Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Welke partij zal deelmaken van volgende regering?
OVLD 25 41,67%
Groen 28 46,67%
SP.a 37 61,67%
VB 6 10,00%
NVA 28 46,67%
CD&V 44 73,33%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 60. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 26 mei 2010, 13:37   #1
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard Volgende regering?

In een andere topic hebben we de discussie al beginnen voeren en de meesten denken een CD&V + SP.a + Groen regering.

Nu is net dit artikel verschenen http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20100526_019

^ blijkt dat ze dan maar 40-41% stemmen zullen halen (18% cd&v, 16% sp.a en 6% groen)

Ik weet het niet maar dat lijkt mij wel een fameus te weinig aantal stemmen in vlaanderen om dat nog te durven doen.

Your thoughts?
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2010, 13:44   #2
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Sowieso CD&V aangevuld met SP.A denk ik

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2010, 13:47   #3
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Tenzij de uitslag grondig verschilt van wat de peilingen aangeven wordt het
CD&V+SP.a+Groen!+CdH+PS+Ecolo.
Oud 26 mei 2010, 13:50   #4
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Maar da's maar 40-41% van de vlaamse stemmen, en dan persoonlijk HOOP ik dat spa niet 16% stemmen haalt, dat zijn ze gewoonweg niet waard (binnen de 4 jaar griekse toestanden, kritiek op het beleid terwijl hun zusterpartij er wel zelf in zat, kritiek op niet actuele zaken <- zaken waar ze zelf nog op verantwoordelijk waren toen ze 8 jaar paars vormden, ...)
Oud 26 mei 2010, 13:53   #5
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Maar da's maar 40-41% van de vlaamse stemmen, en dan persoonlijk HOOP ik dat spa niet 16% stemmen haalt, dat zijn ze gewoonweg niet waard (binnen de 4 jaar griekse toestanden, kritiek op het beleid terwijl hun zusterpartij er wel zelf in zat, kritiek op niet actuele zaken <- zaken waar ze zelf nog op verantwoordelijk waren toen ze 8 jaar paars vormden, ...)
Ja, dat is een Vlaamse minderheid. Om van te huiveren en minstens te bekampen van in De Panne tot Opgrimbie. Geen enkele Vlaamse politicus zal dit toelaten. Dat is staatsgevaarlijk. Nooit ofte nimmer, NOOIT ZEG IK U.

Nou.
Oud 26 mei 2010, 13:56   #6
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Ja, dat is een Vlaamse minderheid. Om van te huiveren en minstens te bekampen van in De Panne tot Opgrimbie. Geen enkele Vlaamse politicus zal dit toelaten. Dat is staatsgevaarlijk. Nooit ofte nimmer, NOOIT ZEG IK U.

Nou.
Bent u sarcastisch ? Ik hoop van niet want ik vind het idd schandalig maar u lijkt het niet te menen
Oud 26 mei 2010, 13:57   #7
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar da's maar 40-41% van de vlaamse stemmen ...
Vraag is hoeveel % dat van de Vlaamse kamerzetels zal voorstellen.
Als LDD buiten West-Vlaanderen onder de kiesdrempel blijft kan het best zijn dat CD&V+SP.a+Groen! samen dicht bij de helft van de Vlaamse kamerzetels zitten.

(allemaal hypothetisch, wel te verstaan)

Laatst gewijzigd door Firestone : 26 mei 2010 om 13:59.
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2010, 14:01   #8
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Vraag is hoeveel % dat van de Vlaamse kamerzetels zal voorstellen.
Als LDD buiten West-Vlaanderen onder de kiesdrempel blijft kan het best zijn dat CD&V+SP.a+Groen! samen dicht bij de helft van de Vlaamse kamerzetels zitten.

