![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#481 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daar zijn allerlei redenen voor, maar daar gaat het nu niet om. Het culturele zwaartepunt van ons taalgebied ligt in de Randstad. Het kan zijn dat u dat jammer vindt, maar zo zijn de feiten. De taalunie heeft daar verder niets mee te maken. Niets zou het de Nederlandstaligen in Belgie hoeven te verhinderen om het culturele zwaartepunt weer zuidwaarts te verplaatsen. Het zal voorlopig niet gebeuren, want de Vl overheid besteedt nauwelijks aandacht en geld aan cultuur in haar eigen taal, en het gros van de Vlaamse artiesten prefereert het Engels of Frans als artistiek medium. En dat terwijl de Noordelijke Nederlanden een cultureel reveil in hun eigen taal doormaken. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 12 juni 2010 om 12:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#482 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar waarschijnlijk was u dat ontgaan. Laatst gewijzigd door system : 12 juni 2010 om 12:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#483 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#484 |
Europees Commissaris
|
![]() Die zogenaamde 'miskenning' van het Vlaams is dan ook gewoon een leugen, want men hanteert vollop Belgisch Nederlandse woorden, zoals zelfs 'goesting' dat ik op het VRT nieuws hoorde deze week nog.
Dat wil echter niet zeggen dat een Vlaming opeens niet met 'je' zou mogen praten,... en het is dát wat het probleem zou zijn. Sorry, maar ik deel niet in die bekrompenheid om daar een kruistocht tegen te voeren. Groezelige taalactiegroepen die hun Vlaamse taal Hollandsvrij willen maken komen me dan ook nogal belachelijk over.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 12 juni 2010 om 17:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#485 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Even belachelijk?
![]() |
![]() |
#486 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Mensen die weinig standaardtaal horen verkleinen ook hun vaardigheid in hun moedertaal, wat zich vandaag uit in de zoveel grotere woordenschat van de gemiddelde Nederlander tegenover die van de Vlaming (vergelijk ook Noord-Duits en Zuid-Duits, zelfde fenomeen). En over die 'je'-vorm. Sommigen beschouwen die inderdaad geschikt voor Vlaanderen. Dat sommigen daar hysterisch om doen doet mij inderdaad de wenkbrauwen fronsen. Sommige mensen zien er zelfs een Groot-Nederlands complot in. Sorry, maar je leeft echt niet in onze wereld als je dat denkt. Overigens blijf ik het zinnebeeld van een voetestampende Vlaming die gesust moet worden door 'imperialistische' Hollanders nogal karikaturaal. Haast niemand, maar ook niemand die ik ken denkt op die manier (nogal wiedes, het grootste deel van onze woordenschat staat in de woordenboek en wordt door onze media gebruikt). Een beetje eigenwaarde graag! Vlamingen zijn geen losers, laat ons dan ook niet ons als dusdanig opstellen.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 12 juni 2010 om 19:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#487 |
Europees Commissaris
|
![]() Let wel, iemand die 'gij' hanteert doet mij niet stampevoeten, noch zou het dat doen indien die vorm aan belang zou winnen.
![]() |
#488 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb een collega uit Québec met wie ik goed kan converseren. Maar in een restaurant in Rabat hoorde ik eens twee oude heren uit Québec aan een tafeltje naast mij. Het duurde een hele tijd voor ik door had dat ze Frans praatten!
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#489 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() http://www.youtube.com/watch?v=qaJNDFi8AAE
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 12 juni 2010 om 19:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#490 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#491 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#492 |
Europees Commissaris
|
![]() Om in de sfeer te blijven overigens: Marianne Thyssen zal haar uitspraak dat ze het op 'z'n vrouwtjes' zou doen niet vergeten. Naar 't schijnt bleek dat dus een Waaslandse uitdrukking te zijn dat niets per se met het geslacht van een persoon te maken heeft. Het betekent: iets grondig en tot in de puntjes uitvoeren, maar zonder onnodige drukte.
We hebben wéér iets bijgeleerd. http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...11050/1.798910 Het valt me hier vooral op dat men in hier in Vlaanderen nét geen uitdrukking bekend heeft gemaakt (door gemis aan media-opwakkering daaromtrent). In Nederland zou men meer geneigd zijn een dergelijke uitdrukking op te pikken.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 12 juni 2010 om 20:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#493 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Neen, een reveil in de eigen taal. Een Nederlands reveil dus. In de (vocale) muziek in Nederland wordt vrijwel alles in het Nederlands geproduceerd. (In Vlaanderen zijn dat het Engels en steeds meer het Frans) Wel zie je duidelijk dat de 'jongeren' in de Vlaamse grote steden steeds meer de uitdrukkingen en woorden (straattaal) uit het Noorden gaan overnemen. En heel langzaam sijpelt zoiets dan uiteindelijk door naar de witte provincialen van de VRT. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#494 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De platenbaas die Tom Dice promoot heeft besloten om hem als Amerikaan af te schilderen. Kan het nog belachelijker?
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 12 juni 2010 om 22:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#495 |
Europees Commissaris
|
![]() Gij en trouwens ook Ge is niet vreemd voor het Nederlands beneden de grote rivieren van Nederland (zeker Brabant, Limburg en maar ook het Gelders rivierengebied)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#496 |
Europees Commissaris
|
![]() Dubbel, hoewel ik niet geheel zeker ben over het Gelders rivierengebied (als Brabander).
Laatst gewijzigd door Adam Smith : 13 juni 2010 om 02:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#497 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Overigens slaat u de bal volkomen mis indien u denkt dat er steeds meer Franse liedjes geproduceerd worden. Wat wel zo is, dat is dat de streektaal de laatste tijd wat furore maakt (het Limburgs, het West-Vlaams, enz.) in muziekland. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#498 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#499 |
Banneling
|
![]() Nederlands of Nederengels?
"En de kids hebben we gisteren geoutsourced nadat de mensen zich gecommitteerd hadden er goed voor te zorgen. Dat was de deal. Ondertussen gaan wij naar een beachparty met summerfood". Jaa watte. Moet er nog zand zijn? Sorry, moet er nog sand zijn? Laatst gewijzigd door system : 13 juni 2010 om 08:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#500 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |