![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar het klopt. Want wie geen inkomen heeft, die gaat dood, en valt dus buiten die grafiek... En wat de draad betreft : jawel, je moet herverdelen (ook om economische redenen), maar je zult het verdomd subtiel moeten doen, want, zoals ik hoger al heb aangehaald, elk individu wil het omgekeerde daarvan.
![]() |
![]() |
#22 |
Banneling
|
![]() Maar nee, er zijn veel champagneprogressieven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Nog nooit in de menselijke geschiedenis hebben zoveel mensen het zo goed gehad. Daar verheugd om zijn is toch niet onmenselijk?
![]() |
#24 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
|
![]() Citaat:
Dus je theorie van progressie door ongebreideld kapitalisme moet ook een paragraaf bevatten over de beperkingen ervan. De "Personal Wealth Cap" zal volgens mij wel kunnen werken omdat hierdoor meer mensen met een hoger salaris dan nu kunnen worden gemotiveerd om nog beter te presteren. Het aantal miljonairs zal toenemen. Bill Gates kan intussen jaarlijks net zo veel geld verbruiken als hij wil, maar zijn kapitaal is gelimiteerd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
DE privé produceert wealth, omdat de staat alle winstgevende activiteiten naar de kapitalisten doorschuift en er zich zelf van onthoudt. De staat moet dus voor herverdeling zorgen. En een beetje beter dan hij het nu doet, want nu liggen zo goed als alle staten op apegaten, omdat ze zich met leningen moeten rechthouden, leningen die ze niet eens meer kunnen betalen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En er is vandaag de dag geen 'ongebreideld kapitalisme', dus dat kan noch de oorzaak van positieve of negatieve zaken zijn.
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ben je jaloers op zij die meer verdienen dan jij en wil je ook meer verdienen, werk er dan voor; zorg ervoor dat je dat ook kan. Wil je dat niet of kan je dat niet, dan is dat pech voor jou. Ik werk ook voor mezelf en ik kijk daarbij ook niet naar wat anderen hebben of niet hebben (see me care). Ik bepaal wat ik wil hebben en ik zorg ervoor dat dat gaat; de rest heeft daar niets mee te maken en heeft daar al helemaal geen aanspraak op te maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Banneling
|
![]() Of stoppen met boven je stand te leven. D�*t is wat subprime en Griekenland veroorzaakt heeft...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Minister
|
![]() De rijskte mens die ik persoonlijk ken zal er geen last van hebben : al zijn centen zitten in fondsen en bedrijven e.d. Raak daaraan en je raakt meteen ook een heleboel mensen die niet het minste risico lopen ooit je 'cap' te bereiken...
Het hele idee is zo naïef ....
![]() |
#32 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Als economen binnenste buiten leren denken, kan het misschien lukken. Mijn vraag was dan ook of het haalbaar is. Om andere mensen en bedrijven te vrijwaren, kan de overheid aandelen overnemen en zorgen voor een trage overgang. Het grootste probleem lijkt me dat het idee mondiaal moet ingevoerd worden, maar het kan enkel in democratische landen gestemd worden. Het kapitaal zal vluchten naar dictaturen, waar asiel kan gekocht worden. Kapitaalvlucht is trouwens de reden waarom vele landen geen vermogensbelasting durven invoeren. Als voldoende knappe koppen zich achter het idee scharen, heeft het op het eerste zicht naïeve idee misschien toch een toekomst. Ik denk dat dit het juiste forum is om het idee vorm te geven. Rechts conservatieven kunnen me op de valkuilen van het rijkdomplafond wijzen. Progressieven kunnen de uitdaging aannemen om mee te helpen bouwen aan een nieuw "mensvriendelijk" economisch model? Laatst gewijzigd door capper : 12 mei 2010 om 20:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Had je ook nog argumenten waarom ik mijn zuur verdiende centen vrijwillig met jou en anderen zou moeten delen? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Toch een argument: De overheden moeten terug gezond gemaakt, maar niet ten koste van de doorsnee belastingbetaler. De man in de straat weet niet dat hij al jaren boven zijn stand leeft. Hij betaalt zijn belastingen en lost zijn schulden af, maar dan blijkt dat de overheid in de problemen zit. Nu moet hij weer de broeksriem aantrekken om de tekorten bij te benen, terwijl hem geen enkel schuld treft. Iedereen wijst altijd met de vinger naar de banken of de grote bedrijven als verantwoordelijken de huidige wantoestanden, maar men vergeet dat achter die bedrijven natuurlijke personen zitten die de touwtjes in handen hebben. Door hun persoonlijke bezit in het vizier te nemen, worden zij voor het eerst zelf bedreigd en niet hun bedrijven. Pas dan zullen ze op zoek gaan naar oplossingen voor een meer menselijke economie. Niets staat hen in de weg om tegenvoorstellen te doen voor de "personal wealth cap" die hetzelfde kunnen bereiken: excessen uit de wereld helpen en overheden terug gezond maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Partijlid
|
![]() We zitten nu juist in een decadent onrechtvaardig systeem. Grappig hoe het woord decadent voor het omgekeerde gebruikt wordt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Partijlid
|
![]() We zitten nu juist in een decadent onrechtvaardig systeem. Grappig hoe het woord decadent voor het omgekeerde gebruikt wordt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#39 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
|
![]() Als ik uw opmerking serieus neem, waarschijnlijk ten onrechte, dan bent u miljardair; want over een dergelijk kapitaal gaat deze draad. Welnu, wie heeft u verplicht die centen 'zuur' te verdienen? Had u niet met minder genoegen kunnen nemen?
Laatst gewijzigd door Piero : 13 mei 2010 om 10:33. |
![]() |
![]() |