Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 mei 2010, 16:04   #961
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Hij was niet van mij.
Het scheelt toch niet veel.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2010, 16:25   #962
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
...

Bovendien, hoe u in uw handtekening, in uw smeekbede aan de 'Here', aan de term 'het prinsenvolk' komt, blijft me een raadsel. Wij Vlamingen zijn nooit een volk van een prins geweest ...
Dat is toch simpel?

Wij Nederlanders (Noord- en Zuid-) zijn allemáál prinsen en prinsessen.

Vandaar dat wij geen koningen en koninginnen boven ons nodig hebben.

En omdat wij werkelijk prinselijke prinsen en prinsessen zijn, hebben wij ook geen slaven van doen.

Geef ons echter geen (judas)kus, of we veranderen weer in kikkers

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 19 mei 2010 om 16:25.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2010, 16:28   #963
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Dat is toch simpel?

Wij Nederlanders (Noord- en Zuid-) zijn allemáál prinsen en prinsessen.

Vandaar dat wij geen koningen en koninginnen boven ons nodig hebben.

En omdat wij werkelijk prinselijke prinsen en prinsessen zijn, hebben wij ook geen slaven van doen.

Geef ons echter geen (judas)kus, of we veranderen weer in kikkers
Ik ben geen prins. En ik wil het ook niet zijn.
Ik ben een burger van een democratische staat.
Punt uit.

Laatst gewijzigd door system : 19 mei 2010 om 16:29.
Oud 19 mei 2010, 16:30   #964
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Weer eentje om in te kaderen en op de WC te hangen.
Allez faire bouillir un œuf!
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2010, 16:35   #965
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Punt uit.
Zoals u wellicht al zult weten, durven de meningen over die 'democratie' wel eens grondig verschillen.

Wie was het ook alweer die ooit zei dat de invoering van de démocratie het einde van België zou betekenen?

Laatst gewijzigd door djimi : 19 mei 2010 om 16:35.
Oud 19 mei 2010, 16:53   #966
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Larie en apekool. De anomalie is gebeurd in 1815. Niemand in onze streken wilde een VKN met aan het hoofd een protestantse vorst. Het VKN van Willem I was een kunstmatig staatkundig gedrocht, opgericht omdat men een buffer wilde tegen Frankrijk. Let wel, in die zin een buffer dat het zuiden de klap moest opvangen bij een eventuele aanval van Frankrijk, en dat de strijd tegen Frankrijk dan moest gevoerd worden in het zuiden van het VKN, zodanig dat de Hollanders gespaard bleven en Pruisen en Oostenrijk de tijd hadden om inmiddels troepen te sturen. Een beetje te vergelijken met de katholieke staatslanden van de Calvinistische republiek. Deze generaliteitslanden die de eerste klap moesten opvangen indien de Spanjaarden terug zouden binnenvallen.

En had het aan de machtshonger van Willem I gelegen, dan had hij grote stukken van Duitsland losgepeuterd. Want dat wilde hij ook nog. Maar dat is hem geweigerd in Wenen en als een soort compensatie verkeeg hij dan het hertogdom Luxemburg in de vorm van een personele unie.

Vergeet bovendien niet dat het zuiden, (dus Franstaligen én Nederlandstaligen samen) al eeuwen in een zelfde staatsverband zaten vanaf de Oostenrijkse periode. België bestond in die periode al eigenlijk 'avant la lettre'. Men duidde dan ook het zuiden vanaf die tijd aan als 'België'. Toen al. Met andere woorden, de geboorte van de staat België in 1830 was in feite de juridische consecratie van een staatsverband van het toen katholieke zuiden. Staatsverband dat al een geruime tijd in de praktijk bestond.
U doet mij lachen. Het VKN is opgericht uit de puinhopen van de napoleontische oorlogen. De kaart van Europa werd op het Congres van Wenen hertekend en zowel voor Noord- als voor Zuid-Nederland werd een oplossing gezocht en gevonden. Veel scenario's passeerden daarbij de revue. Zoals u het stelt - uiteraard met de van u overbekende, karikaturale terminologie -, komt u bevooroordeeld, stigmatiserend en ridiculiserend over.
Oud 19 mei 2010, 17:03   #967
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...

