Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 mei 2010, 15:49   #1
Egmond Codfried
Banneling

Standaard Bouterse wint de Surinaamse verkiezingen.

[Desi Bouterse, de winnaar van de Surinaamse verkiezingen]

Citaat:
De parlementsverkiezingen in Suriname zijn gewonnen door de Mega Combinatie, waar ook de Nationale Democratische Partij van ex-legerleider Desi Bouterse deel van uitmaakt. De multi-etnische partijcombinatie behaalt hoogstwaarschijnlijk 23 van de 51 zetels. De huidige regeringscoalitie van Nieuw Front blijft steken op dertien zetels.
http://www.rnw.nl/nederlands/article...gen-suriname-0

http://www.rnw.nl/suriname/article/s...l-een-notendop

Ook bij mij grote vreugde met de uitslag, wat een hoop goeds voorspelt voor de toekomst van Suriname, en Surinamers in Nederland. Wij gaan grote veranderingen tegemoet.
Egmond Codfried is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2010, 16:13   #2
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egmond Codfried Bekijk bericht

http://www.rnw.nl/nederlands/article...gen-suriname-0

http://www.rnw.nl/suriname/article/s...l-een-notendop

Ook bij mij grote vreugde met de uitslag
, wat een hoop goeds voorspelt voor de toekomst van Suriname, en Surinamers in Nederland. Wij gaan grote veranderingen tegemoet.
Waarom? De man is direct betrokken bij de decembermoorden én er is een internationaal opsporingsbevel tegen hem (12 jaar cel) wegens drugshandel.
Waarom zou je zo'n man in je regering willen?

De keuze voor de megacombinatie begrijp ik, voor deze man niet.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2010, 16:20   #3
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Hij heeft blauw bloed.
Oud 26 mei 2010, 16:49   #4
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Codfried is een Surinamer - nou snap ik het minderwaardigheidscomplex ........
Oud 26 mei 2010, 17:03   #5
Hertog van Gelre

Standaard

Maar even serieus: Ik hoorde vandaag op de radio ook veel blije Surinamers in verband met de overwinning van NDP (Megacombinatie). Gewone, normale, gematigde Surinamers. Het lijkt erop alsof ze deze meervoudige moordenaar Bouterse op de koop toe nemen. Ik vraag me oprecht af waarom.
Oud 26 mei 2010, 18:06   #6
D'ARTOIS

Standaard

Misschien heeft Bouterse iets van een pragmatische aanpak. Ook al steekt hij de revenuen van de staat voor de helft in eigen zak, er zijn tenminste revenuen. En dat is waar de man in de straat naar kijkt. En problemen met drugs hebben ze niet. Die vindt je uitsluitend in het westen.
Oud 27 mei 2010, 16:33   #7
Egmond Codfried
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Maar even serieus: Ik hoorde vandaag op de radio ook veel blije Surinamers in verband met de overwinning van NDP (Megacombinatie). Gewone, normale, gematigde Surinamers. Het lijkt erop alsof ze deze meervoudige moordenaar Bouterse op de koop toe nemen. Ik vraag me oprecht af waarom.

Menselijke reactie! Probeer je in te leven dat de Surinamers een beter land willen hebben. Ze hadden eerder Bouterse en zijn partij weggestemd onder de leus; Geef mij mijn oude schoen terug. Zo kwam deze laatste regering van Venetiaan aan de macht. Maar hij voldeed niet. Veel werkloosheid, veel Hoolandse invloeden en vooral corruptie, de nagel aan onze doodkist. Men is zich bewust van Bouta's verleden, maar hij is niet de enige persoon in zijn partij. Er zijn andere capabele leden die de indruk geven begaan te zijn met het lot van de arme Surinamer. Tevens speelt de mogelijheid om de dekolonisatie af te maken en losser te komen van Nederland. Surinamers zijn doodgewone mensen, maar men wilt hen zo obsessief als zó anders en zó vreemd afschilderen. Ik beschouw de VVD en haar relatie met de roofbank als zeer kwalijk. Een illegale Somalische in de Tweede Kamer en geen journalst die vragen stelde. Mogelijke reden waarom al die Somalies naar Engeland werden verjaagd? Wij zitten hier met gevallen kabinetten en enorme tekorten, misdaad, drugs, corruptie, draaiende politici, gedwongen euthanasie op bejaarden; en toch altijd die superieure toon! Overigens vraag ik mij af of de veroordeling van Bouterse door Nederland wel terecht is. Men wil hem zo graag tot aangeschoten wild stigmatiseren. Sinds ik hier woon begrijp ik het begrip stigmatiseren veel beter. Mijn voorouders werden letterlijk met ijzers gebrand, in hun gezicht of andere zichtbare plek, om hen te schande te zetten.
Oud 27 mei 2010, 19:10   #8
Karel Martel B

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Denk je niet dat heel wat Zairezen ook blij zouden zijn moest Mobutu terugkeren?
Oud 27 mei 2010, 22:25   #9
Frankenstein
Europees Commissaris

Standaard

De topic starter kletst uit zijn nek.

