Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 26 mei 2010, 10:40   #101
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
hola hola...VB dat enkel separatisme wil en geen confederatie?

Separatisme zeker weten...

Echter: Voor deze verkiezingen gaat het Vb voor de toepassing van de 5 resoluties die door de andere partijen zijn goedgekeurd.

Je moet het maar meemaken dat een wegens "radikaliteit" uitgesloten partij als enige opkomt voor resoluties die door de "zachte, praten, onderhandelen" partijen zijn goedgekeurd.
ik dacht toch dat in het partijprogramma van het VB nergens een confederatie wordt voorgesteld?
Oud 26 mei 2010, 10:40   #102
flamingant
Provinciaal Statenlid

flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Moest het ooit zover komen dat de meerderheid uit 'V' partijen bestaat en er toch een minderheidsregering wordt gevormd aan Vlaamse kant, lijkt me dat een morele verantwoording om die regering zelf niet langer als legitiem te beschouwen en te bestrijden met alle middelen noodzakelijk, ook illegale. Helaas zijn die 'v' partijen zelf supertsjeven die hun broek vol schijten met de gedachte alleen al dat ze eens buiten de Belgische lijntjes moeten kleuren.
op dat moment heb je aan Vlaamse kant 100% zeker een regering N-VA-LDD-VB die de Vlaamse zelfstandigheid/onafhankelijkheid zal uitroepen
flamingant is offline  
Oud 26 mei 2010, 10:44   #103
k9
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Voila, N.VA is een Federale zweeppartij.
Ze willen geen verantwoordelijkheid.
Waarom zitten ze dan in de vlaamse regering? Waarom passen ze dan hun programma aan om het te milderen naar andere partijen toe?

Citaat:
Ze willen gewoon kakken op het land waarvan de meeste vlamingen juist willen dat het blijft bestaan.
Neen de NVA wil beter bestuur van belgie , ironisch gezien is de NVA zowat de enige partij die nog een programma voor heel belgie heeft terwijl dat al de andere inclusief de franstaligen programma's hebben voor hun regio's.
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline  
Oud 26 mei 2010, 10:46   #104
Kaal
Minister-President

Standaard

Not so fast, flamingant. De volgende Vlaamse verkiezingen worden pas in 2014 gehouden.

Die minderheidsregering kan tenministe drie jaar lang aan de slag blijven (lees: aanmodderen) voordat de Vlaamse oppositie er iets aan kan doen.
Kaal is offline  
Oud 26 mei 2010, 10:46   #105
flamingant
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ideaal zou eigenlijk net zijn moest LDD 4,9 procent halen en dat allemaal ex-VLD stemmers zijn.
Ik kan U nu al zeggen dat dit onmogelijk is:
ik stem mijn hele leven al LDD
Dus ik ben geen ex-VLD'er
flamingant is offline  
Oud 26 mei 2010, 10:47   #106
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Niet alleen ik, geloof me. Samen met mij een ongelofelijk pak vlamingen.
Nochtans geen 1 die ik ken hoor.

Citaat:
Ik zeg nog meer, volgens mij weet 1 vlaming op 3 niet wat een confederatie eigenlijk is.
De meerderheid heeft amper een idee van de programma's standpunten en meningen en volgt de politiek niet. Maakt dus niks uit .
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

k9 is offline  
Oud 26 mei 2010, 10:48   #107
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik dacht toch dat in het partijprogramma van het VB nergens een confederatie wordt voorgesteld?
Dat is helemaal correct.
Uw punt?
Oud 26 mei 2010, 10:49   #108
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is helemaal correct.
Uw punt?
dat mijn stelling dat het VB geen confederatie wilt, terecht is.

ik geef er trouwens geen waardeoordeel over hé, ik constateer enkel maar.
Oud 26 mei 2010, 10:50   #109
Fieseler

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door flamingant Bekijk bericht
op dat moment heb je aan Vlaamse kant 100% zeker een regering N-VA-LDD-VB die de Vlaamse zelfstandigheid/onafhankelijkheid zal uitroepen
Het spijt me enorm om u hier te moeten ontgoochelen maar Bracke heeft letterlijk verklaard (Phara) dat er met het VB niet zal worden samengewerkt ook niet bij een gezamenlijke meerderheid.

