Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 mei 2010, 15:56   #461
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dan zouden in Limburg weinig Nederlandstaligen gewoond hebben.
jij hebt blijkbaar iets tegen limburgers ...
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2010, 16:16   #462
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht

Hoe dan ook, dat het Frans het altijd zou halen is daarom geen natuurwet, je hebt gewoon een lichte mentaliteitswijziging (langs beide kanten) nodig, en duidelijke grenzen/legale omkadering.
Langs een taalgrens wordt de leidende taal van nature de taal van de sterkste economische groep. Vergelijk eens de impact van 16+6mio NL-sprekenden in Europa + enkele miljoenen (?)in Afrika en midden Amerika met de impact van 64+2mio FR-sprekenden in Europa+ ettelijke tientallen miljoenen in Afrika en Canada en Oceanië.

Wetten kunnen dgl. evoluties vertragen maar zeker niet tegenhouden of omkeren.
Op middellange termijn wint het Engels ook nog aan belang, maar daarna? Spaans of Chinees (volgorde te raden: een dikke aardbeving kan véél veranderen).

Laatst gewijzigd door filosoof : 11 mei 2010 om 16:19.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2010, 16:47   #463
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
In Brussel spreken de meeste Franstalige ambtenaren geen woord Nederlands en de Franstalige politici willen hun hiervoor nog belonen ook (afschaffing van tweetaligheid van personeel).

in Wallonië is het Nederlands nog altijd niet de verplichte 2e taal in het onderwijs.

de meeste Franstalige Belgicisten spreken geen woord Nederlands, vraag maar aan die dame uit Luik met al haar handtekeningen.

Franstaligen die in Vlaanderen komen wonen, worden aangespoord door alle Franstalige politieke partijen om geen Nederlands te leren, integendeel zelf.

Franstalige politici voeren in Vlaanderen propaganda voor een Franstalig België.

maar toch houden ze zo veel van België!
Vlijmscherp, je slaat de spijker op zijn kop. Ik ontmoette begin vorige week een aantal Franstalige belgicisten. Zij waren compleet met Belgische vaandels aanwezig bij de herdenking van de bevrijding van het concentratiekamp Wöbbelin, waar aan het eind van de Tweede Wereldoorlog politieke gevangenen zaten. Tussen de bedrijven door (lunches, informele momenten, enz) trachtte ik met hen in contact te komen. Onder hen bleken waarempel twee Vlamingen te zitten, die terstond 'bekenden' belgicistisch te zijn opgevoed. Het tricolore vlagbetoon (in een gezelschap waarin Nederlanders, Polen en Amerikaanse joden ruim in de meerderheid waren, was dit vlagvertoon opmerkelijk, zo niet volstrekt misplaatst, maar dat daargelaten) was naar hun zeggen 'in communautair evenwicht', aangezien twee Vlamingen en twee Walen de vlaggen droegen. De Walen waren in communicatief opzicht onbereikbaar: geen Duits, geen Engels, laat staan Nederlands.

Er deed zich dan ook een pijnlijk moment voor tijdens de herdenking. Na de officiële toespraak door de voorzitter van het herdenkingscomité, Frau Baganz, was er gelegenheid voor persoonlijke overdenkingen. En waarempel: uit de Belgische vaandelwacht kwam een Waal tevoorschijn die schuchter en ietwat bedremmeld naar de microfoon wandelde. Hij wilde toch iets zeggen. Hij verontschuldigde zich meteen voor het 'pauvre' feit dat hij zich slechts verstaanbaar kon maken in 'notre langue'. Uit het honderdkoppige publiek kwam spontaan een Duitse dame naar voren die de Waal uit zijn netelige positie moest redden, aangezien de vertalingen (Duits, Nederlands, Pools, Russisch en Engels) hierop niet voorbereid waren. De Duitse dame vertaalde zo goed en zo kwaad als het ging de overdenkingen van de Waal. De helft van hetgeen hij meende te moeten zeggen, is, naar ik vermoed, niet vertaald. Ik heb het tafereel vastgelegd op mijn handcamera en eigenlijk zou ik daarvan een fragment bij Youtube moeten plaatsen.

