Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 14 juni 2010, 19:48   #581
Compare
Burger

Compare's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja, dat mag wel allemaal zo wezen, maar de meest radicale en separatistische Vlaams-nationalistische partij, het Vlaams Belang, krijgt een pak slaag voor de tweede keer op rij. En een andere V-partij is praktisch van de electorale aardbol verdwenen. Daar al aan gedacht?

Bovendien, de monsterscore van het NVA zal ook wel voor een stuk aan de grollen en de fratsen te wijten zijn van Olijke Bart. Dat is zo goed als zeker. Dat heeft met Vlaams-nationalisme geen bal te maken.
Ik ben geen Vlaams Belang fan, maar alle partijen zijn achteruit gegaan. Vlaams Belang verliest, net als VLD en CD&V ...
even op een rijtje:
Open VLD had 18 zetels, en nu slechts 13
CD&V had samen met N-VA 30 zetels, nu slechts 17
Vlaams Belang had 17 zetels en nu slechts 12

N-VA heeft nu 27 zetels
hoe kan je nu zeggen dat dit een slechte uitslag is voor de vlaamsgezinde partijen? Ik snap dat je niet erg op vlaamsgezinde partijen gesteld bent, en dat je dingen probeert te relativeren. maar als je Vlaams Belang en N-VA samen telt kom je aan zo goed als 40 zetels

En oké, Bart De Wever is de belangrijkste figuur, beste olijke system. Maar veel mensen hebben N-VA met een reden gestemt, namelijk als antwoord op een weigerachtig wallonië. U hebt gezien dat Di Rupo in zijn speach sprak over het feit dat vlaanderen een teken heeft gegeven. Dat er hervormingen moeten komen. In hoeverre dat deze woorden iets betekenen weet niemand, maar er is een boodschap overgekomen.

Laatst gewijzigd door Compare : 14 juni 2010 om 19:49.
Compare is offline  
Oud 14 juni 2010, 19:50   #582
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dominatrix Bekijk bericht
haha, ja dat is wel. Zijn opening gisterenavond op't slotdebat vond ik ook goed, Julius Caesar was geen liberaal

Nu het verdere verloop van't debat was natuurlijk heel iets anders... we zullen zien wat het gaat geven. Ik wil niet milder klinken als ik ben: Slechte stappen zijn snel genomen.
Pink Floyd zong ooit toch:

One slip, and down the hole we fall
It seems to take no time at all
A momentary lapse of reason
That binds a life for life
A small regret, you won't forget,
There'll be no sleep in here tonight
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 14 juni 2010, 19:54   #583
dominatrix
Minister-President

dominatrix's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Compare Bekijk bericht
Ik ben geen Vlaams Belang fan, maar alle partijen zijn achteruit gegaan. Vlaams Belang verliest, net als VLD en CD&V ...
even op een rijtje:

N-VA heeft nu 27 zetels
hoe kan je nu zeggen dat dit een slechte uitslag is voor de vlaamsgezinde partijen? Ik snap dat je niet erg op vlaamsgezinde partijen gesteld bent, en dat je dingen probeert te relativeren. maar als je Vlaams Belang en N-VA samen telt kom je aan zo goed als 40 zetels

En oké, Bart De Wever is de belangrijkste figuur, beste olijke system. Maar veel mensen hebben N-VA met een reden gestemt, namelijk als antwoord op een weigerachtig wallonië. U hebt gezien dat Di Rupo in zijn speach sprak over het feit dat vlaanderen een teken heeft gegeven. Dat er hervormingen moeten komen. In hoeverre dat deze woorden iets betekenen weet niemand, maar er is een boodschap overgekomen.
U hebt gelijk. In hoeverre Di Rupo's boodschap betekenisvol is werd vooral begrepen door de aandachtige luisteraar: Hij vertelde er vooral bij waaraan hij niet wilde raken. Niet gehoord dat 'noch Vlamingen, noch Brusselaars (ook een ferme tik), noch Walen, mogen leiden onder de hervorming'. De aandachtige luisteraar merkte duidelijk de grenzen op. Vergeet het dat Di Rupo pakweg de sz wil splitsen... ik vrees zelfs dat de 5 Vlaamse resolutie voor hem een brug te ver gaan zijn... tenzij hij te niet kan doen daar andere evenredige dingen in de plaats te eisen. Dan zou alles facadepolitiek worden en vooral een nuloperatie zijn.
Oud 14 juni 2010, 19:55   #584
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Inderdaad en voor mij is het geen probleem. Waar ik wel een probleem heb, is het feit dat het VB niet met Franstaligen wil spreken. U bent Vlaams-Nationalist maar ik denk dat u het Frans als een taal beschouwt, dat u Franstaligen als mensen beschouwen. VB-politici blijkbaar niet, anders zouden ze met Franstaligen willen gaan spreken. Jammer dat het cordon sanitaire bestaat : men zou een confrontatie tussen het Vlaams Belang en de Franstalige partijen moeten DWINGEN zelfs als het VB dat niet wil.
Praat het VB dan niet met het FN? Met Wallonie D'abord zouden ze beter ook eens gaan praten, die halen nu zelfs meer stemmen dan FN en zijn nog nationalistischer.
fonne is offline  
Oud 14 juni 2010, 19:57   #585
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Ik vermoed dat NVA het deel van het kiespubliek van O-VLD, LDD, VB en CD&V aanspreekt dat een prioriteit wil maken om het communautair probleem aan te pakken. Dat zijn blijkbaar heel wat mensen. Moest er een partij zijn die datzelfde publiek aanspreekt van partijen zoals Spa, Groen, PVDA ed dan vermoed ik dat zo'n partij zonder probleem de kiesdrempel zal halen. Kijk bv. eens naar de meningen op dit forum. Vlaams Nationalisme en 'links' gaan op dit forum wel samen. Waarom is er dan geen partij die dit samengaan vertegenwoordigt? Lijkt me een goede vraag.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 juni 2010 om 20:01.
Johan Bollen is offline  
Oud 14 juni 2010, 19:58   #586
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Compare Bekijk bericht
even op een rijtje:

N-VA heeft nu 27 zetels

Ja maar daar ben ik het voor een groot stuk dan ook mee eens. Maar dat bevestigt alleen mijn stelling, dat de zeer goede uitslag van de NVA niet veel te maken heeft met Vlaams-nationalistische reflexen.

Het heeft vooral te maken met het feit dat de traditionele partijen -let wel, vooral deze die aan het bewind waren- er niet veel van gebakken hebben de laatste drie jaar. Dit laatste, omdat het communautaire steeds weer opdook en het echte regeren verlamde. En de mensen willen dus dat er ernstig wordt bestuurd. Daarvoor worden politici ook betaald. En goed betaald. En daarom geven ze de Wever nu een kans. Laat hij het maar eens proberen. Zo zit het in mekaar volgens mij.

En dus, we zullen zien wat Olijke Bart in zijn marge heeft. Ik heb er geen enkel probleem mee dat we de Wever het voordeel van de twijfel moeten geven. En als de Wever slaagt, des te beter! Want dan zijn we voor ettelijke jaren verlost van dat communautaire gejengel.

De vraag is alleen: wil de Wever echt slagen of wil hij de zaak subtiel laten verrotten. We zullen het vlug weten vermits hij liet verstaan dat er na de grote vakantie een oplossing in de maak moet zijn.

Laatst gewijzigd door system : 14 juni 2010 om 20:10.
system is offline  
Oud 14 juni 2010, 20:07   #587
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Is een 'familie' noodzakelijkerwijze een conglomeraat van gelijkaardige partijen in noord en zuid? Indien dat zo zou zijn dan zal een vlaams nationalistische partij volgens deze logica dus nooit een premier kunnen leveren, en daardoor zou deze ongeschreven regel waardoor de grootste familie de premier zou moeten leveren antidemocratisch zijn.

Is een politieke familie een groep gelijkgezinden ongeacht van welke regio ze komen? Dan zou men de 'vlaams nationalisten' gerust de grootste politieke familie van het land kunnen noemen, want daaronder valt ook het Vlaams Belang.

De Wever haalde meer dan 3 keer zoveel voorkeurstemmen als Di Ruppo. Waarom maken we geen 'ongeschreven regel' die vereist dat een premier voldoende populariteit (lees:volksgoedkeuring) moet krijgen. In ieder geval rechtvaardiger dan die discriminerende ongeschreven regel die u hier verdedigt.
Pech voor U.
Henri1 is offline  
Oud 14 juni 2010, 20:14   #588
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Pech voor U.
Blijkbaar wil u mensen overtuigen vlaams nationalist te worden als dat alles is wat je tegenover het openbaren van onrechtvaardigheden kan zetten.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 juni 2010 om 20:15.
Johan Bollen is offline  
Oud 14 juni 2010, 20:15   #589
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Is een 'familie' noodzakelijkerwijze een conglomeraat van gelijkaardige partijen in noord en zuid? Indien dat zo zou zijn dan zal een vlaams nationalistische partij volgens deze logica dus nooit een premier kunnen leveren, en daardoor zou deze ongeschreven regel waardoor de grootste familie de premier zou moeten leveren antidemocratisch zijn.

Is een politieke familie een groep gelijkgezinden ongeacht van welke regio ze komen? Dan zou men de 'vlaams nationalisten' gerust de grootste politieke familie van het land kunnen noemen, want daaronder valt ook het Vlaams Belang.

De Wever haalde meer dan 3 keer zoveel voorkeurstemmen als Di Ruppo. Waarom maken we geen 'ongeschreven regel' die vereist dat een premier voldoende populariteit (lees:volksgoedkeuring) moet krijgen. In ieder geval rechtvaardiger dan die discriminerende ongeschreven regel die u hier verdedigt.
Wat u zegt is niet helemaal correct. Wel zouden we deze persoon het premierschap gunnen die procentueel het meeste aantal stemmen haalt.

Alhoewel voorkeurstemmen niet altijd een vrijbrief impliceren voor bekwaamheid om Eerste Minister te zijn. Dat konden we in het recente verleden wel degelijk merken.

Laatst gewijzigd door system : 14 juni 2010 om 20:18.
system is offline  
Oud 14 juni 2010, 20:20   #590
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Praat het VB dan niet met het FN? Met Wallonie D'abord zouden ze beter ook eens gaan praten, die halen nu zelfs meer stemmen dan FN en zijn nog nationalistischer.
Het is inderdaad in die marginale kringen dat ze "contacten" zullen moeten vinden.
Another Jack is offline  
Oud 14 juni 2010, 20:27   #591
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat u zegt is niet helemaal correct. Wel zouden we deze persoon het premierschap gunnen die procentueel het meeste aantal stemmen haalt.
Je bedoelt dat het voldoende is populair te zijn in een bepaalde streek om premier te zijn voor heel het land?

In een echt eerlijk kiessysteem is degene met de meeste stemmen in absulute aantalen haalt ook degene die procentueel wint.

In het geval van deze verkiezingen lijkt me de redactie het goed te omschrijven:

Citaat:
Bart De Wever (N-VA) is met verve de populairste politicus van het land geworden.
Bart De Wever: "De man van 785.776 stemmen"

Welke percentages had u daartegenover willen stellen? Het onderscheid kamer/senaat misschien. Binnen het huidige systeem is dat de keuze van de politicus zelf niet?

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 juni 2010 om 20:32.
Johan Bollen is offline  
Oud 14 juni 2010, 20:33   #592
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Je bedoelt dat het voldoende is populair te zijn in een bepaalde streek om premier te zijn voor heel het land?

In een echt eerlijk kiessysteem is degene met de meeste stemmen in absulute aantalen haalt ook degene die procentueel wint.

In het geval van deze verkiezingen lijkt me de redactie het goed te omschrijven:

Welke percentages had u daartegenover willen stellen?
Dat is heel moeilijk natuurlijk. Ik stip maar een mogelijkheid aan.

Dat men een federale kieskring organiseert. Dan weet men onmiddellijk wie het meest populair is. Ik kan me voorstellen dat er Vlamingen zijn die op een Waalse kandidaat of Brusselse willen stemmen en Walen die op een Vlaming willen stemmen.

U moet ook opletten met die voorkeurstemmen. Alexander De Croo is amper 6 maanden in de politiek en haalt effe meer dan 300.000 voorkeursstemmen. Ge moet het maar doen. Maar is hij daarom bekwaam om Eerste Minister te zijn?