Tot daar de waarde van een stem op de NVA voor wat Vlaamse eisen annex onafhankelijkheid betreft.
Oud 26 mei 2010, 10:52   #110
Fieseler

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dat mijn stelling dat het VB geen confederatie wilt, terecht is.

ik geef er trouwens geen waardeoordeel over hé, ik constateer enkel maar.
U is correct geïnformeerd.

Het VB wil inderdaad een onafhankeljke Vlaamse staat als onderdeel van een Europese democratische unie.
Oud 26 mei 2010, 10:57   #111
pca
Vreemdeling

pca's schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar pca
Standaard ze noemen dit ....

self fulfilling prophecy, Ik hoop dat de kiezer WEERAL hier niet in loopt.
DENK NA VOORALEER U STEMT WANT U HEBT SLECHTS 1 STEM.

Stereotypen en vooroordelen:
- de wijze waarop mensen omgaan met informatie beïnvloeden: mensen zijn eerder geneigd positieve informatie over de eigen groep en negatieve informatie over andere groepen te onthouden;
- specifieke verwachtingen veroorzaken met betrekking tot het gedrag van de andere groepen, die op hun beurt als filters fungeren bij het waarnemen en interpreteren van dat gedrag;
- kunnen leiden tot ‘self-fulfilling prophecies’: mensen zien in het gedrag van anderen wat ze op grond van hun vooroordelen verwachten;
- ze kunnen leiden tot verkeerde voorspellingen met betrekking tot het gedrag van anderen omdat stereotypen, althans gedeeltelijk, foutief zijn.
pca is offline  
Oud 26 mei 2010, 11:00   #112
flamingant
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Not so fast, flamingant. De volgende Vlaamse verkiezingen worden pas in 2014 gehouden.

Die minderheidsregering kan tenministe drie jaar lang aan de slag blijven (lees: aanmodderen) voordat de Vlaamse oppositie er iets aan kan doen.
Heb ik gezegd dat dat bij deze verkiezingen al het scenario zal zijn?

Mijn voorspelling van enkele jaren geleden (die ik hier ergens op het forum postte) blijft nog steeds mogelijk (al hebben de vervroegde verkiezingen het een beetje verstoord):

2010: Aan Vlaamse kant: VLD-CD&V-SPA-GROEN!
=> Zeer slecht beleid, de regering zal als antivlaams gezien worden

2014: Meerderheid VB-LDD-NVA
Hoogstwaarschijnlijk zullen dit samenvallende verkiezingen zijn
(heeft daar al iemand bij stil gestaan?)
=> Op Vlaams niveau komt er snel een regering VB-LD-NVA
én op federaal niveau zitten ze met een impasse...

Als er uiteindelijk toch een minderheidsregering zou komen aan Vlaamse kant (na een jaar onderhandelen) zal de Vlaamse regering de federale proberen blokkeren op alle mogelijke manieren, en uiteindelijk bevoegdheden claimen en misschien de vlaamse onafhankelijkheid uitroepen

Als er geen federale regering komt, is het ook opgelost

Einde van België? In 2015
flamingant is offline  
Oud 26 mei 2010, 11:02   #113
k9

Standaard

Citaat:
Het spijt me enorm om u hier te moeten ontgoochelen maar Bracke heeft letterlijk verklaard (Phara) dat er met het VB niet zal worden samengewerkt ook niet bij een gezamenlijke meerderheid.

Tot daar de waarde van een stem op de NVA voor wat Vlaamse eisen annex onafhankelijkheid betreft.

Lijkt me dood normaal. Het VB programma bestaat ui direct de onafhaknelijkheid uitroepen : iets wat NVA helemaal niet wil omdat men daar slim genoeg is om te beseffen dat vlaanderend aar niet klaar voor is.