Tja, een 'Belg' uit een land waar officieel drie talen worden gesproken en in deze tijd waarin iedereen, met leerplicht en al, tenminste één vreemde taal leert. Hoe is het in godsnaam mogelijk?

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 11 mei 2010 om 16:52.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2010, 16:58   #464
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Hou er dan rekening mee dat in een "onafhankelijk" Vlaanderen Antwerps logischerwijs de leidende taal zou worden.
Dat is wel een nachtmerriescenario. Ik denk eigenlijk niet dat Vlaanderen de standaardtaal waar het zo hard voor gevochten heeft zomaar overboord zal gooien.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
waar bepaalde leden binnen de franstalige partijen nooit akkoord zullen mee gaan
Dat is dan jammer voor hen. Wat in Vlaanderen gebeurt, wordt beslist door de Vlamingen.

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 11 mei 2010 om 16:59.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2010, 16:59   #465
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Het tricolore vlagbetoon (in een gezelschap waarin Nederlanders, Polen en Amerikaanse joden ruim in de meerderheid waren, was dit vlagvertoon opmerkelijk, zo niet volstrekt misplaatst, maar dat daargelaten) was naar hun zeggen 'in communautair evenwicht', aangezien twee Vlamingen en twee Walen de vlaggen droegen.
Gehoorde, schampere opmerking van een Duitser:

"Belgien besteht nur bei den vier Männern mit den Fahnen."

Oud 11 mei 2010, 17:01   #466
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Vlijmscherp, je slaat de spijker op zijn kop. Ik ontmoette begin vorige week een aantal Franstalige belgicisten. Zij waren compleet met Belgische vaandels aanwezig bij de herdenking van de bevrijding van het concentratiekamp Wöbbelin, waar aan het eind van de Tweede Wereldoorlog politieke gevangenen zaten. Tussen de bedrijven door (lunches, informele momenten, enz) trachtte ik met hen in contact te komen. Onder hen bleken waarempel twee Vlamingen te zitten, die terstond 'bekenden' belgicistisch te zijn opgevoed. Het tricolore vlagbetoon (in een gezelschap waarin Nederlanders, Polen en Amerikaanse joden ruim in de meerderheid waren, was dit vlagvertoon opmerkelijk, zo niet volstrekt misplaatst, maar dat daargelaten) was naar hun zeggen 'in communautair evenwicht', aangezien twee Vlamingen en twee Walen de vlaggen droegen. De Walen waren in communicatief opzicht onbereikbaar: geen Duits, geen Engels, laat staan Nederlands.

Er deed zich dan ook een pijnlijk moment voor tijdens de herdenking. Na de officiële toespraak door de voorzitter van het herdenkingscomité, Frau Baganz, was er gelegenheid voor persoonlijke overdenkingen. En waarempel: uit de Belgische vaandelwacht kwam een Waal tevoorschijn die schuchter en ietwat bedremmeld naar de microfoon wandelde. Hij wilde toch iets zeggen. Hij verontschuldigde zich meteen voor het 'pauvre' feit dat hij zich slechts verstaanbaar kon maken in 'notre langue'. Uit het honderdkoppige publiek kwam spontaan een Duitse dame naar voren die de Waal uit zijn netelige positie moest redden, aangezien de vertalingen (Duits, Nederlands, Pools, Russisch en Engels) hierop niet voorbereid waren. De Duitse dame vertaalde zo goed en zo kwaad als het ging de overdenkingen van de Waal. De helft van hetgeen hij meende te moeten zeggen, is, naar ik vermoed, niet vertaald. Ik heb het tafereel vastgelegd op mijn handcamera en eigenlijk zou ik daarvan een fragment bij Youtube moeten plaatsen.

Tja, een 'Belg' uit een land waar officieel drie talen worden gesproken en in deze tijd waarin iedereen, met leerplicht en al, tenminste één vreemde taal leert. Hoe is het in godsnaam mogelijk?
Wat u zegt, kan zeker waar zijn voor de oudere generatie Walen. Voor de jonge Walen is dit niet meer zo evident. Niet alleen betonen zij de bereidheid om Nederlands te spreken, zij kunnen vaak ook een aardig mondje Nederlands spreken.

