Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 oktober 2006, 15:14   #241
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Ik had het uiteraard over de ontwikkelingsstadia van een mens. Zoals Nynorsk al zei: natuurlijk is er een onderscheid tussen bijvoorbeeld een gehandicapte en een niet-gehandicapte persoon, maar ik snap niet goed wat dat met deze discussie te maken heeft. Zowel gehandicapten als niet-gehandicapten zijn mensen met een bewustzijn hé!!! En het leven van beiden is voor mij evenveel waard.
Maar dan zit je wel met de volgende vragen:

Waarom is het leven van een mens zonder bewustzijn minder waard dan het leven van een mens met een bewustzijn?

Wat als andere wetenschappers nu stellen dat alle kinderen jonger dan 18 maanden gedood mogen worden omdat ze geen zelfbewustzijn hebben? Het gaat in dat geval immers om een zuiver wetenschappelijk onderscheid tussen 2 vormen van menselijk leven.
Oud 29 oktober 2006, 15:16   #242
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Ik vind dat een medicus wel minstens het recht moet behouden om, per geval en naar eigen oordeel/overtuiging, te weigeren medewerking te verlenen aan onderbreking van een zwangerschap.
Natuurlijk moet iedereen dat recht hebben en dat is dus ook zo!
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2006, 15:18   #243
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Maar dan zit je wel met de volgende vragen:

Waarom is het leven van een mens zonder bewustzijn minder waard dan het leven van een mens met een bewustzijn?

Wat als andere wetenschappers nu stellen dat alle kinderen jonger dan 18 maanden gedood mogen worden omdat ze geen zelfbewustzijn hebben? Het gaat in dat geval immers om een zuiver wetenschappelijk onderscheid tussen 2 vormen van menselijk leven.
Het gaat niet om ZELFbewustzijn, maar om bewustzijn. Dat is dus iets helemaal anders. Bewustzijn heeft te maken met het centraal verwerken van prikkels uit de omgeving.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2006, 15:25   #244
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat niet om ZELFbewustzijn, maar om bewustzijn. Dat is dus iets helemaal anders. Bewustzijn heeft te maken met het centraal verwerken van prikkels uit de omgeving.
Dat weet ik.

Ik wil echter weten waarom mag bewustzijn wel een criterium zijn om menselijk leven eventueel te doden en zelfbewustzijn niet?

U stelt immers dat sommige vormen van menselijk leven gedood mogen worden. Maar wie mag dan bepalen welke vormen wel en welke vormen niet gedood mogen worden?
Oud 29 oktober 2006, 18:56   #245
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch blijft dat voor mij onaanvaardbaar.

Ik vind niet dat wij mogen oordelen over het bestaansrecht van iemand anders.

Ten tweede mogen we niet vergeten dat ons aller leven als mens nu éénmaal door dat stadium moet, waarin ze volgens u minderwaardig zijn. Zonder dit stadium te doorlopen waren we niet eens. Daarom verdient dit stadium van onze wording evenveel respect als ieder ander stadium.

De waarde van een mensenleven is niet meetbaar naar gelang de mens zelf daar bewust van is. Ik weiger om aan mensenlevens een meer- of minderwaarde toe te kennen, omdat ik ook niet zou willen dat anderen dat over mijn leven zouden doen. En dat wil wellicht niemand denk ik.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 29 oktober 2006 om 19:00.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2006, 21:11   #246
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is er zo speciaal aan die centrale verwerking van prikkels om daaruit te besluiten dat dit leven niet beëindigd mag worden? Bij wijze van spreken : welk dier heeft dat niet? Waarom is de overweging dat een wezen op termijn heel wat meer dan dat te bieden zal hebben niet relevant? Zeer vreemde gedachtengang.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2006, 21:23   #247
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
Wat is er zo speciaal aan die centrale verwerking van prikkels om daaruit te besluiten dat dit leven niet beëindigd mag worden? Bij wijze van spreken : welk dier heeft dat niet? Waarom is de overweging dat een wezen op termijn heel wat meer dan dat te bieden zal hebben niet relevant? Zeer vreemde gedachtengang.
Vandaar dat we Edina al een paar dagen niet meer zien op deze thread.

Paulus.
Oud 4 november 2006, 00:03   #248
Rene Artois
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Vandaar dat we Edina al een paar dagen niet meer zien op deze thread.

Paulus.
Kan ook zijn dat ze er een paar dagen tussen uit is. Zoals mezelf.
Oud 4 november 2006, 00:07   #249
Starkan
Staatssecretaris

Starkan's schermafbeelding

Standaard

Denk het niet.
Op een gegeven moment val je in herhaling. En als je dezelfde zaken 3x hebt uitgelegd, heeft het niet echt meer zin om weer op een zelfde reactie voor de 4de keer hetzelfde te herhalen.
De vicieuze cirkel. Weet je?
Starkan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2006, 01:45   #250
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kan ook zijn dat ze er een paar dagen tussen uit is. Zoals mezelf.
Neen want ik vond via haar profielpagina meer berichten van haar op andere threads.

Paulus.
Oud 4 november 2006, 02:11   #251
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Starkan Bekijk bericht
Denk het niet.
Op een gegeven moment val je in herhaling. En als je dezelfde zaken 3x hebt uitgelegd, heeft het niet echt meer zin om weer op een zelfde reactie voor de 4de keer hetzelfde te herhalen.
De vicieuze cirkel. Weet je?
Sommige mensen vinden het wijzer om weg te blijven dan wel hun ongelijk toe te geven.

En dat is hun goed recht.

Alleen heb ik daar een andere mening over. En ik ben daarin niet alleen.

