![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#621 |
Minister-President
|
![]() Jij vind zo vlug argumenten tegen dit land. Dan zal je ook zelf onderbouwde argumenten vinden tegen het uwe.
![]() |
#622 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
dacht het niet ![]()
![]() |
![]() |
#623 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Verder zou je beter het onkruid in je eigen tuin wieden ![]()
![]() |
![]() |
#624 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
U echter, neemt dat allemaal zonder boe of ba aan. Welnu, ik niet. Ik moet boter bij de vis hebben en niet een denkbeeldige vis. Let wel, ik sluit niets uit, maar sommige beweringen lijken mij op zijn minst hoogst onwaarschijnlijk. Laatst gewijzigd door system : 20 mei 2010 om 12:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#625 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Wat er in kongo gebeurt is, hoort tot de meest wansmakelijke toestanden die mensen ooit andere mensen hebben aangedaan. Dat het nu "vergeten" is ligt enkel aan WO I. klik: interessant, het gaat ook over de bevolkingsvermindering.
Laatst gewijzigd door Miguelito : 20 mei 2010 om 15:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#626 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 20 mei 2010 om 15:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#627 |
Minister
|
![]() dat zeg ik niet, maar verschillende journalisten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#628 | |
|
![]() Citaat:
Net als zij niet gaan onderbouwen hoeveel slachtoffers er in WO2 zijn gevallen. Als u de gangbare schattingen daarover in twijfel trekt (zoals u al eerder hebt gedaan) dan zult U het huiswerk moeten doen.
![]() |
![]() |
#629 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De schattingen van de (militaire) slachtoffers in WO II zijn vrij accuraat. En deze van WO I ook. Maar heel (optimaal) exact zijn ze natuurlijk niet. Laatst gewijzigd door system : 20 mei 2010 om 16:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#630 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#631 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maw, de ene zegt dit en de andere poneert dat. Het ene al fabelachtiger dan het andere. Het klopt dus van geen kanten. Dus eerst maar eens uitvissen hoe het nu eigenlijk zat met die bevolking. Laatst gewijzigd door system : 20 mei 2010 om 17:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#632 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Miguelito : 20 mei 2010 om 18:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#633 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 20 mei 2010 om 18:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#634 |
Minister
|
![]() Het ging niet om een genocide, want dat is het doelbewuste uitmoorden van een volk. Deze misdaden tegen de menselijkheid gebeurden met stille goedkeuring van Leopold II louter om de winstcijfers te optimaliseren. Zo werd de terreur tegen de plaatselijke bevolking georganiseerd, opdat zij goed zouden werken in de rubberplantages. Hoeveel miljoenen mensen er precies stierven, is niet zeker. Wel is zeker dat zelfs in de 19e eeuw (!) mensen het beleid van Leopold afkeurden als wreed en niet meer van de tijd. Dat wil ook wat zeggen, hé.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#635 | |
|
![]() Citaat:
Kwestie van splinter en balk, weet je nog?
![]() |
![]() |
#636 |
Minister
|
![]() Er bestaan geen exacte cijfers. maar missionarissen, diplomaten, Afrika-onderzoekers, journalisten komen allemaal op een mio-dodental. Enkel het belgische afrika museum twijfelt eraan. Maar uw oogjes blijven dicht.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#637 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Want dan zijn het hoogstens gissingen. En daar kan ik niets mee. U blijkbaar wel. Maar misschien hebt u toch gelijk. Misschien niet. We zullen het dus nooit weten. Ik echter, ben niet geneigd dingen aan te nemen op dit punt indien er niet zwart op wit bewezen wordt dat ze correct zijn. En dit om een heel eenvoudige redenen: de beschuldigingen zijn te erg om zo maar dingen voor waar aan te nemen op basis van gezegdes van missionarissen, diplomaten, enz, zonder dat er controles kunnen zijn over die gezegdes en zonder een mogelijkheid van toetsing inzake cijfers. Gezegdes waarvan eigenlijk niemand kan bewijzen dat ze zich werkelijk hebben afgespeeld, let wel, op deze schaal. We spreken hier immers over miljoenen en miljoenen mensen die zouden zijn uitgemoord in amper 23 jaar Congo Vrijstaat. Praktisch gezien alleen al lijkt me dit onmogelijk. Laatst gewijzigd door system : 20 mei 2010 om 18:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#638 | |
|
![]() Citaat:
Natuurlijk zijn er zwarte paginas aan onze geschiedenis, niemand die dat ontkent, maar als wij met de intensiteit van wijlen Leopold tekeer zouden zijn gegaan zouden we dus 20 maal 3 miljoen (zelfs volgens System geen ondenkbaar cijfer) = 60 miljoen slachtoffers op ons conto hebben. Bij pessimistische schattingen komen we op het walgelijke getal van 200 miljoen. Welnu, meerdere honderdduizenden van de dramatische slavenhandel wil ik zonder meer geloven, maar zelfs de meest dronken semi-historicus zal u weten te vertellen dat het er geen 60 miljoen zijn geweest. Het feit dat u dat uberhaupt voor mogelijk houdt die stelling te verdedigen vertelt mij dat u niet zuiver in de discussie staat. Het zou u sieren als u gewoon zou toegeven dat Leopold niet netjes bezig is geweest. Maar dat is zelf voor een aantal hier te moeilijk. Wij zijn daar niet meer zo kinderachtig over. Ik was laatst in het museum van Kura Hulanda. Daar kon ik bijna janken, zoveel ellende als onze voorouders veroorzaakt hebben. Maar botweg ontkennen dat België zich misdragen heeft in Kongo, dat roept om dergelijke reacties.
https://www.youtube.com/watch?v=ohv1HGkluFw Laatst gewijzigd door Hollander : 20 mei 2010 om 18:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#639 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Laten we dan eens uitgaan van het laagste cijfer, laten we zelf de 15% nemen van het Afrika-museum. Dat is toch hallucinant! Waar ik veel meer problemen heb is dat daar nooit echt vragen werden over gesteld. Waarom staan er nog standbeelden van leopold II, waarom is het Afrika-museum in zijn huidige vorm nog open, waar is het geld naar toe, (nog altijd bezit van de koninklijke familie), waar is de discussie over Congo, waarom neemt belgië zijn verantwoordelijk in kongo niet op, waarom dwepen belgicisten met een koning die tijdens zijn leven niet geliefd was ??? het spijtige is dat dat allemaal doodgezwegen wordt omdat het in belgië aan de heilige institutie van het koningshuis zou raken en daar zijn vooral belgicisten en franstaligen doodsbang voor.
Laatst gewijzigd door Miguelito : 20 mei 2010 om 19:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#640 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
|
||