Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 mei 2010, 13:35   #41
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus Bekijk bericht
Een niet-gelovige (geen atheist) had een BDE en hij zag het wit licht afzonderlijk veranderen in Krischna , jezus, mohammed etc... Dit was symbolisch voor hem, het betekende dat hij geen enkele religie aanhangde.
Mohammed? Hoe wist hij hoe die er uit zag?
What a load of b****
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2010, 13:36   #42
exodus
Perm. Vertegenwoordiger VN

exodus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Op XTC straalt alles liefde uit.
Zuurstofgebrek/narcose+verhoogde productie serotonine Fred.
Die XTC is nog wat anders dan een bijna dood ervaring hoor. Een bijna dood ervaring is een volledige immersieve gestructureerde ervaring in wat voor de persoon als andere realiteit aanvoelt.

Laatst gewijzigd door exodus : 31 mei 2010 om 13:39.
exodus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2010, 13:38   #43
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Die XTC is nog wat anders dan een bijna dood ervaring hoor. Een bijna dood ervaring is een volledige immersieve gestructureerde ervaring in wat voor er persoon als andere realiteit aanvoelt.
Een hallucinatie dus.
Oud 31 mei 2010, 13:39   #44
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Het wezen van licht komt wel veel voor bij BDE's. Dat het wezen van licht bij gelovigen dikwijls de vorm aanneemt van de religieuze traditie waarin de persoon gelooft komt omdat men de gelovigen zoveel mogelijk op zijn gemak wil stellen, en omdat de persoon dit onbewust ook projecteerd. Deze realiteit is anders dan de onze, wat je gelooft, dat trek je aan, en daar kom je terecht. Deze realiteit is ook heel symbolisch. Wat je gelooft in je huidige leven geloof je ook na de dood, de dood brengt geen verlichting. Een gelovige hangt zo sterk vast aan zijn overtuiging dat hij geen ander realiteit zou accepteren dan diegene die met zijn geloofsysteem overeenkomt na de dood.

Nu zie je ook waarom het materialisme voor zoveel problemen zorgt na de dood. De persoon verwacht niet dat zijn bewustzijn overleeft en kan hoogst verward zijn als hij beseft dat hij toch verder "leeft".

Een niet-gelovige (geen atheist) had een BDE en hij zag het wit licht afzonderlijk veranderen in Krischna , jezus, mohammed etc... Dit was symbolisch voor hem, het betekende dat hij geen enkele religie aanhangde.
Prachtig verhaal.
Vooral die ontroerende "It's a small world after all" powerpointpresentatie op het einde ...

Kan ik die ergens bekijken??
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2010, 13:41   #45
exodus

Standaard

Citaat:
Een hallucinatie dus.
DAt zeg jij.

Raar is wel dat mensen zo een overeenkomstige heldere, structule en immersieve ervaringen hebben wanneer hun hersenen in feite aan het tilt slaan zijn.

Pleit niet echt voor hallucinatie hoor.
Oud 31 mei 2010, 13:45   #46
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Mohammed? Hoe wist hij hoe die er uit zag?
What a load of b****
Wel de echte Mohammed heeft zelfs zijn afbeelding doorgemaild natuurlijk.
Oud 31 mei 2010, 13:45   #47
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard

vrede,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Het verklaart het zien van wit licht. Geen kunst hoor. Wrijf eens hard in je ogen en je ziet het ook. Ik heb het over een Wezen van licht. En de film van je leven en hoe je daar op reageert enz.......
lees jij wat je zelf schrijft? ik reageerde op:

Citaat:
Ik zal eens gokken zie. Een BDE getuige vertelt zaken die niet overeenkomen met je geloof. Dat witte licht en zo.
daar is sprake van 'Dat witte licht en zo.' ik lees daar nergens een referentie naar een 'Wezen van licht'. ik gaf een link naar een artikel van naninga waar dat witte licht en zo wordt verklaard.

