![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Tiens ik dacht dat we over het onderwijssysteem hadden, nu sleur je er al de begroting en de overheidstekorten bij.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Lees even de volledige zin. Die gaat als volgt: de jeugd is altijd grootmondig geweest. Nu trekken ze ook veel vlugger messen. En revolvers. En machinegeweren. En ze gebruiken ze ook. En antwoordt daar dan eens deftig op. Laatst gewijzigd door eno2 : 21 juni 2010 om 16:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#204 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zittenn ze tegenwoordig op school de hele tijd op internet soms? Waarom gaan ze dan nog naar school? Thuisblijven en op inernet studeren... Gedaan met al die gevangenisbewaarders... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#205 |
Banneling
|
![]() Ik ken jouw redenen niet, maar ik respecteer iedereen die vindt dat schoolgaan prettig is. Dat is namelijk ook de bedoeling.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | |
|
![]() Citaat:
Persoonlijk heb ik de indruk dat er inderdaad sneller naar extreem geweld overgegaan wordt dan vroeger, maar ik zou toch zeer voorzichtig zijn om dat zomaar te vergelijken met "de goeie ouwe tijd", want daar zijn weinig tot geen gegevens over. Daarbij komt nog eens dat nu elke steekpartij zeer veel aandacht krijgt - de perceptie is anders - en dat er ook veel meer mensen zijn dan vroeger. Hoe meer mensen, hoe meer geweld, dat is de logica zelve. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#208 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#209 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Lees jouw weerleggingen nog eens zelfkritisch over en tel eens na hoeveel daarvan buiten het onderwijskader valt. Ik had het al over de luxe, die puur van bij je thuis komt. Maar daar antwoord je niet op. Ik kom daar nog op terug. Omdat het nog zo'n essentieel punt is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De grote gedrukte naslagwerken zijn tenminste gewaarborgd door een ploeg wtenschappelijke medewerkers. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#212 | |||
Banneling
|
![]() [quote]
Citaat:
Er worden ook frekwent dodelijke steekpartijen door jongeren aangegrepen om de kranten sensationeel te vullen. In mijn tijd kwam het zelfs niet voor dat je terugsloeg als een leraar je in elkaar sloeg. Citaat:
Citaat:
Moest dat waar zijn, dan is dat nieuwe geweldfenomeen een directe veroordeling van het schoolsysteem... Laatst gewijzigd door eno2 : 21 juni 2010 om 17:07. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#213 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#214 | |
|
![]() Citaat:
Daarbij, alle grote revoluties werden niet gestart of geleid door de jeugd... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 |
Banneling
|
![]() Even geduld.
Laatst gewijzigd door eno2 : 21 juni 2010 om 17:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#216 |
Banneling
|
![]() Ik verwacht niet direct dat ze een revolutie ontketenen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#217 | |||
|
![]() Citaat:
In een echte gevangenis zou men niet terugslaan weet je. Citaat:
Citaat:
Daarnaast kunnen niet te voorspellen zaken als ziekte of ongevallen een grote invloed uitoefenen op de persoonlijkheid van iemand. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#218 | |
|
![]() Citaat:
Een voorbeeldje: de school waar ik heb gezeten was al vroeg gemengd (uiteraard lang voor mijn tijd). Toen ik er ging was nog steeds de lijn zichtbaar op de speelplaats die mannelijke en vrouwelijke leerlingen van elkaar scheidde. Ik kan me zo voorstellen dat het toen spannend was om toch op bepaalde manieren contact te zoeken met het andere geslacht. Toen ik er ging (tweede helft van de jaren '90) mocht je er nog steeds geen korte broek dragen. Ook rokken mochten niet te kort zijn. Dus, als het warmer werd tijdens de lente, was er altijd wel een slimme (ook ik was zo) die toch in korte broek kwam opdagen. Gedoe, straf, puberale verontwaardiging enzovoort. Toffe tijden m.a.w. Kreeg je straf, dan verborg je dat, want anders kreeg je thuis extra straf. Er waren gewoon meer (vaak zinloze) regels om te overtreden. Waartegen verwacht je dat leerlingen nu rebelleren? Tegen het feit dat ze op een stoel moeten zitten? Dat ze geen jointje mogen roken tijdens de les? Dat ze niet mogen telefoneren tijdens de les? Dat ze überhaupt aanwezig moeten zijn? De regels zijn alleen maar soepeler geworden (hoeveel scholen hebben nog een uniform? Als er iemand niet welkom is met een bek vol piercings, dan staat het in de krant en schreeuwt het tv-journaal schandaal), de pedagogen moeien zich meer dan ooit en nooit eerder - zoals kiko terecht aanhaalde - was er zoveel informatie beschikbaar voor de leerlingen. Ik kan je verzekeren dat het niveau van de eerstegeneratiestudenten aan de universiteiten jaar na jaar daalt. Bovendien levert het onderwijs een boel klootzakken (excusez le mot) af, die voor de minste vermeende onrechtvaardigheid komen aanzeiken met een advocaat of dreigen met een rechtzaak. Jaja, die versoepeling van de regels en die grotere inspraak van studenten (en niet te vergeten, de lutsers van ouders die dat allemaal in de hand werken door de school systematisch tegen te werken) leveren echt prachtresultaten. Daarom mijn voorstel: wie zich niet kan vinden in hoe het onderwijssysteem werkt, overigens al decennialang met tamelijk spectaculair succes, mag rustig stoppen met dat systeem te ondergraven. België kent geen schoolplicht, dus doe het rustig zelf. Wat mij betreft mogen ze dat zelfs fiscaal aanmoedigen. De arbeidsmarkt zal achteraf oordelen wie het beste scoort. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#219 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#220 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Ik ben in de jaren 80 naar de middelbare school geweest bij de paterkes, en zulke regels waren daar niet zulle. Gemengd, en kledij, als het maar een beetje correct was, geen probleem. Heb daar helemaal geen "gevang" ervaringen bij.
![]() |