Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 2 juni 2010, 10:29   #21
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nickb Bekijk bericht
Dus neen. 1 grote kieskring lijkt mij eerlijker. Op deze manier krijgt een Waal nooit de kans om premier te worden. Of zie ik dat verkeerd?
je ziet dat verkeerd. Als de PS na de verkiezingen de grootste partij wordt in de coalitie, zullen zij de premier mogen leveren.
Oud 2 juni 2010, 10:29   #22
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het heeft voor de Walen een pak voordelen die ze misschien nu niet zien.
Het potentieel is voor hen wellicht nog groter dan voor Vlaanderen.
Ik help het U hopen. Maar welke Franstalige partij wil dit? Zondag op de 7de dag zei Didier Reynders nog dat hij een bescherming wou voor de Franstaligen... dat wordt dus al een njet.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 2 juni 2010, 10:30   #23
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is dus wel mogelijk, maar ze moeten zich wel opgeven als kandidaat in dat gewest.

Op dit moment zie ik geen enkele Vlaamse partij als optie. Voor de verandering wil ik op een Waalse partij stemmen.
als jij in het arrondissement Halle-Vilvoorde woont, kan dat wel. allé, toch op een Brusselse hé, niet op een Waalse.
Oud 2 juni 2010, 10:32   #24
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus neen. 1 grote kieskring lijkt mij eerlijker. Op deze manier krijgt een Waal nooit de kans om premier te worden. Of zie ik dat verkeerd?
Voor de federale verkiezingen is de Belgische staat ingedeeld in twee kiescolleges: een Nederlandstalige en een Franstalige. De politieke partijen kiezen in welk kiescollege ze opkomen en jij kan stemmen op de partijen en kandidaten in het kiescollege waar jij woont. Zo eenvoudig is dat.

Als jij één grote kieskring wil, wat je goed recht is, moet je consequent zijn en inderdaad alle verdeelsleutels, grendels en dergelijke meer, afschaffen. Zodat effectief het democratisch gewicht ten volle kan spelen.

Een Waal kan wel premier worden. Er staat nergens dat het een Vlaming moet zijn.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.

Laatst gewijzigd door Txiki : 2 juni 2010 om 10:34.
Txiki is offline  
Oud 2 juni 2010, 10:34   #25
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Ik help het U hopen. Maar welke Franstalige partij wil dit? Zondag op de 7de dag zei Didier Reynders nog dat hij een bescherming wou voor de Franstaligen... dat wordt dus al een njet.
Precies zoals ik voorspelde: als er een federale kieskring komt, zal het er één zijn '�* la belge'. Boerenbedrog dus. In een federale kieskring waar iedereen op iedereen kan stemmen kunnen de Franstalige partijen namelijk in theorie een meerderheid aan stemmen en zetels verwerven, dus waarom zouden ze dan nog extra bescherming nodig hebben? Of zijn we dan toch niet allemaal Belgen?
Zwartengeel is offline  
Oud 2 juni 2010, 10:35   #26
nickb
Schepen

nickb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
je ziet dat verkeerd. Als de PS na de verkiezingen de grootste partij wordt in de coalitie, zullen zij de premier mogen leveren.
Wanneer hebben we voor het laatst een Waalse premier gehad? Voor zover ik mij kan herinneren zijn Vlamingen altijd aan de macht geweest.
Oud 2 juni 2010, 10:35   #27
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het heeft voor de Walen een pak voordelen die ze misschien nu niet zien.
Het potentieel is voor hen wellicht nog groter dan voor Vlaanderen.
Ik zie ze ook niet hoor, maar misschien kan jij ons verder helpen?
fox is offline  
Oud 2 juni 2010, 10:36   #28
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wanneer hebben we voor het laatst een Waalse premier gehad? Voor zover ik mij kan herinneren zijn Vlamingen altijd aan de macht geweest.
Dat is gewoon een afspraak tussen de partijen, geen bij wet bepaald iets.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 2 juni 2010, 10:36   #29
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is niet omdat de Vlamingen de premier leveren dat ze aan de macht zijn, integendeel...
fox is offline  
Oud 2 juni 2010, 10:37   #30
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
omdat telkens de Vlaamse partij (meestal CVP-CD&V of OVLD) nu eenmaal de grootste partij in het parlement was.