Vergeet bovendien niet dat het zuiden, (dus Franstaligen én Nederlandstaligen samen) al eeuwen in een zelfde staatsverband zaten vanaf de Oostenrijkse periode...
Die van het Prinsbisdom Luik zaten daar toch niet bij, dacht ik.

Oud 19 mei 2010, 17:19   #968
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Punt uit.
Een burger van een zieltogende, op zijn eind lopende, grendelgrondwetstaat waarin democratie betekent: de minderheid gijzelt de meerderheid met alarmbelprocedures, belangenconflicten en een bestuurlijk monstrum.
Oud 19 mei 2010, 17:24   #969
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Een burger van een zieltogende, op zijn eind lopende, grendelgrondwetstaat waarin democratie betekent: de minderheid gijzelt de meerderheid met alarmbelprocedures, belangenconflicten en een bestuurlijk monstrum.
Een democratie is een systeem waarbij de meerderheid de minderheid respecteert. En die staatsstructuur van België is er een die aangenomen werd bij een stemming van meerderheid tegen minderheid. Zoals dit hoort in een democratie. En als ik zie hoe uw staat de Friezen behandeld heeft mbt tot hun taal, hebt u ons zeker geen lessen te geven op dit punt.

Laatst gewijzigd door system : 19 mei 2010 om 17:24.
Oud 19 mei 2010, 17:30   #970
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb daar heel duidelijk op geantwoord. #923 .
Neen, je hebt in dat antwoord om de hete brij heengedraaid. Je durft het woord confederalisme niet in de mond nemen, laat staan uit je toetsenbord te tikken. Ik ga je nog meer concrete vragen stellen.

Indien er na de verkiezingen aan Vlaamse kant een grote meerderheid blijkt voor een onversneden confederalisme, terwijl de Franstaligen er vierkant tegen zijn. Wat moet er volgens jou dan gebeuren? Ons dan maar gelaten daarbij neerleggen, of de autonomie die de Franstaligen ons via een confederatie niet gunnen, zelf grijpen via onafhankelijkheid?
Oud 19 mei 2010, 17:36   #971
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Neen, je hebt in dat antwoord om de hete brij heengedraaid. Je durft het woord confederalisme niet in de mond nemen, laat staan uit je toetsenbord te tikken. Ik ga je nog meer concrete vragen stellen.Indien er na de verkiezingen aan Vlaamse kant een grote meerderheid blijkt voor een onversneden confederalisme, terwijl de Franstaligen er vierkant tegen zijn. Wat moet er volgens jou dan gebeuren? Ons dan maar gelaten daarbij neerleggen, of de autonomie die de Franstaligen ons via een confederatie niet gunnen, zelf grijpen via onafhankelijkheid?
U pint zich altijd vast aan woorden. Maakt mij allemaal niet zoveel uit. Ik ben altijd voorstander geweest van een ruime bevoegdheid voor de gemeenschappen. Binnen een Belgisch staatsverband natuurlijk. Tot heil van deze gemeenschappen. Maar ik sluit geenzins een herfederalisering uit van bepaalde materies.

Voor het overige leg ik me neer bij de beslissing van de kiezer. Indien de kiezer morgen beslist dat België moet gesplitst worden, wie ben ik dan (als democraat) om dit tegen te houden? Ik zou wel gek zijn. Maar dat is natuurlijk een louter hypothetische discussie en in deze dus volstrekt futiel. Immers, de kiezer zal niet opteren voor splitsing. Daar wil ik wel goed geld op inzetten.

