Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 mei 2010, 21:45   #401
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Wallonië heeft niets te maken met BHV.
Dat wéét ik ook mijn vriend....Het zijn de franstalige brusselse bourgeoikes die daarachter zitten..

Waarom denkt U dat zij die corridor er zo graag willen doorkrijgen...

Anders hebben ze géén poot om op staan...

Laatst gewijzigd door Svennies : 9 mei 2010 om 21:47.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2010, 22:07   #402
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Dat wéét ik ook mijn vriend....Het zijn de franstalige brusselse bourgeoikes die daarachter zitten..

Waarom denkt U dat zij die corridor er zo graag willen doorkrijgen...

Anders hebben ze géén poot om op staan...
Ik weet dat jij dat weet. Ik hoop echter dat voor anderen de kracht van de herhaling een heilzaam effect zal hebben.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2010, 22:14   #403
Kraainemois
Vreemdeling

Kraainemois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Vlaanderen beschikt over geen enkele territoriale bevoegdheden over Brussel (want bon als Brussel Vlaams grondgebied zou zijn wat is het probleem dan om Brussel uit te breiden met enkele andere Vlaamse gemeenten. )
x2

Vanuit Vlaanderen
- Een uitbreiding van Antwerpen = nuttig !
- Een uitbreiding van Brussel = onbespreekbaar !

Alles wat belgisch is werkt niet (te moeillijk, gebaseerd op slechte compromissen), alles wat vlaams is werkt omdat er nooit geen discussie of compromis nodig is ... : bv. brug Antwerpse ring
Kraainemois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2010, 22:16   #404
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kraainemois Bekijk bericht
x2

Vanuit Vlaanderen

Alles wat belgisch is werkt niet (te moeillijk, gebaseerd op slechte compromissen), alles wat vlaams is werkt omdat er nooit geen discussie of compromis nodig is ... : bv. brug Antwerpse ring
welk voordeel zie jij voor Kraainem als het bij Brussel gevoegd zou worden?

Laatst gewijzigd door Hollander : 9 mei 2010 om 22:16.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2010, 22:27   #405
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
x2

Vanuit Vlaanderen
De laatste uitbreiding van Antwerpen was de fusie van 1983 en daar klagen sommige Antwerpenaars nu nog over.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2010, 22:33   #406
Kraainemois
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
De laatste uitbreiding van Antwerpen was de fusie van 1983 en daar klagen sommige Antwerpenaars nu nog over.
Gemeenten zoals Edegem zouden bij Antwerpen gevoegd worden en vroeg of laat zal Antwerpen uitbreiden.

Brussel groet vlugger dan Antwerpen en de laatste uitbreiding van Brussel was in 1963 ! En daar klagen bijna alle Brusselaars nu nog over

Laatst gewijzigd door Kraainemois : 9 mei 2010 om 22:54.
Oud 9 mei 2010, 22:37   #407
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Franstaligen houden van straatvuil. Althans, dat is de indruk die je krijgt als je door Brussel of Wallonië heenloopt.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2010, 22:46   #408
Steve_M

Standaard

Citaat:
Gemeenten zoals Edegem zouden bij Antwerpen gevoegd worden en vroeg of laat zal Antwerpen uitbreiden.
Dat is het allereerste dat ik daarover hoor. Daarbij, je ziet zelf toch wel wat het verschil is tussen die uitbreiding en de uitbreiding van Brussel?
Oud 9 mei 2010, 22:46   #409
Kraainemois
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
- Belastingen betalen voor mijn stad.
- Deelnemen aan de ontwikkeling van mijn stad.
- enz ...

Sociologisch gezien en economisch gezien is dit de logica zelfs !

Nu gebruik ik iedere week 100m Vlaamse straatjes en 100kms straatjes in Brussel, geen de Lijn bus maar wel MIVB Metro, werk ik in Brussel, mijn privé activiteiten gebeuren in Brussel, mijn kinderen waren op school in Kraainem tot hun 12 jaar en nu in Brussel, ...

Vindt U logisch dat ik mijn belastingen betaald in Vlaanderen, dat ik voor Vlaamse politici moet stemmen en dat ik derna moet horen van een van de politici die mijn stem hebben gekregen "Brussel krijgt geen cent van Vlaanderen meer" ? Nu, serieus, is dit logisch ?

