Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Bekijk resultaten enquête: De afkalving van het VB ligt vooral aan:
1)Ze spelen niet genoeg meer in op het Vlaamse 3 6,00%
2)Ze spelen niet genoeg meer in op de migratie 2 4,00%
3)Ze doen te weinig aan verjonging van hun vertegenwoordigers 5 10,00%
4)Ze doen te weinig om uit het cordon sanitaire te komen 8 16,00%
5)Ze zijn intern teveel verdeeld over hun strategie 13 26,00%
6)De voorzitter is te zwak 9 18,00%
7)... 10 20,00%
Aantal stemmers: 50. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 9 juni 2010, 00:22   #101
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Hun monsterscore van 2004 was volgens mij wat te hoog gegrepen als target. De gebeurtenissen speelden toen heel mooi in hun voordeel (het proces tegen hun + de opeenvolgende reeks van crimininele feiten met vreemdelingen). 15% a 17% Lijkt mij redelijker.

Neem daar dan nog eens de interne strubbelingen bij van de voorbije 2 jaar en ik kan begrijpen dat het vaste kiespubliek begint te twijfelen.

Nu in 2010 begint de NVA naar voren te komen als een waardig alternatief voor Vlaamse onafhankelijkheid. Speelt opnieuw in hun nadeel.

Nu ja, mijn stem hebben ze (voorlopig) nog.
Savatage is offline  
Oud 9 juni 2010, 00:23   #102
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Punt 4. Als een goede vriend van je in de marginaliteit terecht komt ga je hem toch ook zeggen: "kruip toch eens uit de marginaliteit?!" Zelfde heb ik bij het VB.

En een 7de punt is dat ze toch wel eens mogen vernieuwen. Niet dat ik Filip de Winter beu ben! Integendeel! Maar ze zeggen nu al 20 jaar hetzelfde. Eens een nieuwe verpakking zou geen kwaad kunnen.
Ze hebben de doodstraf geschrapt uit hun programma en ze hun programmastandpunten t.o.v. vreemdelingen zijn versoepelt. Voor de rest is er idd niet veel veranderd en maar goed ook. Never change a winning team.
Savatage is offline  
Oud 9 juni 2010, 01:31   #103
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Ze hebben de doodstraf geschrapt uit hun programma en ze hun programmastandpunten t.o.v. vreemdelingen zijn versoepelt. Voor de rest is er idd niet veel veranderd en maar goed ook. Never change a winning team.
?
bgf324 is offline  
Oud 9 juni 2010, 01:44   #104
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Zever. Er is niets "ondemocratisch" aan het niet willen regeren met een bepaalde partij. Het systeem van coalitievorming is nu eenmaal inherent aan ons systeem. Het Vlaams Blok is niet de enige partij die ooit op de oppositiebanken zat, zoals je héél goed weet.
Tja de coalitievorming mag dan inherent zijn het is ook ondemocratisch omdat je dan niet bezig bent met de keuze van het volk maar met de postjes. Het cordon was niet meer of minder dan dat publiek geheim openbaar te maken want het is ondertussen bewezen dat alles toch geslikt wordt wat de gevestgde waarde doet.
In feite hebben ze dezelfde fout gemaakt als in Duitsland in 1930 met het verschil dat toen het land in een zware crisis zat daar het hier nog een beetje ging.
Maar we zien wel waar we uitkomen daarmee; het ene gevaarlijke gedachtengoed is ingeruild voor het andere; het ene is politiek correct en het andere niet.
Maar dat ook de bevolking meedoet aan die propaganda is nog het ergste.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein

Laatst gewijzigd door AsGardSGO : 9 juni 2010 om 01:44.
AsGardSGO is offline  
Oud 9 juni 2010, 06:55   #105
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Tja de coalitievorming mag dan inherent zijn het is ook ondemocratisch omdat je dan niet bezig bent met de keuze van het volk maar met de postjes.
Integendeel. Dat is juist zeer democratisch. Bij coalitievorming komt het er op aan om een gezamenlijk programma te vinden dat door zoveel mogelijk mensen gedragen wordt. Een meerderheid van het kiezerskorps wordt op die manier vertegenwoordigd. Ik verkies dat systeem alleszins boven bijvoorbeeld het Britse, waar de grootste partij aan de macht komt. New Labour behaalde in 2005 een overwinning met slechts 35% van de stemmen. 65% van de kiezers wordt daar dus niet vertegenwoordigd. Dat vind ik pas ondemocratisch.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline  
Oud 9 juni 2010, 07:18   #106
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Integendeel. Dat is juist zeer democratisch. Bij coalitievorming komt het er op aan om een gezamenlijk programma te vinden dat door zoveel mogelijk mensen gedragen wordt. Een meerderheid van het kiezerskorps wordt op die manier vertegenwoordigd. Ik verkies dat systeem alleszins boven bijvoorbeeld het Britse, waar de grootste partij aan de macht komt. New Labour behaalde in 2005 een overwinning met slechts 35% van de stemmen. 65% van de kiezers wordt daar dus niet vertegenwoordigd. Dat vind ik pas ondemocratisch.
jandorie raf, dat is interessant
born2bewild is offline  
Oud 9 juni 2010, 07:59   #107
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Met het VB is er helemaal niets mis.