Ook van overheidswege zijn zij op de goede weg. Veschillende zgn. 'immersiescholen' doen hun intrede in Wallonië en dit nu al een paar jaar. En, helaas, op dat vlak schieten de Vlamingen schromelijk tekort. Geen enkele immersieschool. En dit door het gezwets van betweter Frank Vandenbroucke, die nog altijd denkt dat men geen twee talen kan leren in zijn kindtijd. Een volledig door de feiten en wetenschappelijk onderzoek achterhaald idee.

Nu, Vandenbroucke is veel te lang en veel te veel opgehemeld. De man heeft vele kwaliteiten, maar blijkbaar zit hij er soms volledig naast. Maar dan ook volledig!

Laatst gewijzigd door system : 11 mei 2010 om 17:06.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2010, 17:10   #467
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat is wel een nachtmerriescenario. Ik denk eigenlijk niet dat Vlaanderen de standaardtaal waar het zo hard voor gevochten heeft zomaar overboord zal gooien.
Wees niet ongerust. Vlaanderen maakt deel uit van de Nederlandse Taalunie. Dat brengt rechten, maar ook plichten met zich mee.

Als Vlaanderen loskomt van België, heeft dat alleen maar gunstige gevolgen voor het Nederlands. Vlaanderen wordt dan niet meer gehinderd door obstructieve, Belgische wetgeving en het kan zelf maatregelen nemen ter beteugeling van de verfransing van Brussel.
Oud 11 mei 2010, 17:17   #468
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Wees niet ongerust. Vlaanderen maakt deel uit van de Nederlandse Taalunie. Dat brengt rechten, maar ook plichten met zich mee.

Als Vlaanderen loskomt van België, heeft dat alleen maar gunstige gevolgen voor het Nederlands. Vlaanderen wordt dan niet meer gehinderd door obstructieve, Belgische wetgeving en het kan zelf maatregelen nemen ter beteugeling van de verfransing van Brussel.
En één van de plichten is dat er meer Zuid-Nederlandse of Vlaamse woorden zouden moeten worden opgenomen in het Algemeen Beschaafd Nederlands. En dat de maatstaf niet is, dat er bijna louter Noord-Nederlandse of Hollandse woorden en uitdrukkingen opgenomen worden.

Bovendien wordt het tijd dat men van Dale niet meer beschouwt als 'officieuze' richtstnoer van het Algemeen Beschaafd Nederlands. Want dat is ie al lang niet meer, de Hollandse van Dale.

Immers : Van-Dale-Taal = Hollandse-Taal!

Laatst gewijzigd door system : 11 mei 2010 om 17:24.
Oud 11 mei 2010, 17:18   #469
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wat u zegt, kan zeker waar zijn voor de oudere generatie Walen. Voor de jonge Walen is dit niet meer zo evident. Niet alleen betonen zij de bereidheid om Nederlands te spreken, zij kunnen vaak ook een aardig mondje Nederlands spreken.
Wat u zegt, geldt dus niet voor alle jonge Walen. Integendeel zelfs. Vorige jaar werd ik verschillende malen in Oostduinkerke aangesproken door Franstalige toeristen. Een jonge moeder met een klein kind vroeg mij in het zwembad in het Frans naar waterspeelattibuten (althans, dat maakte ik eruit op, gezien de omgeving waarin ik mij bevond). Ik antwoordde haar gedecideerd in Standaardnederlands dat zij zich kon wenden tot het zwembadpersoneel.
Oud 11 mei 2010, 17:23   #470
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat u zegt, geldt dus niet voor alle jonge Walen. Integendeel zelfs. Vorige jaar werd ik verschillende malen in Oostduinkerke aangesproken door Franstalige toeristen. Een jonge moeder met een klein kind vroeg mij in het zwembad in het Frans naar waterspeelattibuten (althans, dat maakte ik eruit op, gezien de omgeving waarin ik mij bevond). Ik antwoordde haar gedecideerd in Standaardnederlands dat zij zich kon wenden tot het zwembadpersoneel.
Neen, misschien niet voor alle jonge Walen. Natuurlijk niet. Maar wel voor steeds meer jonge Walen.
Oud 11 mei 2010, 17:26   #471
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
En één van de plichten is dat er meer Zuid-Nederlandse of Vlaamse woorden zouden moeten worden opgenomen in het algemeen Beschaafd Nederlands. En dat de maatstaf niet is dat er bijna louter Noord-Nederlandse of Hollandse woorden en uitdrukkingen opgenomen worden.