Zou ik niet meer naar Brussel kunnen kijken, moet ik verplicht zijn naar Leuven te gaan ? Leuven is niet zo ver maar wel 3 maal verder dan Brussel en heel wat moeilijker toegangelijk !
Oud 9 mei 2010, 22:53   #410
Kraainemois
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Dat is het allereerste dat ik daarover hoor. Daarbij, je ziet zelf toch wel wat het verschil is tussen die uitbreiding en de uitbreiding van Brussel?
Persoonlijk zie ik weinig verschil ! De Vlamingen wel !
Het probleem is de gewesten zelfs !
Die werden volgens de taalgrens getekend !
Voor een goed bestuur zouden de gewestgrenzen moeten veranderen. Voor mij mogen Brussel, Vlaams Brabant en Waals Brabant een eenheid vormen. met een franstalige, een vlaamse en een tweetalige deel. Hiermee hebben wij zelfs een Vlaamse meerderheid in Brabant en dit stoort mij niet.
Dit betekend niet dat de taalgrens moet veranderen !

Zeg nu aan iemand uit Edegem dat Antwerpen wordt "geisoleerd" en dat hij naar Mechelen moet gaan voor alle administratieve processen. Hij zal dit gewoon schandalig vinden.

Laatst gewijzigd door Kraainemois : 9 mei 2010 om 22:58.
Oud 9 mei 2010, 22:59   #411
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
-Vindt U logisch dat ik mijn belastingen betaald in Vlaanderen, dat ik voor Vlaamse politici moet stemmen en dat ik derna moet horen van een van de politici die mijn stem hebben gekregen "Brussel krijgt geen cent van Vlaanderen meer" ? Nu, serieus, is dit logisch ?
Tja ,waarom niet, Uw stadje ligt nog altijd op diezefde plaats als waar het eeuwen hiervoor heeft gelegen...

Enne mijn beste Uw brussel heeft al miljarden gekregen vanwege Vlaanderen...
Bedenk maar eens wat Uw brussel heeft verkwist van die miljarden om hun 19 baronniënen in stand te houden voor een potientieel verkiesbaar gebied van 1.000.000 stemmen tegenover een stad zoals antwerpen met 672.000 stemmen en slechts één geheel wat zowel politiek als politioneel beleid betreft...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2010, 23:03   #412
Kraainemois
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Tja ,waarom niet, Uw stadje ligt nog altijd op diezefde plaats als waar het eeuwen hiervoor heeft gelegen...

Enne mijn beste Uw brussel heeft al miljarden gekregen vanwege Vlaanderen...
Bedenk maar eens wat Uw brussel heeft verkwist van die miljarden om hun 19 baronniënen in stand te houden voor een potientieel verkiesbaar gebied van 1.000.000 stemmen tegenover een stad zoals antwerpen met 672.000 stemmen en slechts één geheel wat zowel politiek als politioneel beleid betreft...
En hoeveel miljarden wint Vlaanderen door het feit dat Brussel bestaat ? Wij kunnen hier blijven ronddraaien !

En voor die baronniënen ... hoeveel wethouders zijn er in Brussel in vergelijking met Vlaams Brabant ?
Oud 9 mei 2010, 23:04   #413
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
- Belastingen betalen voor mijn stad.
- Deelnemen aan de ontwikkeling van mijn stad.
- enz ...
Sociologisch gezien en economisch gezien is dit de logica zelfs !
Ik woon in Brussel en betaal dus mijn gemeentebelastingen in Brussel. En het is dan toch vanzelfsprekend dat iemand die in Vlaanderen woont of in Wallonië dat dan in Vlaanderen respectievelijk Wallonië doet? Het is toch de Vlaamse vuilophaaldienst die bij jou de vuilniszakken komt ophalen en niet de Brusselse?

Citaat:
Nu gebruik ik iedere week 100m Vlaamse straatjes en 100kms straatjes in Brussel, geen de Lijn bus maar wel MIVB Metro, werk ik in Brussel, mijn privé activiteiten gebeuren in Brussel, mijn kinderen waren op school in Kraainem tot hun 12 jaar en nu in Brussel, ...
Tja. Ik ben Brusselaar en woon nog altijd in Brussel maar ik woon op 100 meter van het Vlaams Gewest, ga regelmatig fietsen in het pajotteland, kom veel in Gent want mijn lief woont daar, ... Moet ik dan ook beginnen eisen dat ik mijn gemeentebelasting in pakweg Dilbeek kan betalen?

