Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 mei 2010, 16:53   #101
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Nagenoeg alle Vlaamse partijen ijveren voor een staatshervorming en meer Vlaamse autonomie, en in die richting gaan we dan ook al decennia. Desondanks halen openlijk separatistische partijen consequent een aanzienlijk deel van de stemmen. Je zou dus denken dat belgicisten wel degelijk redenen hebben om zich zorgen te maken, maar dat is volgens jou dus blijkbaar niet het geval. Een beetje vreemd; ik dacht nochtans dat er deze maand door die kleptomane Luikse vrouw opnieuw een pro-Belgische betoging wordt georganiseerd. Maar dat is volgens jou dan natuurlijk weer het teken dat België blijft leven in de harten van de bevolking. Zo is het wel makkelijk.
Je moet niet antwoorden in mijn plaats. Ik vind die BUB-toestanden ook maar armzalig, hoor. De tweedeling tussen flaminganten en belgicisten is veel te rudimentair, omdat volgens mij een grote meerderheid van de bevolking geen van beide is. Nu zullen de pseudorevolutionairen hier snel schreeuwen dat wie geen flamingant is, per definitie belgicist is. Ik denk dat het de meeste mensen allemaal vrij weinig kan schelen. Geloof je nu echt dat Jan in Maasmechelen wakker ligt van het feit dat in Linkebeek de gemeenteraad in het Frans en niet in het Nederlands plaatsheeft? Zit Rudolf in Pittem in het dorpscafé te discussiëren over een Franstalige verkiezingsaffiche in Kraainem? Zolang Rudolf zijn pintjes kan betalen en Jan met het vrouwtje elk weekend naar Maasmechelen Village kan gaan shoppen interesseert hen dat geen ene reet.

Citaat:
Ik heb overigens nooit gezegd dat er een meerderheid voor Vlaamse onafhankelijkheid is, maar wel, zoals je zelf zei, voor verregaande autonomie. Daar ga ik dan in eerste instantie ook voor.
Dat is realistisch van je.

Citaat:
Ik heb niets gezegd over het effect, het ging over de bedoeling.
Goede bedoelingen betekenen niks, effect alles. Straffe acties waarmee niet het gewenste effect wordt bereikt zijn alleen maar goed om stoer te doen tegen vrienden op café of op een internetforum. Voorbeeldje: het uitjouwen van Clouseau. Wat was daar het effect van, denk je? A) dat mensen zich en masse aansloten bij Voorpost en anti-België werden, B) dat meer mensen Voorpost als een bende bekrompen, verzuurde mannetjes beschouwden. Ik gok eerlijk gezegd op B. Maar wellicht levert het goede street cred op voor de volgende Ijzerwake, waar iedereen toch al dezelfde overtuiging deelt.

Citaat:
Je weet goed genoeg dat Voorpost bij het Vlaams Belang aanschurkt. Hoe dan ook, de conclusies die je trekt als gevolg van deze actie slaan echt nergens op. Het gaat hier gewoon om enkele groeperingen die een ludieke en vrij bewonderenswaardige actie hebben opgezet om de Vlaamse Leeuw in beeld te brengen, niet meer, niet minder. Dat jij daar een bizarre analyse van de Vlaamse Beweging aan verbindt is je eigen zaak.
Nee hoor, eigenlijk bevestig je gewoon mijn analyse. Als het doel was "de Vlaamse leeuw in beeld brengen", dan is dat gelukt. Meer niet. Ik zou denken dat organisaties als Voorpost op momenten met enorm communautair momentum en in volle verkiezingstijd betere dingen te doen zou hebben, maar dat ligt vast aan mij.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2010, 16:54   #102
Midas
Partijlid

Midas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht

Goeie website en tof team !
Midas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2010, 16:55   #103
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Het gaat helemaal niet om de vlag van de Vlaamse gemeenschap maar de vlag van de flaminganten.
Zeg ik dat dan?
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2010, 17:11   #104
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht

Zelfbeschikking betekent dat een volk zelf haar politieke status bepaalt, dus als een meerderheid van de Vlamingen voorstander is van de verderzetting van België dan is dat ook een uiting van het Vlaamse recht op zelfbeschikking.
Als een meerderheid van de Vlamingen dat beslist in een Vlaams referendum dan hebt u daar gelijk in.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2010, 17:15   #105
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Je moet niet antwoorden in mijn plaats. Ik vind die BUB-toestanden ook maar armzalig, hoor. De tweedeling tussen flaminganten en belgicisten is veel te rudimentair, omdat volgens mij een grote meerderheid van de bevolking geen van beide is. Nu zullen de pseudorevolutionairen hier snel schreeuwen dat wie geen flamingant is, per definitie belgicist is. Ik denk dat het de meeste mensen allemaal vrij weinig kan schelen. Geloof je nu echt dat Jan in Maasmechelen wakker ligt van het feit dat in Linkebeek de gemeenteraad in het Frans en niet in het Nederlands plaatsheeft? Zit Rudolf in Pittem in het dorpscafé te discussiëren over een Franstalige verkiezingsaffiche in Kraainem? Zolang Rudolf zijn pintjes kan betalen en Jan met het vrouwtje elk weekend naar Maasmechelen Village kan gaan shoppen interesseert hen dat geen ene reet.
Dat is nu net wat ik bedoel. Een deel van de bevolking kiest instinctief voor België, maar uiteindelijk is dat meer een Pavloviaanse reactie dan een doordachte keuze, die in sommige kringen (bv. humane richtingen aan de universiteit) versterkt wordt door peer pressure. Ook staat, hoe belachelijk het ook moge klinken, voor een deel van de mensen België synoniem met Vlaanderen. Ik heb zelfs al iemand serieus horen zeggen dat hij Walen 'niet als echte Belgen beschouwt'. Als ik die mensen (stromingen "waar houden die politici zich toch mee bezig?" + "mor allee, en de frieten dan?") bestempel als belgicisten, bedoel ik dat ze voor het behoud van België zijn wanneer ze geconfronteerd worden met separatisme. Misschien niet de correcte benaming, maar de stromingen die partijen als BUB vertegenwoordigen zijn zo betekenisloos dat de terminologie wel moet opschuiven. Dat is trouwens net het teken dat we de goede richting opgaan.

Citaat:
Goede bedoelingen betekenen niks, effect alles. Straffe acties waarmee niet het gewenste effect wordt bereikt zijn alleen maar goed om stoer te doen tegen vrienden op café of op een internetforum. Voorbeeldje: het uitjouwen van Clouseau. Wat was daar het effect van, denk je? A) dat mensen zich en masse aansloten bij Voorpost en anti-België werden, B) dat meer mensen Voorpost als een bende bekrompen, verzuurde mannetjes beschouwden. Ik gok eerlijk gezegd op B. Maar wellicht levert het goede street cred op voor de volgende Ijzerwake, waar iedereen toch al dezelfde overtuiging deelt.
Oh, op zich ben ik het met je eens. Ik beschouw de hele kwestie nogal Machiavelliaans, en het is duidelijk dat een aantal groepen eerder contraproductief bezig is. Dat wil niet zeggen dat een zeikerd als Clouseau het niet verdient uitgejouwd te worden, maar daar bereik je inderdaad weinig mee.

Citaat:
Nee hoor, eigenlijk bevestig je gewoon mijn analyse. Als het doel was "de Vlaamse leeuw in beeld brengen", dan is dat gelukt. Meer niet. Ik zou denken dat organisaties als Voorpost op momenten met enorm communautair momentum en in volle verkiezingstijd betere dingen te doen zou hebben, maar dat ligt vast aan mij.
Zoals wat? Ik sta open voor suggesties. Wat ik momenteel doe is mensen in mijn omgeving overhalen op N-VA te stemmen, en naar eventuele betogingen gaan. Ik ben gewoon een student en heb dus ook geen tijd om me voortdurend bezig te houden met allerlei acties, zelfs al heb ik daar vaak zin in.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2010, 18:44   #106
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Als een meerderheid van de Vlamingen dat beslist in een Vlaams referendum dan hebt u daar gelijk in.
Als de Vlamingen op een degelijke manier geïnformeerd worden, en zouden weten wat er aan de hand is, dan zouden ze zowiezo massaal voor de onthechting stemmen. De media echter preken voor de klassieke partijen, en als ze al eens over de brug komen voor de Vlaamsvoelendheid, is daar meestal te weinig info bij om de mensen hun mening te kunnen vormen. Als ze dan alle dagen met leugens worden platgewalsd, zal dat altijd een probleem blijven
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2010, 20:18   #107
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
En ik zie nog steeds niet in wat dit te maken heeft met de koers van Voorpost. Het ABVV heeft een vaste vertegenwoordiging op het SP.a-partijbureau, is het ABVV nu ook helemaal de SP.a-koers aan het varen? SP.a-Rood is ook aan de partij gekoppeld, zijn zij ook helemaal afhankelijk van wat de SP.a zegt en doet? Ooit al eens gedacht aan het feit dat een partij geen monoliet blok is?

Dus u bent tegen het VB .... en idd is het geen monoliet blok ...

Vandaar

Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2010, 20:20   #108
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bert Deckers Bekijk bericht
Niets anders te doen zeker?

U moet blijkbaar lachen om uw eigen stompzinnigheid ...
Oud 7 mei 2010, 20:28   #109
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Als de Vlamingen op een degelijke manier geïnformeerd worden, en zouden weten wat er aan de hand is, dan zouden ze zowiezo massaal voor de onthechting stemmen. De media echter preken voor de klassieke partijen, en als ze al eens over de brug komen voor de Vlaamsvoelendheid, is daar meestal te weinig info bij om de mensen hun mening te kunnen vormen. Als ze dan alle dagen met leugens worden platgewalsd, zal dat altijd een probleem blijven
Als, zouden, als,als, zal.
Als je kat een koe zou zijn zou je ze kunnen melken achter de stoof.

Laatst gewijzigd door filosoof : 7 mei 2010 om 20:31.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2010, 20:30   #110
born2bewild
Banneling

Standaard

't is vandaag weer filosofie voor beginners
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2010, 20:30   #111
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Als, zouden, als,als, zal.
Als je kat een koe zou zijn zou je ze kunnen melken achter de stoof.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be