Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 mei 2010, 19:37   #281
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Voor sommigen staat Franstaligheid gelijk aan verhevenheid, vandaar die minachting voor niet alleen het Nederlands, maar ook voor het Duits. En ze denken dat ze normaal zijn als ze het hebben over 'horden Germaanse barbaren' (sic). Dat is Belgicistische praat dus.
U leeft met uw clichés nog in de vorige eeuw.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2010, 20:06   #282
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
het is niet zozeer op school dat men een taal leert.
kijk naar VL: het aantal uren FR blijft gelijk maar de kennis gaat achteruit.
En in het BSO, is er vaak geen/weinig EN en die leerlingen trekken zich toch uit de slag in die taal.

In het Oostblok was Russisch verplicht; maar het niveau dat de leerlingen behaalden was niet zo hoog, heb ik mij laten vertellen.
Men volgde die lessen omdat het verplicht was.
Waar leert men dan wél een taal, azert?
-> "Fight The Power!" (Public Enemy)
-> "Facts don't care about your feelings" (Ben Shapiro)
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2010, 20:12   #283
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
men leert snel als men die taal wil leren en gemotiveerd is.

via naar tv, film kijken/liedjes beluisteren, naar de regio gaan waar de taal gesproken wordt.
In het geval van de Franstaligen ook vaak 1 jaar in het VL onderwijs volgen.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2010, 20:14   #284
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Nee hoor, spijtig genoeg zijn er nog veel mensen die zo denken...
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2010, 20:15   #285
EddyBal

Standaard

Citaat:
Door ze te gebruiken.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
Oud 4 mei 2010, 20:19   #286
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Door ze te gebruiken.
Daarom dat de FR een probleem hebben: de VL willen steevast FR spreken als een FR NL probeert te spreken.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2010, 21:15   #287
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
men leert snel als men die taal wil leren en gemotiveerd is.

via naar tv, film kijken/liedjes beluisteren, naar de regio gaan waar de taal gesproken wordt.
In het geval van de Franstaligen ook vaak 1 jaar in het VL onderwijs volgen.
Zal je met naar naar tv/film te kijken leren hoe je een passieve zin moet omzetten in een actieve?

Kan je uit liedjes afleiden in welke gevallen een subjonctif aangewezen is?

Volstaat het met naar Antwerpen of Rotterdam te gaan om de ingewikkelde adverbes pronominaux correct te kunnen gebruiken?

Er is een kans dat je op dergelijke manieren te weten komt wat het verschil is tussen snappen, verstaan en begrijpen, maar veel verder dan dat zal je wel niet geraken.

Niet iedereen krijgt op eigen houtje de grammatica van een taal onder de knie, hé.

Maar bon, als we van u het verplichte onderwijs van het Frans in Vlaanderen voor bekeken mogen houden, dan zult u mij verder niet horen klagen. OK zo?

Laatst gewijzigd door djimi : 4 mei 2010 om 21:24.
Oud 4 mei 2010, 21:24   #288
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Door ze te gebruiken.
Dat klopt slechts gedeeltelijk, Eddy.

Als je een taal goed wil leren, ontsnap je niet aan een grondige studie van woordenschat én spraakkunst. En slechts enkelingen hebben de moed en het doorzettingsvermogen dat als autodidact te doen. Voor de meeste mensen is het echt wel handig dat er ook zoiets als taalonderricht in scholen bestaat.
Dat mag uiteraard ook 's avonds of tijdens het weekend gebeuren, hé.

Ik stel me al langer vragen bij het nut van het schools taalonderricht voor jongeren, al vind ik wel dat tenminste de moedertaal zéér grondig mag worden aangeleerd.