dat is toch vrij redelijk in een democratie, degenen die de meeste stemmen haalt, mag de premier aanduiden. of niet?
Oud 2 juni 2010, 10:38   #31
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een premier wordt niet verkozen, genius.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline  
Oud 2 juni 2010, 10:39   #32
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Wat is dat nu voor zever over die premier? Ging onlangs Reynders het niet eens "proberen", waarvoor die wijselijk bedankt heeft? De media staan bol van de artikelen met als titel "Vlamingen zien franstalige premier wel zitten"...
Txiki is offline  
Oud 2 juni 2010, 10:42   #33
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
voor hem behoort Limburg toe aan Luik.
Daar gaan we weer..........
Henri1 is offline  
Oud 2 juni 2010, 10:44   #34
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Leburton.
Henri1 is offline  
Oud 2 juni 2010, 10:55   #35
nickb
Schepen

nickb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leburton.
Dat is nog vóór mijn tijd. Ik kan mij nog wel Wilfried Martens herinneren. Maar er is inderdaad een Waalse premier geweest.

De wiki werd wel door een Vlaming geschreven die hem niet zo zag zitten.
Citaat:
Zijn Nederlandsonkundigheid probeerde hij bij televisieinterviews te maskeren door een uit het hoofd geleerd zinnetje voor te dragen en op alle vragen te antwoorden met "Iek heb niets meer te zeggen".
Oud 2 juni 2010, 10:57   #36
nickb
Schepen

nickb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Wat is dat nu voor zever over die premier? Ging onlangs Reynders het niet eens "proberen", waarvoor die wijselijk bedankt heeft? De media staan bol van de artikelen met als titel "Vlamingen zien franstalige premier wel zitten"...
Ik zie liever Di Rupo proberen. Reynders is niet geschikt voor het premierschap.
Oud 2 juni 2010, 10:59   #37
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De wiki werd wel door een Vlaming geschreven die hem niet zo zag zitten.
Dat zal het zijn. Er bestaat natuurlijk geen kans dat Leburton écht een corrupte zak was die geen woord Nederlands sprak.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline  
Oud 2 juni 2010, 10:59   #38
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zie liever Di Rupo proberen. Reynders is niet geschikt voor het premierschap.
en wat als de populairste politicus een Vlaming is, mag die dan toch ook nog premier worden?
Oud 2 juni 2010, 10:59   #39
nickb
Schepen

nickb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
omdat telkens de Vlaamse partij (meestal CVP-CD&V of OVLD) nu eenmaal de grootste partij in het parlement was.

dat is toch vrij redelijk in een democratie, degenen die de meeste stemmen haalt, mag de premier aanduiden. of niet?
Het valt toch op dat Vlaamse partijen ALTIJD de meeste stemmen halen. Ik wil graag begrijpen hoe dit kan. Komt het doordat er méér Vlamingen dan Franstaligen zijn, en eerstgenoemden hierdoor aan de macht blijven? De Duitste gemeenschap in België is klein en die hoor je helemaal niet.
Oud 2 juni 2010, 11:01   #40
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het valt toch op dat Vlaamse partijen ALTIJD de meeste stemmen halen. Ik wil graag begrijpen hoe dit kan. Komt het doordat er méér Vlamingen dan Franstaligen zijn, en eerstgenoemden hierdoor aan de macht blijven? De Duitste gemeenschap in België is klein en die hoor je helemaal niet.
er zijn inderdaad meer Vlamingen dan Walen. en ondanks dat een Vlaams parlementslid meer stemmen moet halen om een zetel te behalen dan een Waals parlementslid, zijn er dus meer Vlaamse kamerleden dan Waalse.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be