Laatst gewijzigd door system : 19 mei 2010 om 17:40.
Oud 19 mei 2010, 17:41   #972
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U pint zich altijd vast aan woorden. Maakt mij allemaal niet zoveel uit. Ik ben altijd voorstander geweest van een ruime bevoegdheid voor de gemeenschappen. Binnen een Belgisch staatsverband natuurlijk. Tot heil van deze gemeenschappen. Maar ik sluit geenzins een herfederalisering uit van bepaalde materies.

Voor het overige leg ik me neer bij de beslissing van de kiezer. Indien de kiezer morgen beslist dat België moet gesplitst worden, wie ben ik dan (als democraat) om dit tegen te houden? Ik zou wel gek zijn. Maar dat is natuurlijk een louter hypothetische discussie en in deze dus volstrekt futiel. Immers, de kiezer zal niet opteren voor splitsing. Daar wil ik wel goed geld op inzetten.
Je blijft rond de pot draaien. Je geeft geen eenduidig antwoord op mijn vraag. Je krijgt een onvoldoende. Kom later eens terug.

Ah! Ik zie dat je aan je antwoord toch nog een stukje hebt toegevoegd. Goed zo. Nu in deze volgens jou "hypothetische discussie", dus een mislukken van een confederatiepoging met la francophonie belge en bijgevolg onafhankelijkheid. Ben je dan tegen een nauwe samenwerking met Nederland?

Laatst gewijzigd door quercus : 19 mei 2010 om 17:45.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2010, 17:43   #973
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Een democratie is een systeem waarbij de meerderheid de minderheid respecteert. En die staatsstructuur van België is er een die aangenomen werd bij een stemming van meerderheid tegen minderheid. Zoals dit hoort in een democratie. En als ik zie hoe uw staat de Friezen behandeld heeft mbt tot hun taal, hebt u ons zeker geen lessen te geven op dit punt.
U bedrijft goedkoop populisme met uw gejengel over de Friezen. De Friese beweging is voor 99% een regionaal-culturele beweging, met een museale houding tegenover de Friese cultuur. Politiek is het een marginaal verschijnsel.

Op dit punt moet ik u duidelijk de les blijven spellen.
Oud 19 mei 2010, 17:45   #974
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Je blijft rond de pot draaien. Je geeft geen eenduidig antwoord op mijn vraag. Je krijgt een onvoldoende. Kom later eens terug.
Ik kan geen duidelijker antwoord geven. Maar u wenst eigenlijk geen duidelijk antwoord. U bestempelt gewoon een antwoord als 'onduidelijk' wanneer een poster niet datgene antwoordt wat hij volgens u moet antwoorden. Of anders gezegd: hij zou uw antwoord moeten onderschrijven.

Wel, Monsieur Quercus: 'Compte l�*-dessus et bois de l'eau claire'.

Laatst gewijzigd door system : 19 mei 2010 om 17:46.
Oud 19 mei 2010, 17:47   #975
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik kan geen duidelijker antwoord geven. Maar u wenst eigenlijk geen duidelijk antwoord. U bestempelt gewoon een antwoord als 'onduidelijk' wanneer een poster niet datgene antwoordt wat hij volgens u moet antwoorden. Of anders gezegd: hij zou uw antwoord moeten onderschrijven.

Wel, Monsieur Quercus: 'Compte l�*-dessus et bois de l'eau claire'.
Zie #972
Oud 19 mei 2010, 17:52   #976
system
Banneling

Standaard

Citaat:
U bedrijft goedkoop populisme met uw gejengel over de Friezen. De Friese beweging is voor 99% een regionaal-culturele beweging, met een museale houding tegenover de Friese cultuur. Politiek is het een marginaal verschijnsel.

Op dit punt moet ik u duidelijk de les blijven spellen.
Geef niet. U kunt er ook niets aan doen. Als Nederlander is dat bij u een vermoedelijke soort tweede natuur.

