![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#461 |
Minister-President
|
![]() Nu nog ergens een interpretatie vinden die de voorgestelde zero-tolerantie kan legitimeren en we hebben een nieuwe 'christelijke' partij.
Soit, Schuppezot heeft nogmaals aangetoond dat je met een minimum minimorum aan kennis zowat alle gedachten met elkaar kan verzoenen. Ook zijn geest is voldoende creatief om rondom de termen, woorden en uitspraken die hij hoort, een totaal ander wereldbeeld op te hangen. Adaptatie en interpretatie dus.
Studies show that those who rely on the [corporate] media for their information have a poor understanding of the issues and are unable to discern misrepresentations in political advertising. Laatst gewijzigd door Andy : 17 juni 2010 om 19:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#462 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jij was toch een overtuigde VB'er die deze keer voor het NV.A hebt gekozen. Moet je daarom het VB nu afmaken ? Annemans is de enige min of meer aanvaardbare Belanger van het hele zootje. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#463 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Echter mijn definitie van eigen volk blijft uiteraard wel onveranderd. Met alle respect en gelijkwaardigheid, maar bijvoorbeeld een neger kan per definitie nooit een Vlaming zijn. Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 17 juni 2010 om 19:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#464 | |
|
![]() Citaat:
Bijvoorbeeld Lesley Deckers heeft Vlaams bloed door haar aderen stromen, maar gedraagt zich als een volksvreemde --> geen Vlaming. Een welbepaalde schepen in Sint-Niklaas gedraagt zich zeer Vlaams, maar is dat niet als persoon --> ook geen Vlaming. Die vreemde mensen zijn daarvoor niet minderwaardig en sommingen kunnen zelfs hier opgenomen worden in de Vlaamse volksgemeenschap als gast, maar niet als eigen volk. Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 17 juni 2010 om 19:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#465 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
"De Guldensporenstad is een partij rijker: Onafhankelijke - K. De man die ze heeft opgericht is Eric Flo, die bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2006 opkwam bij het Vlaams Belang..." http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=VS2REG0U "Flo heeft trouwens net een nieuwe partij opgericht: onafhankelijke-K. K staat voor Kortrijk.Kerk.Katholiek. Voor de Vlaamse verkiezingen staat K voor Onafhankelijk Vlaanderen met Koning of Koningin." http://axelweydts.wordpress.com/live...raad-kortrijk/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#466 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Als het de volksgemeenschap is die bepaalt wie Vlaming is, waarom zegt u dan zelf dat negers per definitie geen Vlaming kunnen zijn? Ik denk dat de meerderheid der Vlamingen daar anders over denkt. Hoeveel keer gaat u hier trouwens nog 'dat bepaald de volksgemeenschap', 'de persoon zelf bepaald niet...' schrijven? Ik ken veel nieuwe Vlamingen die het Nederlands beter beheersen dan u. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#467 |
Burgemeester
|
![]() Een Vlaming is in mijn ogen iemand die in Vlaanderen woont , nederlands spreekt en natuurlijk het goede oude dialect machtig is . Ook moet deze op Vlaamse bodem geboren en getogen zijn . Ziet ie zwart of paars , dan is ie Vlaming .
En volgens de eerst post ben ik geen Vlaming want mijn vader is een Waal...Straf . Laatst gewijzigd door Busse87 : 17 juni 2010 om 20:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#468 |
|
![]() Taal is een onderdeel van de Vlaamse identiteit, maar er is veel meer. Een Aziaat mag nog zo goed de dt regel kennen als u wil, een Vlaming zal hij helaas nooit zijn.
![]() Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 17 juni 2010 om 20:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#469 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
- En Vlaamse atheïsten/agnosten? - Wat met homoseksuele Vlamingen? Zijn dat Vlamingen volgens u, of niet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#470 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik vroeg me altijd al af of er nog zo'n geval als MVD op dit forum zat. Gelukkig noemt hij zijn visie zelf al "heel simpel", en hoef ik het dus niet te doen.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#471 |
Vreemdeling
|
![]() 1. Ik denk niet dat er iemand behalve MvD zich druk maakt over specifieke morfologische, sociale en culturele eigenschappen van "De Vlaming"...(van een UFO discussie gesproken)...
2. Wie is er gestorven en heeft in z'n testament bepaald dat een of andere zonderling genaamd MvD vanaf nu mag bepalen wie er in aanmerking komt voor de omschrijving "Vlaming"... 3. De Ieren zijn het beste voorbeeld van wat er gebeurt als je (in hun geval geheel onvrijwillig overigens) decennialang geen instroom hebt van buitenlanders. Dan verkleint de genenpoel en wordt een volk hoe langer hoe lelijker en zwakker. Voornamelijk door het feit dat zowat iedereen op den duur familie is van iedereen. Hoe verder van huis je je vrouw/man gaat halen, des te groter de kans dat je nageslacht bijzonder gezond en sterk gaat zijn. Dat is geen ideologie, dat is pure wetenschap (inderdaad MvD, tot jouw grote spijt moeten we toch vaststellen dat sinds Dr. Mengele de wetenschap niet stilgestaan heeft maar tot verrassende nieuwe inzichten is gekomen...) Laatst gewijzigd door Madiba : 18 juni 2010 om 08:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#472 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Natuurlijk is iemands identiteit niet eenduidig maar altijd complex. Ik ben bijvoorbeeld een man, vader, zelfstandige, Antwerpenaar, progressief, links, Nederlandstalige Belg, Europeaan, blank, atheïst, van middelbare leeftijd, creatief, vrijgevochten, enz. 'Vlaming' plaats ik er bewust niet bij aangezien ik in Antwerpen geboren en woonachtig ben en Vlaanderen stopt aan de Schelde. Daarom heet Oost-Vlaanderen ook OOST-Vlaanderen natuurlijk, anders had men het wel Midden-Vlaanderen genoemd of Minder-West-Vlaanderen. Ik identificeer mezelf ook helemaal niet met Vlaanderen of een Vlaamse identiteit. Historisch gezien bestaat dat Vlaanderen helemaal nog niet zo lang en er is een meet- en merkbaar verschil met de cultuur en attitude tussen Vlaanderen en Brabant, Antwerpen, Limburg, enz. Ik associeer me meer met dat Brabants karakter of een Bourgondische cultuur wat veel logischer is. Belg ben ik wel, de facto, aangezien het zo op mijn identiteitskaart staat. Verder is identiteit geen statisch gegeven maar dynamisch. Iemands identiteit verandert de hele tijd. Wie eerst een baby was, wordt een jongen en daarna een man. Dat zijn verschillende identiteiten. Wie ongeletterd is wordt alfabeet, wie zijn ouders verliest wordt wees, wie kinderen krijgt wordt ouder, wie huwt wordt echtgenoot, wie naar een ander land verhuist wordt migrant, wie ontslagen wordt, wordt werkloze, wie een ongeluk meemaakt wordt, wordt een gehandicapte, etc. Al die fragmenten en facetten van iemands identiteit verengen tot 'Vlaming' of 'Belg' is niet alleen onterecht maar onhoudbaar. Veel mensen laten zichzelf verengen tot één of enkele facetten, maar dat lijkt mij een bizarre vorm van vrijwillige verarming.
![]() |
![]() |
![]() |
#473 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#474 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Ik ben het niet met u eens wanneer u Vlaanderen niet als een dergelijk niveau beschouwt. Door een gemeenschappelijke taal en een gemeenschappelijk mediagebruik zijn alle Vlamingen op elkaar betrokken. De ironie is dat u hier zegt dat Vlaanderen niet echt bestaat op een forum waarop (enkele uitzonderingen daargelaten) grotendeels Vlamingen binnen de huidige grenzen van Vlaanderen met elkaar in discussie gaan. Betrokkenheid op zich creëert al een identiteit. Vlaanderen zoals dat vandaag gedefinieerd wordt heeft inderdaad niet altijd bestaan, maar ook daarvoor waren de grenzen van (graafschap) Vlaanderen niet steeds dezelfde. Ook uw stad Antwerpen maakte er ooit deel van uit. Het graafschap Vlaanderen en het Hertogdom Brabant hebben trouwens altijd sterk met elkaar geinterageerd. Van een verschil tussen cultuur en attitude die zou samenvallen met de provinciegrenzen merk ik eerlijk gezegd niks. Het valt me steeds op hoeveel bijv. mensen uit stad Antwerpen en mensen uit de Westhoek gemeen hebben in attitude (cultiveren van dialect, chauvinisme ten aanzien van eigen streek, ...). Ik, als inwoner van de Antwerpse Kempen, dat historisch gezien onder hetzelfde hertogdom Brabant valt als de stad Antwerpen, merk een grotere gelijkenis tussen Limburgers en Kempenaren (die naar mijn aanvoelen een meer bescheiden attitude hebben) dan met Antwerpenaren.
"When every benefit received is a right, there is no place for good manners, let alone for gratitude." - T. Dalrymple Laatst gewijzigd door Schuppezot : 18 juni 2010 om 23:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#475 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Hij spreekt dus ook niet in naam van alle Vlamingen, hij spreekt als Vlaming, en dat is zijn goed recht, hoewel ik niet (volledig) akkoord ben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#476 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is een wel zo dat Gerolf A dan zou afgeschoten worden maar ik ben niet akkoord met de opgegeven definitie van een Vlaming. Dit gaat veel verder. Een Vlaming is een nazaat van het Vlaamse volk zoals een Waal een nazaat is van het Waalse volk en een Chinees van het Chinese volk. Natuurlijk zal er in sommige gevallen, buiten de naam van de persoon, geen merkbaar verschil blijven na enkele generaties. In het geval van die Chinees wel natuurlijk. Eender hoe, dat zal altijd merkbaar een Chinees blijven, ook al spreekt hij dan perfect Vlaams. Laatst gewijzigd door Garry : 19 juni 2010 om 07:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#477 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hier en daar zit wat waarheid in een post verscholen.
Het klopt dat een iemand pas Vlaming is, als hij door 9 op 10 andere Vlamingen als dusdanig erkend en beschouwd wordt. Hetgeen betekent dat Max van Dietsland ... geen Vlaming meer is, wegens veel te afwijkende ideeën en gedachtengoed. (Hij zou wel Vlaming blijven, mochten die afwijkingen te wijten zijn aan een geestesziekte ...) Hetgeen evenzeer betekent dat te ekstremistische kaloten, ook al niet meer als Vlaming beschouwd worden. Grootvaderkes, en vooral grootmoederkes die gewoon naar de kerk gaan, vormen ook hier een uitzondering; zij blijven wel Vlaming. Maar mensen onder de 65 die ekstreem kaloot zijn, ja, die zijn te uitzonderlijk om Vlaming te zijn.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#478 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#479 | |
Banneling