Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 juni 2010, 22:35   #101
Compare
Burger

Compare's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
2000 personen is statistisch gezien net wél representatief...
misschien wel, maar ik geloof niet echt in enquêtes. Ook al onderzoekt men mensen uit alle verschillende geografische en demografische aspecten, ik geloof niet dat dat garant staat voor een juist beeld. Ik kan toch nog net een andere mening hebben dan mijn buur van dezelfde leeftijd, sociale klasse, etniciteit, ...
Het enige dat voor mij iets zegt zijn de verkiezingen zelf. Die worden gehouden over heel belgië, en met alle belgen.
Compare is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2010, 22:37   #102
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Compare Bekijk bericht
misschien wel, maar ik geloof niet echt in enquêtes. Ook al onderzoekt men mensen uit alle verschillende geografische en demografische aspecten, ik geloof niet dat dat garant staat voor een juist beeld. Ik kan toch nog net een andere mening hebben dan mijn buur van dezelfde leeftijd, sociale klasse, etniciteit, ...
Het enige dat voor mij iets zegt zijn de verkiezingen zelf. Die worden gehouden over heel belgië, en met alle belgen.
Da's waar natuurlijk maar referenda over Vlaanderen onafhankelijk of niet gaan ze nooit houden
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 08:41   #103
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

foutje

Laatst gewijzigd door pajoske : 18 juni 2010 om 08:43.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 08:43   #104
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Compare Bekijk bericht
Zelfs dat geeft een vertekend beeld. Ik mocht enkel mijn stem uitbrengen op een partij uit het Vlaamse landsgedeelte. Omdat geen enkele partij (op uitzondering van de pvda) een standpunt inneemt dat een terugkeer naar de unitaire staatsvorm voorstaat zoals de BUB kunnen deze verkiezingen dan ook geen correcte weergave zijn van de opvattingen van de inwoners van dit land.
Oud 18 juni 2010, 08:46   #105
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Dus mijn vraag, wat verbind ons nog met de Walen?
Schulden
Oud 19 juni 2010, 08:02   #106
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Sankt-Vith bij de Luxemburgse. Eupen bij de Duitse (ondanks dat er vroeger een soort Limburgs gesproken werd).
Maar na het uiteenvallen van België zal aansluiting bij het GH Luxemburg waarschijnlijk hun eerste keuze zijn.
En Antwerpen bij Nederland.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2010, 08:03   #107
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Vlaanderen kiest (centrum) rechts

Wallonie kiest uitesproken links

ik vind dat ze allebei recht hebben op het door hen gekozen bestuur.
Gent kiest uitgesproken links; ik vind dat ook zij recht hebben op het door hen gekozen bestuur.
Oud 19 juni 2010, 08:14   #108
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Welk argument is er om België samen te houden buiten het 'Brussel-probleem'?
Wat hebben wij meer gemeen met Walen dan bv Hollanders of Fransen?

Naar mijn mening zijn Walen niet beter of slechter dan Vlamingen, maar het is toch duidelijk een andere cultuur/ander volk?

Dus mijn vraag, wat verbind ons nog met de Walen?

Graag constructieve antwoorden van zowel belgicisten als flaminganten.
Er wordt al eens beweerd dat België splitsen ook voordelig zou zijn voor de werkende mens. Maar wat is dit voordeel?

Ik woon in Vlaanderen; en werk voor een bedrijf in Brussel met een afdeling in Vlaanderen en Wallonië.

Indien België gesplitst wordt. Waar (aan welk landsdeel) betaalt het bedrijf dan sociale lasten en vennootschapsbelastingen? Waar betaal ik dan sociale lasten en persoonsbelastingen?

Wat als één van de landsdelen de vennootschapsbelastingen verlaagt. Dan verhuist het bedrijf naar het goedkoopste landsdeel; en doekt ze de duurdere afdelingen op. Dan moet een groot deel van de werknemers verder gaan werken.

Ik begrijp goed de voordelen voor de bedrijven; maar waar is nu het voordeel voor de werknemer?
http://forum.politics.be/showthread.php?t=137279
Oud 19 juni 2010, 18:26   #109
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Er wordt al eens beweerd dat België splitsen ook voordelig zou zijn voor de werkende mens. Maar wat is dit voordeel?

Ik woon in Vlaanderen; en werk voor een bedrijf in Brussel met een afdeling in Vlaanderen en Wallonië.

Indien België gesplitst wordt. Waar (aan welk landsdeel) betaalt het bedrijf dan sociale lasten en vennootschapsbelastingen? Waar betaal ik dan sociale lasten en persoonsbelastingen?

Wat als één van de landsdelen de vennootschapsbelastingen verlaagt. Dan verhuist het bedrijf naar het goedkoopste landsdeel; en doekt ze de duurdere afdelingen op. Dan moet een groot deel van de werknemers verder gaan werken.

Ik begrijp goed de voordelen voor de bedrijven; maar waar is nu het voordeel voor de werknemer?
http://forum.politics.be/showthread.php?t=137279
Ik weet niet of het voordelig zou zijn voor de werkende mens, ik vermoed dat dat niet direct een effect zal hebben op uw salaris.

Is iedereen het met mij over eens dat België een optelsom is van 2 democratieën?
Dit moet mijn inziens 1 democratie worden óf we moeten splitsen. Het is toch niet logisch dat je niet kan stemmen op je eigen politici?
Snerror is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2010, 22:30   #110
pajoske

Standaard

Citaat:
Ik weet niet of het voordelig zou zijn voor de werkende mens, ik vermoed dat dat niet direct een effect zal hebben op uw salaris.

