![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar ik realiseer me gewoon dat daarentegen aan beide kanten intelligente, politiek bewuste mensen beseffen hoeveel Nederland en Vlaanderen elkaar te bieden hebben, al hoeft dat zich voor mij niet te vertalen in een staatkundig project. Ik zou me dan ook nooit laten provoceren tot een infantiele scheldpartij geïnspireerd door een inhoudsloos voetbalnationalisme. Dat heeft geen betekenis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Soms word je een beetje moe van de achterdocht en de ons toegedachte geheime agenda's. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
|
![]() En misschien moet Vlaanderen, internationaal gezien, eens wat meer en beter aan PR gaan doen. In al die jaren - en dat zijn er nogal wat - dat ik de Belgische politiek volg heb ik maar twee mensen gehoord die de Vlaamse belangen helder en duidelijk konden uitleggen: JM Dedecker (ja, inderdaad h�*j)op de NLtv en F. Brepoels op de NLradio.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Voor Vlamingen is de toekomstige staatsstructuur waar Vlaanderen zich in zal bevinden daarentegen een zaak van bittere ernst. Ik denk ook dat veel Vlamingen er wrokkig om zijn dat Nederland nagenoeg afwezig was tijdens de taalstrijd en nu doodleuk even de Vlaamse kaart trekt, nu we welvarend en min of meer vrijgevochten zijn. Er is nog altijd die stand-alone mentaliteit, hoewel de rol van Nederlanders in de Voerenkwestie bv. al wat goedmaakt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
|
![]() Citaat:
Nederland was niet afwezig tijdens de taalstrijd maar werd soms hardhandig de deur gewezen. Daarnaast blijft Belgie natuurlijk een ''bevriend Europees buurland'' waarmee we ook nog in de Benelux zitten, dus voor de NL-staat is en was voorzichtigheid geboden. Vreemd en paradoxaal genoeg is het juist de federalisering en de gedeeltelijke autonomie van Vlaanderen geweest die ons verder de ogen heeft geopend. De herwonnen zelfbewustheid van de Vlamingen, in combinatie met de structurele wil tot samenwerking van de Vlaamse overheid ten opzichte van de Belgische, markeren de verschillen tussen toen en nu heel duidelijk. Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 13 mei 2010 om 01:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
|
![]() Eerlijkheidshalve moet ik wel vermelden dat ik geen Groot-Nederlander ben, hoewel die optie natuurlijk aantrekkelijker is dan het huidige federale België - maar dat wilt nu niet zoveel zeggen.
Hoe dan ook zouden we inderdaad beter naar de toekomst kijken. 1640 noch 1830 zullen we ooit kunnen uitwissen omdat men de geschiedenis nu eenmaal niet kan terugdraaien, maar er is geen reden om dezelfde fouten te herhalen; genoeg gemiste kansen. De troeven die we gezamenlijk zouden kunnen uitspelen op linguïstiek en cultureel vlak zijn enorm waardevol. Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 13 mei 2010 om 01:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Minister-President
|
![]() Samenvoegen met Nederlands zou ik helemaal niet zien zitten. een diepere samenwerking lijkt me wel interessant.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
|
![]() Citaat:
Hoe dan ook, ik ga wat Spaans lezen en dan in bed kruipen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik zie hier weer eens een Laming of elg, in ieder geval en jammer genoeg een andgenoot van mij, die van anderen eist dat ze zich beleefd opstellen. En die zo beleefd is, die anderen niet als Nederlanders aan te duiden, laat staan aan te spreken, om, ja, waarom? Om aan de geografisch reducerende naam ook nog een fonetisch reducerende uitspraak toe te kunnen voegen? Wiens reputatie zou hiermee nu gereduceerd worden?
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 13 mei 2010 om 09:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 13 mei 2010 om 09:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
|
![]() Citaat:
maar het is wel de hele bevolking die zich via referendum moet uitspreken of er effectief een politieke en staatkundige toenadering zal gebeuren tussen nederland en vlaanderen met een confederatie (tweelandenstelsel) als tussenstap. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
|
![]() Citaat:
![]() daarnaast heb je bij punt 2 gewoon helemaal gelijk.
![]() |
![]() |
#155 | |
|
![]() Citaat:
slap.
![]() |
![]() |
#156 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom moet dat altijd Nederland-kontenkruiperij zijn ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
|
![]() Waarom, hollander?
Wanneer Nederlanders zich zo opstellen tegenover Belgie doe je vrolijk mee met het bashen. Wanneer er nu omgekeerd kritiek komt moet de draad ineens dicht? Beetje last van lange tenen?
![]() |
#158 | |
|
![]() Citaat:
In tegenstelling tot jouw ... idd.
![]() |
![]() |
#159 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |