Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 mei 2010, 00:38   #201
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Als je onze radio aan zou zetten merk je er toch niets van. Het is wel een feit dat men hier als dogma het volgende kent: „van ouds is de Vlaming fierder op zijn taal, omdat hij een taalstrijd kent in zijn land.“
In realiteit zijn Nederlanders eigenlijk trotser op hun taal dan Vlamingen. Dat uit zich zelfs al in het feit dat de gemiddelde Nederlander een grotere woordenschat heeft.
Overigens, ik merk dat de Vlaamse jeugd het tegenwoordig 'cool' beschouwt om af en toe zomaar Engelse volzinnen te hanteren. Niet omdat het een citaat is, maar omdat het 'hip' is. Dat was vroeger hetzelfde, maar met het Frans (mijn ouders gebruiken bijvoorbeeld overdreven veel Franse woorden, maar zijn het Frans toch niet machtig).
In Nederland komt die Anglomanie ook voor, maar in mindere mate hoor. Wel verbasteren Nederlanders hun leenwoorden minder dan Vlamingen in uitspraak wat hun Engelsdolheid uitvergroot (hoewel dit van persoon tot persoon verschilt: zo zijn woorden als peurveurt, fleurt, enz... normaal, maar ik heb ook al péegén i.p.v. heiden gehoord, dat is natuurlijk belachelijk).

De Engelsdolheid uit zich trouwens ook door bepaalde auteurs hun werken in het Engels te citeren, ook al schreven zij Frans, Duits of een andere taal (ik sluit zelfs ons eigen Nederlands niet uit) en ook al is het vertaald in het Nederlands.

P.S.: Als kind ben ik trouwens opgegroeid met de uitspraak: „Allez joeng! Da gij Hollanders hun vocabulaire zo chique vindt? Die emme veel geir daar! Die mannen moeten altijd zo bekakt just klappen!“
Maar goed, dat was een andere (écht Belgisch-denkende) generatie: de Anglomanie is een probleem voor heel de Lage Landen vandaag.
Ik wil nu niet arrogant klinken, maar voor Nederlanders is Nederlands vanzelfsprekend in eigen land, maar dat kan naast een zwakte ook een kracht zijn. Daarbij ik kan me een anekdote herinneren van een zwager van me, die graag motor rijdt.. Toen hij 's avonds met een groep Nederlandse motorrijders in de bar van een Waals hotelletje zat en daar de bar (vroeg) ging sluiten, liep een Amsterdammer (van die groep) met een briefje van 100 op de bar af... Die zei: hé Moppie, geef iedereen nog een biertje en de rest mag je houden (nuja iets meer Amsterdams maar ik een (Nederlands) Brabander).. Reken maar dat die barvrouw opeens Nederlands heel goed begreep.

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 23 mei 2010 om 00:39.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 00:42   #202
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Een prachtige illustratie van het anti-elitaire karakter van veel Vlamingen.

Het verklaart waarom de regionale dialecten zo sterk zijn in Vlaanderen (bijna sociaal afgedwongen), en een standaard cultuurtaal door velen in de praktijk wordt afgewezen.
Ik heb iemand in mijn vriendenkring die eens beweerde dat hij graag streeft AN te praten buiten zijn familiale en vriendschappelijke kringen, en zich meteen erna verontschuldigde dat 'het niet uit dikkenekkerigheid is'.
Het zit erg diep hoor. Ergens wordt dit ook door onze media gestuurd, merk ik. Het feit dat men hier zo goed als al het Nederlands in alle registers ondertitelt en men dat niet optioneel maakt via Teletext 888, zegt genoeg. Honderd percent van álle maar ook álle Nederlanders worden buiten het Journaal bovendien nog ondertiteld ook!