Laatst gewijzigd door system : 14 juni 2010 om 20:39.
system is offline  
Oud 14 juni 2010, 20:40   #593
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Het is inderdaad in die marginale kringen dat ze "contacten" zullen moeten vinden.
Jaja, VB is ook ooit klein begonnen. Wallonie d'abord staat daar waar VB 30 jaar geleden stond. En vermits Wallonië politiek gezien altijd 30 jaar achterloopt op Vlaanderen weten we wat er politiek Wallonie te wachten staat in de toekomst.
fonne is offline  
Oud 14 juni 2010, 20:44   #594
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Welke percentages had u daartegenover willen stellen? Het onderscheid kamer/senaat misschien. Binnen het huidige systeem is dat de keuze van de politicus zelf niet?
Voorkeursstemmen meten de graad van populariteit van een politicus of politica. Maar niet altijd zijn of haar bekwaamheid.

Laatst gewijzigd door system : 14 juni 2010 om 20:45.
system is offline  
Oud 14 juni 2010, 20:53   #595
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 juni 2010 om 20:54.
Johan Bollen is offline  
Oud 14 juni 2010, 20:53   #596
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voorkeursstemmen meten de graad van populariteit van een politicus of politica. Maar niet altijd zijn of haar bekwaamheid.
Absoluut. Dat is nu eenmaal een van de nadelen van een 1 persoon 1 stem principe, maar het legt wel de macht bij het volk

Een federale kiesring zou meer macht bij het volk leggen, maar dan moet natuurlijk elke stem evenveel waard zijn. Willen 'Belgicisten' dat wel, dit numerieke voordeel van de Vlamingen zo zwart op wit laten gelden, of willen ze een federale kiekring én tegelijkertijd een gelijkstelling van het zuiden en het noorden van België alsof er evenveel mensen wonen in beide regios, alsof er nog in termen van regios moet gedacht worden überhaupt.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 juni 2010 om 20:56.
Johan Bollen is offline  
Oud 14 juni 2010, 20:58   #597
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Absoluut. Dat is nu eenmaal een van de nadelen van een 1 persoon 1 stem principe, maar het legt wel de macht bij het volk

Een federale kiesring zou meer macht bij het volk leggen, maar dan moet natuurlijk elke stem evenveel waard zijn. Willen 'Belgicisten' dat wel, dit numerieke voordeel van de Vlamingen zo zwart op wit laten gelden, of willen ze een federale kiekring én tegelijkertijd een gelijkstelling van het zuiden en het noorden van België alsof er evenveel mensen wonen in beide regios, alsof er nog in termen van regios moet gedacht worden überhaupt.
Dat is zeker een heikel punt. Maar waren het niet de Franstaligen die gewonnen waren voor een federale kieskring? Wel, dan moeten ze ook de consequenties erbij nemen.

Laatst gewijzigd door system : 14 juni 2010 om 20:58.
system is offline  
Oud 14 juni 2010, 20:59   #598
dominatrix
Minister-President

dominatrix's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Ik vind dat een geniale woordspeling.

De kiezer heeft beslist: we gaan voor nog eens een rondje Belgische 'confederale' onderhandelingen.
Benieuwd wat dat onderonsje tussen De Wever en Di Rupo zal opleveren. We kijken mild, doch kritisch toe en mijmeren ondertussen over deze Latijnse spreuk: asinus ad lapidem non bis offendit eundem.
Filip De Man.
Oud 14 juni 2010, 21:12   #599
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dominatrix Bekijk bericht
De kiezer heeft beslist: we gaan voor nog eens een rondje Belgische 'confederale' onderhandelingen.
Benieuwd wat dat onderonsje tussen De Wever en Di Rupo zal opleveren. We kijken mild, doch kritisch toe en mijmeren ondertussen over deze Latijnse spreuk: asinus ad lapidem non bis offendit eundem.
Filip De Man.
Het feit dat u 'mild' kijkt, stelt me gerust.

Een boze blik. Een VB-blik?

Laatst gewijzigd door system : 14 juni 2010 om 21:26.
system is offline  
Oud 14 juni 2010, 21:18   #600
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

De CD&V lijkt al pogingen te ondernemen om NV-A te comprimeren als ik Thyssen hoor...
Gwyndion is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be