Bovendien wordt het tijd dat men van Dale niet meer beschouwt als 'officieuze' richtstnoer van het Algemeen Beschaafd Nederlands. Want dat is ie al lang niet meer onze Hollandse van Dale.

Immers : Van-Dale-Taal = Hollandse-Taal!
Ah, kijk eens aan! U berijdt weer uw trotse stokpaardjes?

De door u genoemde, eerbiedwaardige standaardwerken van onze taal hebben een ruim en genereus opnamebeleid gevoerd ten aanzien van woorden die in Vlaanderen gebruikelijk(er) zijn. Uw reacties getuigen dan ook volkomen van een misplaatste en gefrustreerde houding.

De tijd waarin de Frantaligen Vlamingen als u het stigma van sprekers van 'patois' opdrukten, is al lang voorbij, hoor. De Vlaamse emancipatiestrijd voor gelijke rechten voor het Nederlands en voor de erkenning van deze taal heeft erin geresulteerd dat in heel Nederland-Vlaanderen dezelfde taal wordt gebruikt, het Nederlands.
Oud 11 mei 2010, 17:27   #472
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Neen, misschien niet voor alle jonge Walen. Natuurlijk niet. Maar wel voor steeds meer jonge Walen.
Dat mag ik toch wel hopen. De Franstalige inkwijkelingen zouden, net als hun Turkse en Marokkaanse lotgenoten, verplicht moeten worden om inburgeringscursussen te volgen.
Oud 11 mei 2010, 17:34   #473
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ook van overheidswege zijn zij op de goede weg. Veschillende zgn. 'immersiescholen' doen hun intrede in Wallonië en dit nu al een paar jaar. En, helaas, op dat vlak schieten de Vlamingen schromelijk tekort. Geen enkele immersieschool. En dit door het gezwets van betweter Frank Vandenbroucke, die nog altijd denkt dat men geen twee talen kan leren in zijn kindtijd. Een volledig door de feiten en wetenschappelijk onderzoek achterhaald idee.

Nu, Vandenbroucke is veel te lang en veel te veel opgehemeld. De man heeft vele kwaliteiten, maar blijkbaar zit hij er soms volledig naast. Maar dan ook volledig!
Overschat de immersiescholen niet. Ik weet echt niet hoe het eraan toegaat, maar ik geef facultatief Nederlandse les aan geïnteresseerden uit een immersieschool( 6de leerjaar) en ik heb moeten vaststellen dat die leerlingen zelfs de meest elementaire zaken niet in het Nederlands kunnen zeggen!!

Ze krijgen bepaalde vakken wel in het Nederlands met als gevolg dat ze die termen niet in het Frans kennen en bij een algemeen franstalig examen (voor alle scholen in Wallonië ) voor de zesde leerjaren de vragen niet begrijpen.

Een doodgewoon zinnetje als; doe de ramen dicht, begrijpen ze zelfs niet.

Ik heb heel veel vragen bij die immersiescholen , als het erom gaat om de taalvaardigheid van de leerlingen te bevorderen.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2010, 17:36   #474
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ah, kijk eens aan! U berijdt weer uw trotse stokpaardjes?

De door u genoemde, eerbiedwaardige standaardwerken van onze taal hebben een ruim en genereus opnamebeleid gevoerd ten aanzien van woorden die in Vlaanderen gebruikelijk(er) zijn. Uw reacties getuigen dan ook volkomen van een misplaatste en gefrustreerde houding.

De tijd waarin de Frantaligen Vlamingen als u het stigma van sprekers van 'patois' opdrukten, is al lang voorbij, hoor. De Vlaamse emancipatiestrijd voor gelijke rechten voor het Nederlands en voor de erkenning van deze taal heeft erin geresulteerd dat in heel Nederland-Vlaanderen dezelfde taal wordt gebruikt, het Nederlands.
Neen neen, u moet niet van onderwerp veranderen. We hebben het hier over taal.

