Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 mei 2010, 19:31   #341
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Pff, het aantal werklozen in Limburg is het afgelopen jaar fors gestegen. Genk en Maasmechelen kampen met de hoogste werkloosheidsgraad van Vlaanderen. Niet alleen de voormalige mijngemeenten lijden onder de crisis, ook in Zuid-Limburg ging het werkgelegenheidspeil het laatste jaar bergafwaarts..

Spoel maar vlug uw mond.
Wat dus duidelijk aantoont dat Limburg een helpende hand uit de rest van Vlaanderen heel goed kan gebruiken. Wat overigens ook gebeurt. Daarvoor hoef ik mijn mond helemaal niet te spoelen.
Oud 15 mei 2010, 19:31   #342
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Maar als twee volkeren die enkel een andere taal hebben niet kunnen samen leven, welke kansen hebben we dan nog als Europees burger?

Ik was kort na de oorlog in Mostar en heb er met de burgers gepraat.
Zelfs zij konden na een, wat volgens hen een oorlog was van politiekers, terug met samenleven met de mensen waarmee ze tot voor kort in vuurgevechten verwikkeld waren. Make we onszelf niet belachelijk wanneer we dat niet kunnen met eigen landgenoten waarmee we nog nooit een woordenwisseling hebben gehad?
Mijn tante zegt altijd: maar we moeten lief zijn voor elkaar. Ik kan mijn buren ook lief vinden, zonder met ze in een huis te moeten wonen. Natuurlijk moeten we lief zijn voor elkaar, maar wanneer we elkaar niet meer als groep, als natie verstaan, dan houdt het gewoon op.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2010, 19:31   #343
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
ik weet wel degelijk waarover ik spreek.
kom nog eens terug zodra je het begrepen hebt.
zal 100 jaar volstaan?
Ff serieus, ben je een dubbelnick van Harrie?
Je klinkt namelijk exact zoals hem.
Oud 15 mei 2010, 19:32   #344
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
En welk model wenste de destijdse elite dan ten koste van het gemene volk? Ik vrees overigens wel dat die elite ook vanuit de basis ondersteund wordt, dat het conflict diep in de samenleving(en) genesteld is.
La Belgique sera latine ou elle ne sera pas.

Citaat:
Om een paar dorpen wordt gebekvecht, de taalgrens is absoluut taboe en die staat zo vast staat als een huis, want geen centimeter territorium mag verloren mag gaan, zelfs als de bevolkingssamenstelling een belangrijke (taalkundige en demografische) verandering heeft ondergaan. Dat is stammenstrijd, dat zijn de Menapiers tegen de Nerviers, de Saksen tegen de Chauken en de Tubanten tegen de Friezen.
Dat is tekort door de bocht. Ik ga het even scherp stellen: als Duitsland morgen Nederlands Limburg wil inlijven, is er geen probleem? Grenzen, een paar dorpen, een centimeter territorium... Enne, Kosova?

Citaat:
We moeten ons de vraag stellen: vormen de territoriale entiteiten Wallonie en Vlaanderen naties regio's die toevallig een eigen taal spreken, maar die desondanks tezamen met de andere regio's een natie vormen. Of betreft het hier twee afzonderlijke naties, die langzaam uitelkaar aan het groeien zijn?
Een natie? Een staat bedoelt u? Het ene lijkt me het andere niet tegen te spreken.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2010, 19:32   #345
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Een Hollandse Belg is een contradictio in terminis.
Waarom?
Oud 15 mei 2010, 19:32   #346
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn tante zegt altijd: maar we moeten lief zijn voor elkaar. Ik kan mijn buren ook lief vinden, zonder met ze in een huis te moeten wonen. Natuurlijk moeten we lief zijn voor elkaar, maar wanneer we elkaar niet meer als groep, als natie verstaan, dan houdt het gewoon op.
Misschien, maar wanneer de ouders ruzie hebben, mogen de kinderen dan nog met elkaar spelen?
Oud 15 mei 2010, 19:33   #347
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Zelfs Basken vonden de naam Euskara soms nogal overkomen als een product van een grote fantasie. Volgens ene Juaristi alleszins toch. Kunstmatig of niet, de latere generatie vindt dat steeds minder.
Over welke Juaristi heb je het hier? En wat heeft die gezegd? Waarover? In welke context? Zonder al die informatie kan ik op je post niet zinnig reageren.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Oud 15 mei 2010, 19:34   #348
zal wel...
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wat dus duidelijk aantoont dat Limburg een helpende hand uit de rest van Vlaanderen heel goed kan gebruiken. Wat overigens ook gebeurt. Daarvoor hoef ik mijn mond helemaal niet te spoelen.
Dit zijn dus de gevaarlijke mensen voor de samenleving. Nu de walen en daarna komen de limburgers aan de beurt. Als ze er niet op kunnen parasieteren gaan ze de strijd aan om zichzelf te verhherlijken.

PROFICIAT !
zal wel... is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2010, 19:34   #349
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Helpende hand van Vlaanderen? Schei toch uit. Ford-Genk ging van 12.000 arbeiders naar 3.500 arbeiders. In Antwerpen zouden ze zeggen: nie zwaanse.

Laatst gewijzigd door system : 15 mei 2010 om 19:34.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2010, 19:34   #350
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Waarom?
De Belg zijn identiteit is nl. voor het grootste deel gestoeld op een afkeer voor Holland. Zeker in de oudere interpretatie.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2010, 19:34   #351
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zal wel... Bekijk bericht
Dit zijn dus de gevaarlijke mensen voor de samenleving. Nu de walen en daarna komen de limburgers aan de beurt. Als ze er niet op kunnen parasieteren gaan ze de strijd aan om zichzelf te verhherlijken.

PROFICIAT !
belgicistische angstzaaierij.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2010, 19:36   #352
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
De Belg zijn identiteit is nl. voor het grootste deel gestoeld op een afkeer voor Holland. Zeker in de oudere interpretatie.
U zit blijkbaar niet verveeld voor een stommiteit meer of minder.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2010, 19:36   #353
zal wel...
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
La Belgique sera latine ou elle ne sera pas.

Dat is tekort door de bocht. Ik ga het even scherp stellen: als Duitsland morgen Nederlands Limburg wil inlijven, is er geen probleem? Grenzen, een paar dorpen, een centimeter territorium... Enne, Kosova?

Een natie? Een staat bedoelt u? Het ene lijkt me het andere niet tegen te spreken.
Klinkt grappig maar ik denk niet dat plaatsen zoals Kerrade en voerendaal daar een probleem mee hebben. Ze spreken daar duits en zijn enorm duits georienteerd. Daarbij wonen en werken in die regio veel duitsers. en dan bedoel ik echt veel. Zonder enige conflicten overigens.
zal wel... is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2010, 19:36   #354
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Nee, ik bedoel een natie en geen staat. Zoals ik een paar postings geleden reeds zei, zodra de Belgen zich niet meer als natie verstaan, die uit twee regio's met een eigen taal bestaan, maar alleen nog maar als staat bestaat met twee naties die steeds meer uitelkaar groeien, dan zal dat op den duur naar een regimecrisis leiden.
Oud 15 mei 2010, 19:37   #355
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wij wonen in België, een term die de zuidelijke Nederlanden sinds 's mensenheugnis aanduidt. Een term die overigens al lang werd gebruikt voordat België effectief bestond om de zuidelijke Nederlanden aan te duiden.
Wel dat is een term waaromtrent steeds meer Vlamingen een negatieve mening over hebben. N'en déplaise �* monsieur système, maar het aantal Vlamingen dat zichzelf in de eerste plaats graag voor "Belg" laat doorgaan slinkt met de dag. De verkiezingsuitslagen zullen je wel aantonen hoe er hier over gedacht wordt. Je bent duidelijk niet meer mee...
Oud 15 mei 2010, 19:37   #356
Shadowke

Standaard

Citaat:
Klinkt grappig maar ik denk niet dat plaatsen zoals Kerrade en voerendaal daar een probleem mee hebben. Ze spreken daar duits en zijn enorm duits georienteerd. Daarbij wonen en werken in die regio veel duitsers. en dan bedoel ik echt veel. Zonder enige conflicten overigens.
maar ze zullen niet tot duitsland willen behoren.
ze zitten goed onder den haag.
Oud 15 mei 2010, 19:38   #357
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wij wonen in België, een term die de zuidelijke Nederlanden sinds 's mensenheugnis aanduidt. Een term die overigens al lang werd gebruikt voordat België effectief bestond om de zuidelijke Nederlanden aan te duiden.
Wel dat is een term waaromtrent steeds meer Vlamingen een negatieve mening hebben. N'en déplaise �* monsieur système, maar het aantal Vlamingen dat zichzelf in de eerste plaats graag voor "Belg" laat doorgaan slinkt met de dag. De verkiezingsuitslagen zullen je wel aantonen hoe er hier over gedacht wordt. Je bent duidelijk niet meer mee...
Oud 15 mei 2010, 19:38   #358
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Sterker nog: Kerkrade (Nederlands) en Herzogenrath (Deutsch) delen dezelfde bibiliotheek, doen heel veel samen. In Herzogenrath worden zelfs Nederlandse rijtjeshuis gebouwd. Een feest voor het oog
Oud 15 mei 2010, 19:38   #359
Shadowke

Standaard

Citaat:
Nee, ik bedoel een natie en geen staat. Zoals ik een paar postings geleden reeds zei, zodra de Belgen zich niet meer als natie verstaan, die uit twee regio's met een eigen taal bestaan, maar alleen nog maar als staat bestaat met twee naties die steeds meer uitelkaar groeien, dan zal dat op den duur naar een regimecrisis leiden.
dat hebben we al.
Oud 15 mei 2010, 19:38   #360
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hebben "Belgen" zich ooit als natie verstaan?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be