Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 juni 2010, 11:17   #1
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard Overheveling ruimtevaartbeleid

Ik zocht net eens op wat de Vlaamse resoluties waren en bij 1 van de 5 vond ik dit:

4. er moet een volledige defederalisering van het wetenschaps- en technologiebeleid doorgevoerd worden, zowel in bevoegdheden als in middelen. Dat impliceert de overheveling van het ruimtevaartbeleid, de wetenschappelijke programma's en de impulsprogramma's, alsook de activiteiten en middelen die aansluiten bij de bevoegdheden van de deelstaten. In Brussel dienen de deelstaten de basisverantwoordelijkheid op zich te nemen in een samenwerkingsverband met het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest. De federale overheid en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest zijn bevoegd voor wetenschappelijk onderzoek dat gericht is op de onderbouw van de beleidsdomeinen die tot hun bevoegdheden behoren. De federale wetenschappelijke instellingen moeten maximaal gevaloriseerd worden, aansluitend op de materiële bevoegdheden van de deelstaten ;

Wat is het nut om ruimtevaartbeleid op Vlaams niveau te beheren :S?
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2010, 11:21   #2
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Ik zocht net eens op wat de Vlaamse resoluties waren en bij 1 van de 5 vond ik dit:

4. er moet een volledige defederalisering van het wetenschaps- en technologiebeleid doorgevoerd worden, zowel in bevoegdheden als in middelen. Dat impliceert de overheveling van het ruimtevaartbeleid, de wetenschappelijke programma's en de impulsprogramma's, alsook de activiteiten en middelen die aansluiten bij de bevoegdheden van de deelstaten. In Brussel dienen de deelstaten de basisverantwoordelijkheid op zich te nemen in een samenwerkingsverband met het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest. De federale overheid en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest zijn bevoegd voor wetenschappelijk onderzoek dat gericht is op de onderbouw van de beleidsdomeinen die tot hun bevoegdheden behoren. De federale wetenschappelijke instellingen moeten maximaal gevaloriseerd worden, aansluitend op de materiële bevoegdheden van de deelstaten ;

Wat is het nut om ruimtevaartbeleid op Vlaams niveau te beheren :S?
Tja, als je toch wetenschapsbeleid regionaliseert, kun je moeilijk 1 tak er uit houden.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2010, 11:21   #3
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Haha Een Vlaamse Space Shuttle
Nuja, ruimtevaartbeleid valt nu eenmaal onder "wetenschaps- en innovatiebeleid".
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2010, 11:23   #4
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Haha Een Vlaamse Space Shuttle
Nuja, ruimtevaartbeleid valt nu eenmaal onder "wetenschaps- en innovatiebeleid".
Daar gaat het niet over. Dit heeft te maken met het lidmaatschap met ESA.
Je mag toch niet onderschatten heveel Vlaamse bedrijven en universiteiten hierin participeren.
Oud 16 juni 2010, 11:25   #5
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Daar gaat het niet over. Dit heeft te maken met het lidmaatschap met ESA.
Je mag toch niet onderschatten heveel Vlaamse bedrijven en universiteiten hierin participeren.
Ja dat weet ik wel. Het was maar om te lachen
Oud 16 juni 2010, 11:31   #6
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Ruimtevaartbeleid is grotendeels een cheque aan ESA.

Betekent dit trouwens dat het KMI gaat gesplitst worden, net als de andere grote federale wetenschapsinstellingen (Mol?, het Rijksarchief, ...)?
Oud 16 juni 2010, 11:39   #7
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ruimtevaartbeleid is grotendeels een cheque aan ESA.

Betekent dit trouwens dat het KMI gaat gesplitst worden, net als de andere grote federale wetenschapsinstellingen (Mol?, het Rijksarchief, ...)?
Mol zou ik zeker in Vlaamse handen willen. Het scheelde geen haar of Magnette had de investering in het MYRRHA project stopgezet.

En zolang ze maar een 2e 'plantentuin-van-Meise-scenario' voorkomen, ga je mij niet horen klagen.
Oud 16 juni 2010, 12:01   #8
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Mol zou ik zeker in Vlaamse handen willen. Het scheelde geen haar of Magnette had de investering in het MYRRHA project stopgezet.
Geen zorgen. Magnette zal niet snel de nucleaire sector tegen het hoofd durven stoten.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2010, 12:33   #9
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

De vraag die zich dan eerder stelt. Wat is het nut van de overheveling van het wetenschapsbeleid?

Tegenstanders stellen dat de samenwerkingen tussen Waalse en Vlaamse universiteiten dan in het gedrang komt.