Wanneer ik van een poster (Quercus) het verwijt krijg dat 'krekelig' (=knorrig), een woord is dat 'onheus' Nederlands is, en dat het correcte woord 'kregelig' moet zijn, dan zit van Dale grandioos fout.

Want het verleden wijst nu juist uit dat 'krekelig' het enige echte en juiste Nederlandse woord is in de betekenis van 'knorrig' 'wrevelachtig' . En dat 'kregelig' eigenlijk een verbastering is van 'krijgelig' is, hetgeen een heel andere betekenis heeft, namelijk die van hardvochtig, hard en dus niets met 'knorrig' of iets in dien aard te maken heeft.

Dus van Dale zou er beter aan doen van 'kregelig' te schrappen en het echte Nederlandse én Vlaamse woord 'krekelig' in zijn glorie en zijn werkelijke oernederlandse betekenis te herstellen.

Laatst gewijzigd door system : 11 mei 2010 om 17:42.
Oud 11 mei 2010, 17:48   #475
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Neen neen, u moet niet van onderwerp veranderen. We hebben het hier over taal.

Wanneer ik van een poster (Quercus) het verwijt krijg dat 'krekelig' (=knorrig), een woord is dat 'onheus' Nederlands is, en dat het correcte woord 'kregelig' moet zijn, dan zit van Dale grandioos fout.

Want het verleden wijst nu juist uit dat 'krekelig' het enige echte en juiste Nederlandse woord is in de betekenis van 'knorrig' 'wrevelachtig' . En dat 'kregelig' eigenlijk een verbastering is van 'krijgelig' is, hetgeen een heel andere betekenis heeft, namelijk die van hardvochtig, hard en dus niets met 'knorrig' of iets in dien aard te maken heeft.

Dus van Dale zou er beter aan doen van 'kregelig' te schrappen en het echte Nederlandse én Vlaamse woord 'krekelig' in zijn glorie en zijn werkelijke oernederlandse betekenis te herstellen.
Ik heb hier op mijn werk niet de beschikking over mijn driedelige steun en toeverlaat, maar op google kreeg ik bij het intikken van het door u opgegeven lemma spontaan de aanwijzing "bedoelde u kreukelig?". Veelzeggend, lijkt mij.
Oud 11 mei 2010, 17:53   #476
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Op middellange termijn wint het Engels ook nog aan belang, maar daarna? Spaans of Chinees (volgorde te raden: een dikke aardbeving kan véél veranderen).
Dat Chinees wordt zwaar overschat. De groei zit in Oost-Azië als geheel, met naast China ook India als grootmacht. En welke taal hanteert India naar buiten toe? Juist, Engels...

Trouwens, welvaart is geen zero-sum game. Het is niet omdat Azië economisch opkomt, dat wij daarom zullen wegzakken. De Hollanders zijn niet armer geworden toen de Britten de fakkel overnamen, en de Britten zijn niet armer geworden toen de Amerikanen hen aflosten. Waarmee ik wil zeggen dat de EU en VS nog blijvende economische impact zullen hebben, waardoor het Engels op het voorplan blijft, zeker met de opkomst van India erboven op. Engels is internationaal, Chinees wordt buiten China enkel in Singapore gesproken.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2010, 18:03   #477
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb hier op mijn werk niet de beschikking over mijn driedelige steun en toeverlaat, maar op google kreeg ik bij het intikken van het door u opgegeven lemma spontaan de aanwijzing "bedoelde u kreukelig?". Veelzeggend, lijkt mij.
Dat is nu net wat ik bedoel. Als men 'krekelig' intikt dan krijgt men 'kreukelig'. Hetgeen dus fout is.

Nu ik krijg dan toch ook wel 'krekelig' als ik dit woord intik. Maar misschien herkent uw PC dat u een zogenaamde 'grootnedelander bent' en daarom geeft hij alleen maar 'kreukelig'. Ik heb soms zo de indruk dat u een geboren foefelaar bent. Zo op zijn 'hollands'. Mijn computer geeft veel meer wanneer ik 'krekelig' intik.

