Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 mei 2010, 14:09   #41
Paul Nollen
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Ik denk dat sommige hackers dit ook fantastisch zouden vinden.
"sommige" hackers zal niet goed genoeg zijn denk ik. Het Helios systeem is al enkel keren ingezet voor verkiezingen aan universiteiten (Harvard en UCL) en aangekondigd als niet te kraken
Meer hebben studenten niet nodig, het is bovendien "open source".

www.opstand.net

Paul
Oud 18 mei 2010, 14:10   #42
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Hoe bedoel je, ik ben een bejaarde in een tehuis, en ipv een mijn volmacht te schenken aan een slijmzieke ocmwvoorzitter kan ik dan zelf stemmen ??
De bejaarden in een tehuis tellen niet meer mee.

Alleen als Bauduin sterft, of binnenkort de Albert, dan halen ze de dementen op met bussen om naar Brussel te worden gebracht zodat er volk aan het paleis staat alsof het geliefd man was die dood is.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2010, 18:54   #43
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Hier http://www.vooreva.be/ vindt u een hele reeks artikels i.v.m. elektronisch stemmen.

Ik ben hier in Brussel gedwongen m.b.v. een computer te stemmen, en voel me daar allerminst gemakkelijk bij. Tot nu toe ben ik wel telkens gaan stemmen, en ik vrees dat ik me nog maar eens bij die verdomde computers ga neerleggen omdat er in deze 'historische' verkiezingen zogezegd heel veel op het spel staat. Het schrijven van een protestbrief naar de voorzitter van het stembureau is natuurlijk wel futiel als 'actie', maar weigeren te stemmen, zoals andere leden van de vereniging dat reeds herhaaldelijk deden was tot nu toe eigenlijk geen optie (dit is hier Bruxelles, hé).

De komende stembusgang heeft ons wel een beetje op snelheid genomen
Bijgevoegde afbeelding(e)

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2010, 20:24   #44
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu dat de gemeenten weigeren de verkiezingen te organiseren, zou het toch wel handig zijn om via lopende zaken te regelen dat de verkiezingen georganiseerd worden via een website....

inloggen
EID lezerke,
paswoordje intikken,
stemmen
en klaar is kees.

Moet er nog één burgermeester weigeren de verkiezing te organiseren ? Ja liefst allemaal.
Sure, maak het nog gemakkelijker om te frauderen
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2010, 01:20   #45
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
"sommige" hackers zal niet goed genoeg zijn denk ik. Het Helios systeem is al enkel keren ingezet voor verkiezingen aan universiteiten (Harvard en UCL) en aangekondigd als niet te kraken
Meer hebben studenten niet nodig, het is bovendien "open source".

www.opstand.net

Paul
Microsoft heeft ooit hackers uitgedaagd de servern van hun website te kraken.
Dit heeft geen dag geduurt!

En ik acht die sullen bij binnenlandse zaken nu niet de meest bekwame personen om cyberveiligheid in Belgie te waarborgen
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2010, 16:54   #46
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dat kan tot misbruiken leiden.
Iedere Belg, ook diegenen met minder scholing hebben het recht de correctheid van verkiezingen te kunnen controleren. Daarom ben ik dan ook voorstander dat verkiezingen enkel met het klassieke potlood zouden mogen gebeuren.
Zie jij wat er met je stem gebeurd nadat ze in de bus verdwijnt? Of de bussen van tevoren leeg zijn? Ik heb met een potood net zo weinig overzicht als met een computer hoor...
Oud 20 mei 2010, 20:37   #47
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Zie jij wat er met je stem gebeurt nadat ze in de bus verdwijnt? Of de bussen van tevoren leeg zijn? Ik heb met een potlood net zo weinig overzicht als met een computer hoor...
Bij manueel stemmen zitten verschillende mensen in stem- en telbureau's, en die kunnen inderdaad nagaan wat er met die stemmen gebeurt. Meer, als jij het niet vertrouwt kun je je opgeven als getuige en het zelf controleren.
Bij elektronisch stemmen, zeker met het huidige systeem, moet de burger -letterlijk- een blind vertrouwen hebben in het computersysteem.
Als er fraude mogelijk is, zal het vroeg of laat ook gebeuren. En natuurlijk kan er ook gefraudeerd worden bij het manueel stemmen - maar dan gaat het om 1 kiesbureau waar met enkele 100den stemmen geknoeid wordt. Wie erin slaagt om te frauderen met het elektronisch systeem, knoeit met alle stemmen in het hele land.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2010, 07:22   #48
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
Sorry om u uit uw droom te halen, maar in mijn opleiding tot ingenieur automatisering heb ik genoeg (tot soms mijn ergernis toe) mogen programmeren in alle mogelijke omgevingen en platformen.
Als je vraag of ik dus zo'n degelijk PC-tel systeem op poten zou kunnen zetten, kan ik dus niet anders dan ja antwoorden.
Als je me vraagt om een waterdicht systeem te maken, dan moet ik duidelijk neen zeggen. Dat kan ik niet, dat kan trouwens niemand. Met electronische systemen kan je altijd sjoemelen (met papierstemmen ook, maar het lijkt me toch iéts waterdichter)
dat is uw intellectuele eerlijkheid die dit zegt. Feitelijk zou diezelfde eerlijkheid er alles aan doen dat het juist gaat
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2010, 07:26   #49
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Bij manueel stemmen zitten verschillende mensen in stem- en telbureau's, en die kunnen inderdaad nagaan wat er met die stemmen gebeurt. Meer, als jij het niet vertrouwt kun je je opgeven als getuige en het zelf controleren.
Bij elektronisch stemmen, zeker met het huidige systeem, moet de burger -letterlijk- een blind vertrouwen hebben in het computersysteem.
Als er fraude mogelijk is, zal het vroeg of laat ook gebeuren. En natuurlijk kan er ook gefraudeerd worden bij het manueel stemmen - maar dan gaat het om 1 kiesbureau waar met enkele 100den stemmen geknoeid wordt. Wie erin slaagt om te frauderen met het elektronisch systeem, knoeit met alle stemmen in het hele land.
Dat is niet waar, je maakt elk facet open source. Dus alles kan 'redundant' en 'dubbel gebeuren'