Daarbij heeft het VB zijn andere standpunten zoals om migranten EN bevat het nog steeds dezelfde top die veroordeeld geweest is als het vlaams belang. (en nee niet zei persoonlijk)

De NVA blijft dus zowat het enige vlaams alternatief dat er is, VB blijft zoals altijd een nutteloze verspilde stem.

k9 is offline  
Oud 26 mei 2010, 11:14   #114
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9 Bekijk bericht
Lijkt me dood normaal. Het VB programma bestaat ui direct de onafhaknelijkheid uitroepen : iets wat NVA helemaal niet wil omdat men daar slim genoeg is om te beseffen dat vlaanderend aar niet klaar voor is.

Daarbij heeft het VB zijn andere standpunten zoals om migranten EN bevat het nog steeds dezelfde top die veroordeeld geweest is als het vlaams belang. (en nee niet zei persoonlijk)

De NVA blijft dus zowat het enige vlaams alternatief dat er is, VB blijft zoals altijd een nutteloze verspilde stem.
eerst stembusgang afwachten
voor en na scheelt nogal eens

wat wel zeker is : als VB en NVA geen meerderheid halen ... zal dit geduidt worden als : er is geen meerderheid voor verder staatshervormen tout court.
Anna List is offline  
Oud 26 mei 2010, 11:19   #115
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door winnezele Bekijk bericht
Volgens Actua-tv 26 % voor N-VA
Een peiling naar de kiesintenties van 1.000 Vlamingen uitgevoerd door het bureau TNS-Dimarso zorgt voor de nodige deining bij de politieke partijen. De peiling gaf volgend eindresultaat:

N-VA: 26 procent

CD&V: 19,5 procent

SP.a: 16 procent

Open VLD: 12,4 procent

Vlaams Belang: 10,3 procent

Groen!: 7,8 procent

LDD: 5,4 procent

De peiling werd uitgevoerd bij 1.000 Vlamingen en heeft een foutmarge van 2,5 procent. Het aantal onbesliste stemmers bedraagt 25 procent. Nog steeds volgens onze informatie zijn de gedetailleerde resultaten van deze peiling aangekocht door N-VA, SP.a en Open VLD.
De V-partijen NVA+VB+LDD halen in deze peiling samen 41,7% van de stemmen.
ALS dat ook de uitslag wordt, is het onmogelijk om zonder
een coalitie van de VIER andere partijen () een meerderheid te vinden.

Ik ga er van uit dat de Franstaligen sowieso blijven dwarsliggen
mbt een voor de V-partijen aanvaardbaar BHV-voorstel, en meer nog
mbt een verregaande financiering van de deelstaten/staatshervorming.

Benieuwd hoe snel CD&V en/of VLD bakzeil halen en voor de macht kiezen
door een voor elke Vlaamsgezinde onverteerbare staatshervorming erdoor te rammen.

Ik zou er natuurlijk geen enkel bezwaar tegen hebben als LDD en vooral VB
5 �* 10% meer stemmen zouden behalen, ten koste van de niet V-partijen welteverstaan.
Nog meer mag ook natuurlijk.

Laatst gewijzigd door Felix (be) : 26 mei 2010 om 11:21.
Felix (be) is offline  
Oud 26 mei 2010, 11:25   #116
flamingant
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Felix (be) Bekijk bericht
De V-partijen NVA+VB+LDD halen in deze peiling samen 41,7% van de stemmen.
ALS dat ook de uitslag wordt, is het onmogelijk om zonder
een coalitie van de VIER andere partijen () een meerderheid te vinden.

Ik ga er van uit dat de Franstaligen sowieso blijven dwarsliggen
mbt een voor de V-partijen aanvaardbaar BHV-voorstel, en meer nog
mbt een verregaande financiering van de deelstaten/staatshervorming.

Benieuwd hoe snel CD&V en/of VLD bakzeil halen en voor de macht kiezen
door een voor elke Vlaamsgezinde onverteerbare staatshervorming erdoor te rammen.