Een paar voorbeelden:

Het Frettengetetter-Cafe (Waar de fret koning is!) | Printer ...... wou het toch even meedelen hihi nu alleen maar hopen dat ik niet te krekelig ga worden, want ik heb zelf mét roken

Mans M (cybermans) on Twitter...

9:30 PM Jan 19th from TweetDeck; Vandaag toch maar een toetje, de pasta die meer op mie leek was toch vrij krekelig

Politicsinfo.net • Wanneer een volgende forummeeting?

9 berichten - 5 auteurs - Laatste bericht: 12 juni 2005
och Boereke wordt krekelig Avatar gebruiker bram: PI Junior PI Junior: Berichten: 280: Geregistreerd op: di 24

StalenStem

Gevolg hiervan is dat de meeste Jordaniërs nogal krekelig zijn in de namiddag… Aangezien de overgrote meerderheid

Parket wil "pesters" voor rechter na zelfmoord
|zita22 jan 2010 ... behandeld als onkruid, door hun meerdere en dan worden ook de kleintjes krekelig( hun

Enz , enz, enz.

Laatst gewijzigd door system : 11 mei 2010 om 18:11.
Oud 11 mei 2010, 18:12   #478
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
Dat Chinees wordt zwaar overschat. De groei zit in Oost-Azië als geheel, met naast China ook India als grootmacht. En welke taal hanteert India naar buiten toe? Juist, Engels...

Trouwens, welvaart is geen zero-sum game. Het is niet omdat Azië economisch opkomt, dat wij daarom zullen wegzakken. De Hollanders zijn niet armer geworden toen de Britten de fakkel overnamen, en de Britten zijn niet armer geworden toen de Amerikanen hen aflosten. Waarmee ik wil zeggen dat de EU en VS nog blijvende economische impact zullen hebben, waardoor het Engels op het voorplan blijft, zeker met de opkomst van India erboven op. Engels is internationaal, Chinees wordt buiten China enkel in Singapore gesproken.
Het Mandarijn-Chinees wordt ook op Taiwain (Formosa) gesproken. Het is één van de zes werktalen van de VN. Binnen het Chinese taalgebied is de taalvariatie tenminste zo groot als in Europa, waardoor per definitie niet gesproken kan worden over 'het' Chinees.
Oud 11 mei 2010, 18:44   #479
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Hoe dan ook, dat het Frans het altijd zou halen is daarom geen natuurwet, je hebt gewoon een lichte mentaliteitswijziging (langs beide kanten) nodig, en duidelijke grenzen/legale omkadering.
Ik denk niet dat het dat was, wat hij op doelde. Maar laten we eerlijk zijn, we zijn economisch dynamischer en hebben nu het aantal èn de financiën aan onze kant, maar de Vlamingen gedragen zich nog steeds als de underdog.

In plaats van open te zijn naar nieuwkomers, wijzen we naar anderstaligen aan het loket naar een bordje waarop staat dat ze niks anders dan Nederlands mogen spreken.
Anderzijds blijven we in de samenleving on steeds weer, iedere keer, aan te passen aan de Franstaligen. Dit geeft alleen het signaal dat de Franstaligen als puntje bij paaltje komt, krijgen wat ze willen.
Niet blaffen, Vlamingen, maar hardleerse anderstaligen die resoluut geen Nederlands willen leren of begrijpen, gewoon negeren. Net zoals zij het Nederlands negeren. En vooral, dit moeten we politiek durven doen, als we politiek niet de baas durven zijn, dan zijn de anderen baas...
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2010, 18:47   #480
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kraainemois Bekijk bericht
de laatste uitbreiding van Brussel was in 1963 !
Bij mijn weten is Brussel in 1963 NIET uitgebreid. Enkel is BSL met 18 randgemeenten administratief genesteld in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Als BSL wil uitbreiden, dient er eerst en vooral een fusie van BSL met zijn 18 Brusselse randgemeenten te gebeuren.
Maar landje-pik doen bij een buurgewest is duidelijk uit den boze.
Lebensraum en Anschluss en Korridor zijn sinds de de helft van vorige eeuw woorden die geassocieerd worden met militaire agressie van hen die uit een nazistisch denken meenden recht te hebben op deze Lebensraum, Anschluss en Korridor.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be