Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 mei 2010, 15:45   #61
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Het is Nieuw-Vlaamse Alliantie (N-VA weet je wel, niet VN-A). Nationalist is op zich geen scheldwoord, maar het woord heeft heel veel mogelijke definities. Kan je Siegfried Bracke een Vlaams-nationalist noemen? Hangt af van hoe je Vlaams-nationalist definieert.
De grens tussen regionalisme, nationalisme en patriottisme is niet echt duidelijk afgebakend.
Zichzelf vlaams-nationalist noemen (wat ie doet: "eigenlijk wel ja") is op zichzelf vrij vlaams-nationalistisch gezien de maatschappelijke situatie...

Ik heb vernomen dat Bracke zelfs een Volksunie - verleden heeft?
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 9 mei 2010 om 15:45.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2010, 15:46   #62
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Zichzelf vlaams-nationalist noemen (wat ie doet: "eigenlijk wel ja") is op zichzelf vrij vlaams-nationalistisch gezien de maatschappelijke situatie...

Ik heb vernomen dat Bracke zelfs een Volksunie - verleden heeft?
Natuurlijk, Bracke was bij de VU-jongeren. Ook VL-nationalisten. Of gaat u dat ook nog ontkennen misschien.

Laatst gewijzigd door system : 9 mei 2010 om 15:47.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2010, 15:51   #63
Kapitein Nemo
Provinciaal Statenlid

Kapitein Nemo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dus iemand kan independist zijn zonder nationalist te zijn. Tja, kom daar maar aan uit. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Hangt allemaal af van de betekenis die je aan nationalisme geeft. In Ierland betekent een nationalist zijn bijvoorbeeld iets anders dan in Duitsland.
Kapitein Nemo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2010, 15:54   #64
respublica
Minister

Standaard

In de persconferentie zei hij: "Ik ben nog even lid geweest van de VU, maar zoals Bart altijd zegt: Wie niet?" Dat klinkt niet echt overtuigend als een VU-verleden. Wel staat Bracke al lang bekend als overtuigd orangist, maar daarom nog geen Vlaams-nationalist.
De man is gewoon van gedacht veranderd omdat hij ontdekte dat de N-VA gelijk heeft en een staatshervorming in dit land gewoon absoluut nodig is.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2010, 15:57   #65
system
Banneling

Standaard

Citaat:
In de persconferentie zei hij: "Ik ben nog even lid geweest van de VU, maar zoals Bart altijd zegt: Wie niet?" Dat klinkt niet echt overtuigend als een VU-verleden. Wel staat Bracke al lang bekend als overtuigd orangist, maar daarom nog geen Vlaams-nationalist.
De man is gewoon van gedacht veranderd omdat hij ontdekte dat de N-VA gelijk heeft en een staatshervorming in dit land gewoon absoluut nodig is.
Volgens Luk Van der Kelen was Bracke uitgekeken op de VRT en de VRT op Bracke. En zweemt er aan die 'plotse' bekering van Broeder Bracke een opportunistisch luchtje.
Oud 9 mei 2010, 16:06   #66
Luc Bekaert
Gouverneur

Luc Bekaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hij zei er ook bij : om de welvaart van allen te vrijwaren , wat misschien niet op het eerste zicht een nationalistisch motief is.....alhoewel
het verschil zit voor een deel in het onderscheid dat Dewever maakte tussen romantisch-emotionele vlaamsgezinden (met een nationalistischdiscours)en pragmatische (met een zakelijker discours) ?

Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat momenteel alle Belgen op een of andere manier nationalisten zijn : er stelt zich namelijk sterk een nationaliteitenprobleem nl op welk niveau ligt de kern van mijn/onze/hun belangen . Verschillende politici hebben het belang van de verkiezingen al geduid : het gaat om :quo vadis Belgica?
Bij deze vraag worden we allemaal een beetje nationalist , want we moeten positie kiezen .
Oud 9 mei 2010, 16:09   #67
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus iemand kan independist zijn zonder nationalist te zijn. Tja, kom daar maar aan uit. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Deze vergelijking gaat niet helemaal op, maar Bismarck (voor een groot deel verantwoordelijk voor de Duitse eenwording) en Cavour (voor een groot deel verantwoordelijk voor de Italiaanse eenwording) waren geen nationalisten.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2010, 16:15   #68
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is toch maar op het randje en het kantje. Ik zou u wel eens willen zien reageren indien de Walen de Vlamingen 'ratten' zouden noemen. Het kot zou te klein zijn bij u denk ik dan maar.
Ze doen niets anders. Ooit al berichten op een Franstalig forum gelezen?
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2010, 16:16   #69
Luc Bekaert
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Volgens Luk Van der Kelen was Bracke uitgekeken op de VRT en de VRT op Bracke. En zweemt er aan die 'plotse' bekering van Broeder Bracke een opportunistisch luchtje.
Dat hij wat is uitgekeken op de journalistiek als passieve observatietoren is mogelijk
Maar zijn keuze voor NVA is niet opportunistisch: hij had evengoed in het pluche van de senaat kunnen gaan zitten voor SPA . Maar hij maakte een politieke analyse en besliste wat daarin de beste keuze is .
Vervolgens kreeg hij een bijna politionele ondervraging te verwerken ...hoe is toch mogelijk dat je voor vlaamse kant kiest , jij die de politiek zo goed kent...wel duizend keer dezelfde suggestieve vraag .
Had hij voor SPA gekozen , dan zou in plaats van een kruisverhoor een soort evidentie zijn gesuggereerd , een rode loper als het ware, van hier tot in Siberië...geloof me vrij .
Dan zou een zitje in het pluche bezaaid zijn geweest met rozen ....

Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 9 mei 2010 om 16:26.
Luc Bekaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2010, 16:16   #70
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luc Bekaert Bekijk bericht
Hij zei er ook bij : om de welvaart van allen te vrijwaren , wat misschien niet op het eerste zicht een nationalistisch motief is.....alhoewelhet verschil zit voor een deel in het onderscheid dat Dewever maakte tussen romantisch-emotionele vlaamsgezinden (met een nationalistischdiscours)en pragmatische (met een zakelijker discours) ?

Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat momenteel alle Belgen op een of andere manier nationalisten zijn : er stelt zich namelijk sterk een nationaliteitenprobleem nl op welk niveau ligt de kern van mijn/onze/hun belangen . Verschillende politici hebben het belang van de verkiezingen al geduid : het gaat om :quo vadis Belgica?
Bij deze vraag worden we allemaal een beetje nationalist , want we moeten positie kiezen .
"Hij zei...'. Alleen vraag ik me af of BB dat ook allemaal gezegd zou hebben, moest de NVA niet in de lift zitten.
Oud 9 mei 2010, 16:24   #71
Luc Bekaert
Gouverneur

Standaard

Citaat:
"Hij zei...'. Alleen vraag ik me af of BB dat ook allemaal gezegd zou hebben, moest de NVA niet in de lift zitten.
Misschien niet , maar dan nog is dat niet noodzakelijk zuiver persoonlijk opportunisme: op die manier is alles wat wint of vooruitgaat of kansen creëert opportunisme en is die kwalificatie futiel en onbetekenend
NVA kan maar wegen op een voor de vlamingen gunstige hervorming als NVA vooruit aan het gaan is en perspectief biedt op sterke aanwezigheid in de politieke besluitvorming . Als alle opportuniteiten afgedaan worden als afkeurenswaardig opportunisme , tja , wat een triestig wereldbeeld ...

Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 9 mei 2010 om 16:28.
Luc Bekaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2010, 16:41   #72
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat hij wat is uitgekeken op de journalistiek als passieve observatietoren is mogelijk
Maar zijn keuze voor NVA is niet opportunistisch: hij had evengoed in het pluche van de senaat kunnen gaan zitten voor SPA . Maar hij maakte een politieke analyse en besliste wat daarin de beste keuze is .
Inderdaad.
Iedereen weet dat Bracke bij alle traditionele partijen een verkiesbare (maak er maar praktisch verkozen van) plaats zou gekregen hebben.

Iedere BV die een politieke stap zet is beetje opportunist. Dat maakt de NVA als partij niet echt "de" opportunistische zet, integendeel.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 9 mei 2010 om 16:42.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2010, 16:44   #73
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Misschien niet , maar dan nog is dat niet noodzakelijk zuiver persoonlijk opportunisme: op die manier is alles wat wint of vooruitgaat of kansen creëert opportunisme en is die kwalificatie futiel en onbetekenendNVA kan maar wegen op een voor de vlamingen gunstige hervorming als NVA vooruit aan het gaan is en perspectief biedt op sterke aanwezigheid in de politieke besluitvorming . Als alle opportuniteiten afgedaan worden als afkeurenswaardig opportunisme , tja , wat een triestig wereldbeeld ...
Een Jezuïetenantwoord van uwentwege. Met een zeer twijfelachtige inhoud voor wat betreft het waarheidsgehalte.

Laatst gewijzigd door system : 9 mei 2010 om 16:44.
Oud 9 mei 2010, 16:49   #74
Luc Bekaert
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Een Jezuïetenantwoord van uwentwege. Met een zeer twijfelachtige inhoud voor wat betreft het waarheidsgehalte.
Argumenten aub , geen domme kwalificering.
Oud 9 mei 2010, 16:52   #75
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Argumenten aub , geen domme kwalificering.
Het is toch raar dat Broeder Bracke zich bekeert wanneer hij fin de carrière is.
Volgens mij heeft hij dit zeer goed uitgekiend, sluwe vos als hij is.
Oud 9 mei 2010, 17:02   #76
Luc Bekaert
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Het is toch raar dat Broeder Bracke zich bekeert wanneer hij fin de carrière is.
Volgens mij heeft hij dit zeer goed uitgekiend, sluwe vos als hij is.
Is allemaal wel mogelijk ; "een sluwe vos" zijn , is voor mij niet noodzakelijk iets negatief , zeker niet in de politiek .
Oud 9 mei 2010, 17:11   #77
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Is allemaal wel mogelijk ; "een sluwe vos" zijn , is voor mij niet noodzakelijk iets negatief , zeker niet in de politiek .
Neen, dat hoeft niet. Behalve natuurlijk als het woordje 'sluw' de betekenis heeft van 'geveinsd' en 'doortrapt'.
Oud 9 mei 2010, 17:40   #78
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Schoof heeft gelijk als hij aangeeft dat in die slogan niet gezegd wordt dat alle walen ratten zijn , maar dat de ratten onder de walen -degenen die zich niet een beetje willen aanpassen en de pest willen verspreiden ,wat dit ook moge wezen , best vertrekken .
Maar toch roept dit een sfeer op van "te verdelgen ongedierte" - een sfeer die we beter vermijden , want daar gaat het niet over ....we willen ons territorium behouden door de (electorale , juridische )grens bevestigd te zien , niet door mensen te laten deporteren ...
Weer eens een Jezuïetenantwoord. Maar misschien verkiest u in deze tijd liever : 'une réponse de Normand'.

Laatst gewijzigd door system : 9 mei 2010 om 17:51.
Oud 9 mei 2010, 17:52   #79
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Goed, gaan we terug spreken over links Vlaams-nationalisme?

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2010, 18:02   #80
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Goed, gaan we terug spreken over links Vlaams-nationalisme?
U doet maar.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be