(allemaal hypothetisch, wel te verstaan)
Als ze niet ze kiesdrempel halen, wordt er minder dan 5% stemmen verdeeld, dus kan cd&v+spa+groen maximaal +- 2.5% stemmen extra halen, of dus 43.5% maximum
Oud 26 mei 2010, 14:06   #9
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

CD&V-SPA-Groen! zeker. afhankelijk van de uitslag van NVA-VB-LDD zal ook OVLD moeten opgenomen worden. zoniet: geen staatshervorming!

en met de OVLD aan boord, zal ook MR-FDF mee moeten doen.
Oud 26 mei 2010, 14:11   #10
Pol
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard volgende regering?

Zal men er nog in slagen om een volgende federale regering geldig samen te stellen? Mogelijks blijft de huidige regering van 'lopende zaken' nog de rest van het jaar het Europees voorzitterschap volmaken.

Misschien riskeert men in tegenstelling met 2007 het dit keer vroeger om opnieuw verkiezingen te houden, gezien dit zwaard van Damocles van ongeldige verkiezingen op het eerste zicht te omzeilen valt door onconsequente politici en koning... Als er langs Vlaamse kant geen meerderheid meer te vinden is om zich te laten afslachten door Maingain en co en dit keer ook geen minderheidsrregering op de been kan worden gebracht, dan zit er immers niets anders op dan het zonder federale regering te doen.

Dan kunnen het Vlaams en Waals parlement noodgedwongen beslissen om hun lot in eigen handen te nemen ook over de bevoegdheden die nu nog bij het federale niveau zitten. In 1991 wees Philippe Moureaux al op die mogelijkheid om de Waalse wapenleveringen veilig te stellen en dat werd nog eens herhaald tijdens Paarsgroen met wapenleveringen aan Nepal. Die bevoegheid werd toen 'onverwijld' gesplist! Over alle andere federale bevoegdheden kunnen Vlaams en Franstalig gewest beslissen om deze te splitsen om uit de impasse te geraken. België blijft dan een niveau van lopende zaken met een ceremoniële koning...
Pol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2010, 14:11   #11
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
CD&V-SPA-Groen! zeker. afhankelijk van de uitslag van NVA-VB-LDD zal ook OVLD moeten opgenomen worden. zoniet: geen staatshervorming!

en met de OVLD aan boord, zal ook MR-FDF mee moeten doen.
sp.a, cd&v en groen vinden een staatshervorming niet belangrijk (lees: prioritair) terwijl ovld dat als eis stelt voordat ze in een regering gaan (eerst dat oplossen), daarnaast was ovld uit de vorige regering gestapt omdat ze op vlaams niveau oppositie voeren en dat niet verenigbaar is met op federaal niveau wel in de regering zitten <- ovld gaat er denk ik niet in
Oud 26 mei 2010, 14:29   #12
Pol
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
sp.a, cd&v en groen vinden een staatshervorming niet belangrijk (lees: prioritair) terwijl ovld dat als eis stelt voordat ze in een regering gaan (eerst dat oplossen), daarnaast was ovld uit de vorige regering gestapt omdat ze op vlaams niveau oppositie voeren en dat niet verenigbaar is met op federaal niveau wel in de regering zitten <- ovld gaat er denk ik niet in
Decroo van VLD en Reynders van MR-FDF staan op één lijn over hoe de staatshervorming er moet uitzien...
Ook bij de huidige regering van lopende zaken werd eerst een akkoord gesloten over de staatshervorming. Dat betekent niet dat voor VLD de regering niet kan opstarten vooraleer het akkoord is uitgevoerd...

Er is zelfs een liberaal akkoord dat die staatshervorming in een werkgroep kan besproken worden, terwijl intussen de regering in september kan opstarten om het land te regeren. In 2007 werd vooropgesteld dat er eerst een volledige beslissing moest zijn over de staatshervorming en oplossing voor BHV-arrest. Daar is men nu van afgestapt omdat dit niet lukt. Zover rijkt de eis van Decroo nu niet.