Ik zou dan ook durven pleiten voor een fikse uitbreiding van het aantal uren onderricht in de moedertaal, en de invoering van een vak 'algemene taalkunde' ter vervanging van de overige taalvakken, waarmee jonge mensen die wél graag talen leren in staat zouden kunnen worden gesteld om op eigen houtje om het even welke vreemde taal onder de knie te krijgen.
Oud 4 mei 2010, 22:22   #289
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daarom dat de FR een probleem hebben: de VL willen steevast FR spreken als een FR NL probeert te spreken.
Misschien wel omdat het niveau van de FR onder de maat is volgens de NL NL sprekende en de NL FR beter spreekt.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 00:25   #290
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat weer te maken heeft met 'hoorluiheid'

Wat weer te maken heeft met ondertiteling.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 00:28   #291
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Misschien wel omdat het niveau van de FR onder de maat is volgens de NL sprekende ...

Ook dat is vaak een gevalletje hoorluiheid.
Oud 5 mei 2010, 00:33   #292
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Door ze te gebruiken.

Vooral door ervan te genieten, door er mee te spelen, door erin boos te worden, door erin klaar te komen, door je te laten verleiden, kortom door je onvoorwaardelijk te laven en over te geven aan de grootmeesters uit deze taal.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 5 mei 2010 om 00:34.
Oud 5 mei 2010, 06:24   #293
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Vooral door ervan te genieten, door er mee te spelen, door erin boos te worden, door erin klaar te komen, door je te laten verleiden, kortom door je onvoorwaardelijk te laven en over te geven aan de grootmeesters uit deze taal.
U signaleert hier een aantal uiterst belangrijke noodzakelijke voorwaarden die met de 'motivatie' te maken hebben, maar uit de praktijk van het lesgeven heb ik toch geleerd dat je écht niet om de zogezegd saaie bezigheid van het studeren heen kunt.

Voor wie een taal werkelijk onder de knie wil krijgen, zit er heus niets anders op dan te studeren: woordenschat en spraakkunst, en vervolgens zo veel mogelijk verschillende registers van het 'idioom' (uitdrukkingen, gezegden, spreekwoorden, woordspelingen, ...).
Oud 5 mei 2010, 06:30   #294
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
U signaleert hier een aantal uiterst belangrijke noodzakelijke voorwaarden die met de 'motivatie' te maken hebben, maar uit de praktijk van het lesgeven heb ik toch geleerd dat je écht niet om de zogezegd saaie bezigheid van het studeren heen kunt.

Voor wie een taal werkelijk onder de knie wil krijgen, zit er heus niets anders op dan te studeren: woordenschat en spraakkunst, en vervolgens zo veel mogelijk verschillende registers van het 'idioom' (uitdrukkingen, gezegden, spreekwoorden, woordspelingen, ...).
Oud 5 mei 2010, 06:55   #295
EddyBal

Standaard

Citaat:
Dat klopt slechts gedeeltelijk, Eddy.

Als je een taal goed wil leren, ontsnap je niet aan een grondige studie van woordenschat én spraakkunst. En slechts enkelingen hebben de moed en het doorzettingsvermogen dat als autodidact te doen. Voor de meeste mensen is het echt wel handig dat er ook zoiets als taalonderricht in scholen bestaat.
Dat mag uiteraard ook 's avonds of tijdens het weekend gebeuren, hé.

Ik stel me al langer vragen bij het nut van het schools taalonderricht voor jongeren, al vind ik wel dat tenminste de moedertaal zéér grondig mag worden aangeleerd.

Ik zou dan ook durven pleiten voor een fikse uitbreiding van het aantal uren onderricht in de moedertaal, en de invoering van een vak 'algemene taalkunde' ter vervanging van de overige taalvakken, waarmee jonge mensen die wél graag talen leren in staat zouden kunnen worden gesteld om op eigen houtje om het even welke vreemde taal onder de knie te krijgen.
Juist Djimi, een basis van onderwijs om een tweede taal te leren is zeker aangewezen. Eens je echter de grondbeginselen doorhebt hoe talen in elkaar kunnen zitten, en het verschil tussen Franse en Nederlandse zinsbouw helpt daarin, kan je redelijk makkelijk een taal bijleren. Ik heb mezelf Engels, Duits en Spaans aangeleerd. Ik kan niet ontkennen dat in de middelbare ik ook wel Engels kreeg, maar dat had ik toen eigenlijk al onder de knie. (maar natuurlijk leer je altijd wat bij). De beste manier om te leren, is gebruiken wanneer je maar kan, en je best doen bij te leren.
Oud 5 mei 2010, 06:58   #296
EddyBal

Standaard

Citaat:

idd: gezegden, uitdrukkingen etc. zijn de sleutel om een taal écht te begrijpen. Anders leid dit enkel tot misverstanden, en daar kan ik van meespreken...
Oud 5 mei 2010, 13:24   #297
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Clichés aangehangen door sommigen van onze bloedeigen forum-Belgicisten, bedoelt u. Nooit opgevallen? Ik noem alleen niet graag namen.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 5 mei 2010 om 13:24.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 17:47   #298
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Ik lees in deze draad enkele postings die betrekking hebben over de beheersing van talen, vooral het Nederlands. Nu was ik de afgelopen dagen in Ludwigslust (Mecklenburg-Vorpommern, Duitsland) voor een Gedenkverantstaltung betreffende de 65ste verjaardag van de bevrijding van concentratiekamp Wöbbelin (vlak bij Ludwigslust). Mijn grootvader is aldaar, vlak na de bevrijding op 2 mei 1945 overleden aan de onvoorstelbaar onmenselijke omstandigheden die daar heersten en waaraan door de 82ste Airbornedivisie van de Amerikanen een einde is gemaakt.

De herdenking werd bijgewoond door een aantal nationaliteiten, onder wie ook Belgen. En dit waren mensen die verbonden waren aan een 'Belgische' organisatie voor voormalige, politieke gevangenen. Een aantal jonge leden posteerden zich aan weerszijden van het monument met Belgische vaandels. Dit tricolore vlaggengezwaai was toch heel opmerkelijk gezien de gemêleerde samenstelling van nationaliteiten. Tijdens de herdenking kwam een Belg uit de vaandelwacht naar voren (hij had de vlag overgedragen aan een kornuit) en vroeg het woord op het moment dat daarvoor de gelegenheid was gegeven. Hij verontschuldigde zich voor het feit dat hij zich - 'pauvre' - slechts kon uitdrukken in het Frans. Nu had het Duitse organisatiecomité voor vertalingen gezorgd (Nederlands, Pools, Russisch en Engels), maar Frans was duidelijk niet voorzien en dus schoot een dame uit het publiek te hulp, die haar best deed de man simultaan te vertalen.

De desbetreffende man was een Waal, wiens vader de gruwelijke omstandigheden had overleefd. Hij kon zich niet verstaanbaar maken in een andere taal dan het Frans. Even na de lunch probeerde ik met een Belgische dame, die op het punt stond in de bus naar Brussel te stappen, een gesprek te voeren. Ook zij sprak alleen Frans. Duits, Engels, laat staan Nederlands, waren haar volledig onbekend. Toch wel een beetje geërgerd en teleurgesteld over dit sociale gebrek wendde ik mij tot een heer, die warempel uit Vlaanderen kwam en die zich verontschuldigde 'belgicist' te zijn. Zo was hij nu eenmaal opgevoed, zei hij. Maar ja, gaf hij toe, de ontwikkelingen in België zorgden wel ervoor dat (ook) hij steeds meer in Vlaams-nationalistische hoek werd gedreven, al vond hij wel dat België nog honderden jaren (sic!) zou bestaan. Op mijn vraag waarom zijn 'collega's' geen woord in een andere, moderne, Europese taal konden uitbrengen, gaf hij een simpel en voor de hand liggend antwoord. Hij sprak zelf Frans. Dat had hij immers geleerd in zijn 'belgicistische' opvoeding.