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 23 mei 2010 om 00:51.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 00:47   #203
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Ik wil nu niet arrogant klinken, maar voor Nederlanders is Nederlands vanzelfsprekend in eigen land, maar dat kan naast een zwakte ook een kracht zijn. Daarbij ik kan me een anekdote herinneren van een zwager van me, die graag motor rijdt.. Toen hij 's avonds met een groep Nederlandse motorrijders in de bar van een Waals hotelletje zat en daar de bar (vroeg) ging sluiten, liep een Amsterdammer (van die groep) met een briefje van 100 op de bar af... Die zei: hé Moppie, geef iedereen nog een biertje en de rest mag je houden (nuja iets meer Amsterdams maar ik een (Nederlands) Brabander).. Reken maar dat die barvrouw opeens Nederlands heel goed begreep.
Ik heb eens in Wallonië meegemaakt dat ik in het Nederlands (met een Frans accent) aangesproken werd door een bardame. Er volgde een ontspannen gesprek. Ze vroeg ook waar we vandaan kwamen. Ik zei: „Antwerpen“. Reactie: „...“ Alsof ze zich 'vergiste' om tegen een Vlaming Nederlands te praten.
Zelfs de laagste klasse in Wallonië begrijpt het mechanisme van 'taal als machtsmiddel' erg goed, volgens mij.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 23 mei 2010 om 00:56.
Oud 23 mei 2010, 00:48   #204
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik heb iemand in mijn vriendenkring die eens beweerde dat hij graag streeft AN te praten buiten zijn familiale en vriendschappelijke kringen, en zich meteen erna verontschuldigde dat 'het niet uit dikkenekkerigheid is'.
Het zit erg diep hoor. Ergens wordt dit ook door onze media gestuurd, merk ik.
Dat kan, AN is belangrijk in bepaalde situaties, maar als West Brabander (uit Nederlands Brabander) vind ik het kennen, begrijpen en (tenminste enigszins) machtig zijn van het lokale Brabants lokaal wel zéér belangrijk. Kortom het ligt meer aan de situatie...
Oud 23 mei 2010, 00:55   #205
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat kan, AN is belangrijk in bepaalde situaties, maar als West Brabander (uit Nederlands Brabander) vind ik het kennen, begrijpen en (tenminste enigszins) machtig zijn van het lokale Brabants lokaal wel zéér belangrijk. Kortom het ligt meer aan de situatie...
Voor mij is het onmogelijk AN te praten tegen mijn familie. Ik doe hard mijn best en nóg lukt het niet. Tegenover vreemden lukt het dan weer wel uitstekend.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 23 mei 2010 om 00:57.
Oud 23 mei 2010, 01:05   #206
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor mij is het onmogelijk AN te praten tegen mijn familie. Ik doe hard mijn best en nóg lukt het niet. Tegenover vreemden lukt het dan weer wel uitstekend.
Ik vind het zéér belangrijk dat men in Vlaanderen het AN correct beheerst. Jammer genoeg is dat net zoals de Vlaamse ontvoogding een beetje in het slop geraakt en zijn we ergens halfweg blijven steken bij wat verkavelingsvlaams. Met dien verstande dat zelfs een deel van de Vlaamse Beweging (meestal natuurlijk wel het minder geïnformeerde deel) niet of slechts deels de waarde van het Nederlands als standaardtaal onderkent!

Het is inderdaad ook moeilijk om daar tegenin te gaan als individu zonder als 'bekakt' of weet-ik-veel-wat bestempeld te worden, en je past je natuurlijk aan aan je omgeving in plaats van omgekeerd. Toch zouden we met z'n allen wel wat meer moeite kunnen doen.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 01:17   #207
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Ik vind het zéér belangrijk dat men in Vlaanderen het AN correct beheerst. Jammer genoeg is dat net zoals de Vlaamse ontvoogding een beetje in het slop geraakt en zijn we ergens halfweg blijven steken bij wat verkavelingsvlaams. Met dien verstande dat zelfs een deel van de Vlaamse Beweging (meestal natuurlijk wel het minder geïnformeerde deel) niet of slechts deels de waarde van het Nederlands als standaardtaal onderkent!

Het is inderdaad ook moeilijk om daar tegenin te gaan als individu zonder als 'bekakt' of weet-ik-veel-wat bestempeld te worden, en je past je natuurlijk aan aan je omgeving in plaats van omgekeerd. Toch zouden we met z'n allen wel wat meer moeite kunnen doen.
Het gaat meer om een goed evenwicht, bijvoorbeeld iedereen uit de Nederlandse provincie kent AN en is zijn dialect (of in het geval van Friesland taal) (enigszins) machtig.
Oud 23 mei 2010, 08:22   #208
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
jammergenoeg nog steeds de hedendaagse realiteit. gaat u maar eens spreken met mensen die in de rand rond Brussel wonen. Het zijn net heel wat franstaligen die in de 19e eeuw zijn blijven hangen!

om Van Cauwenberghe, een vooraanstaande PS'er te citeren:
Zie je wel dat je in het verleden leeft.