Ik woon in Suriname en dit land is werkelijk booming afgelopen 2 jaar.

Overigens begrijp ik E C niet, hij woont in een land en geeft af op die inwoners. Wat doe je er dan in godsnaam ?

Een schop onder zijn kont heeft deze gefrustreerde man nodig.

Mensen willen een feestje in de politiek, nou die zullen ze krijgen.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 27 mei 2010 om 22:32.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2010, 00:08   #10
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Denk je niet dat heel wat Zairezen ook blij zouden zijn moest Mobutu terugkeren?
Dat zijn mensen uit een bepaalde hoek en/of die bepaalde privileges missen. In Suriname gaat het om ''Egmond modaal'', oftewel ''Surinamers van het politieke midden'' die voor Bouterse hebben gekozen.
Oud 28 mei 2010, 00:12   #11
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Menselijke reactie! Probeer je in te leven dat de Surinamers een beter land willen hebben. Ze hadden eerder Bouterse en zijn partij weggestemd onder de leus; Geef mij mijn oude schoen terug. Zo kwam deze laatste regering van Venetiaan aan de macht. Maar hij voldeed niet. Veel werkloosheid, veel Hoolandse invloeden en vooral corruptie, de nagel aan onze doodkist. Men is zich bewust van Bouta's verleden, maar hij is niet de enige persoon in zijn partij. Er zijn andere capabele leden die de indruk geven begaan te zijn met het lot van de arme Surinamer. Tevens speelt de mogelijheid om de dekolonisatie af te maken en losser te komen van Nederland. Surinamers zijn doodgewone mensen, maar men wilt hen zo obsessief als zó anders en zó vreemd afschilderen. Ik beschouw de VVD en haar relatie met de roofbank als zeer kwalijk. Een illegale Somalische in de Tweede Kamer en geen journalst die vragen stelde. Mogelijke reden waarom al die Somalies naar Engeland werden verjaagd? Wij zitten hier met gevallen kabinetten en enorme tekorten, misdaad, drugs, corruptie, draaiende politici, gedwongen euthanasie op bejaarden; en toch altijd die superieure toon! Overigens vraag ik mij af of de veroordeling van Bouterse door Nederland wel terecht is. Men wil hem zo graag tot aangeschoten wild stigmatiseren. Sinds ik hier woon begrijp ik het begrip stigmatiseren veel beter. Mijn voorouders werden letterlijk met ijzers gebrand, in hun gezicht of andere zichtbare plek, om hen te schande te zetten.
Dat is ongetwijfeld juist... maar u toch niet?

Daarbij merk ik op dat er tegenwoordig juist opvallend veel Surinamers zijn die een constructieve band met Nederland willen heropbouwen. Tegelijkertijd doen veel Surinaamse Nederlanders (of Nederlandse Surinamers) het erg goed in de Nederlandse maatschappij en worden alom gerespecteerd.

Voor wat betreft uw analyse over het stemgedrag in Suriname is - de door mij zeer gewaardeerde - Anil Ramdas het met u eens. Is dat niet mooi?
Oud 28 mei 2010, 00:51   #12
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Wat zijn de 'decembermoorden'?
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2010, 00:55   #13
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Wat zijn de 'decembermoorden'?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Decembermoorden
Citaat:
Decembermoorden

De Decembermoorden is de gangbare term voor het op 8 december 1982[1] ombrengen van vijftien tegenstanders van het militaire regime in Suriname. In Suriname, en bij de Surinamers in Nederland, heeft deze gebeurtenis diepe sporen achtergelaten. De Nederlandse regering bevroor uit protest de ontwikkelingshulp aan Suriname.

De moorden
De vijftien werden door militairen op het terrein van Fort Zeelandia in de hoofdstad Paramaribo doodgeschoten. De militairen stonden onder het bevel van de toenmalige legerleider Desi Bouterse. Onder de slachtoffers waren advocaten, journalisten en militairen. Sommigen waren kort daarvoor gearresteerd, anderen zaten al maanden gevangen. Een zestiende gearresteerde, de vakbondsleider Fred Derby, werd onverwacht vrijgelaten. Hij deed op 8 december 2000 verslag van zijn ervaringen.
Oud 28 mei 2010, 14:46   #14
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ook bij mij grote vreugde met de uitslag, wat een hoop goeds voorspelt voor de toekomst van Suriname, en Surinamers in Nederland. Wij gaan grote veranderingen tegemoet.
Ongetwijfeld gaan de Surinamers grote veranderingen tegemoet. De heer Bouterse heeft al eens bewezen dat hij in korte tijd de republiek totaal kan veranderen. Voor dat akkefietje staat hij nog terecht.