Dat antwoord sprak boekdelen. Het is het bewijs voor de starre en onvervalst conservatieve denkwijze van deze Belgen. Deze monolinguale attitude is zowel voor een multilinguaal land dat België altijd zei te zijn, als voor het moderne op integratie gerichte Europa onvoorstelbaar bekrompen en dus een anachronisme. Het laat zien waarom België niet werkt.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 20:40   #299
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Ik lees in deze draad enkele postings die betrekking hebben over de beheersing van talen, vooral het Nederlands. Nu was ik de afgelopen dagen in Ludwigslust (Mecklenburg-Vorpommern, Duitsland) voor een Gedenkverantstaltung betreffende de 65ste verjaardag van de bevrijding van concentratiekamp Wöbbelin (vlak bij Ludwigslust). Mijn grootvader is aldaar, vlak na de bevrijding op 2 mei 1945 overleden aan de onvoorstelbaar onmenselijke omstandigheden die daar heersten en waaraan door de 82ste Airbornedivisie van de Amerikanen een einde is gemaakt.

De herdenking werd bijgewoond door een aantal nationaliteiten, onder wie ook Belgen. En dit waren mensen die verbonden waren aan een 'Belgische' organisatie voor voormalige, politieke gevangenen. Een aantal jonge leden posteerden zich aan weerszijden van het monument met Belgische vaandels. Dit tricolore vlaggengezwaai was toch heel opmerkelijk gezien de gemêleerde samenstelling van nationaliteiten. Tijdens de herdenking kwam een Belg uit de vaandelwacht naar voren (hij had de vlag overgedragen aan een kornuit) en vroeg het woord op het moment dat daarvoor de gelegenheid was gegeven. Hij verontschuldigde zich voor het feit dat hij zich - 'pauvre' - slechts kon uitdrukken in het Frans. Nu had het Duitse organisatiecomité voor vertalingen gezorgd (Nederlands, Pools, Russisch en Engels), maar Frans was duidelijk niet voorzien en dus schoot een dame uit het publiek te hulp, die haar best deed de man simultaan te vertalen.

De desbetreffende man was een Waal, wiens vader de gruwelijke omstandigheden had overleefd. Hij kon zich niet verstaanbaar maken in een andere taal dan het Frans. Even na de lunch probeerde ik met een Belgische dame, die op het punt stond in de bus naar Brussel te stappen, een gesprek te voeren. Ook zij sprak alleen Frans. Duits, Engels, laat staan Nederlands, waren haar volledig onbekend. Toch wel een beetje geërgerd en teleurgesteld over dit sociale gebrek wendde ik mij tot een heer, die warempel uit Vlaanderen kwam en die zich verontschuldigde 'belgicist' te zijn. Zo was hij nu eenmaal opgevoed, zei hij. Maar ja, gaf hij toe, de ontwikkelingen in België zorgden wel ervoor dat (ook) hij steeds meer in Vlaams-nationalistische hoek werd gedreven, al vond hij wel dat België nog honderden jaren (sic!) zou bestaan. Op mijn vraag waarom zijn 'collega's' geen woord in een andere, moderne, Europese taal konden uitbrengen, gaf hij een simpel en voor de hand liggend antwoord. Hij sprak zelf Frans. Dat had hij immers geleerd in zijn 'belgicistische' opvoeding.

Dat antwoord sprak boekdelen. Het is het bewijs voor de starre en onvervalst conservatieve denkwijze van deze Belgen. Deze monolinguale attitude is zowel voor een multilinguaal land dat België altijd zei te zijn, als voor het moderne op integratie gerichte Europa onvoorstelbaar bekrompen en dus een anachronisme. Het laat zien waarom België niet werkt.
De UK is in jouw ogen dus duidelijk onvoorstelbaar bekrompen. Alleen zwijg je hier heel zedig over. Jouw haat tegenover alles wat Frans is, borrelt eens te meer weer over.
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 21:26   #300
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
De UK is in jouw ogen dus duidelijk onvoorstelbaar bekrompen. Alleen zwijg je hier heel zedig over. Jouw haat tegenover alles wat Frans is, borrelt eens te meer weer over.
de UK is onvoorstelbaar bekrompen. Dat ga je toch niet ontkennen he..
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be