Laatst gewijzigd door system : 19 mei 2010 om 17:53.
Oud 19 mei 2010, 18:06   #977
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie niet in welke postings ik niet zou beantwoorden. Maar gijzelf draait steeds weer om de hete brei heen. Immers, er zijn niet zoveel gelijkenissen tussen Nederlanders en Vlamingen. Zelfs wat betreft onze 'gemeenschappelijke' taal zijn grote nuanceverschillen. Dat allemaal dringt nog steeds niet tot u door.

Bovendien, hoe u in uw handtekening, in uw smeekbede aan de 'Here', aan de term 'het prinsenvolk' komt, blijft me een raadsel. Wij Vlamingen zijn nooit een volk van een prins geweest en zeker niet van de Prins van Oranje, en nog minder van die gepantendeerde lantefanters van de overige Oranjes. Ga de geschiedenis maar na. Integendeel zelfs , in 1830 hebben we die aan ons opgedrongen protestantse Oranjes na een betrekkelijke korte gedoogtijd hier als de bliksem buitgengebonjourd. Wat zeg ik, we hebben hen met hun klikken en klakken op straat gesmeten. Punt uit. En als ge denkt dat we hen nog ooit terug willen, dan zijt ge goed abuis.
Het wordt gewoon tijd voor de republiek. Niet alleen gekozen burgermeesters, maar ook een gekozen president.

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 19 mei 2010 om 18:08.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2010, 18:06   #978
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geef niet. U kunt er ook niets aan doen. Als Nederlander is dat bij u een vermoedelijke soort tweede natuur.
Neen, neen, u ziet het verkeerd. Een Nederlander heeft altijd gelijk.

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 19 mei 2010 om 18:08.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2010, 18:14   #979
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zelfs wat betreft onze 'gemeenschappelijke' taal zijn grote nuanceverschillen. Dat allemaal dringt nog steeds niet tot u door.
De nuances in uitdrukking in onze taal zijn verwaarloosbaar klein. Een conservatieve oer-Belg als u vergroot deze tot bespottelijke grootheden uit. En ondanks beweringen van het tegendeel en opmerkingen over vergelijkbare situaties in de ons omringende landen waar de verschillen desondanks veel groter zijn, blijft u hardnekkig de vermaledijde donquichot uithangen. Kennelijk dringt de absurditeit hiervan niet tot u door.
Oud 19 mei 2010, 18:30   #980
system
Banneling

Standaard

Citaat:
U doet mij lachen. Het VKN is opgericht uit de puinhopen van de napoleontische oorlogen. De kaart van Europa werd op het Congres van Wenen hertekend en zowel voor Noord- als voor Zuid-Nederland werd een oplossing gezocht en gevonden. Veel scenario's passeerden daarbij de revue. Zoals u het stelt - uiteraard met de van u overbekende, karikaturale terminologie -, komt u bevooroordeeld, stigmatiserend en ridiculiserend over.
Noord en Zuid verenigen was een idiotie van de hoogste plank. Het door en door katholiek zuiden doen samengaan met een protestants noorden en dit onder de leiding van een protestantse vorst was een grote blunder. Zeker in die tijd. De overwinnaars van Napoléon wilden dat eigenlijk initieel ook niet. Want de 'Oostenrijkse Nederlanden' werden eerst aangeboden aan Pruisen. Maar Pruisen weigerde omdat het volop in beslag genomen werd met de strubbelingen in Saksen. Dan werden de Zuidelijke Nederlanden aangeboden aan Oostenrijk. Oostenrijk had immers de Belgische Nederlanden vroeger bestuurd. Ook Oostenrijk weigerde omdat het uitbreiding zocht aan de Italiaanse grens. Ten lange laatste viel de keuze om de toekomstige Willem I omdat deze maar bleef zaniken. Maar Willem I was pas derde keuze. En slechtste keuze. Hetgeen later dan ook bleek.

Laatst gewijzigd door system : 19 mei 2010 om 18:56.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be