In tegendeel zelfs: iedere mediawatcher zal moeten toegeven dat, nu de VRT alles uit de kast aan het halen is om BDW en de NVA te bezwadderen, het VB voor één keer niet meer in het oog van de storm zit.
Bij de VRT is het zelfs zo erg geworden dat het VB bij deze erkiezingscampagne in de laatste rechte lijn zelfs niet meer slechter wordt behandeld dan de NVA.

Komt daar nog bij dat de katarsis van de opruimingsaktie binnen de top die nodig was na de verruimingsoperatie van na 2004 het VB terug die pantserharde ondoordringbaarheid heeft gegeven.

Door het grote succes van het NVA zal het VB dus bij de volgende verkiezingen terugvallen op zijn demgrafische minimum.
We zullen zien waar die grens ligt.
Het kan een logische 12% worden maar als het 15% is is dat volgens mij op 2004 na de allergrootste overwinning die deze partij ooit heeft gehaald.

Laatst gewijzigd door Fieseler : 9 juni 2010 om 08:00.
Fieseler is offline  
Oud 9 juni 2010, 08:11   #108
oligo
Vreemdeling

Standaard

Ik denk dat de teruggang te wijten is aan het feit dat de problematiek rond vreemdelingen afgezaagd is, mensen zijn het beu om te horen. Zeker omdat ze merken dat VLBelang toch nooit kan meeregeren en dus niet echt op het beleid kan wegen. Het vreemdelingenprobleem is trouwens de laatste tijd helemaal geen thema meer. Het thema is BHV en heel de staatshervorming toestand. Vlaams Belang wil onafhankelijk vlaanderen, en ik denk dat een kleine minderheid dat maar wil. Mensen zijn immers bang van verandering. Ze willen een stabiel beleid zonder veel ambras, want het is nogal wat geweest ook de laatste jaren. Ik denk dat als Vlaams belang wat meer uit een ander vat zou tappen, ze meer kiezers halen. Tijden veranderen nu eenmaal.
oligo is offline  
Oud 9 juni 2010, 08:20   #109
pca
Vreemdeling

pca's schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar pca
Standaard

vanavond een politiek debat met VB op de VRT.
pca is offline  
Oud 9 juni 2010, 09:10   #110
Brugge Veilig en Leefbaar
Minister-President

Brugge Veilig en Leefbaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
Met het VB is er helemaal niets mis.

In tegendeel zelfs: iedere mediawatcher zal moeten toegeven dat, nu de VRT alles uit de kast aan het halen is om BDW en de NVA te bezwadderen, het VB voor één keer niet meer in het oog van de storm zit.
Bij de VRT is het zelfs zo erg geworden dat het VB bij deze erkiezingscampagne in de laatste rechte lijn zelfs niet meer slechter wordt behandeld dan de NVA.

Komt daar nog bij dat de katarsis van de opruimingsaktie binnen de top die nodig was na de verruimingsoperatie van na 2004 het VB terug die pantserharde ondoordringbaarheid heeft gegeven.

Door het grote succes van het NVA zal het VB dus bij de volgende verkiezingen terugvallen op zijn demgrafische minimum.
We zullen zien waar die grens ligt.
Het kan een logische 12% worden maar als het 15% is is dat volgens mij op 2004 na de allergrootste overwinning die deze partij ooit heeft gehaald.

Tsja, das wiskunde op zijn Bloks. Na omzeggens 25 % in 2004, 18,2 % in 2003 en 19 % in 2007 is..... 15 % de allergrootste overwinning die de partij ooit heeft gehaald. Geen speld tussen te krijgen.
Brugge Veilig en Leefbaar is offline  
Oud 9 juni 2010, 09:11   #111
frank1234
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hot Marijke Bekijk bericht
Als jij een fan bent van Hitler is dat voor jouw rekening. Maar ik zou het niet erg democratisch kunnen noemen en dus voor de rest jouw bakkes houden.
ik ben geen fan van hitler, maar dan nog heeft dat niet veel met democratie te maken he
frank1234 is offline  
Oud 9 juni 2010, 16:18   #112
gfpatch
Provinciaal Gedeputeerde

gfpatch's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Na zovele uren vraag ik mij af wanneer er een echte reactie komt van het VB. Ik spreek niet over gebrainwashte militanten waarvan sommigen het nazi-verleden niet (willen) weten. Ik heb het over iemand die een verantwoordelijke functie heeft en mij kan/wil antwoorden, al is het Filip zélf.