het lichtwezen (wordt in datzelfde artikel besproken, heb je het helemaal gelezen?) verandert zoals ik supra ook al schreef van vorm al naar gelang de religieuze en culturele context waarin de persoon in kwestie werd opgegroeid. het vrijkomen van relatief hoge doses DMT vanuit de pijnappelklier (cfr het onderzoek door strassman) gecombineerd met verhoogde prikkeling vande temporaalkwab kan een sterk hallucinogeen effect hebben. het ervaren van 'lichtwezens' kan daar zeker uit verklaard worden. in dat geval lijk het logisch dat de vorm van dit zogenaamde wezen sterk cultureel wordt ingekleurd. ook de film van je leven kan op die manier verklaard worden.

het effect dat die ervaring op het vervolg van je leven heeft is heel persoonlijk. voor mij was mijn eerste verliefdheid (op een schat van een jongen) iets wat mijn hele leven heeft beïnvloed. ik zie hier echter niets in dat meer bovennatuurlijk is dan de rest wat ik op mijn levenspad tegenkom.

Citaat:
PS: jij kunt onmogelijk die ganse website bestudeerd hebben op enkele uren tijd.
misschien leest de ene persoon sneller dan de andere. jij hebt blijkbaar inderdaad moeite met het lezen van de teksten die anderen je suggereren.

vrede,

redwasp
Oud 31 mei 2010, 13:53   #48
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het wezen van licht komt wel veel voor bij BDE's. Dat het wezen van licht bij gelovigen dikwijls de vorm aanneemt van de religieuze traditie waarin de persoon gelooft komt omdat men de gelovigen zoveel mogelijk op zijn gemak wil stellen, en omdat de persoon dit onbewust ook projecteerd. Deze realiteit is anders dan de onze, wat je gelooft, dat trek je aan, en daar kom je terecht. Deze realiteit is ook heel symbolisch. Wat je gelooft in je huidige leven geloof je ook na de dood, de dood brengt geen verlichting. Een gelovige hangt zo sterk vast aan zijn overtuiging dat hij geen ander realiteit zou accepteren dan diegene die met zijn geloofsysteem overeenkomt na de dood.

Nu zie je ook waarom het materialisme voor zoveel problemen zorgt na de dood. De persoon verwacht niet dat zijn bewustzijn overleeft en kan hoogst verward zijn als hij beseft dat hij toch verder "leeft".

Dat is net waar ik het moeilijk met heb om een antwoord te formuleren voor mezelf: als je dan na de fysieke dood toch verder leeft als denkend wezen hoe vul je dat dan in? Waarom zou de dood geen verlichting kunnen zijn of de stap naar de volgende fase van je leven dus? Zo iets in de aard van: kijk zo en zo zitten de dingen werkelijk in elkaar en je was je hele leven fout of zat bij vele dingen verkeerd of je had het bij dat en dat bij het rechte eind.
In ieder geval ik hoop een beetje dat dat laatste zo is; dat men eens corpereel heengegaan een soort kosmische openbaring ondergaat.

Hoe dan ook echte of volledige antwoorden hierop zullen ons alvast voorlopig schuldig blijven. Enkel beantwoord in dood en waarmet je niet zomaar even contact kan opnemen om te checken. Zou ook te gek zijn en deels de zin van dood wegenemen.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2010, 13:53   #49
exodus

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht
het lichtwezen (wordt in datzelfde artikel besproken, heb je het helemaal gelezen?) verandert zoals ik supra ook al schreef van vorm al naar gelang de religieuze en culturele context waarin de persoon in kwestie werd opgegroeid. het vrijkomen van relatief hoge doses DMT vanuit de pijnappelklier (cfr het onderzoek door strassman) gecombineerd met verhoogde prikkeling vande temporaalkwab kan een sterk hallucinogeen effect hebben. het ervaren van 'lichtwezens' kan daar zeker uit verklaard worden. in dat geval lijk het logisch dat de vorm van dit zogenaamde wezen sterk cultureel wordt ingekleurd. ook de film van je leven kan op die manier verklaard worden.
Ik heb het boek van Strassmann gelezen , en hij gelooft zelf in een onafhankelijk bewustzijn hoor. Het onderzoek van Strassman zocht naar de relatie tussen DMT en bewustzijn maar postuleerde zeker niet dat DMT dit veroorzaakt en het een gewone hallucinatie zou zijn.