Stel dat een stem naar 2 en waarom niet 3,4,5 verschillende computers gestuurd wordt. En dat elk zijn eigen software mag schrijven om de database te lezen, samen te tellen, te verwerken.... Zie je van hier dat je verschillen zult hebben tussen de ene en de andere als er bvb een pakketje verloren gaat onder de weg omdat bvb een computer een bottleneck zal hebben bvb

Maar feitelijk zal het systeem nog nooit zo correct verlopen zijn... Het zalsneller gaan, het zal goedkoper zijn, het zal veel minder arbeidsintensief zijn, het zal driedubbel gebeuren, het zal waterdichter zijn.

Trouwens mijne here als ik als kiesburo voorzitter mijn 1000 stemmetjes moet toevertrouwen aan een kiescomputer van IBM, zeg mij eens wat is het verschil tussen 1000 stemmetjes manueel door mensen doen tellen die notabene allemaal fouten maken.... EN elk biljetje een voor een te voeden aan datzelfde systeem ???

Kan je mij eens uitleggen waarom er obligaat duizend knoeiers moeten zitten tellen en daar een manueel proces moeten doorlopen, om tot een slechter resultaat te komen dan als je elk biljetje een voor een zou voeden aan die ibm computer ???

Laatst gewijzigd door brother paul : 21 mei 2010 om 07:35.
Oud 21 mei 2010, 07:34   #50
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En mijne here, het lijkt zo een beetje dat die aftandse 19de eeuwse democratisch stemsysteem blijven in stand houden, zo stillekes aan door de burger aan zijn laars gelapt wordt, en dat de burger niet alleen niet meer wil stemmen tellen, maar ook niet meer wil stemburo's voorzitten...

http://www.hln.be/hln/nl/1274/Verkie...-honderd.dhtml

Doe zo verder met het beleid om dingen te verdedigen die de burger niet wil. Soms mag je tegen het belang van de burger gaan, maar soms kies je wel de verkeerde oplossingen. Concreet: stel dat je morgen voorstelt om alle ambtenaren hun pensioen boven de 2000euro te toppen, denk ik dat je dag op dag iedere kiezer zijn stem verdient, maar dan heb je wel een probleem dat uw uitvoerend personeel nukkig zal reageren... Terwijl feitelijk die oplossing een eerlijke en correcte oplossing is.

Omgekeerd, stel dat je morgen voorstelt dat die ambtenaar de verkiezingen electronisch moet organiseren, krijg je hier die rits valse argumenten op tafel, vooral uit 'schrik dat ze moeten toegeven' vakonbekwaam te zijn...