Van Cau is over and out.

Nu is Magnette aan de beurt en die spreekt meer dan behoorlijk NL.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 08:38   #209
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat meer om een goed evenwicht, bijvoorbeeld iedereen uit de Nederlandse provincie kent AN en is zijn dialect (of in het geval van Friesland taal) (enigszins) machtig.
Nederlanders spreken ook in meerdere taalregisters.
En je past je aan aan je gesprekspartner.

Dwz: de kroeg, middelbare school, de markt in je stad = lokaal dialect.
Bijna alle andere situaties. (formele gesprekken, toeristen die de weg vragen, contacten met de overheid etc) AN.

Vrijwel iedereen doet dit automatisch goed. Ik snap het probleem in Vlaanderen dus niet.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 08:42   #210
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Nederlanders spreken ook in meerdere taalregisters.
En je past je aan aan je gesprekspartner.

Bijna alle andere situaties. (formele gesprekken, toeristen die de weg vragen, contacten met de overheid etc) AN.

Vrijwel iedereen doet dit automatisch goed. Ik snap het probleem in Vlaanderen dus niet.
In Nederland en Frankrijk zijn er ook taalregisters; maar dat is erg beperkt.
In VL zijn de registers heel erg verschillend en liggen ze heel ver van elkaar.

Gehoord van een koppel W-vl en Limburgs.
Als de 2 families bij elkaar zijn kunnen ze met elkaar praten maar als de W-vl familie onder elkaar w-vl praten dan begrijpen de Limburgers niets en omgekeerd is dat ook zo.
Oud 23 mei 2010, 09:00   #211
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Zie je wel dat je in het verleden leeft.

Van Cau is over and out.

Nu is Magnette aan de beurt en die spreekt meer dan behoorlijk NL.
ja, het zal wel aan mij liggen, ik leef in de 19e eeuw, franstalig België is massaal geïnteresseerd in het Nederlands. Franstaligen die in Vlaanderen wonen leren onze taal en wij hebben politiek ook zoveel te zeggen als zou moeten. het land functioneert goed en België is een modelstaat.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 09:00   #212
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht

Lokale dialecten verdwijnen buitengewoon snel in Nederland. Taal met een sociaal accent komt ervoor in de plaats;
Kak/upper - Bolkestein, Femke Halsema. Straattaal de onderklasse jeugd uit Nederland.

Een lokaal dialect spreken, rappen of zingen is in veel situaties in Nederland gewoonweg een regelrechte afgang.
In Frankrijk en Franstalig Belgie ook trouwens.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 09:04   #213
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lokale dialecten verdwijnen buitengewoon snel in Nederland. Taal met een sociaal accent komt ervoor in de plaats;
Kak/upper - Bolkestein, Femke Halsema. Straattaal de onderklasse jeugd uit Nederland.

Een lokaal dialect spreken, rappen of zingen is in veel situaties in Nederland gewoonweg een regelrechte afgang.
In Ned en FR (-BE) wordt neergekeken op dialect.

In VL wordt neergekeken op iemand die de standaardtaal spreekt.
Oud 23 mei 2010, 11:26   #214
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor mij is het onmogelijk AN te praten tegen mijn familie.
Dat klopt. Het komt heel kunstmatig en geforceerd over.
Dat is ook waarom toneelstukken in het Vlaams veel geloofwaardiger overkomen dat stukken die in het ABN gevoerd worden.
Oud 23 mei 2010, 11:31   #215
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Flip Kowlier staat ondertussen op 12 in de afrekening met Mo Ba Nin

Laatst gewijzigd door Alboreto : 23 mei 2010 om 11:32.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 12:09   #216
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het is geen kwestie van neerkijken maar gewoon het feit dat wij, Franstaligen, niet met het Nederlands leven! Ja, er zijn tweetaligen in Franstalig België. Ja, ze zullen Nederlands op hun werk gebruiken als hun job hen vraagt Nederlands te moeten gebruiken maar dat stopt daar! Als ze naar TV kijken, zullen ze naar hun zenders kijken. En als ik HUN zenders zeg, denk ik niet alleen aan pakweg de RTBF of RTL-TVI - om "officieel nationaal" te blijven, laat maar zeggen - maar ook aan TF1, France 2, France 3, M6, enz......... Wie in Franstalig België kent uw TV-programma's en uw BV's? Ja, een paar BV's.......... Het voorbeeld dat alles zegt, is Helmut Lotti! Toen hij in het Nederlands zong, kende niemand hem in Franstalig België. Hij is er bekend............sinds zijn "Klassiekers".