Paulus.
Oud 4 november 2006, 02:29   #252
Starkan
Staatssecretaris

Starkan's schermafbeelding

Standaard

Ach, ik herinner me nog als kind de welles nietes spelletjes van vroeger. Dan ging men er ook van uit dat die dat het laatste zijn/haar stelling herhaalde, degene was die gelijk had.
Met dat de jaren kwamen, kwam het verstand en deed me inzien dat het in die gevallen eigenlijke de koppigste was die het laatste woord had.
Iemand die éénmaal in een discussie een sterke beknopte stelling geeft, komt in ieder geval inteligenter over dan deze die het met ellenlange uiteenzettingen zichzelf blijft herhalen.
Starkan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2006, 20:12   #253
Rene Artois
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Starkan Bekijk bericht
Ach, ik herinner me nog als kind de welles nietes spelletjes van vroeger. Dan ging men er ook van uit dat die dat het laatste zijn/haar stelling herhaalde, degene was die gelijk had.
Met dat de jaren kwamen, kwam het verstand en deed me inzien dat het in die gevallen eigenlijke de koppigste was die het laatste woord had.
Iemand die éénmaal in een discussie een sterke beknopte stelling geeft, komt in ieder geval inteligenter over dan deze die het met ellenlange uiteenzettingen zichzelf blijft herhalen.
Het gaat niet om het herhalen maar verduidelijken van een standpunt. Ik in elk geval sta redelijk perplex als iemand aan de menselijke soort geen bijzondere waarde toekent maar wel al aan elk wezen dat "prikkels centraal verwerkt". Dan wil ik weten hoe men hiertoe komt. Mij lijkt het een soort motivering van vegetarisme.
Oud 4 november 2006, 21:36   #254
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Het gaat niet om het herhalen maar verduidelijken van een standpunt. Ik in elk geval sta redelijk perplex als iemand aan de menselijke soort geen bijzondere waarde toekent maar wel al aan elk wezen dat "prikkels centraal verwerkt". Dan wil ik weten hoe men hiertoe komt. Mij lijkt het een soort motivering van vegetarisme.
Helemaal duidelijk en je hebt hartstikke gelijk "volgens huidig inzicht".

Evengoed, als Wetenschappers een 100%-ige en duurzame oplossing weten door te voeren, desnoods middels (éénmalige) Genetische Manipulatie van planten, voor het B12-probleem, dan zal ik mij aansluiten bij de Nieuwe Beschaving die behalve geen Mensen, ook geen dieren meer eet. Ik bedoel, dat ze mij in staat moeten stellen om gegarandeerd foutloos uit te komen met planten die altijd al goed smaakten en dat blijven doen, zonder daar dierslachtproducten bij nodig te hebben terwille van mijn gezondheid op langste termijn.

Diermisbruik = roof = oorlog JA en ik weet dat ik daarvan een fors gebruiker ben.

Recht is recht en krom is krom.

Echter, tot Zulk Moment, zal ik geen moment aarzelen tot het (dichtst bij mij zaterdags) genieten van de producten op Midden-Zuid-Limburgse plaatselijke markten aan de wagens van Kitty's Mobile Grillroom; verslaafd sinds eenmaal geproefd.

Spijtig, ik zie geen "mjammie-"smiley in de lijst.
Oud 5 november 2006, 10:05   #255
Rene Artois
Minister

Standaard

Citaat:
Diermisbruik = roof = oorlog
Zwaar overdreven als u het mij vraagt. Overdosis Disney-films?
Oud 5 november 2006, 11:13   #256
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Zwaar overdreven als u het mij vraagt. Overdosis Disney-films?
Natuurlijk mag je iets overdreven vinden.

Nee, ik heb nooit veel films bekeken want maken me slaperig, net als kerken en TV.

Wel vaak honden en katten om mij heen, vooral honden. Ook die worden in sommige landen geslacht en gegeten.
Oud 26 mei 2010, 16:28   #257
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Die katholieken toch. :zucht:
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2010, 16:34   #258
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Natuurlijk mag je iets overdreven vinden.

Nee, ik heb nooit veel films bekeken want maken me slaperig, net als kerken en TV.

Wel vaak honden en katten om mij heen, vooral honden. Ook die worden in sommige landen geslacht en gegeten.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2010, 17:57   #259
Seppe Cools
Partijlid

Standaard

Ik vind dat niemand te vinden heeft dat abortus niet kan.

Zelfs als de baby geboren wordt en blind + doof blijkt te zijn vind ik dat men nog het recht heeft om het kind te laten inslapen.
De ouders zijn eigenaar van het kind, het zijn tenslotte hun eigen lichaamscellen.

Heeft er iemand mij ooit al willen veroordelen voor het aborteren van mijn vingernagels? Nee.
Wees dan ook consequent.

Je moet echt een vertekend wereldbeeld hebben, zoals geloven in een God en zieltjes en een Hemel en al die zever, om een grondige reden tegen abortus te hebben.
En dat telt dan toch niet, omdat die grondige reden gebaseerd is op fantasie en dus ongeldig.

Laatst gewijzigd door Seppe Cools : 26 mei 2010 om 18:05.
Seppe Cools is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2010, 18:21   #260
Cdude
Banneling

Standaard

[quote=Seppe Cools;4771781

Zelfs als de baby geboren wordt en blind + doof blijkt te zijn vind ik dat men nog het recht heeft om het kind te laten inslapen.[/QUOTE]Abortus is een ONGEBOREN kind, inslapen is moord.

Citaat:
De ouders zijn eigenaar van het kind, het zijn tenslotte hun eigen lichaamscellen.
Je kan geen persoon bezitten. Het zijn jouw lichaamcellen niet meer maar een unieke combinatie uit beide ouders.

Trouwens, waar trek je de grens? Inslapen als ze niet blond zijn met blauxe ogen?
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be