De politiek kiest teveel de kant van de administratie...
Oud 21 mei 2010, 07:52   #51
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
biometric ID
Laat eens die mr filosoferen over het virtualiseren van de stemming.
Dus wat hij beweert is dat je zelfs niet meer zeker bent als je een eID met een geheim paswoord intikt dat dit de mr is gaat stemmen.
Oud 21 mei 2010, 07:54   #52
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=7E2QGEP0

en voila onze gevangen kunnen dan ook gaan stemmen ze. met een electronisch kiessysteem.
Oud 21 mei 2010, 08:04   #53
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Laat eens die mr filosoferen over het virtualiseren van de stemming.
Dus wat hij beweert is dat je zelfs niet meer zeker bent als je een eID met een geheim paswoord intikt dat dit de mr is gaat stemmen.
Begrijp gn woord van wat je zegt
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2010, 08:09   #54
Hoomer

Hoomer's schermafbeelding

Standaard

Online stemmen = via ip adres achterhalen wie wat gestemd heeft. Alle vb stemmers in overheidsdienst ontslagen, alle vb stemmers buitengegooid bij de vakbonden.
Computerstemmen = mogelijkheid om met een klein scriptje elke derde stem voor het vb aan de CD&V toe te wijzen.

Laatst gewijzigd door Hoomer : 21 mei 2010 om 08:17.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2010, 08:18   #55
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Online stemmen = via ip adres achterhalen wie wat gestemd heeft. Alle vb stemmers in overheidsdienst ontslagen, alle vb stemmers buitengegooid bij de vakbonden.
Computerstemmen = mogelijkheid om met een klein scriptje elke derde stem voor het vb aan de CD&V toe te wijzen.
Het is helemaal geen losse gedachte. Electronisch stemmen neemt de geheimhouding weg. Dit is Big Brother ten voete uit. Eigenlijk zouden de burgers in plaats van te stemmen die computers in de prak moeten slaan. En zij die dat systeem invoeren publiek lynchen, want dit is een aanslag op de democratie.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2010, 08:35   #56
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Moet er nog één burgermeester weigeren de verkiezing te organiseren ? Ja liefst allemaal.
Zolang niet iedereen een pc en internet heeft blijft dat zinloos, want je zal ook aan die mensen de mogelijkheid moeten aanbieden om te kunnen gaan stemmen.

Citaat:
En mijne here, het lijkt zo een beetje dat die aftandse 19de eeuwse democratisch stemsysteem blijven in stand houden, zo stillekes aan door de burger aan zijn laars gelapt wordt, en dat de burger niet alleen niet meer wil stemmen tellen, maar ook niet meer wil stemburo's voorzitten...
Die burger wil al langer niet meer gaan stemmen, niet meer in telbureaus zetelen,... Daar zijn andere redenen voor dan dat het kiessysteem 'aftands' is. Een kloof tussen politiek en burger bvb, de gevolgen van de particratie (je kiest voor het standpunt van een partij en niet voor een individu), een gebrek aan diversifiëring tussen die politieke partijen en de reducering van de politieke actualiteit en inzet tot een reeks faits divers.

Laatst gewijzigd door Andy : 21 mei 2010 om 08:42.
Andy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2010, 10:58   #57
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds
Banneling

Standaard

Citaat:
Online stemmen = via ip adres achterhalen wie wat gestemd heeft.
Neen. Welk gezin wat gestemd heeft.
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2010, 11:18   #58
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds Bekijk bericht
Neen. Welk gezin wat gestemd heeft.
Kunnen ze ineens heel het gezin in quarantaine plaatsen.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2010, 12:55   #59
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu dat de gemeenten weigeren de verkiezingen te organiseren, zou het toch wel handig zijn om via lopende zaken te regelen dat de verkiezingen georganiseerd worden via een website....

inloggen
EID lezerke,
paswoordje intikken,
stemmen
en klaar is kees.

Hoeveel keer mag ik dan stemmen,...

zelf ben ik daar niet zo in onderlegd, maar ik ben er zeker van dat er dan gasten t een en ander gaan kunnen doen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2010, 17:33   #60
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat kan niet,een pakketje heeft checkdigits, de gegevens wordendoor twee verschillende computers verwerkt, de transactionele files worden gecontroleerd en dubbel gecontreleerd, nee hoor dat kan niet, maar fantaseer ermaar op los. Elke stemming is sowieso een vervalsing door de cumul van DUIZENDEN fouten die gebeuren in de telburo's En een cumul van vervalsingen door de DUIZENDEN mensen die NIET KUNNEN stemmen.

Bekijk het eens zo

Met electronische verkiezingen

Kan je stemmen vanuit uw hotel in Benidorm ? Ja
Kunnen gevangenen gaan stemmen ? Ja
Kunnen zieken/bejaarden in ziekenh/rusthuizen stemmen ? ja
Kunnen studenten gaan stemmen zonder tijd te verliezen ? Ja

Je spreekt over honderduizenden meer stemmen, en honderduizend minder ongeldige stemmen... Die stemmen wil ik achter mijn naam zetten, ik denk wel dat ik een zetel zal hebben.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be