Het Nederlands zelf trekt zowiezo niet in Franstalig België aan. Neem Vlaamse liedjes, dat het over "het Tien om te Zien-genre" of over de minder commerciële genre gaat : niet alles is slecht volgens mij en en er zijn er leuke liedjes...............maar ik heb toch meer dan duidelijk liever Franstalige en Engelstalige muziek.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 16:31   #217
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Dat klopt. Het komt heel kunstmatig en geforceerd over.
Dat is volgens mij een dogma dat naar de prullenmand verwezen kan worden. In theater kan ik even goed van AN genieten hoor, en dat merk ik te meer als ik naar oude series als 'Johan en de Alverman' kijk.
Persoonlijk ben ik dan ook voor een gezond evenwicht tussen AN en volkstaal over verschillende voorstellingen en series.
Wel is het volgens mij zo dat het duidelijk meer moeite kost om diepgaand AN te gebruiken dan een diepgaand Vlaams. Persoonlijk vind ik de weg van de minste inspanning niet de goede. Van mij mag het bestaan, maar om het tot standaard te willen verheffen en het AN zoveel mogelijk te verbannen doet me nogal provinciaals aan.
Volgens mij is dat stigma van 'kunstmatigheid' een indirect gevolg van de zeldzame blootstelling aan AN in de informele sfeer. In Frankrijk en in Nederland heeft men daar blijkbaar veel minder last van, ook al was niet lang geleden ook de standaardtaal er geen volkse taal.

P.S.: azert heeft eens verwezen naar een boek van Joop van der Horst, een Nederlandse taalkundige die doceert in Leuven, 'Het einde van de standaardtaal'. Persoonlijk ben ik niet van mening dat die man daarom gelijk zal krijgen als hij beweert dat standaardtalen zullen verdwijnen. Volgens mij is dat enkel zo indien je taal tot louter een communicatiemiddel verheft. Het heeft iets van 'de Nederlandse standaardtaal verdient geen respect, immers zelfs het Frans en het Duits zullen niet kunnen opboksen tegen het Engels' en 'mensen kunnen zich sowieso verstaanbaar maken'. Taal is méér dan een communicatiemiddel.
Het verwondert me niet dat de geleerde in kwestie een Nederlandstalige is. Enkel Nederlandstaligen koesteren de illusie dat bijvoorbeeld de ongastvrijheid (sic) van het Frans zijn ondergang zal zijn.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 23 mei 2010 om 16:45.
Oud 23 mei 2010, 16:40   #218
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Jonge jonge, Fries word weer eens niet op alle scholen gegeven hoor, er doen weer zo weinig mensen eindexamen in dat de taal wat betreft eindexamen 'exotisch' genoemd kan worden, en zelfs op dezelfde dag als Spaans overhoord word. Ja, wat en scandaal, vlug, iedereen de shoolbanken in voor Fries, en liefst ook meteen Limburgs. Een ware schande dat er meer mensen Frans of Duits volgen.
Oud 23 mei 2010, 17:42   #219
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is volgens mij een dogma dat naar de prullenmand verwezen kan worden. In theater kan ik even goed van AN genieten hoor, en dat merk ik te meer als ik naar oude series als 'Johan en de Alverman' kijk.
Persoonlijk ben ik dan ook voor een gezond evenwicht tussen AN en volkstaal over verschillende voorstellingen en series.
²

Persoonlijk stoor ik me meer aan reclame en programma's waar met een pseudo-dialect (verkavelingsvlaams) gesproken wordt dan wanneer AN wordt gebruikt. Vooral op de radio kan dat irritant zijn: "ey schat, hebt gij de was al uitgehaald?". Klinkt al bijna even kunstmatig, en dan nog boertig op de koop toe.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 20:01   #220
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
...

In VL wordt neergekeken op iemand die de standaardtaal spreekt.
Waarom denkt u dat?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be