DMT is een stof die ons bewustzijn sterk beinvloed. Maar het bewijst helemaal niet dat ons bewustzijn zijn oorsprong vind in de hersenen.

Trouwens dat onderzoek van Strassman trok in feite op niets. Het is helemaal op niets uitgedraaid. DMT gewoon injecteren is bewustzijn op raket afschieten en wel zien waar je uitkomt. DMT in plantvorm zoals ayahuasca is veel veiliger omdat je de synergie hebt met de plant.

De spiritueel healer dat Strassmann frequenteerde waarschuwde hem en zei dat ze negatieve entiteiten rond hem zag die door zijn experimenten met DMT in onze fysische realitiet wilden binnendringen. Zijn onderzoek is totaal onnozel. Je moet mensen niet intraveneus injecteren met DMT om te beseffen dat er "meer" is.

Laatst gewijzigd door exodus : 31 mei 2010 om 13:59.
exodus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2010, 13:54   #50
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard

vrede,

Citaat:
Dat lichtwezen komt in de meeste BDE's naar voor. Ik weet niet waar jij je info haalt hoor.
http://forum.politics.be/newreply.ph...eply&p=4781486
Allemaal hebben ze het over een wezen van licht, dat liefde uitstraalt. Een Christen zal dit God of Jezus noemen, een Moslim Allah. Een ongelovige zal dit gewoon een wezen van licht noemen, dat liefde uitstraalt.
ik stel je nogmaals de vraag of je de artikels waarnaar gelinkt wordt wel leest. in het artikel van naninga lezen we:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door http://www.skepsis.nl/bde.html
Een tweede probleem is, dat een tijdelijke hartstilstand in de meeste gevallen géén bijna-doodervaring veroorzaakt. We zouden hieruit kunnen concluderen dat slechts een minderheid der mensheid gezegend is met een onsterfelijke geest, de onderzoekers nemen liever aan dat velen zich hun bijna-doodervaring niet meer kunnen herinneren. De oorzaak van dit veronderstelde geheugenverlies is echter onbekend.
de meeste mensen die bijna dood zijn geweest hebben helemaal blijkbaar geen BDE gehad. daar komt nog eens bij (zelfde artikel, lees het misschien eens) dat de ervaring van wie wel een BDE had sterk van mekaar verschillen. ook het feit dat een aantal mensen die helemaal niet in levensgevaar zijn geweest (maar dat wel dachten) juist wel een BDE hadden.

speelt het hiernamaals een spelletje met ons, domme mensbakseltjes?

vrede,

redwasp
Oud 31 mei 2010, 13:56   #51
Another Jack
Banneling

Standaard

Wie het woord bijna-dood-ervaring deftig analyseert, weet dat we NIETS meer over de dood weten dan nu het geval is.

En dit is nog steeds: niets.
Oud 31 mei 2010, 13:58   #52
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
'Kan' verklaard worden maar ze doen het niet. Doe het dan eens hé. Verhoog de doses DMT en prikkel dan de temporaalkwab hé. Als het toch zo simpel is. De film van het leven gaat ook over hoe anderen reageerden op wat jij deed en zegde. Je voelt als het ware wat een ander voelde, jaren geleden. Verklaar dat eens.

