Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 5 juni 2010, 17:56   #241
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Niets zo vergankelijk als macht? Ik ken geen Grieks.
Ik denk echter dat NVA een blijvertje is. Als ze ook maar een klein stukje krijgen zonder wat belangrijks weg te geven, zijn ze al winnaar, want NIEMAND deed het hen voor. En voor minder gaat Bart NIET. Die kent zijn (en onze) politieke geschiedenis, en kent alle truukskes die al zijn toegepast, en dan nog enkele. Nee, hem in de val lokken zal niet lukken.
U kent misschien wel geen Grieks, maar u zit er toch zeer dicht bij.

Letterlijk vertaald: 'alles vloeit en niets blijft' (hetzelfde) (*). Alles is vergankelijk. En dus ook de macht inderdaad.

De NVA is zeker een blijvertje. Een 'tijdelijk' blijvertje dan, en goed afgeslankt op termijn.

(*)

(De natuurfilosoof Heracleitos deed die uitspraak toen hij naar een rivier keek.)

Laatst gewijzigd door system : 5 juni 2010 om 18:00.
system is offline  
Oud 5 juni 2010, 18:01   #242
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U kent misschien wel geen Grieks, maar u zit er toch zeer dicht bij.

Letterlijk vertaald: 'alles vloeit en niets blijft'. Alles is vergankelijk. En dus ook de macht inderdaad.

De NVA is zeker een blijvertje. Een ' tijdelijk' blijvertje dan, en goed afgeslankt op termijn.
Alles hangt af over welke termijnen we spreken he. In de eeuwigheid is alles vergankelijk. In vierjaar-tallen zie ik ze nog wel eneige tijd blijven, alhoewel dat vijfjaar-tallen kunnen worden. De Vlaamse regering zou dan wel geen legislatuurregering meer mogen zijn he, hoewel ik die veel stabieler inschat dan wat we in ons Belgenland gewoon zijn.

Als de Franstaligen instemmen met het plan van N-VA, dan zullen jij en ik het niet meer meemaken dat België uiteenvalt denk ik. Dat "verdampen" zal niet zo snel gaan. Vooral met de grote kolos die de EU is geworden.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 5 juni 2010, 18:05   #243
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Alles hangt af over welke termijnen we spreken he. In de eeuwigheid is alles vergankelijk. In vierjaar-tallen zie ik ze nog wel eneige tijd blijven, alhoewel dat vijfjaar-tallen kunnen worden. De Vlaamse regering zou dan wel geen legislatuurregering meer mogen zijn he, hoewel ik die veel stabieler inschat dan wat we in ons Belgenland gewoon zijn.

Als de Franstaligen instemmen met het plan van N-VA, dan zullen jij en ik het niet meer meemaken dat België uiteenvalt denk ik. Dat "verdampen" zal niet zo snel gaan. Vooral met de grote kolos die de EU is geworden.
Ook hierop geeft ons de recente geschiedenis een antwoord. Ik vermeldde het reeds. Kijk naar de mega-successen van bijna alle 'traditionele' partijen en minder traditionele partijden (VB) de laatste decennia met hun afgang wat later. En ook de NVA zal hetzelfde lot ondergaan. In een relatief korte periode. Dat is nu eenmaal het lot van alle politieke partijen.

Laatst gewijzigd door system : 5 juni 2010 om 18:08.
system is offline  
Oud 5 juni 2010, 18:08   #244
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
Zoals gezegd verschijnt deze avond om 18h de laatste peiling van de VRT/standaard.

Ter info de resultaten van hun laatste peiling in maart:

CD&V : 22.2%
Open VLD: 17.6%
SPA: 15.9%
N-VA: 14.9%
VB: 14%
Groen: 8.1%
LDD: 7.4%

Mijn voorspelling voor vanavond: cd&v zal weer overschat worden, n-va nog steeds onderschat. Hopelijk is dit juist, zodat ze de n-va moeilijker een overwinningsnederlaag kunnen aansmeren.

De gegokte cijfers:
CD&V: 20%
NVA: 18%
VLD: 17%
SPA: 15%
VB: 14.5%
Groen: 8.5%
LDD: 7%

Wat denken jullie?
Als die CD&V 20% behaald, dan heb ik duchtig mijn twijfels over het correcte verloop van de verkiezingen. Anders ook, maar dan zeker.
Garry is offline  
Oud 5 juni 2010, 18:10   #245
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Idd, daar heb je overschot van gelijk in.
Garry is offline  
Oud 5 juni 2010, 18:54   #246
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Idd, daar heb je overschot van gelijk in.
Hoewel ONAFHANKELIJKHEID mooi klinkt, ook in mijn oren, is het niet echt dat wat we zoeken. Wat we willen is dat Vlaanderen zijn eigen beslissingen kan nemen en dat de Franstaligen daar niets kunnen tegen inbrengen, dat ze ons niet remmen in onze wetgeving, die we willen aanpassen hoe het ONS best uitkomt. Als zij, met al hun armoede, toch een opendeur beleid willen voeren, dat ze dan maar doen, maar ik denk dat ze vlug de tering naar de nering gaan zetten, van zodra ze zelf voor de factuur moeten opdraaien.

België kan nog lang voortbestaan als confederatie, maar of er ooit nog een federatie van komt daarna? Zeer de vraag... eer de wonden zullen geheeld zijn, en het negatieve beeld van hun politici dat in onze netvliezen is gebrand, is verdwenen, zullen heel wat jaartjes voorbij zijn gegaan. En NOOIT zullen we nog aanvaarden dat er alarmbellen en consoorten zullen zijn.

Enfin, ik weet zeker dat een confederatie zal zorgen voor een lange tijd van vrede in ons landje, hoewel ze eerst zullen moeten leren aan de andere kant om niet altijd maar meer geld te vragen.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 5 juni 2010, 18:54   #247
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook hierop geeft ons de recente geschiedenis een antwoord. Ik vermeldde het reeds. Kijk naar de mega-successen van bijna alle 'traditionele' partijen en minder traditionele partijden (VB) de laatste decennia met hun afgang wat later. En ook de NVA zal hetzelfde lot ondergaan. In een relatief korte periode. Dat is nu eenmaal het lot van alle politieke partijen.
Jaja, natúúrlijk. Wat je hier debiteert is gewoon een evidentie die iedereen wel weet. Maar het is duidelijk dat het voorspelde succes van N-VA je danig op de zenuwen werkt. En dus doe je er nogal schampertjes over door algemeenheden aan te halen die je dan poogt te overgieten met een sausje dat je dan "geschiedenis" noemt. Maar wat iedereen hier interesseert is niet het (al of niet recente) verleden. Wel de komende verkiezingen en het effect daarvan op het Belgisch kluwen gedurende de eerstvolgende vijf jaren. In ieder geval, het zijn de belangrijkste verkiezingen sedert WO2. De Belgicisten zijn er niet zo gerust in en daarom pogen ze van alle kanten in te hakken op N-VA. Vandaag was het de beurt aan de Groentjes. Zij willen niet in een regering stappen () waar ook N-VA aan deelneemt. Hoe meer dat gebeurt, hoe groter de kans dat N-VA een score haalt die het voorspelde percentage overtreft.

Laatst gewijzigd door quercus : 5 juni 2010 om 18:55.
quercus is nu online  
Oud 5 juni 2010, 19:31   #248
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
De Vlaamse regering zou dan wel geen legislatuurregering meer mogen zijn he, hoewel ik die veel stabieler inschat dan wat we in ons Belgenland gewoon zijn.
Nee, nee, de federale wordt dan een legislatuurparlement want de verkiezingen vallen samen met de Europese hé.

Trouwens zeer interessant hoe ze dan een alarmbel-procedure zouden ontmijnen? Nu duwen ze zaak van de baan door het parlement te ontbinden voor het tot een plenaire stemming kwam. Maar met een legislatuurparlement kan dat niet meer...
Burry is offline  
Oud 5 juni 2010, 19:50   #249
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Nee, nee, de federale wordt dan een legislatuurparlement want de verkiezingen vallen samen met de Europese hé.

Trouwens zeer interessant hoe ze dan een alarmbel-procedure zouden ontmijnen? Nu duwen ze zaak van de baan door het parlement te ontbinden voor het tot een plenaire stemming kwam. Maar met een legislatuurparlement kan dat niet meer...
In een confederatie zijn er GEEN nationale verkiezingen meer, omdat de regionale regeringen die regering maken door afvaardiging van de benodigde onderhandelaars en ministers.
EddyBal is offline  
Oud 5 juni 2010, 20:15   #250
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Denk je nu werkelijk dat wanneer na de verkiezingen blijkt dat uw "gehaaide en ervaren mensen als Maingain, Delpérée, Milquet, Di Rupo, Reynders, Moureaux..." met een confederatie niet akkoord gaan, dat de Vlamingen dan maar gelaten het hoofdje zullen buigen en het erbij zullen laten? Je onderschat de graad van verbetenheid die op dit ogenblik bij veel Vlamingen aanwezig is. Ik verzeker je dat in dat geval er van Vlaamse kant een initiatief zal komen dat la francophonie belge voor het blok zal zetten.
Godver*** riep de boer toen hij zag dat zijn zaad niet wilde kiemen en hij stampte driemaal op de grond van woede; godver***; wacht maar ik haal de riek; je zult wel MOETEN kiemen!!!
azert is offline  
Oud 5 juni 2010, 20:16   #251
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is heel simpel. Het is nu of nooit voor de Vlaamsnationalisten. Indien de Vlaamsnationalisten bij deze verkiezingen niet ostentatief doorbreken, dan is het afgelopen met Olijke Bart. En met een Vlaamsnationalistische 'doorbraak' bedoel ik een score van 32% �* 35 % voor de NVA en een statusquo+ voor het Vlaams Belang.

Indien dit niet het geval is, en indien de Wever en de NVA een goede score behalen, maar niet meer, dan zal deze partij wat blijven doormodderen, een beetje zoals de VU indertijd, beetje bij beetje afkalven, om tenslotte een langzame dood te sterven.
En vooral: zullen de stemmen verschuiven naar weer een nieuwe en radicalere Vlaamse partij, of een Forza Flandria.
fonne is offline  
Oud 5 juni 2010, 20:23   #252
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Godver*** riep de boer toen hij zag dat zijn zaad niet wilde kiemen en hij stampte driemaal op de grond van woede; godver***; wacht maar ik haal de riek; je zult wel MOETEN kiemen!!!
Nee hoor, de boer schupt het onvruchtbare zaad onder en plant er nieuw. En misschien is dat wat we in Belgie ook eens moeten doen, het onvruchtbare Brussels-francophone zaad onderschuppen en vervangen door Vlaams zaad
fonne is offline  
Oud 5 juni 2010, 20:33   #253
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In plaats van te vluchten in sprookjes zou het niet slecht zijn moest je eens ernstig over de door mij geschetste situatie nadenken. Je lijkt niet te geloven dat, wat de Vlamingen betreft, de tijd van "geven en toegeven" voorbij is. Je reacties is eigenlijk niet verwonderlijk, Francofonen hebben het blijkbaar nog niet door.
Oud 5 juni 2010, 20:51   #254
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Nee hoor, de boer schupt het onvruchtbare zaad onder en plant er nieuw. En misschien is dat wat we in Belgie ook eens moeten doen, het onvruchtbare Brussels-francophone zaad onderschuppen en vervangen door Vlaams zaad
Is dit een oproep tot het verkrachten van Franstalige vrouwen? OK, ik pak Madame NON!
EddyBal is offline  
Oud 5 juni 2010, 20:52   #255
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat lijkt wel een beetje op die Franstalige plantage-houders die maar blijven herhalen "Nous sommes quand-mêmes tous des Belges?", "NON!", "Je veux mon corridor, et je le veux de suite" en "Keskidi?" in de hoop er bij de Vlamingen nog wat fierheid op het Heilig Land der Vaad'ren te kunnen uitstampen.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 5 juni 2010, 20:57   #256
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Dat lijkt wel een beetje op die Franstalige plantage-houders die maar blijven herhalen "Nous sommes quand-mêmes tous des Belges?", "NON!", "Je veux mon corridor, et je le veux de suite" en "Keskidi?" in de hoop er bij de Vlamingen nog wat fierheid op het Heilig Land der Vaad'ren te kunnen uitstampen.
EddyBal is offline  
Oud 5 juni 2010, 21:12   #257
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Citaat:
In plaats van te vluchten in sprookjes zou het niet slecht zijn moest je eens ernstig over de door mij geschetste situatie nadenken. Je lijkt niet te geloven dat, wat de Vlamingen betreft, de tijd van "geven en toegeven" voorbij is. Je reacties is eigenlijk niet verwonderlijk, Francofonen hebben het blijkbaar nog niet door.
Een keer goed vloeken is het enige wat de VL zullen kunnen doen; want bij splitsing zijn ze BXL kwijt.
Het enige wat de FR willen splitsen is de verkeerswet en dan nog om te tonen hoe belachelijk splitsten is want tussen Luik en Brussel zul je dan 3 keer van "wet" veranderen.
De FR zouden misschien kunnen voorstellen om voortaan links te rijden; aangezien Engeland het ook doet, zal Europa wel akkoord gaan.
azert is offline  
Oud 5 juni 2010, 21:13   #258
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze begrijpen nog altijd niet waarom ze Ja zouden moeten knikken wanneer de VL iets eisen.
Het is niet omdat VL iets wil dat ze dat ook moeten willen en braafjes Ja knikken.
azert is offline  
Oud 5 juni 2010, 21:14   #259
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een keer goed vloeken is het enige wat de VL zullen kunnen doen; want bij splitsing zijn ze BXL kwijt.
Het enige wat de FR willen splitsen is de verkeerswet en dan nog om te tonen hoe belachelijk splitsten is want tussen Luik en Brussel zul je dan 3 keer van "wet" veranderen.
De FR zouden misschien kunnen voorstellen om voortaan links te rijden; aangezien Engeland het ook doet, zal Europa wel akkoord gaan.
Daarom wellicht dat ze in Luik het luchtvaartbeleid willen splitsen.
Zwartengeel is offline  
Oud 5 juni 2010, 21:21   #260
EddyBal

Standaard

Citaat:
Ze begrijpen nog altijd niet waarom ze Ja zouden moeten knikken wanneer de VL iets eisen.
Het is niet omdat VL iets wil dat ze dat ook moeten willen en braafjes Ja knikken.
Omdat we anders HELEMAAL weg zijn? Beter iets dan niets. En bij nader order ligt Brussel nog altijd in Vlaanderen.
EddyBal is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be