Is iedereen het met mij over eens dat België een optelsom is van 2 democratieën?
Dit moet mijn inziens 1 democratie worden óf we moeten splitsen. Het is toch niet logisch dat je niet kan stemmen op je eigen politici?
Het heeft nu al een invloed op je salaris. De Vlamingen die voor een Vlaams bedrijf in Vlaanderen werken maar 2 meter over de taalgrens wonen hebben de laatste jaren géén jobkorting gekregen.
Verschil ongeveer 250 euro op één jaar dacht ik.

Een splitsing zou heel veel verschil in salaris maken. Je hebt toch gehoord wat die van de NVA tijdens de debatten vertelden? Ieder zijn eigen keuze van pensioen, loonvorming (cao) enz. Wat betekent dat denk je?
Als de kiezers (werkende mensen) wisten wat de werkelijke inhoud en consequentie was van de vele woorden en slogans die ze de laatste maanden gehoord hebben zou de uitslag van de verkiezingen er waarschijnlijk heel anders uitgezien hebben.
Oud 20 juni 2010, 06:03   #111
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:

Het is niet alleen het salaris dat telt; waarvan je alleen kan vermoeden dat een splitsing geen effect zal hebben.
Oud 20 juni 2010, 06:27   #112
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is niet alleen het salaris dat telt; waarvan je alleen kan vermoeden dat een splitsing geen effect zal hebben.
Wel, een heleboel Vlamingen "vermoeden" iets anders.

Laatst gewijzigd door Pericles : 20 juni 2010 om 06:33.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2010, 06:59   #113
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Wel, een heleboel Vlamingen "vermoeden" iets anders.
Kan je vertellen waarop dit vermoeden gebaseerd is? Of is het een pure gok?
Oud 20 juni 2010, 07:10   #114
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kan je vertellen waarop dit vermoeden gebaseerd is? Of is het een pure gok?
Het resultaat van de verkiezingen.
Is u dat ontgaan ?
Oud 20 juni 2010, 07:11   #115
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Het heeft nu al een invloed op je salaris. De Vlamingen die voor een Vlaams bedrijf in Vlaanderen werken maar 2 meter over de taalgrens wonen hebben de laatste jaren géén jobkorting gekregen.
Verschil ongeveer 250 euro op één jaar dacht ik.
Eén keer één jaar hebben we dat gekregen, ja.
Het schijnt dat er nu geen geld meer voor is.

Citaat:
Een splitsing zou heel veel verschil in salaris maken. Je hebt toch gehoord wat die van de NVA tijdens de debatten vertelden? Ieder zijn eigen keuze van pensioen, loonvorming (cao) enz. Wat betekent dat denk je?
Als de kiezers (werkende mensen) wisten wat de werkelijke inhoud en consequentie was van de vele woorden en slogans die ze de laatste maanden gehoord hebben zou de uitslag van de verkiezingen er waarschijnlijk heel anders uitgezien hebben.
Wat dit betekent; dat de solidariteit (ook onder de Vlaamse bevolking) opgeblazen wordt.
Oud 20 juni 2010, 07:13   #116
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Het resultaat van de verkiezingen.
Is u dat ontgaan ?
Neen; dit is me niet ontgaan.
Maar waarop is het vermoeden gebaseerd dat een splitsing een effect zal hebben op ons loon? Of is dit een pure gok?
Oud 20 juni 2010, 07:18   #117
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen; dit is me niet ontgaan.
Maar waarop is het vermoeden gebaseerd dat een splitsing een effect zal hebben op ons loon? Of is dit een pure gok?
Natuurlijk wel. De politieke beslissingen over loonvorming en de belastingen daarop worden dan een Vlaamse bevoegdheid.

Laatst gewijzigd door Pericles : 20 juni 2010 om 07:19.
Oud 20 juni 2010, 07:20   #118
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Natuurlijk wel. De politieke beslissingen over loonvorming en de belastingen daarop worden dan een Vlaamse bevoegdheid.
Ja; en welke beslissingen denkt men te nemen? Welk effect zal dit hebben op ons loon?
Oud 20 juni 2010, 07:31   #119
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja; en welke beslissingen denkt men te nemen? Welk effect zal dit hebben op ons loon?
Minder sociale lasten bvb.. Een substantiëel deel van de sociale lasten die u nu betaalt worden getransfereerd naar Wallonië. Gezien we dat niet meer moeten doen , zal , bij hetzelfde bruto loon, uw netto loon stijgen. Dat zou zelfs u moeten kunnen begrijpen.
Oud 20 juni 2010, 07:43   #120
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Minder sociale lasten bvb.. Een substantiëel deel van de sociale lasten die u nu betaalt worden getransfereerd naar Wallonië. Gezien we dat niet meer moeten doen , zal , bij hetzelfde bruto loon, uw netto loon stijgen. Dat zou zelfs u moeten kunnen begrijpen.
Wel, volgens mij heeft Dewever daar geen enkele belofte over gedaan.
Het zou anders nog stemmen opgebracht hebben, maar hij heeft dat wijselijk niet gedaan...

Gelooft u werkelijk dat de werkende bevolking ook maar 1 euro meer loon zal hebben door de splitsing?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be