Ook de betekenis van het woord democratie kan hij met zijn democratische partij beslist in korte tijd flink veranderen. Leve de vooruitgang.

Laatst gewijzigd door Piero : 28 mei 2010 om 14:46.
Piero is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2010, 20:55   #15
Egmond Codfried
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is ongetwijfeld juist... maar u toch niet?

Daarbij merk ik op dat er tegenwoordig juist opvallend veel Surinamers zijn die een constructieve band met Nederland willen heropbouwen. Tegelijkertijd doen veel Surinaamse Nederlanders (of Nederlandse Surinamers) het erg goed in de Nederlandse maatschappij en worden alom gerespecteerd.

Voor wat betreft uw analyse over het stemgedrag in Suriname is - de door mij zeer gewaardeerde - Anil Ramdas het met u eens. Is dat niet mooi?
Ik weet niet hoe oud je bent, maar vroeger spraken wij over de russen als gehersenspoeld. Vandaag zeggen wij dit over de Noord Koreanen.
Ik denk dat Nederlanders zijn gehersenspoeld en alles wat hun regering hen op tv toont gewoon voor 100% geloven. Ik dus niet en acht mijn opinies van groot belang en schrijf ze op. De vroegere slavenhoudersmentaliteit is niet verdwenen. De zwarten, huisnegers, die profiteerden van slavernij, hebben zich vermenigvuldigd en vallen Egmond Codfried aan. Altijd anoniem overigens, het zijn schthzen.

Laatst gewijzigd door Egmond Codfried : 28 mei 2010 om 20:56.
Oud 28 mei 2010, 21:36   #16
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Ongetwijfeld gaan de Surinamers grote veranderingen tegemoet. De heer Bouterse heeft al eens bewezen dat hij in korte tijd de republiek totaal kan veranderen. Voor dat akkefietje staat hij nog terecht.

Ook de betekenis van het woord democratie kan hij met zijn democratische partij beslist in korte tijd flink veranderen. Leve de vooruitgang.
Daarin is hij niet alleen. Het Verdrag van Lissabon bepaalt dat het politieke bestel van de EU de "parlementaire democratie" is. Dat klinkt goed, maar als dat in een Verdrag staat dat de parlementaire democratie zoals we ze sinds Montesquieu begrijpen in vele opzichten met de voeten treedt, komt dat neer op het herdefiniëren van democratie als antidemocratie. Zoals in de naam DDR. Maar goed, terug naar Suriname voordat ik naar de rubriek "Europa" word doorverwezen...
Oud 28 mei 2010, 21:46   #17
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Codfried is een Surinamer - nou snap ik het minderwaardigheidscomplex ........
Toch erg hoe de mensen zich laten beetnemen. D'Artois, heb jij dan niet gemerkt hoe diep de Belgen gebukt gaan onder de Nederlandse moppen over onze beruchte eetgewoonten. Dát zou wel eens veel meer over Egmond kunnen onthullen.

Nomen est omen.
Oud 29 mei 2010, 09:57   #18
Egmond Codfried
Banneling

Standaard

Boeiende reacties. Montesquie, hé! Ik zag oranje vlaggetjes onderweg naar de bibliotheek en realiseerde mij dat die niet over de aanstaande Nederlandse verkiezingen gaan, maar over voetbal, door de commercie opgeklopte voetbal. De verkieizngen zouden hét feest van onze parlementaire democratie moeten zijn, maar waar gaat het over? Of Balkenende sexitisch was tegen een Tweebeeke die hem driemaal dezelfde vraag stelde die hij niet wilde beantwoorden.

In Suriname, 1743-1753, heerste er een onafhankelijkheidsstijd van de gesurinamiseerde planters, de tweede en derde generatie. Een aanleiding was o.a. de heffingen en de wijze waarop zij werden besteed. Maar deze revolutionaire planters probeerden ook de Joodse kiezers bij hun strijd te betrekken. Die hadden een tweederangspositie, want van hen werd verwacht dat zij aan de vooravond van elke verkiezing aan de Nederlandse gouverneur moesten vragen wie zijn favoriete kandidaten waren, om vervolgens als groep op deze kandidaten te stemmen. De Planters huldigden het principe van one man, one vote. Het koloniale verzet verbande de Joodse leider die had samengewerkt met de planters en de Joodse gemenschap in Suriname werd als groep bedreigd met het intrekken van 'privileges.'