Dat is uiteraard niet juist. Samenwerking over de "grenzen" blijft zowieso mogelijk, dat hoeft geen enkel probleem te betekenen. Het betekent alleen dat de verschillende universiteiten gewoon hun fondsen ergens anders dienen te halen. Dat lijkt me dus een responsabilisering van de regios. Iets wat de bedoeling moet zijn.

Voorstanders stellen dat het meeste toch al geregionaliseerd is en dat alles dus beter op 1 niveau komt. Dat lijkt me inderdaad ook logisch.

Maar de vraag die ik mij nu stel, waarom werd dit in het verleden eigenlijk voor een deel geregionaliseerd? Wat waren de incentives en voordelen om dat te doen?

Laatst gewijzigd door fox : 16 juni 2010 om 12:41.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2010, 12:38   #10
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
De vraag die zich dan eerder stelt. Wat is het nut van de overheveling van het wetenschapsbeleid?
Gezien onderwijs een regionale bevoegdheid is, is het aangewezen dat wetenschapsbeleid ook onder onderwijs terechtkomt.
Oud 16 juni 2010, 12:51   #11
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Ik vind dit eigenlijk wel een voorbeeld van wat men verstaat onder "homogene bevoegdheden".

Alleen denk ik wel dat er nog steeds een federale koepel zal moeten bestaan om (inderdaad) tot de ESA te blijven behoren.
Oud 16 juni 2010, 13:37   #12
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Ik vind dit eigenlijk wel een voorbeeld van wat men verstaat onder "homogene bevoegdheden".

Alleen denk ik wel dat er nog steeds een federale koepel zal moeten bestaan om (inderdaad) tot de ESA te blijven behoren.
Hoe Belgie en haar deelstaten zijn lidmaatschap betaald aan Europese instellingen is interne materie.

Trouwens nu zijn er ook al gewestmaterie die werken met europese subsidies.

Trouwens een voorbeeld van gewestelijke materie die toch samenwerkt met Europese materie is Inspire.
Dat zijn afspraken die op Europees niveau worden gemaakt met betreft gebruik en verspreiden van geografische data.

Remember federale overheid laten verdampen in de gewesten en Europa

Laatst gewijzigd door giserke : 16 juni 2010 om 13:38.
Oud 16 juni 2010, 14:07   #13
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Hoe Belgie en haar deelstaten zijn lidmaatschap betaald aan Europese instellingen is interne materie.

Trouwens nu zijn er ook al gewestmaterie die werken met europese subsidies.

Trouwens een voorbeeld van gewestelijke materie die toch samenwerkt met Europese materie is Inspire.
Dat zijn afspraken die op Europees niveau worden gemaakt met betreft gebruik en verspreiden van geografische data.

Remember federale overheid laten verdampen in de gewesten en Europa
Ik bedoel daarmee: ik denk dat enkel STATEN lid kunnen zijn van de ESA. In de huidige context (of zelfs in een "confederale" context zonder onafhankelijke deelstaten), kan enkel België lid zijn/worden.

Uiteraard kunnen de Gewesten dan hun bevoegdheden uitoefenen, hé. Zoals dit in veel andere internationale organisaties nu al gebeurt.

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 16 juni 2010 om 14:08.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2010, 14:10   #14
Tavek
Banneling

Standaard

Ruimtevaartbeleid hoort best Europees te gebeuren en losgekoppeld te worden van de staten. Op dit moment wordt bvb ESA geld netjes verdeeld in Europa, zonder naar de beste kwaliteit/prijs verhouding te kijken van het product. Vooral Zuid Europese bedrijven maken hier dankbaar gebruik van, want vaak leveren ze mindere producten.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2010, 14:12   #15
Cdude
Banneling

Standaard

Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2010, 14:21   #16
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Vooral Zuid Europese bedrijven maken hier dankbaar gebruik van, want vaak leveren ze mindere producten.
Zoals?
U heeft een bron?

Laatst gewijzigd door Tejokus : 16 juni 2010 om 14:21.
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2010, 14:32   #17
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Het probleem is alleen dat men internationaal regionale overheden niet erkent als leden dus hoeveel autonomie de regio's in België ook hebben er zal altijd rond de tafel moeten gezeten worden met de Franstaligen om afspraken te maken. Dat is de paradox van Vlaamse autonomie binnen een Belgische context.

Een ander nadeel is dat regionaal de lucht en ruimtevaartindustrie (zeker in Vlaanderen) niet zo heel veel voorstelt en dat men eigenlijk op nationaal niveau zou moeten samenwerken om een zekere kritische massa te hebben om op internationaal niveau mee te kunnen spelen en wat te wegen ten opzichte van landen als Frankrijk en Duitsland.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be