Ik zou er natuurlijk geen enkel bezwaar tegen hebben als LDD en vooral VB
5 �* 10% meer stemmen zouden behalen, ten koste van de niet V-partijen welteverstaan.
Nog meer mag ook natuurlijk.
Er is nog één mogelijkheid om met 3 partijen te regeren: als NVA in zee gaat met traditionele partijen

Laatst gewijzigd door flamingant : 26 mei 2010 om 11:28.
flamingant is offline  
Oud 26 mei 2010, 11:27   #117
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
eerst stembusgang afwachten
voor en na scheelt nogal eens
nee hoor NVA is duidelijk niet met het VB, en ze hebben daarin gelijk.

Citaat:
wat wel zeker is : als VB en NVA geen meerderheid halen ... zal dit geduidt worden als : er is geen meerderheid voor verder staatshervormen tout court.
Ook cd&v, spa en vld willen een staatshervorming zelfs groen wil dit al, gelijk hoe de stemming verloopt 100% van de vlaamise kiezers stemmen op een staatshervorming.

k9 is offline  
Oud 26 mei 2010, 11:35   #118
The Sands of Time
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door winnezele Bekijk bericht
Volgens Actua-tv 26 % voor N-VA
Een peiling naar de kiesintenties van 1.000 Vlamingen uitgevoerd door het bureau TNS-Dimarso zorgt voor de nodige deining bij de politieke partijen. De peiling gaf volgend eindresultaat:

N-VA: 26 procent

CD&V: 19,5 procent

SP.a: 16 procent

Open VLD: 12,4 procent

Vlaams Belang: 10,3 procent

Groen!: 7,8 procent

LDD: 5,4 procent
Een paar opmerkingen:

1. Samen tellen deze partijen 97,4% van de stemmen. Dit maakt een wel héél klein aandeel voor de "kleintjes" en de blanco/ongeldige stemmen, ter vergelijking: tijdens de verkiezingen van vorig jaar, was het aandeel van de "grote" (ie: zij die de kiesdrempel kunnen halen) bijna 2% kleiner.

2. De verhouding "V" (NVA-LDD-VB) vs "Rest" is 41,7% vs 55,7%, de zetels zullen iets gelijker verdeeld zijn, aangezien NVA met zijn (eventuele) 26% disproportioneel veel zetels zal halen (meer dan LDD er niét zal halen)

3. De LDD kiezers zouden beter "strategisch" stemmen en in de kleine kieskringen op de NVA stemmen, kwestie van geen "V"-stemmen verloren te laten gaan.

4. Traditioneel doet Groen! het veel minder goed bij verkiezingen dan bij peilingen. Sluit dus niet uit dat ze in minstens een paar kieskringen niet aan de drempel geraken.

5. Traditioneel doet het VB het béter bij verkiezingen dan in de peilingen. Verwacht dus toch wel een 13-14% voor hen, veelal ten koste van de SP.A, die dat echter zal goedmaken door Groen!-stemmen af te snoepen op het laatste moment.

Echter: bereid je maar voor op een onophoudelijke serie genadeloze aanvallen op de NVA tussen nu en de verkiezingen, uit alle mogelijke hoeken. (En om eerlijk te zijn, dat getal van 500.000 jobs zal hen nog lang achtervolgen, vrees ik)

TSoT
The Sands of Time is offline  
Oud 26 mei 2010, 11:36   #119
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Bij iedere normale coalitie worden inderdaad compromissen gesloten.

NVA: wij willen onafhankelijkheid
Walen: wij willen een federale staat

Compromis: Confederatie

Zullen de Walen dit aanvaarden?

Natuurlijk aanvaarden de franstaligen dat nooit. Als een confederatie voor NVA een breekpunt is zitten ze niet in de regering.
Anderijds, dixit Eddy Bal , heeft de vorige regering niet de nodige grondwetsartikelen goedgekeurd om dit waar te kunnen maken. Kan iemand dit bevestigen?

Laatst gewijzigd door speurneus : 26 mei 2010 om 11:39.
speurneus is offline  
Oud 26 mei 2010, 11:39   #120
d24e
Partijlid

d24e's schermafbeelding

Standaard

Ik vraag me af of dat nog veel zal veranderen in de komende twee weken met dat er weer verkiezingsshows en debatten aankomen op tv. Hopelijk doet JMDD het goed en komt z'n partij zo stevig boven de kiesdrempel uit.
d24e is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be