We zijn nu niet verder dan 2007 en de kans is reëel dat in 2014 of bij het eventueel vallen van de federale regering iets vroeger we nog altijd met een ongrondwettelijke kieskring BHV en zonder confederale staat België zitten.
Pol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2010, 15:40   #13
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
In een andere topic hebben we de discussie al beginnen voeren en de meesten denken een CD&V + SP.a + Groen regering.

Nu is net dit artikel verschenen http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20100526_019

^ blijkt dat ze dan maar 40-41% stemmen zullen halen (18% cd&v, 16% sp.a en 6% groen)

Ik weet het niet maar dat lijkt mij wel een fameus te weinig aantal stemmen in vlaanderen om dat nog te durven doen.

Your thoughts?
Citaat:
Mijn idee hierover is nogal dubbel.

De kans dat dit gaat gebeuren acht ik redelijk groot.

Maar vooral sociaal-economisch wordt dat een CATASTROFE.
(Niet dat ik een andere coalitie bereid/bekwaam acht
om een daadkrachtig beleid te voeren.)
Van een serieuze staatshervorming is dan geen sprake.

Anderzijds gaan die partijen over vier jaar dan waarschijnlijk een rammeling
krijgen waar sommigen misschien nooit meer van gaan bekomen.

Laatst gewijzigd door Felix (be) : 26 mei 2010 om 15:43.
Felix (be) is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2010, 16:03   #14
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
²
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2010, 16:05   #15
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

:O iemand ziet VB in de volgende federale regering

(ik zie trouwens net dat ik vergeten ben LDD toe te voegen, mea culpa)
Oud 26 mei 2010, 19:10   #16
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
:O iemand ziet VB in de volgende federale regering

(ik zie trouwens net dat ik vergeten ben LDD toe te voegen, mea culpa)
Geen probleem, als je de kiesdrempel niet haalt kan je moeilijk in een regering gaan zitten.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2010, 19:20   #17
jevaly
Provinciaal Statenlid

jevaly's schermafbeelding

Standaard

als de nva werkelijk de grootste partij wordt in Vlaanderen, kan geen enkele andere vlaamse partij zich permitteren om hen niet in de regering op te nemen.

Ik voorspel nog altijd de Vlaamse olijfboom: de klassieke olijfboom + NVA

om de volgende redenen: die gaan wellicht een nipte 2/3 meerderheid halen, de vakbondspartijen zit in de regering, handig als er besparingen op het spel staan, alle partijen die regionaal aan de macht zijn, zitten ook in de federale regering en ecolo zal incontournable zijn in Wallonië en min of meer eisen dat ook groen! in de regering komt.
jevaly is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2010, 19:28   #18
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jevaly Bekijk bericht
als de nva werkelijk de grootste partij wordt in Vlaanderen, kan geen enkele andere vlaamse partij zich permitteren om hen niet in de regering op te nemen.

Ik voorspel nog altijd de Vlaamse olijfboom: de klassieke olijfboom + NVA

om de volgende redenen: die gaan wellicht een nipte 2/3 meerderheid halen, de vakbondspartijen zit in de regering, handig als er besparingen op het spel staan, alle partijen die regionaal aan de macht zijn, zitten ook in de federale regering en ecolo zal incontournable zijn in Wallonië en min of meer eisen dat ook groen! in de regering komt.
De liberale vakbond bestaat ook nog En natuurlijk onze onafhankelijke spoorwegvakbond die ervan houdt te staken >.>

> trouwens ik weet nog zo niet of nva het wel ziet zitten met zovéél partijen samen te regeren, als iedereen zijn zegje heeft over het communautaire blijft er nog minder dan een borrelnootje over

Laatst gewijzigd door gehuigert : 26 mei 2010 om 19:29.
Oud 26 mei 2010, 19:34   #19
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

CPV, VLD, Groen en SP.a
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2010, 19:36   #20
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

CD&V, N-VA en SP.a.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be