Citaat:
Vindt U logisch dat ik mijn belastingen betaald in Vlaanderen, dat ik voor Vlaamse politici moet stemmen en dat ik derna moet horen van een van de politici die mijn stem hebben gekregen "Brussel krijgt geen cent van Vlaanderen meer" ? Nu, serieus, is dit logisch ?
Om te beginnen kunt u in Vlaanderen ook voor Franstaligen stemmen zoals voor Damien Thierry van het UF-FDF die verkozen is in het Vlaams Parlement. En verder haalt u een quote aan van Pascal Smet die volledig uit z'n context is gehaald. Ik heb meer een probleem met die omzendbrief Peeters die eist dat je je vraag om bepaalde documenten in het Frans te krijgen steeds moet herhalen. Ik vind dat administratieve pesterij. Maar zo zijn er administratieve pesterijen overal, ook in Wallonië, Brussel en elders. Maar die omzendbrief Peeters : dat de Franstaligen die weg willen dat begrijp ik. De rest niet.

Citaat:
Zou ik niet meer naar Brussel kunnen kijken, moet ik verplicht zijn naar Leuven te gaan ? Leuven is niet zo ver maar wel 3 maal verder dan Brussel en heel wat moeilijker toegangelijk !
Ik snap uw probleem hier niet helemaal. Brussel is toch een open stad waar iedereen naar binnen mag? Op mijn werk - in Brussel - kom ik mensen uit Brussel, Vlaanderen, Wallonië, Europa en de ganse wereld tegen. Niemand verplicht je toch om naar Leuven te gaan voor theater, bioscoop of wat dan ook?

De eis tot uitbreiding van Brussel met gemeenten uit Vlaams-Brabant vind ik een volledige aanfluiting van de federale loyaliteit en een ontkenning van de territoriale integriteit van onze gewesten. Maar dat de taalfaciliteiten die de Franstaligen verworven hebben op een vrijgevige wijze moeten worden toegepast ipv op een restrictieve wijze daar ben ik het volledig mee eens. Dus moet of mag de omzendbrief Peeters herzien worden. Maar de territoriale waanzin van de meeste Franstalige politici, verenigd in een 'Front francophone', die het Brussels Gewest willen uitbreiden ten kost van het Vlaams Gewest dat is de beste manier om België op te blazen. Hun pro-België discours is dan ook van een ongelooflijke hypocrisie.

Ooh ja dat we Voorpost en TAK verbieden om nog "Franse ratten ..." te gaan brullen in de Vlaamse rand daar ben ik het ook volledig mee akkoord. Wat mij betreft passen we de wetgeving over racisme in die zin aan.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 9 mei 2010 om 23:08.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2010, 23:10   #414
Steve_M

Standaard

Citaat:
Persoonlijk zie ik weinig verschil ! De Vlamingen wel !
Het probleem is de gewesten zelfs !
Die werden volgens de taalgrens getekend !
Voor een goed bestuur zouden de gewestgrenzen moeten veranderen. Voor mij mogen Brussel, Vlaams Brabant en Waals Brabant een eenheid vormen. met een franstalige, een vlaamse en een tweetalige deel. Hiermee hebben wij zelfs een Vlaamse meerderheid in Brabant en dit stoort mij niet.
Dit betekend niet dat de taalgrens moet veranderen!
Kijk, een ideaal scenario zou zijn dat iedereen daar netjes tweetalig zou zijn en dat de hele administratie dat ook zou zijn. De realiteit is dat Brussel een meertalige stad is waar de administratie voornamelijk in het Frans verloopt. Je moet me de stad niet leren kennen, ik heb er gewoond en ik werk er. Fijne stad, hoor, daar niet van, maar ik het Nederlands kan je er zowat nergens terecht. De flaminganten (en daar hoor ik niet bij) hebben schrik dat bij een uitbreiding van het Brussels gewest de verfransing van de omliggende gemeenten gelegitimeerd zou worden en zich zou verderzetten. Die vrees is volgens mij niet eens onterecht. Dat je de taalgrens niet wil veranderen is lief van je, maar je zou als Kraainemois moeten weten dat zelfs ondanks die taalgrens het Nederlandstalige (of Vlaamse) karakter van de faciliteitengemeenten onder constante druk staat. Ik maak me overigens geen illusies over het feit dat je met grenzen, wetten en decreten processen van taalverandering nauwelijks kan stuiten, maar dat neemt niet weg dat de Vlamingen dat wel zullen blijven proberen.