Ten aanzien van de vraag of Surinamers het goed hebben in Nederland. Ik vertelde een Nederlandse Egyptenaar over mijn bezorgdheid dat men weer een Holocaust aan het organiseren is tegen de minderheden in Europa en nederland. Maar men concentreert de aanvallen op één groep, waardoor het valse beeld ontstaat dat de andere minderheden geen gevaar lopen beroofd en vermoord te worden door de Staat. Hij beantwoorde dit met een parabel van een wolf die drie koeien tegenover zich heeft. De twee grootste fluistert hij in dat hij niets tegen en heeft en geen gevaar van hem te duchten hebben. Daarna eet hij de kleinste op. Vervolgens fluistert hij de grootste in het oor dat die niets te vrezen heeft en eet de tweede koe op. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. De Holocaust wordt niet aangekondigd!

Tenslotte is er dus de kwestie van of Nederlanders met en Surinaamse achtergrond recht van kritiek hebben. Zover ik weet waren Surinamers tot 1975 Nederlanders. In Nederland heb je ingezetenen en vreemdelingen. Vreemdelingen hebben een korte verblijfstitel of een permanente. Deze vreemdelingen gelden als ingezetenen, betalen belastingen en hebben stemrecht. Het recht om te stemmen impliceert een politieke mening. Geintegreerd zijn gaat samen met een streven naar een betere maatschappij. Hoe kan men dan nu van mensen met een buitenlandse achtergrond eisen, verwachten, dat zij geen mening hebben, en geen mening uiten over de politiek en de samenleving, zijnde belastingbetalers.

Een argument van de republikeinse surinaamse planters was dat ze geen inspraak hadden in de besteding van het belastinggeld, dat ze niet nog meer zouden ophoesten voor de verdediging van de republiek en eerder een nieuwe bezetter zouden verwelkomen, want in de huidige situatie waren ze reeds monddood gemaakt.
Oud 29 mei 2010, 10:10   #19
Egmond Codfried
Banneling

Standaard

Wonderlijke logica hierboven. Wij praten over een grote overwinning van de NDP, mede mogelijk gemaakt door het stempel wat Nederland op Bouterse drukte met dat nep-drugsproces; maar men beweert dat het zo goed gaat in Suriname. Als het zo goed ging, waarom dan massaal kiezen voor zo een gehavende kandidaat. Het gaat blijkbaar slechts in bepaalde kringen goed in Suriname doordat men de lonen van de massa kunstmatig laag houdt.
Mensen klagen over woningnood. En dat vreselijk gedoe met de afgifte van domeingrond, het feit dat rechtzaken jarenlang duren, een probleem dat al in de 18e eeuw speelde. Kun je nagaan hoe vooruitstrevend de Surinaamse elite is.

Een andere klacht van ontwikkelde Surinamers is de toenemende invloed van Nederland in de dagelijkse gang van zaken. De regering Venetiaan wordt daarop aangekeken, als de regering die de Nederlanders weer binnenliet. Persoonlijk zou ik daarom alvast pleiten voor de afschaffing van Nederlandse subsidie aan de Surinaamse kranten. Dat Nederlanders, lijfeigenen in feite, accepteren dat hun Staat kranten overeind houdt en de uitgave van boeken domineert is één ding, Surinamers hebben een beter democratisch besef en wijzen deze ondemocratische praktijken af. Overigens zou Ayaan Hirsi Ali niet twee minuten in ons parlement hebben kunnen zitten, laatstaan jaren achtereen zoals in Nederland. Zelf de meest tweederangs journalist, wat zeg ik, zelf de meest ongeschoolde visverkoopster zou haar doopzeel gelicht hebben en waarheid uitgeschreeuwd hebben. Hier reageerde men met de vervolging van Somaliers en moesten zij naar Engeland vluchten. De heer Rutte van de VVD is hiervoor veroordeeld.
Oud 29 mei 2010, 17:24   #20
D'ARTOIS

Standaard

@ Kodo Kodo

Franchementg heb ik alleen maar goede herinneringen aan de Belgische eetgewoonten. Tientallen jaren geleden koerste ik met mijn stalgenoot Ruudje veel in België. (Boitsfort, Groenendaal, Sterrebeek en in de zomer Oostende)
Wij reden in de amateurklasse dus te zwaar werden wij nooit.
Buitendien kan ik nooit lachen om Belgenmoppen omdat ik van huis uit een Ier ben dus volgens de Engelsen bijzonder dom.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be