Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 mei 2010, 21:32   #301
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
De UK is in jouw ogen dus duidelijk onvoorstelbaar bekrompen. Alleen zwijg je hier heel zedig over. Jouw haat tegenover alles wat Frans is, borrelt eens te meer weer over.
Leer lezen, AyneRand. Ik haat niets en niemand. Ik schreef slechts dat ik geërgerd en teleurgesteld was dat iemand uit een officieel drietalig land en die aanwezig is bij een internationale herdenking niet in staat is zich uit te drukken in een moderne, Europese taal.

Die Waalse dame had zeker een woordje Engels, Duits of Nederlands met mij kunnen wisselen, want deze talen bood ik haar aan. Ik was oprecht geïnteresseerd waar zij woonde en wat haar reden voor haar aanwezigheid was.

Het was een Vlaming die andermaal voor de vertaling moest zorgen.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 21:41   #302
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Leer lezen, AyneRand. Ik haat niets en niemand. Ik schreef slechts dat ik geërgerd en teleurgesteld was dat iemand uit een officieel drietalig land en die aanwezig is bij een internationale herdenking niet in staat is zich uit te drukken in een moderne, Europese taal.

Die Waalse dame had zeker een woordje Engels, Duits of Nederlands met mij kunnen wisselen, want deze talen bood ik haar aan. Ik was oprecht geïnteresseerd waar zij woonde en wat haar reden voor haar aanwezigheid was.

Het was een Vlaming die andermaal voor de vertaling moest zorgen.
Ik zal voor mezelf beslissen of jij iemand haat. Niemand anders. En jij haat franstaligen. Punt uit.
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 22:04   #303
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Ik zal voor mezelf beslissen of jij iemand haat. Niemand anders.
Leuk dat je dat blijkbaar over anderen kan beslissen.

Ik heb besloten dat jij Joden haat.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 22:08   #304
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Leuk dat je dat blijkbaar over anderen kan beslissen.

Ik heb besloten dat jij Joden haat.
No problem. So what? Jij beslist wat jij wil, ik beslis wat ik wil. Begrepen?
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 22:13   #305
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Ik lees in deze draad enkele postings die betrekking hebben over de beheersing van talen, vooral het Nederlands. Nu was ik de afgelopen dagen in Ludwigslust (Mecklenburg-Vorpommern, Duitsland) voor een Gedenkverantstaltung betreffende de 65ste verjaardag van de bevrijding van concentratiekamp Wöbbelin (vlak bij Ludwigslust). Mijn grootvader is aldaar, vlak na de bevrijding op 2 mei 1945 overleden aan de onvoorstelbaar onmenselijke omstandigheden die daar heersten en waaraan door de 82ste Airbornedivisie van de Amerikanen een einde is gemaakt.

De herdenking werd bijgewoond door een aantal nationaliteiten, onder wie ook Belgen. En dit waren mensen die verbonden waren aan een 'Belgische' organisatie voor voormalige, politieke gevangenen. Een aantal jonge leden posteerden zich aan weerszijden van het monument met Belgische vaandels. Dit tricolore vlaggengezwaai was toch heel opmerkelijk gezien de gemêleerde samenstelling van nationaliteiten. Tijdens de herdenking kwam een Belg uit de vaandelwacht naar voren (hij had de vlag overgedragen aan een kornuit) en vroeg het woord op het moment dat daarvoor de gelegenheid was gegeven. Hij verontschuldigde zich voor het feit dat hij zich - 'pauvre' - slechts kon uitdrukken in het Frans. Nu had het Duitse organisatiecomité voor vertalingen gezorgd (Nederlands, Pools, Russisch en Engels), maar Frans was duidelijk niet voorzien en dus schoot een dame uit het publiek te hulp, die haar best deed de man simultaan te vertalen.

De desbetreffende man was een Waal, wiens vader de gruwelijke omstandigheden had overleefd. Hij kon zich niet verstaanbaar maken in een andere taal dan het Frans. Even na de lunch probeerde ik met een Belgische dame, die op het punt stond in de bus naar Brussel te stappen, een gesprek te voeren. Ook zij sprak alleen Frans. Duits, Engels, laat staan Nederlands, waren haar volledig onbekend. Toch wel een beetje geërgerd en teleurgesteld over dit sociale gebrek wendde ik mij tot een heer, die warempel uit Vlaanderen kwam en die zich verontschuldigde 'belgicist' te zijn. Zo was hij nu eenmaal opgevoed, zei hij. Maar ja, gaf hij toe, de ontwikkelingen in België zorgden wel ervoor dat (ook) hij steeds meer in Vlaams-nationalistische hoek werd gedreven, al vond hij wel dat België nog honderden jaren (sic!) zou bestaan. Op mijn vraag waarom zijn 'collega's' geen woord in een andere, moderne, Europese taal konden uitbrengen, gaf hij een simpel en voor de hand liggend antwoord. Hij sprak zelf Frans. Dat had hij immers geleerd in zijn 'belgicistische' opvoeding.

Dat antwoord sprak boekdelen. Het is het bewijs voor de starre en onvervalst conservatieve denkwijze van deze Belgen. Deze monolinguale attitude is zowel voor een multilinguaal land dat België altijd zei te zijn, als voor het moderne op integratie gerichte Europa onvoorstelbaar bekrompen en dus een anachronisme. Het laat zien waarom België niet werkt.
Deze anekdote illustreert eens te meer dat Franstaligen in Belgie de laatste 180 jaar wel de juiste strategie hebben gevolgd. De onderklasse systematisch Nederlandsonkundig houden. In Brussel werkte dat feilloos op de taalverhoudingen ten nadele van het Nederlands. Nu is de rest van 'Vlaams' Brabant aan de beurt. En het leuke is: We zien het voor onze eigen ogen gebeuren.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 5 mei 2010 om 22:14.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2010, 05:40   #306
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Deze anekdote illustreert eens te meer dat Franstaligen in Belgie de laatste 180 jaar wel de juiste strategie hebben gevolgd. De onderklasse systematisch Nederlandsonkundig houden. In Brussel werkte dat feilloos op de taalverhoudingen ten nadele van het Nederlands. Nu is de rest van 'Vlaams' Brabant aan de beurt. En het leuke is: We zien het voor onze eigen ogen gebeuren.
Interessante stelling.

Kent u Luk Vervaet?
-> "Fight The Power!" (Public Enemy)
-> "Facts don't care about your feelings" (Ben Shapiro)
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2010, 21:55   #307
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard De Belgicistische carrousel wordt weer opgestart ...

En daar gaan we weer. De Franstalige krant 'LE SOIR' start weeral eens een aktie voor een unitair België tegen degenen die "de eenheid van het land bedreigen" ( = de "vlaamse extremisten" waarbij een aantal Franstalige journalisten ondertussen ook al Alexander Decroo bij rekenen): http://soirmag.lesoir.be/services/mi...que/index.html
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Afbeelding 16.png‎
Bekeken: 102
Grootte:  35,3 KB
ID: 66799  

Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2010, 21:58   #308
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
En daar gaan we weer. De Franstalige krant 'LE SOIR' start weeral eens een aktie voor een unitair België tegen degenen die "de eenheid van het land bedreigen" ( = de "vlaamse extremisten" waarbij een aantal Franstalige journalisten ondertussen ook al Alexander Decroo bij rekenen): http://soirmag.lesoir.be/services/mi...que/index.html
ze leren het dus nooit.
ze willen precies dat belgie barst.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2010, 22:06   #309
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard La Belgique sur un volcan flamand

In het Franstalige weekblad Le Vif-L'Express (met een overwegend anti-vlaanderen en pro-belgië redactionele lijn) deze week een artikel met als titel : "La Belgique sur un volcan flamand" Zelfs het Open-VLD wordt er als een gevaarlijke partij afgeschilderd. Men kan zich afvragen met welke Vlamingen sommige van die Franstalige journalisten en politici nog willen praten nadat ze zowat het volledige Vlaamse politieke spectrum als extremistisch hebben afgeschilderd.
Bijgevoegde afbeelding(e)