Geen kat, geen KAT kan mij tegenspreken en dat is het probleem van het VB! Indien het VB al jaren geleden officieël afstand genomen had van die eeuwige nazi-achtergrond zouden ze zeker salonfähig geworden zijn. Maar ze doen het niet! Wie ook de echte baas is, in mijn ogen Marijke Dillen, ze blijven nostalgisch doen over de Hitler-tijd. Het grappige van het verhaal is en blijft dat zelfs onder Hitler Vlaanderen NOOIT onafhankelijk had geweest: in het beste geval was het een GOUW geworden van de nazi-moordenaars.

Maar ok, blijf maar dwepen met Degrelle, Van Seeveren, De Wiele, De Clerq, Verschaeve en andere klootzakken. Als het VB nu wegdeemstert komt het enkel door deze nazi-shit die maar blijft doorgaan! Onvoorstelbaar, 65 jaar na de feiten!

En dan klagen jullie dat de reguliere media jullie geen platform geven! Om het simpel uit te drukken: je zou voor minder gaan drinken!
Man man man geen frustratie poppetje zeker.
gfpatch is offline  
Oud 9 juni 2010, 16:36   #113
Hot Marijke
Staatssecretaris

Hot Marijke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gfpatch Bekijk bericht
Man man man geen frustratie poppetje zeker.
Typische nazi-reactie: geen argumenten, enkel uitschijten.

Hot Marijke

A Day without Sex is a Day without Sunshine
Hot Marijke is offline  
Oud 9 juni 2010, 17:04   #114
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

in de gloriedagen van het vlaams blok was er quasi geen enkel alternatief. Of je stemde voor verandering (het VB) of voor de zaken zoals het al altijd is gegaan (de rest, CVP, VLD, ...)

Nu is een stem voor verandering N-VA, VB, zelfs SP-A... afhankelijk van de richting dat je verandering wilt.

De grote & geloofwaardige differentiatie (laten we eerlijk zijn, BuB, LSP, endergerlijke zijn dat niet) zoals we ze deze verkiezingen zien, is zeldzaam in onze politiek
Oud 9 juni 2010, 17:12   #115
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
in de gloriedagen van het vlaams blok was er quasi geen enkel alternatief. Of je stemde voor verandering (het VB) of voor de zaken zoals het al altijd is gegaan (de rest, CVP, VLD, ...)

Nu is een stem voor verandering N-VA, VB, zelfs SP-A... afhankelijk van de richting dat je verandering wilt.

De grote & geloofwaardige differentiatie (laten we eerlijk zijn, BuB, LSP, endergerlijke zijn dat niet) zoals we ze deze verkiezingen zien, is zeldzaam in onze politiek
Een stem voor SPA is een stem voor het falliet van België en tégen elke verandering.
Zo gezien valt daar wel iets voor te zeggen.

Laatst gewijzigd door Felix (be) : 9 juni 2010 om 17:26.
Felix (be) is offline  
Oud 9 juni 2010, 17:14   #116
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, het gaat puur uit principe. Als je niet snap wat ik bedoel, leer dan jouw geschiedenis. Héél gemakkelijk tegenwoordig, een beetje googelen.
Mag ik er van uitgaan dat u het cordon mediatique rond het VB helemaal niet erg vind en waarschijnlijk zelfs niet eens antidemocratisch?
Oud 9 juni 2010, 17:20   #117
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laske Bekijk bericht
Het Vlaams Belang/Blok heeft jarenlang een zeer trouw kiespubliek gehad.
Keer op keer steeg hun aantal kiezers, maar nu blijkt dit voorbij te zijn.
Wat scheelt er met de partij waardoor vele kiezers nu afhaken?
Als je jaren aan een stuk predikt zonder één van je wetsvoorstellen erdoor te kunnen halen, haken op termijn zelfs je trouwste medewerkers af.
Zeker nu er een ander alternatief voor handen is.

Laatst gewijzigd door speurneus : 9 juni 2010 om 17:47.
speurneus is offline  
Oud 9 juni 2010, 17:21   #118
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plakker Bekijk bericht
Ik mis de optie: VB weet niet van een "afkalving"
Bedoel je dat ze blind zijn voor de realiteit?
speurneus is offline  
Oud 9 juni 2010, 17:22   #119
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Integendeel. Dat is juist zeer democratisch. Bij coalitievorming komt het er op aan om een gezamenlijk programma te vinden dat door zoveel mogelijk mensen gedragen wordt. Een meerderheid van het kiezerskorps wordt op die manier vertegenwoordigd.
Noch de gevormde coalitie, noch het regeerakkoord is onderhevig aan de stem van het volk. Er is dus geen enkele reden om aan te nemen dat een meerderheid van het kiezerskorps zich erin kan vinden.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline  
Oud 9 juni 2010, 17:22   #120
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Als je jaren aan een stuk predikt zonder één van je wetsvoorstellen erdoor te kunnen, haken op termijn zelfs je trouwste medewerkers af.
Zeker nu er een ander alternatief voor handen is.
man, man, de helft van de voorstellen van het vlaams belang worden reeds gerealiseerd door de anderen. en gij gaat vertellen dat het niets opbrengt. dat moet ge maar durven
fernand is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be