Citaat:
het effect dat die ervaring op het vervolg van je leven heeft is heel persoonlijk. voor mij was mijn eerste verliefdheid (op een schat van een jongen) iets wat mijn hele leven heeft beïnvloed. ik zie hier echter niets in dat meer bovennatuurlijk is dan de rest wat ik op mijn levenspad tegenkom.
Geloof mij, wat iemand met een BDE ervaart is van een totaal andere orde dan een verliefdheid, hoe mooi die ook mag zijn.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2010, 14:00   #53
Another Jack
Banneling

Standaard

Daarnet iemand met een bijna-door-een-wagen-overreden ervaring gezien.
Ze zag er totaal niet overreden uit.
Oud 31 mei 2010, 14:23   #54
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Men kan via een helm die de hersenen magnetisch kietelt, in het bijzonder de temporaalkwab, kunstmatig dergelijk effect opwekken.

Het staat wel nog ter discussie of die helm effectief werkt zoals bedoeld of dat er geen placebo effecten meespelen.

Citaat:
Persinger uses a modified snowmobile helmet (the "Koren Helmet") that contains solenoids placed over the temporal lobes, or a device nicknamed the Octopus that uses solenoids, both of which output "weak but complex" magnetic fields. The Octopus uses solenoids around the whole brain, in a circle just above subject's ears, eyes and the bony ridge at the back of the skull, a region that includes the temporal lobes. Persinger reports that at least 80 percent of his participants (working with the Koren Helmet) experience a presence beside them in the room, which ranges from a simple 'sensed presence' to God. About one percent experienced God, while many more had less evocative, but still significant experiences of 'another being
http://en.wikipedia.org/wiki/God_helmet

Straffe kerel overigens, die Michael Persinger.
Interessante theorie die ik zonet van hem lees, de Tectonic Strain Theory.
Dat gaat Exodus leuk vinden. :

Citaat:
Persinger has also come to public attention due to his 1975 Tectonic Strain Theory (TST) of how geophysical variables may correlate with sightings of unidentified flying objects (UFOs). Persinger argued that strain within the Earth's crust near seismic faults produces intense electromagnetic (EM) fields, creating bodies of light that some interpret as glowing UFOs. Alternatively, he argued that the EM fields generate hallucinations in the temporal lobe, based on images from popular culture, of alien craft, beings, communications, or creatures.

Laatst gewijzigd door parcifal : 31 mei 2010 om 14:36.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2010, 14:41   #55
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Men kan via een helm die de hersenen magnetisch kietelt, in het bijzonder de temporaalkwab, kunstmatig dergelijk effect opwekken.
Nogmaals, dat komt nog niet in de buurt van een BDE.

Fred.
Oud 31 mei 2010, 14:48   #56
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
En hoe kan jij dat beoordelen?
Op basis van getuigenverslagen?
Oud 31 mei 2010, 14:56   #57
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:

Fred.
Ok.
Wat zijn de parameters van een BDE?
Wanneer ben je niet meer bijna dood (wanneer dood mr dat lijkt me duidelijk)
Oud 31 mei 2010, 15:08   #58
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
En hoe kan jij dat beoordelen?
Op basis van getuigenverslagen?
Tja, hoe anders?

Fred.
Oud 31 mei 2010, 15:14   #59
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
Tja, hoe anders?

Fred.
Getuigenverklaringen zijn subjectief.
Dat is geen goede maatstaf om op voort te gaan.
Oud 31 mei 2010, 15:15   #60
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ok.
Wat zijn de parameters van een BDE?
De parameters die ons tot nadenken zouden moeten stemmen zijn de film van het leven (met het morele aspect) en het heldere licht dat een persoonlijkheid blijkt te zijn. Het feit ook dat velen met tegenzin terugkeren, omdat ze een gelukzaligheid ervaarden die niet van deze aarde is.

Citaat:
Wanneer ben je niet meer bijna dood (wanneer dood mr dat lijkt me duidelijk)
Dat is de ganse discussie natuurlijk. Er is natuurlijk een punt vanwaar geen terugkeer meer mogelijk is.

Fred.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be