Oud 6 mei 2010, 22:24   #310
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
In het Franstalige weekblad Le Vif-L'Express (met een overwegend anti-vlaanderen en pro-belgië redactionele lijn) deze week een artikel met als titel : "La Belgique sur un volcan flamand" Zelfs het Open-VLD wordt er als een gevaarlijke partij afgeschilderd. Men kan zich afvragen met welke Vlamingen sommige van die Franstalige journalisten en politici nog willen praten nadat ze zowat het volledige Vlaamse politieke spectrum als extremistisch hebben afgeschilderd.
Met deze nieuwe aangetreden generatie is de VLD is een consequente partij. En de Franstaligen moeten goed beseffen dat A. Decroo niet zal afwijken van zijn lijn. Er moet een oplossing komen op betrekkelijke korte termijn voor BHV. En vermits de volgende regering in theorie voor 4 jaar gebeiteld zit, zal er ook een duidelijke staatshervorming moeten komen. Getimed. En dus niet meer 'getimed volgens de Griekse kalender', zoals de Franstaligen nogal eens geneigd zijn te doen. En Maingain is niet welkom. En liefst Olijke Bart en Broeder Jacob , alias Broeder Bracke, evenmin. Die hebben geen oog voor deze problemen, willen die ook niet echt oplossen (anders kunnen ze hun partij opdoeken). Die willen de boel gewoon opblazen en onze economie en pensioenen tegelijkertijd.

Laatst gewijzigd door system : 6 mei 2010 om 22:47.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2010, 23:36   #311
Kraainemois
Vreemdeling

Kraainemois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
ze leren het dus nooit.
ze willen precies dat belgie barst.
ze leren het dus nooit. Ik zou liever zeggen "ze hebben uiteindelijk begrepen !"
Kraainemois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2010, 23:41   #312
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kraainemois Bekijk bericht
ze leren het dus nooit. Ik zou liever zeggen "ze hebben uiteindelijk begrepen !"
Waarom zou u liever zeggen "ze hebben uiteindelijk begrepen!"?

En wat hebben ze begrepen?
Oud 6 mei 2010, 23:52   #313
Kraainemois
Vreemdeling

Kraainemois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Waarom zou u liever zeggen "ze hebben uiteindelijk begrepen!"?

En wat hebben ze begrepen?
Dat Vlamingen moeten afstappen van hun arrogantie, vijandelijkheid en superioriteitsgevoel !

Maingain : « Céder au nationalisme flamand le renforce » http://www.lesoir.be/actualite/belgi...rce-767880.php

N’est-il pas temps de régler BHV « �* n’importe quel prix » pour enfin s’attaquer aux problèmes socio-économiques ?

« Croire qu’on va pouvoir aborder les problèmes socio-économiques si les francophones font des concessions aux Flamands est faux. Car lorsque des mauvais accords institutionnels sont conclus, on s’expose toujours �* de nouveaux problèmes. Ce qui explique, d’ailleurs, que le problème de la périphérie reste aussi vif dans le débat politique.

Ceux qui pensent qu’en cédant toujours au nationalisme flamand on calme le jeu, se trompent. Au contraire, on le renforce.

il n’y a pas d’avenir pour une Belgique fédérale que le nationalisme flamand aurait ruiné. Le nationalisme flamand porte durement atteinte �* la réputation de la Belgique �* l’étranger. il ne s’agit pas d’un conflit de langue mais du respect des valeurs et principes démocratiques. Tel est un des enjeux de BHV. »
Kraainemois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2010, 00:03   #314
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat Vlamingen moeten afstappen van hun arrogantie, vijandelijkheid en superioriteitsgevoel !

Maingain : « Céder au nationalisme flamand le renforce » http://www.lesoir.be/actualite/belgi...rce-767880.php

N’est-il pas temps de régler BHV « �* n’importe quel prix » pour enfin s’attaquer aux problèmes socio-économiques ?

« Croire qu’on va pouvoir aborder les problèmes socio-économiques si les francophones font des concessions aux Flamands est faux. Car lorsque des mauvais accords institutionnels sont conclus, on s’expose toujours �* de nouveaux problèmes. Ce qui explique, d’ailleurs, que le problème de la périphérie reste aussi vif dans le débat politique.

Ceux qui pensent qu’en cédant toujours au nationalisme flamand on calme le jeu, se trompent. Au contraire, on le renforce.

il n’y a pas d’avenir pour une Belgique fédérale que le nationalisme flamand aurait ruiné. Le nationalisme flamand porte durement atteinte �* la réputation de la Belgique �* l’étranger. il ne s’agit pas d’un conflit de langue mais du respect des valeurs et principes démocratiques. Tel est un des enjeux de BHV. »
Nu noemt U nét alle eigenschappen op die hier al ettelijke jaren aan de Francofone bourgeoisie worden toegeschreven....

De Walen moeten leren hun mond te houden,en ja te knikken mijn beste,dat zou dan de éérste keer in 180 jaar zijn ....

En zelfs die eerste keer halen met de beste wil ter wereld nog niet,gewoon als ze zijn om in dit land eerste viool te spelen...

En die tijd mijn beste,is voorgoed voorbij,knoop dat maar in Uw oren...

Trop is te veel,en te veel is trop...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2010, 00:04   #315
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik heb nooit begrepen waarom Brussel een speciaal Gewest moest zijn. Brussel is een gewone stad, zoals Brugge , Antwerpen, Charleroi of Luik. Brusselaars denken altijd van zichzelf dat ze 'speciaal' zijn, maar dat zijn ze dus niet. Integendeel: Brussel verarmt steeds meer, en verpaupert steeds meer. Eigenlijk leeft Brussel op het OCMW van de Belgische staat. Het wordt dus tijd dat de Brusselaars een toontje lager beginnen te zingen. Vroeger was Brussel rijk, dat klopt, maar dat is reeds lang voltooid verleden tijd.

Laatst gewijzigd door system : 7 mei 2010 om 00:12.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2010, 00:08   #316
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik heb nooit begrepen waarom Brussel een speciaal Gewest moest zijn. Brussel is een gewone stad, zoals Brugge , Antwerpen, Charleroi of Luik. Brusselaars denken altijd van zichzelf dat ze 'speciaal' zijn, maar dat zijn zijn ze dus niet. Integendeel: Brussel verarmt steeds meer, en verpaupert. Het wordt dus tiijd dat de Brusselaars een toontje lager beginnen te zingen. Vroeger was Brussel rijk, dat klopt, maar dat is reeds lang voltooid verleden tijd.
Yep,en dan durft hij nog het verwijt "superioriteitsgevoel" in zijn post te gebruiken....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2010, 00:12   #317
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

De Vlamingen moeten ermee stoppen altijd Vlaams te willen blaffen, want dat is arrogant.

De Vlamingen mogen de Bruxellois hun 'vraie dimension' en hun corridor niet weigeren, want dat is vijandig.

En de Vlamingen moeten zonder morren geld blijven geven, want anders geven ze blijk van superioriteitsgevoel.

Oud 7 mei 2010, 00:38   #318
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht

Kent u Luk Vervaet?
Is mij onbekend.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2010, 00:40   #319
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Een aangename verrassing van system, en wat 'Kraainemois' betreft, dergelijke oprispingen kunnen het nationalisme enkel ten goede komen. Het gaat hier dus om iemand die in Vlaanderen woont en eigenlijk de voorhoede vormt van Franstalige pogingen tot het verwerven van Lebensraum op Vlaams grondgebied - en dan nog even vlug op een Vlaams forum komt posten dat we 'arrogant' zijn. Ik kan me geen betere Vlaams-nationalistische reclame voorstellen. Doe alsjeblief zo verder, Kraainemois, en open de ogen van de resterende belgicisten.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2010, 00:41   #320
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Het FDF is altijd voorstander geweest van meer autonomie voor Brussel maar als het over meer autonomie gaat voor Vlaanderen dan is het 'Non'. Het FDF is altijd voor meer taalrechten voor de Franstaligen in Vlaanderen geweest maar als het gaat over meer taalrechten voor de Nederlandstaligen in Wallonië, meer taalrechten voor de Duitstaligen in Wallonië of meer taalrechten voor de anderstaligen in Brussel dan is het 'Non'. Het FDF is altijd voorstander geweest van de uitbreiding van het Brussels Gewest ten nadele van het Vlaams Gewest maar als (een deel van) de Vlaamse Beweging het Vlaams Gewest wil (her)uitbreiden met Brussel dan is het 'Non'. Wat een hypocrisie! Maar waar maken we ons eingelijk druk over? Het FDF heeft welgeteld 2 zetels in de Kamer!

foto : FDF-militanten verbranden in Schaarbeek de Vlaamse vlag
Bijgevoegde afbeelding(e)

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 7 mei 2010 om 00:45.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be