Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 juni 2010, 21:24   #101
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
Sorry, maar dit getuigt van een gebrek aan toekomstvisie.
Veel mensen in de rand werken in Brussel. Geen Frans aanleren zou een economische en sociale ramp zijn.

Frans gebruikt men hier voortdurend.Duits daarentegen... Ik kan me niet de laatste keer herinneren dat ik dat buiten een les heb moeten gebruiken..
Ik had in het middelbaar onderwijs de laatste drie jaren één uur per week Duits. Omdat ik dat een mooie taal vond, wilde ik per sé mijn legerdienst in Duitsland doen, en tijdens mijn hogere opleiding koos ik voor Duits als vreemde taal. Daarna had ik die taal jarenlang niet meer nodig, tot er plots een Duitse schone mijn pad kruiste. Haar doortocht leidde er toe dat ik tenslotte een tijdlang in Duitsland kon werken, en na mijn terugkeer in België had ik nogmaals jarenlang geen Duits nodig, maar onlangs ben ik hier wel leraar Germaanse talen (Duits en Nederlands) geworden, en dat is een droomjob!

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2010, 21:39   #102
captain jack
Gouverneur

captain jack's schermafbeelding

Standaard

@Djimi
Mooi verhaal, toont aan hoe belangrijk talen zijn voor ieders ontwikkeling.
Ik zei niet dat Duits onbelangrijk is voor alle duidelijkheid. Ik zei gewoon dat Frans praktisch gezien handiger is in de context van het alledaagse leven van de meeste Belgen.
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2010, 22:02   #103
cdekeule
Burgemeester

cdekeule's schermafbeelding

Standaard

Frans is momenteel verplicht op Vlaamse scholen, Nederlands niet in Waalse scholen.

De stilzwijgende veronderstelling hierbij is dat de Vlaming zich dient aan te passen aan de taal van de Waal of de Brusselaar. Kortom, je wordt verondersteld van Frans te spreken als je in Wallonië of in Brussel bent. Veel Vlamingen zijn verplicht om in Brussel te werken en dus dienen ze Frans te spreken.

Ondanks het onderwijs op school, spreken de meeste Vlamingen niet goed Frans (men onderschat wat er feitelijk nodig is om een taal perfect te beheersen). Genoeg om de dag door te komen, dat wel, maar ze zijn die taal niet perfect meester. Het gevolg is dus dat de Vlaming door het moeten spreken van een vreemde taal die hij niet perfect beheerst strategisch is benadeeld. Hij of zij zal zich met andere woorden minder goed kunnen uitdrukken dan de Waal of Brusselaar.

Aangezien we naar een confederatie evolueren, is het daarom verdedigbaar om een gemeenschappelijke taal als officiële taal te introduceren. Ik pleit dan voor Engels, omdat het momenteel de belangrijkste taal in de wereld is. Op die manier krijg je een gelijke behandeling, niemand heeft een strategisch voordeel op de ander in het communiceren en het is interessanter voor buitenlandse investeringen.

Vakbonden strooien voetzoekers rond tijdens betogingen NADAT ze zichzelf eerst beschermen met oordopjes!

Steun het Europees Burgerinitiatief. Teken de petitie: https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl
cdekeule is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2010, 22:32   #104
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

De prijs voor de verplichting voor inwoners van Vlaanderen tot de verwerving van het Frans is de verfransing van 'Vlaams' Brabant en de Zuidelijke streek van Oost Vlaanderen. In eerste instantie.
Later zou de prijs weleens een Franstalige meerderheid in Belgie kunnen zijn.

Nochtans heeft minder dan 10 procent van de Nederlandstaligen beroepsmatig
het Frans nodig. De rest kan deze taal dan gebruiken ter aanpassing aan de nieuwe inwoners van hun dorpen.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2010, 22:53   #105
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
De prijs voor de verplichting voor inwoners van Vlaanderen tot de verwerving van het Frans is de verfransing van 'Vlaams' Brabant en de Zuidelijke streek van Oost Vlaanderen. In eerste instantie.
Later zou de prijs weleens een Franstalige meerderheid in Belgie kunnen zijn.

Nochtans heeft minder dan 10 procent van de Nederlandstaligen beroepsmatig
het Frans nodig. De rest kan deze taal dan gebruiken ter aanpassing aan de nieuwe inwoners van hun dorpen.
Nonsens.
Het al dan niet overschakelen naar het Frans heeft niets te maken met de vlotheid waarmee men de taal spreekt, maar alles met de ingesteldheid.
Volgens jouw logica zou Maingain, die in Utrecht gestudeerd heeft, in Vlaanderen telkens Nederlands spreken.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2010, 00:05   #106
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Maar dat is gewoon compleet onwaar.

Ook in Europa zelf wordt Frans wijder gesproken dan Duits en is zeker niet aan een terugval bezig.
Economische talen in Europa zijn Engels en Duits. Dat grafiekje bewijst niets.
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2010, 00:11   #107
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, dat is niet uit de lucht gegrepen. Willen we een steekproef doen met jobadvertenties uit Brussel? Eens kijken hoeveel Duitstaligen er gevraagd worden?
Ons onderwijs moet zich op Brussel richten?
Ik herhaal: als mensen in Brussel willen werken, dan zijn er middelen genoeg om het Frans machtig te worden. Ons onderwijssysteem moet zich daar niet verplicht op richten. En zeker niet vanaf het vijfde studiejaar tot het zesde middelbaar, met gemiddeld 3 �* 4 uur/ week. Dat is gewoon absurd.
Oud 17 juni 2010, 00:14   #108
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Straks partijvoorzitters die bijna perfect NL spreken.

MR: Michel
PS: Magnette
cdH: Wathelet

enkel javeau heeft nog wat werk aan de winkel; maar kon al deelnemen aan de Slimste Mens.
Er zijn andere tijden geweest, maar om nu te zeggen dat de heren Magnette en Wathelet bijna perfect Nederlands spreken...
Oud 17 juni 2010, 00:44   #109
captain jack
Gouverneur

captain jack's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
Ons onderwijs moet zich op Brussel richten?
Ik herhaal: als mensen in Brussel willen werken, dan zijn er middelen genoeg om het Frans machtig te worden. Ons onderwijssysteem moet zich daar niet verplicht op richten. En zeker niet vanaf het vijfde studiejaar tot het zesde middelbaar, met gemiddeld 3 �* 4 uur/ week. Dat is gewoon absurd.
Weet ge, anders moeten we fysica, chemie en geschiedenis afschaffen? Iedereen kan alles toch zelf leren indien hij over een zekere basis beschikt. Vanaf nu moet iedereen gewoon leren lezen en rekenen daarmee is het onderwijs af. De rest moeten ze maar bijleren als blijkt dat ze dat ooit op de arbeidsmarkt zouden vandoen hebben.

[/sarcasm]

Serieus nu:

Ja, iedereen kan alles zelf leren in principe, maar het is zo dat bepaalde dingen best jong aangeleerd worden. Talen vallen hieronder.

Ons onderwijs moet zich niet op Brussel als zodanig richten. Ons onderwijs moet zich op de arbeidsmarkt richten. Op de arbeidsmarkt is er nu eenmaal veel vraag naar twee(/drie)talige mensen (FR-NL/eng). Daarom zou het dwaas zijn van daar niet op in te spelen. Daar gaat ge toch niet over discussiëren?
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2010, 02:02   #110
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ons onderwijs moet zich op de arbeidsmarkt richten.
Zelfontplooiing, wat is dat?
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2010, 02:03   #111
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Je bent er vet mee als ze dan allemaal werkloos zijn...
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2010, 02:23   #112
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Je bent er vet mee als ze dan allemaal werkloos zijn...
Ge snapt de vraag niet.

Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2010, 10:33   #113
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Nonsens.
Het al dan niet overschakelen naar het Frans heeft niets te maken met de vlotheid waarmee men de taal spreekt, maar alles met de ingesteldheid.
Volgens jouw logica zou Maingain, die in Utrecht gestudeerd heeft, in Vlaanderen telkens Nederlands spreken.
Het feit dat Vlamingen in de Belgische context vlijtig Frans leren en Walen omgekeerd nauwelijks of niet Nederlands draagt wel bij tot het verwerven van die ingesteldheid.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2010, 10:43   #114
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nonsens.
Als we ons even beperken tot Vlaams Brabant zien we daar dat de verplichte verwerving van het Frans van de totale Vlaamse bevolking de mogelijkheid creeert tot aanpassing en dus verfransing. Precies het proces dat zich nu in hoog tempo voltrekt.

Ik zou me vooral niet verlaten op de ingesteldheid in deze van de gemiddelde Vlaming. Zie Brussel.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2010, 11:04   #115
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik denk niet dat Karel de Grote ooit de Koran heeft ingekeken. Vooral aangezien de Koran pas in boekvorm beschikbaar was rond de tijd van de geboorte van Karel zelf.
Als een mohammedaan zegt: "de profeet", bedoelt hij nooit de koran.

Ze willen ze juist geen mohammedanen genoemd worden omdat de koran volgens hen niet van Mohammed (salami als worst) afkomstig is, maar van diens Allah. En de koran vertegenwoordigt voor hen zowat God op aarde, zoals Jezus, en diens plaatsvervanger de kerk, voor de katholieken. Bovendien beelden zij zich in dat wij met dat woord bedoelen dat zij Mohammed aanbidden, wat zowat de grootste zonde in de Islam zou zijn (sjirk, letterlijk toevoeging (aan de onderwerping aan Allah) d.w.z. afgoderij)
Oud 17 juni 2010, 11:10   #116
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Het feit dat Vlamingen in de Belgische context vlijtig Frans leren en Walen omgekeerd nauwelijks of niet Nederlands draagt wel bij tot het verwerven van die ingesteldheid.
Het feit dat de helft van de Waalse kinderen tijdens hun hele curriculum geen woord Nederlands leren, is een gevolg van de algemene ingesteldheid, niet de oorzaak.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 17 juni 2010, 11:12   #117
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Er is niets leukers dan in Brussel een Franstalige agent te laten zweten in gebrekkig Nederlands, nadat je hem hebt wijsgemaakt dat je zogezegd geen Frans kan.
Niet iedereen vindt dat leuk. Ik krijg dan b.v. toch wel medelijden. Maar het voorbeeld toont aan in wat voor dilemma's onze tweetaligheid ons dwingt. Een argument voor een eigen Vlaamse staat, dan kunnen we op ons gemak francofiel zijn als we dat willen.
Oud 17 juni 2010, 11:18   #118
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Als we ons even beperken tot Vlaams Brabant zien we daar dat de verplichte verwerving van het Frans van de totale Vlaamse bevolking de mogelijkheid creeert tot aanpassing en dus verfransing. Precies het proces dat zich nu in hoog tempo voltrekt.

Ik zou me vooral niet verlaten op de ingesteldheid in deze van de gemiddelde Vlaming. Zie Brussel.
Ik weiger de Vlaamse kinderen doelbewust dom te houden, omdat je denkt daarmee de verfransing te stoppen. Een twee-, drie- of viertalige Vlaming is perfect in staat om in Brussel te eisen in het Nederlands geholpen te worden. Ik wandel ook regelmatig een winkel buiten, als ze pertinent weigeren Nederlands te praten, ondanks dat ik perfect begrijp wat ze zeggen.
Oud 17 juni 2010, 11:19   #119
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het feit dat de helft van de Waalse kinderen tijdens hun hele curriculum geen woord Nederlands leren, is een gevolg van de algemene ingesteldheid, niet de oorzaak.
Die ingesteldheid heeft ook weer oorzaken: de traditie van een oorspronkelijk officieel franstalig land, de geringere verspreiding van het Nederlands in de wereld, het conceptuele keurslijf van het Frans, waarin veel nuances die in het NL worden gemaakt, niet bestaan, en het feit dat Brussel geen NL-sprekende stad ergens tussen Waver en Namen is.

Daarbij komt de idiote indeling van Germaanse en Romaanse filologie aan de Waalse universiteiten. Bij ons is Romaanse hoofdzakelijk op Frans gericht, Germaanse op twee Germaanse talen. Bij hen ook. Het zou bij hen andersom moeten zijn, vanwege de moeilijkheidsgraad.

Een restant van het unitaire België met zijn one-size-fits-all-voorschriften.
Oud 17 juni 2010, 11:20   #120
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Niet iedereen vindt dat leuk. Ik krijg dan b.v. toch wel medelijden.
Medelijden met een agent?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be