft het geen keuze, maar is het een onderdeel van het lidmaatschap binnen een groep, groepen wier zijnseigenschap op een godsdienstige basis worden ingevuld. Mij interesseert eerder de sociale gevolgen van religiositeit als ze te ver dreigt te gaan, of fundamentalistische vormen aanneemt. Niet zozeer of het je reinste onzin is of niet. Ga eens naar Senegal, moslims met hopen, maar weinig hoofddoeken. Dus het hangt allemaal af van de invulling. En het hele 'aanpassing-discours' gaat aan mij voorbij, een houding die ik evenzeer koester ten opzichte van het geleuter van post-politiek links die enkel nog maar, ironisch genoeg, de gewelddadige/chagrijnige voorhoede is van hun liberale vijand zijn maatschappijvisie. Deze moslims hebben zich perfect aangepast aan een pluralistische samenleving, die net het gevolg is van de liberale maatschappijen die het Westen omslaat, waar men zich zogezegd aan dient aan te passen. Hebben ze dus gedaan, dus het probleem ligt niet aan de aanpassing, maar aan het maatschappelijk model. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Boerkadraagsters mogen enkel op straat rondlopen als ze zichzelf voortdurend aankondigen met een bel of een ratel. Kwestie van de mensen niet ineens te laten verschieten als er zoiets voor je staat! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik zie niets, waar is het licht?
ik zie zwart voor mijn gezicht! ach, ach, wat ben ik dom! ik heb mijn burka andersom... Fatima |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#26 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||||||||
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
Citaat:
Citaat:
overigens zou het je misschien deugd doen om de schriftuurlijke bronnen van die religies, met hun respectievelijke interpretatie-tradities te bestuderen. je zou merken dat in al die tradities het letterlijk geloof in de mythes (als waren het feitenverslagen) geproblematiseerd wordt. het is een vrij westers en vrij modern gebruik om schriftuurlijke bronnen als letterlijke feitenverslagen te lezen. ik vermoed dat die letterlijke lezing overigens alleen gebeurt op basis van de bijbel (en deze draad ging over de islam en het burqaverbod) en dan nog alleen door een paar hardnekkig fundamentalistische stromingen binnen de 'evangelical' en de 'pentecostal' bewegingen. Citaat:
Citaat:
geloof in de religieuze betekenis van het woord heeft dan ook niet veel te maken met het feitelijke geloof (het voor waar aannemen van deze of die uitspraak). geloven in de religieuze betekenis van het woord is een bepaalde manier van in het leven staan, een bepaalde manier om aan de wereld op zich betekenis te geven. wanneer een gelovige over god spreekt, heeft hij het niet over hoe de wereld in mekaar zit, maar over het waarom van zus of zo handelen. religie heeft dezelfde verhouding tot feiten als esthetica en moraal, niet als fysica en geschiedenis. de waarheden van een religie kunnen dus ook alleen besproken (en geloofd) op dezelfde manier als de waarheden van de esthetica en de ethiek. Citaat:
echte vrijheid betekent dat noch de mannen in de omgeving (vader, broers, echtgenoot) noch de mannen in de politiek de arrogantie hebben om IN PLAATS VAN de vrouw die keuze te maken. vrijheid betekent dat men ieder individu toestaat om zelf af te wegen welke keuzes zij over haar leven wil maken. Citaat:
wij kunnen die uitnodiging echter alleen maar maken als we op zijn minst in staat zijn om die mensen als gelijken te zien. ons westers idee dat wij sowieso beter (geëmancipeerder, verlichter, slimmer...) zijn berust op niets. het is alleen eigenwaan. als we dan ook van onze potentiële bondgenoten gaan eisen dat ze eerst voldoende op ons moeten lijken voor ze mogen deelnemen aan ons hoofdstuk van de strijd voor emancipatie, dan is dat niet alleen arrogant maar saboteren we op die manier onze eigen kansen om nog verder te gaan in onze bevrijding en onze emancipatie. Citaat:
Citaat:
![]() vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#28 |
Minister
|
![]() Prinz Eugenius, der edle Ritter,
Wollt' dem Kaiser wied'rum kriegen Stadt und Festung Belgarad. Er ließ schlagen einen Brukken, Daß man kunnt' hinüberrucken Mit'r Armee wohl vor die Stadt. Als der Brucken war geschlagen, Daß man kunnt' mit Stuck und Wagen Frei passiern den Donaufluß, Bei Semlin schlug man das Lager, Alle Türken zu verjagen, Ihn'n zum Spott und zum Verdruß. ![]()
![]() |
![]() |
#29 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
(gelieve enige ironie in bovenstaande uitspraak te verontschuldigen) vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#30 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom? Waarom moet het VB hier per sé het FDF achternalopen? Er is geen enkele moslim die de Vlaamse onafhankelijkheid een strobreed in de weg heeft gelegd. Waarom moet het VB dan het verdeel- en heersspelletje van het FDF spelen?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 1 mei 2010 om 18:21. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#32 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Eugenius van Savoye was waarschijnlijk één van de grootste generaals allertijden. En hij is ooit gouverneur-generaal geweest van de Habsburgse Nederlanden (=België). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 1 mei 2010 om 18:40. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Partijlid
|
![]() Komt u met een tijdmachine naar hier ? En zo ja, waar kan ik zo'n handige gadget vinden ?
Laatst gewijzigd door Aletheia : 1 mei 2010 om 18:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Minister
|
![]() Een held in de strijd tegen de voortdurende invasies van het Westen door de moren. Hij kreeg trouwens een gepersonaliseerd zwaard van Z.H. Paus Clemens XI voor zijn verdienste in de strijd tegen de barbaarse invallers.
![]() |
![]() |
#36 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eerst had je het over Oostenrijk en Turken, nu heb je het over "Westen" en "moren" (sic). Ik vrees dat je niet goed weet wat je zegt, beste man...
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 1 mei 2010 om 18:56. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Want als het zo voort gaat, dan zal er weer een tijd komen dat men de Christenen gaat vervolgen. Citaat:
Moren, Saracenen, Turken, allemaal éénzelfde Mohammedaanse pot nat. Laatst gewijzigd door Albrecht : 1 mei 2010 om 18:58. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Na de moslims zijn jullie aan de beurt, maar misschien zal er niemand overblijven om jullie te verdedigen.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |