Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 25 juni 2010, 18:45   #21
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Ik hoorde deze week van een taxichauffeur dat ze best Brussel bij Vlaanderen voegen. Iedereen veel beter af, en gedaan met het samengaan met Wallonië. Vlaanderen is tenminste een moderne vooruitstrevende economie...

Ik was blij te horen dat Franstalige stemmen in Brussel al eens anders durven denken. De kerel was er van overtuigd dat BDW alles in orde ging brengen!
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 25 juni 2010, 19:07   #22
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Ik hoorde deze week van een taxichauffeur dat ze best Brussel bij Vlaanderen voegen. Iedereen veel beter af, en gedaan met het samengaan met Wallonië. Vlaanderen is tenminste een moderne vooruitstrevende economie...

Ik was blij te horen dat Franstalige stemmen in Brussel al eens anders durven denken. De kerel was er van overtuigd dat BDW alles in orde ging brengen!
Brusselse taxichauffeurs zullen wel veel over en weer moeten naar Zaventem. Lijkt me common sense voor hen om voor Vlaanderen te kiezen.
Zucht is offline  
Oud 26 juni 2010, 08:32   #23
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Brusselse taxichauffeurs zullen wel veel over en weer moeten naar Zaventem. Lijkt me common sense voor hen om voor Vlaanderen te kiezen.
Wat mij daarin meest opviel is dat de uitleg van BDW goed is overgekomen en begrepen wordt in Brussel. Als het daar begrepen wordt, dan zeker in Wallonië.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 26 juni 2010, 08:41   #24
Karel Martel B

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
Trouwens, �*lle waalse politici -ecolo incluis- zijn communautaire hardliners.
2
Oud 26 juni 2010, 09:49   #25
Europese Vlaming
Provinciaal Gedeputeerde

Europese Vlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlaanderen is tenminste een moderne vooruitstrevende economie...
Ja dat hoop je toch dan ... ik krijg meer en meer de indruk dat ook wij aan het achterlopen zijn op de feiten: De auto-industrie lijkt bij ons te zijn wat voor wallonië de staal industrie was. De subsidiëring van deze industrie om ze kunstmatig in leven te houden lijkt mij gewoon verkwisting van belastingeld om een terminaal zieke patiënt in leven te houden: wij hebben onze goede concurrentiepositie in de auto-industrie al lang verloren door onze te hoge loonkosten ... Net zoals de walen hun goede concurrentiepositie met de staalsector in Wallonië verloren waren.

Meer en meer lijkt het dat onze auto-industrie, het hart van de Vlaamse economie ten onder aan het gaan is in Vlaanderen: terwijl we al lang zouden moeten weten dat deze industrie gaat verhuizen naar Oost-Europa waar er veel meer groeipotentieel is door de lagere loonlasten

Laatst gewijzigd door Europese Vlaming : 26 juni 2010 om 09:52.
Europese Vlaming is offline  
Oud 26 juni 2010, 10:13   #26
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Europese Vlaming Bekijk bericht
Ja dat hoop je toch dan ... ik krijg meer en meer de indruk dat ook wij aan het achterlopen zijn op de feiten: De auto-industrie lijkt bij ons te zijn wat voor wallonië de staal industrie was. De subsidiëring van deze industrie om ze kunstmatig in leven te houden lijkt mij gewoon verkwisting van belastingeld om een terminaal zieke patiënt in leven te houden: wij hebben onze goede concurrentiepositie in de auto-industrie al lang verloren door onze te hoge loonkosten ... Net zoals de walen hun goede concurrentiepositie met de staalsector in Wallonië verloren waren.

Meer en meer lijkt het dat onze auto-industrie, het hart van de Vlaamse economie ten onder aan het gaan is in Vlaanderen: terwijl we al lang zouden moeten weten dat deze industrie gaat verhuizen naar Oost-Europa waar er veel meer groeipotentieel is door de lagere loonlasten
Gelukkig hebben we nog wel wat meer dan de auto industrie. Maar het is heel normaal dat men poogt om daar jobs te behouden. Wat zou jij doen? De fabrieken maar ineens sluiten (en alles wat er mee samenhangt) "want ze zullen toch naar het oostblok verhuizen"?
EddyBal is offline  
Oud 26 juni 2010, 12:14   #27
Europese Vlaming
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Gelukkig hebben we nog wel wat meer dan de auto industrie. Maar het is heel normaal dat men poogt om daar jobs te behouden. Wat zou jij doen? De fabrieken maar ineens sluiten (en alles wat er mee samenhangt) "want ze zullen toch naar het oostblok verhuizen"?
Ik ben er ook niet voor om alle mensen op straat te zetten, maar als je ziet dat iets onlosmakelijk verlieslatend is (althans vergeleken met de winst die je uit Oost-Europese vestigingen kan halen) dan kan het soms beter zijn om naar nieuwe oplossingen te zoeken ipv vast te houden aan de industrie van het verleden. Sommige dingen kan je gewoonweg niet tegenhouden, denk je nu echt dat Kris Peeters tijdens het failliet van General Motors ook maar iets kon veranderen?

Misschien is het tijd dat we iets leren uit het Sabena-verhaal en uit het verhaal van de Staalindustrie in Wallonië (die mede verantwoordelijk is voor de erbarmelijke staat waar Wallonië nu in verkeerd): Zorg ervoor dat je niet teveel op 1 industrietak focust maar altijd diversifieerd, het is een beetje zoals beleggen (zet niet al je geld in op 1 paard). Ik hoop dan ook dat we die fout niet nog eens maken

Laatst gewijzigd door Europese Vlaming : 26 juni 2010 om 12:20.
Oud 26 juni 2010, 12:26   #28
EddyBal

Standaard

Citaat:
Ik ben er ook niet voor om alle mensen op straat te zetten, maar als je ziet dat iets onlosmakelijk verlieslatend is (althans vergeleken met de winst die je uit Oost-Europese vestigingen kan halen) dan kan het soms beter zijn om naar nieuwe oplossingen te zoeken ipv vast te houden aan de industrie van het verleden. Sommige dingen kan je gewoonweg niet tegenhouden, denk je nu echt dat Kris Peeters tijdens het failliet van General Motors ook maar iets kon veranderen?

Misschien is het tijd dat we iets leren uit het Sabena-verhaal en uit het verhaal van de Staalindustrie in Wallonië (die mede verantwoordelijk is voor de erbarmelijke staat waar Wallonië nu in verkeerd): Zorg ervoor dat je niet teveel op 1 industrietak focust maar altijd diversifieerd, het is een beetje zoals beleggen (zet niet al je geld in op 1 paard). Ik hoop dan ook dat we die fout niet nog eens maken
Jij hebt gewoon geen idee waarmee de Vlaamse ondernemers allemaal bezig zijn. Wij leven van de export, want we hebben maar één grondstof: hersenen. Veel ondernemers weten die te gebruiken.
EddyBal is offline  
Oud 26 juni 2010, 12:38   #29
Europese Vlaming
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Jij hebt gewoon geen idee waarmee de Vlaamse ondernemers allemaal bezig zijn. Wij leven van de export, want we hebben maar één grondstof: hersenen. Veel ondernemers weten die te gebruiken.
Ik heb het daar niet over, ik heb het over subsidiëring van een verlieslatend bedrijf. Denk je dat de overheid een kleine bakker ook zal subsidiëren als die dreigt falliet te gaan? Waarom bij deze bakker niet en bij dit groot bedrijf wel? Zijn de werknemers van dit groot bedrijf meer waard omdat ze met meer zijn (meer potentiele kiezers)? Is dit niet hypocriet dan?

Het is een beetje zoals de subsidiëring van de "Bvba Wallonië": je kan dat tijdelijk doen, maar je kan het ook niet eeuwig blijven doen.

Enigsinds begrijp ik dat het tijdens deze crisis niet anders kan omdat de werkloosheid anders serieus de hoogte in gaat, maar na deze crisis hoop ik dat men er toch mee stopt.

Wat de auto industrie zelf betreft: dat lijkt me gewoon een industrie van het verleden in Vlaanderen, hoeveel fabrieken moeten er nog sluiten (verhuizen) om dit nog wat duidelijker te maken?

Laatst gewijzigd door Europese Vlaming : 26 juni 2010 om 12:43.
Oud 26 juni 2010, 17:03   #30
EddyBal

Standaard

Citaat:
Ik heb het daar niet over, ik heb het over subsidiëring van een verlieslatend bedrijf. Denk je dat de overheid een kleine bakker ook zal subsidiëren als die dreigt falliet te gaan? Waarom bij deze bakker niet en bij dit groot bedrijf wel? Zijn de werknemers van dit groot bedrijf meer waard omdat ze met meer zijn (meer potentiele kiezers)? Is dit niet hypocriet dan?

Het is een beetje zoals de subsidiëring van de "Bvba Wallonië": je kan dat tijdelijk doen, maar je kan het ook niet eeuwig blijven doen.

Enigsinds begrijp ik dat het tijdens deze crisis niet anders kan omdat de werkloosheid anders serieus de hoogte in gaat, maar na deze crisis hoop ik dat men er toch mee stopt.

Wat de auto industrie zelf betreft: dat lijkt me gewoon een industrie van het verleden in Vlaanderen, hoeveel fabrieken moeten er nog sluiten (verhuizen) om dit nog wat duidelijker te maken?
Zolang we netto nog winst maken, kunnen er maatregelen bestaan om bepaalde jobs te behouden.

Zolang men NIET de lonen NETTO beter maakt, zal het crisis blijven. Als de mensen geen geld hebben om te consumeren, wordt er ook niet geconsumeerd, en zal er minder verkocht/geproduceerd worden. Om dus uit de crisis te geraken moet men de massa meer geld bezorgen. De leefloners en doppers dus eerst aan werk helpen, samen met het optrekken van netto lonen. ANders gaan we met zijn allen de dieperik in. Men heeft in China een grote afnemer gevonden van onze producten, maar hoe lang zal het duren eer ze daar zelf alles maken? We moeten er dus voor zorgen dat op onze eigen markt de mensen financieel sterk genoeg zijn om afname van producten te verkrijgen.
EddyBal is offline  
Oud 26 juni 2010, 21:23   #31
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Decker is voor het laten vallen van de autoindustrie terwijl zijn fractieleider in het Vlaams parlement dan weer hevig stond te pleiten voor het behoud van diezelfde autoindustrie.
Knoop daar maar een touw aan vast.
daiwa is offline  
Oud 27 juni 2010, 11:11   #32
centrist
Burger

centrist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben er ook niet voor om alle mensen op straat te zetten, maar als je ziet dat iets onlosmakelijk verlieslatend is (althans vergeleken met de winst die je uit Oost-Europese vestigingen kan halen) dan kan het soms beter zijn om naar nieuwe oplossingen te zoeken ipv vast te houden aan de industrie van het verleden.
Ik kan me wel een stukje vinden in je redenering (in het Engels "cut your losses") maar wil wel waarschuwen voor een Brits scenario: zowat elke zware industrie werd daar in de vroege jaren '80 stopgezet en in de plaats daarvan kwam een kennisindustrie. We zien waar dat vandaag de dag toe geleden heeft. Contrasteer met Duitsland waar de auto-industrie nog steeds erg belangrijk is (naast modernere dingen). Om die te kunnen behouden is daar echter serieus aan loonmatiging gedaan.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be