Citaat:
Zeg nu aan iemand uit Edegem dat Antwerpen wordt "geisoleerd" en dat hij naar Mechelen moet gaan voor alle administratieve processen. Hij zal dit gewoon schandalig vinden.
Zoals ik al zei is zo'n uitbreiding van Antwerpen erg onwaarschijnlijk. Ik begrijp trouwens niet goed wat je bedoelt met die isolatie. Waar ga jij nu heen als inwoner van het Vlaams Gewest en waarom zou dat veranderen door de splitsing van een kieskring?
Oud 9 mei 2010, 23:11   #415
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik snap niet zo goed het probleem. De meeste papieren gaat iemand uit Edegem toch gewoon in Edegem halen? Bovendien worden alle officiële documenten alsmaar meer electronisch behandeld en ga je meer en meer alles via internet doen. Dan moet je je zelfs helemaal niet meer verplaatsen.
Oud 9 mei 2010, 23:12   #416
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Ik snap niet zo goed het probleem. De meeste papieren gaat iemand uit Edegem toch gewoon in Edegem halen? Bovendien worden alle officiële documenten alsmaar meer electronisch behandeld en ga je meer en meer alles via internet doen. Dan moet je je zelfs helemaal niet meer verplaatsen.
Dit dus.
Oud 9 mei 2010, 23:18   #417
Kraainemois
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Ik woon in Brussel en betaal dus mijn gemeentebelastingen in Brussel. En het is dan toch vanzelfsprekend dat iemand die in Vlaanderen woont of in Wallonië dat dan in Vlaanderen respectievelijk Wallonië doet? Het is toch de Vlaamse vuilophaaldienst die bij jou de vuilniszakken komt ophalen en niet de Brusselse?

Tja. Ik ben Brusselaar en woon nog altijd in Brussel maar ik woon op 100 meter van het Vlaams Gewest, ga regelmatig fietsen in het pajotteland, kom veel in Gent want mijn lief woont daar, ... Moet ik dan ook beginnen eisen dat ik mijn gemeentebelasting in pakweg Dilbeek kan betalen?

Om te beginnen kunt u in Vlaanderen ook voor Franstaligen stemmen zoals voor Damien Thierry van het UF-FDF die verkozen is in het Vlaams Parlement. En verder haalt u een quote aan van Pascal Smet die volledig uit z'n context is gehaald. Ik heb meer een probleem met die omzendbrief Peeters die eist dat je je vraag om bepaalde documenten in het Frans te krijgen steeds moet herhalen. Ik vind dat administratieve pesterij. Maar zo zijn er administratieve pesterijen overal, ook in Wallonië, Brussel en elders. Maar die omzendbrief Peeters : dat de Franstaligen die weg willen dat begrijp ik. De rest niet.

Ik snap uw probleem hier niet helemaal. Brussel is toch een open stad waar iedereen naar binnen mag? Op mijn werk - in Brussel - kom ik mensen uit Brussel, Vlaanderen, Wallonië, Europa en de ganse wereld tegen. Niemand verplicht je toch om naar Leuven te gaan voor theater, bioscoop of wat dan ook?

De eis tot uitbreiding van Brussel met gemeenten uit Vlaams-Brabant vind ik een volledige aanfluiting van de federale loyaliteit en een ontkenning van de territoriale integriteit van onze gewesten. Maar dat de taalfaciliteiten die de Franstaligen verworven hebben op een vrijgevige wijze moeten worden toegepast ipv op een restrictieve wijze daar ben ik het volledig mee eens. Dus moet of mag de omzendbrief Peeters herzien worden. Maar de territoriale waanzin van de meeste Franstalige politici, verenigd in een 'Front francophone', die het Brussels Gewest willen uitbreiden ten kost van het Vlaams Gewest dat is de beste manier om België op te blazen. Hun pro-België discours is dan ook van een ongelooflijke hypocrisie.

Ooh ja dat we Voorpost en TAK verbieden om nog "Franse ratten ..." te gaan brullen in de Vlaamse rand daar ben ik het ook volledig mee akkoord. Wat mij betreft passen we de wetgeving over racisme in die zin aan.

Een uitbreiding van Brussel zou niet nodig zijn in een sterk federale land. Vanaf het moment dat de Vlamingen eisen Belgïe te ontmantelen, wordt een uitbreiding van Brussel nodig.

Ten tweede, ik heb het al gezegd, BHV bestaat uit een compromis van 1963. Geen uitbreiding van Brussel maar een kieskring en een gerechtelijke arrondissement over de taalgrens.
Oud 9 mei 2010, 23:32   #418
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Een uitbreiding van Brussel zou niet nodig zijn in een sterk federale land. Vanaf het moment dat de Vlamingen eisen Belgïe te ontmantelen, wordt een uitbreiding van Brussel nodig.
Sinds wanneer zijn het alleen de Vlamingen die meer autonomie willen? Het FDF heeft jaren campagne gevoerd met de slogan "Bruxelles, région �* part entière" om maximale autonomie voor Brussel te bekomen. En ook Wallonië heeft in het verleden strijd geleverd voor meer autonomie. En zelfs nu zegt de Waalse toppoliticus en uittredend federaal minister Paul Magnette (PS) : “Plus d'autonomie pour la Flandre? Alors, je n'ai pas de problème. Nous voulons aussi plus d'autonomie pour la Wallonie" ( zie interview in La Libre : http://www.lalibre.be/actu/belgique/...t-la-n-va.html) Het is dus niet alleen Vlaanderen die meer autonomie wil en "België wilt ontmantelen".

Citaat:
Ten tweede, ik heb het al gezegd, BHV bestaat uit een compromis van 1963. Geen uitbreiding van Brussel maar een kieskring en een gerechtelijke arrondissement over de taalgrens.
Slechte compromissen vragen om goede oplossingen. Daarom moet BHV gesplitst worden zodat BHV (dat dateert van 1830!) eindelijk rekening houdt met de realiteit van het federale België. En dat mag wat mij betreft met een betere invulling van de taalfaciliteiten ( zoals annulatie van de Omzendbrief Peeters, bibliotheken met een groter aanbod Franstalige boeken, enz). Maar uitbreiding van het Brussels Gewest ten nadele van het Vlaams Gewest staat haaks op elke vorm van federale loyaliteit. Dan heeft het ook geen zin meer om nog een gemeenschappelijke sociale zekerheid te behouden. Solidariteit moet van 2 kanten komen. Schaf België anders maar stante pede af.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 9 mei 2010 om 23:35.
Oud 9 mei 2010, 23:37   #419
Kraainemois
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
De eis tot uitbreiding van Brussel met gemeenten uit Vlaams-Brabant vind ik een volledige aanfluiting van de federale loyaliteit en een ontkenning van de territoriale integriteit van onze gewesten.
1. Ik begrijp wel dat een uitbreiding van het Brussels Gewest gevoelig ligt.
2. Die uitbreiding wordt gefocaliseerd op Vlaamse faciliteitengemeenten ... dus op een communautair basis ipv. een socioeconomisch basis.

Het lijkt mij meer logisch om Brussel tot aan de Ring uit te breiden.

Hiermee zijn er een aantal problemen opgelost :
1. financiering van Brussel,
2. vermindering van de aantal faciliteitengemeenten.
3. Brussel wordt ook met Waalse gemeenten uitgebreid.
4. De R0 wordt door Brussel bestuurd
...
Oud 9 mei 2010, 23:41   #420
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Nog meer wetgeving, nog meer verbieden! Voor je het weet, hebben we zo alle wereldproblemen opgelost.

Nu ja, zagen van achter een pc kan iedereen. Heb jij ooit in je leven zelf al eens één folder uitgedeeld of gebust? Of is dat ook een agressieve manier om propaganda te voeren? Je weet toch dat zelfs linkse flaminganten jou een complete zagevent vinden?

Laatst gewijzigd door Metternich : 9 mei 2010 om 23:41.
Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be