Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 juni 2010, 16:49   #201
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Al die alfabeten hebben precies nog niet begrepen dat de huidige samenleving op geleende tijd en kapitaal leeft, en dat zij de rekening zullen mogen betalen.
Tiens ik dacht dat we over het onderwijssysteem hadden, nu sleur je er al de begroting en de overheidstekorten bij.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2010, 16:50   #202
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
KIKO
Eveneens een opmerking gebaseerd op niets, en absoluut niet te staven.

Lees even de volledige zin.

Die gaat als volgt:

de jeugd is altijd grootmondig geweest. Nu trekken ze ook veel vlugger messen. En revolvers. En machinegeweren. En ze gebruiken ze ook.

En antwoordt daar dan eens deftig op.

Laatst gewijzigd door eno2 : 21 juni 2010 om 16:54.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2010, 16:51   #203
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar kun je prachtige films over maken.

Rebel without a cause.
Goede film maar beetje overschat.
Citaat:
Maar als jij soms vindt, dat er geen cause is, dan ben je hoe geletterd ook, stekeblind.
Wel, waartegen moet ik rebelleren ? Tegen het schoolsysteem ? Geen zin in, de redenen hiervoor heb ik al duidelijk neergeschreven.
Oud 21 juni 2010, 16:53   #204
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
KIko:
Internet is één van de grootste bibliotheken ter wereld.
Je kan er veel vinden, maar de kwaliteit ervan is onzeker.

Zittenn ze tegenwoordig op school de hele tijd op internet soms?

Waarom gaan ze dan nog naar school?

Thuisblijven en op inernet studeren...

Gedaan met al die gevangenisbewaarders...
Oud 21 juni 2010, 16:54   #205
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Goede film maar beetje overschat.

Wel, waartegen moet ik rebelleren ? Tegen het schoolsysteem ? Geen zin in, de redenen hiervoor heb ik al duidelijk neergeschreven.
Ik ken jouw redenen niet, maar ik respecteer iedereen die vindt dat schoolgaan prettig is. Dat is namelijk ook de bedoeling.
Oud 21 juni 2010, 16:55   #206
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lees even de volledige zin.

Die gaat als volgt:

de jeugd is altijd grootmondig geweest. Nu trekken ze ook veel vlugger messen. En revolvers. En machinegeweren. En ze gebruiken ze ook.
Hoe weet jij dat de jeugd sneller geweld gebruikt ? Heb jij toevallig de statistieken van West-Europa van de laatste 500 jaar naast je liggen ?

Persoonlijk heb ik de indruk dat er inderdaad sneller naar extreem geweld overgegaan wordt dan vroeger, maar ik zou toch zeer voorzichtig zijn om dat zomaar te vergelijken met "de goeie ouwe tijd", want daar zijn weinig tot geen gegevens over.

Daarbij komt nog eens dat nu elke steekpartij zeer veel aandacht krijgt - de perceptie is anders - en dat er ook veel meer mensen zijn dan vroeger. Hoe meer mensen, hoe meer geweld, dat is de logica zelve.
Oud 21 juni 2010, 16:55   #207
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ken jouw redenen niet, maar ik respecteer iedereen die vindt dat schoolgaan prettig is. Dat is namelijk ook de bedoeling.
Prettig heb ik nooit gezegd. Maar het is niet de hel die jij ervan maakt.
Oud 21 juni 2010, 16:56   #208
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je kan er veel vinden, maar de kwaliteit ervan is onzeker.
Internet zit vol rommel, maar in een bibliotheek vind je ook veel nonsens...
Oud 21 juni 2010, 16:56   #209
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Kiko:
Het is geen gevang, maar ieder zijn geloof.
Het is een gevang, omdat het een verplichting is, waar je je niet kan aan onttrekken (ook al is de ervaring traumatiserend).
Oud 21 juni 2010, 16:59   #210
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Tiens ik dacht dat we over het onderwijssysteem hadden, nu sleur je er al de begroting en de overheidstekorten bij.
Ik heb het over het essentiële begrijpen.

Lees jouw weerleggingen nog eens zelfkritisch over en tel eens na hoeveel daarvan buiten het onderwijskader valt.

Ik had het al over de luxe, die puur van bij je thuis komt. Maar daar antwoord je niet op.

Ik kom daar nog op terug.

Omdat het nog zo'n essentieel punt is.
Oud 21 juni 2010, 17:01   #211
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Internet zit vol rommel, maar in een bibliotheek vind je ook veel nonsens...
Voor het hanteren van info uit internet heb je een veel groter discerneringsvermogen nodig, waarover de meeste jongeren nog niet beschikken.

De grote gedrukte naslagwerken zijn tenminste gewaarborgd door een ploeg wtenschappelijke medewerkers.
Oud 21 juni 2010, 17:06   #212
eno2
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Hoe weet jij dat de jeugd sneller geweld gebruikt ? Heb jij toevallig de statistieken van West-Europa van de laatste 500 jaar naast je liggen ?
Je kan er niet naast kijken. Als er weer een gastje van 15 jaar tientallen medeleerlingen overhoop schiet staat de wereldpers er vol van.

Er worden ook frekwent dodelijke steekpartijen door jongeren aangegrepen om
de kranten sensationeel te vullen.

In mijn tijd kwam het zelfs niet voor dat je terugsloeg als een leraar je in elkaar sloeg.

Citaat:
Persoonlijk heb ik de indruk dat er inderdaad sneller naar extreem geweld overgegaan wordt dan vroeger, maar ik zou toch zeer voorzichtig zijn om dat zomaar te vergelijken met "de goeie ouwe tijd", want daar zijn weinig tot geen gegevens over.
Die dingen kwamen gewoon niet voor, er kunnen dus geen gegevens over bestaan.

Citaat:
Daarbij komt nog eens dat nu elke steekpartij zeer veel aandacht krijgt - de perceptie is anders - en dat er ook veel meer mensen zijn dan vroeger. Hoe meer mensen, hoe meer geweld, dat is de logica zelve.
Men zegt wel eens -waar ik het overigens niet mee eens ben- dat een kind het resultaat is van zijn opvoeding.

Moest dat waar zijn, dan is dat nieuwe geweldfenomeen een directe veroordeling van het schoolsysteem...

Laatst gewijzigd door eno2 : 21 juni 2010 om 17:07.
Oud 21 juni 2010, 17:35   #213
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Rebelleren enkel en alleen om te rebelleren is idioot.
Ja; natuurlijk.
Maar een jeugd die niet rebelleert is geen jeugd.
Kan jij het je inbeelden dat de jeugd zomaar akkoord gaat met alles; is er niets meer waartegen ze zich zouden moeten afzetten.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2010, 17:52   #214
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Ja; natuurlijk.
Volgens jouw definitie misschien niet, maar ik zie niet in waarom je per sé zou moeten rebelleren als er weinig te rebelleren valt.

Daarbij, alle grote revoluties werden niet gestart of geleid door de jeugd...
Oud 21 juni 2010, 17:55   #215
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Volgens jouw definitie misschien niet, maar ik zie niet in waarom je per sé zou moeten rebelleren als er weinig te rebelleren valt.

Even geduld.

Laatst gewijzigd door eno2 : 21 juni 2010 om 17:56.
Oud 21 juni 2010, 17:56   #216
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik verwacht niet direct dat ze een revolutie ontketenen.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2010, 17:57   #217
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In mijn tijd kwam het zelfs niet voor dat je terugsloeg als een leraar je in elkaar sloeg.
Ja ik vind dat ook niet kunnen. Maar eh, eerst klaag je steen en been dat het school een gevang is, en nu klaag je dat leerlingen terug slaan.

In een echte gevangenis zou men niet terugslaan weet je.

Citaat:
Die dingen kwamen gewoon niet voor, er kunnen dus geen gegevens over bestaan.
Dat is een cirkelredenering. Die termen leren ze je in school.

Citaat:
Men zegt wel eens -waar ik het overigens niet mee eens ben- dat een kind het resultaat is van zijn opvoeding.
Een persoon is het resultaat van zijn ouders, zijn naaste omgeving, zijn opvoeding, de materiële omstandigheden waarin hij opgroeide, zijn school en zijn eigen persoonlijkheid.

Daarnaast kunnen niet te voorspellen zaken als ziekte of ongevallen een grote invloed uitoefenen op de persoonlijkheid van iemand.
Oud 21 juni 2010, 18:45   #218
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Ja; natuurlijk.
Kan jij het je inbeelden dat de jeugd zomaar akkoord gaat met alles; is er niets meer waartegen ze zich zouden moeten afzetten.
Ik zie dat eerlijk gezegd anders: het is net doordat er steeds minder regels zijn en doordat leerlingen steeds meer inspraak hebben, dat er nog weinig is om tegen te rebelleren.

Een voorbeeldje: de school waar ik heb gezeten was al vroeg gemengd (uiteraard lang voor mijn tijd). Toen ik er ging was nog steeds de lijn zichtbaar op de speelplaats die mannelijke en vrouwelijke leerlingen van elkaar scheidde. Ik kan me zo voorstellen dat het toen spannend was om toch op bepaalde manieren contact te zoeken met het andere geslacht. Toen ik er ging (tweede helft van de jaren '90) mocht je er nog steeds geen korte broek dragen. Ook rokken mochten niet te kort zijn. Dus, als het warmer werd tijdens de lente, was er altijd wel een slimme (ook ik was zo) die toch in korte broek kwam opdagen. Gedoe, straf, puberale verontwaardiging enzovoort. Toffe tijden m.a.w. Kreeg je straf, dan verborg je dat, want anders kreeg je thuis extra straf. Er waren gewoon meer (vaak zinloze) regels om te overtreden.

Waartegen verwacht je dat leerlingen nu rebelleren? Tegen het feit dat ze op een stoel moeten zitten? Dat ze geen jointje mogen roken tijdens de les? Dat ze niet mogen telefoneren tijdens de les? Dat ze überhaupt aanwezig moeten zijn? De regels zijn alleen maar soepeler geworden (hoeveel scholen hebben nog een uniform? Als er iemand niet welkom is met een bek vol piercings, dan staat het in de krant en schreeuwt het tv-journaal schandaal), de pedagogen moeien zich meer dan ooit en nooit eerder - zoals kiko terecht aanhaalde - was er zoveel informatie beschikbaar voor de leerlingen. Ik kan je verzekeren dat het niveau van de eerstegeneratiestudenten aan de universiteiten jaar na jaar daalt. Bovendien levert het onderwijs een boel klootzakken (excusez le mot) af, die voor de minste vermeende onrechtvaardigheid komen aanzeiken met een advocaat of dreigen met een rechtzaak. Jaja, die versoepeling van de regels en die grotere inspraak van studenten (en niet te vergeten, de lutsers van ouders die dat allemaal in de hand werken door de school systematisch tegen te werken) leveren echt prachtresultaten.

Daarom mijn voorstel: wie zich niet kan vinden in hoe het onderwijssysteem werkt, overigens al decennialang met tamelijk spectaculair succes, mag rustig stoppen met dat systeem te ondergraven. België kent geen schoolplicht, dus doe het rustig zelf. Wat mij betreft mogen ze dat zelfs fiscaal aanmoedigen. De arbeidsmarkt zal achteraf oordelen wie het beste scoort.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2010, 18:50   #219
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Daar kun je prachtige films over maken.

Rebel without a cause.

Maar als jij soms vindt, dat er geen cause is, dan ben je hoe geletterd ook, stekeblind.
Prachtige film,....beetje naief en vooral .....om te lachen
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2010, 06:00   #220
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Een voorbeeldje: de school waar ik heb gezeten was al vroeg gemengd (uiteraard lang voor mijn tijd). Toen ik er ging was nog steeds de lijn zichtbaar op de speelplaats die mannelijke en vrouwelijke leerlingen van elkaar scheidde. Ik kan me zo voorstellen dat het toen spannend was om toch op bepaalde manieren contact te zoeken met het andere geslacht. Toen ik er ging (tweede helft van de jaren '90) mocht je er nog steeds geen korte broek dragen. Ook rokken mochten niet te kort zijn. Dus, als het warmer werd tijdens de lente, was er altijd wel een slimme (ook ik was zo) die toch in korte broek kwam opdagen. Gedoe, straf, puberale verontwaardiging enzovoort. Toffe tijden m.a.w. Kreeg je straf, dan verborg je dat, want anders kreeg je thuis extra straf. Er waren gewoon meer (vaak zinloze) regels om te overtreden.
Wat een school !

Ik ben in de jaren 80 naar de middelbare school geweest bij de paterkes, en zulke regels waren daar niet zulle. Gemengd, en kledij, als het maar een beetje correct was, geen probleem. Heb daar helemaal geen "gevang" ervaringen bij.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be