Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Bekijk resultaten enquête: Wegenbelasting vs brandstofaccijnzen
Wegenbelasting weg en accijnzen verhogen 11 73,33%
Accijnzen verlagen en hogere wegenbelasting 0 0%
niet belangrijk of interessant 3 20,00%
interessant, maar misschien niet via accijnzen maar km's of zo 1 6,67%
Aantal stemmers: 15. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 juni 2010, 20:45   #1
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard Wegenbelasting afschaffen en hogere accijnzen

Zoals ik al heb aangehaald in andere draad.
Wegenbelasting belast elk jaar de bezitter van een wagen en proportioneel tov de cilinderinhoud. Niet het vermogen, noch het verbruik, noch de uitstoot.
Ik stel voor om net de accijnzen te verhogen en de wegenbelasting af te schaffen. Op die manier maak je het gebruik van de wagen duurder en het bezit goedkoper. Wie weinig rijdt kan dus een duurdere/zwaardere wagen aankopen, ideaal voor liefhebbers. Ook is door het bezit van een wagen goedkoper te maken, een aanschaf interessanter, zelf al weeg je openbaar vervoer op tegen een wagen. Interessant voor de tewerkstelling. Ook kan de afhankelijkheid van bedrijfswagens minderen en is de bestuurder minder laks op gebied van schade/boetes.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 16 juni 2010 om 20:48.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2010, 21:10   #2
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Wat met vrachtvervoer ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2010, 21:16   #3
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Wat met vrachtvervoer ?
Nu ja, dat is sowieso nu al op basis van vracht ipv motor...
Goede vraag bobke.
Fiscale voordelen? Alhoewel ... ik heb het niet zo voor die iscaliteits"magie".
Misschien op langere termijn juist daarom meer spoor en water?
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 16 juni 2010 om 21:16.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2010, 00:11   #4
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Wat met vrachtvervoer ?
Op basis van gewicht lijkt mij het meest logische, aangezien zware voertuigen meer schade veroorzaken aan het wegdek dan lichter vervoer.

Laatst gewijzigd door Heftruck : 17 juni 2010 om 00:12.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2010, 11:07   #5
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Op basis van gewicht lijkt mij het meest logische, aangezien zware voertuigen meer schade veroorzaken aan het wegdek dan lichter vervoer.
Akkoord, maar het verbruik hoeft niet recht evenredig te zijn aan het gewicht.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2010, 16:37   #6
nijltjetweety
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 17 juni 2010
Berichten: 30
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Wat met vrachtvervoer ?
Kijk, de regering wil al jaren vrachtverkeer op de trein krijgen.
Een paar jaar terug liet de sncf (Frans spoor) de prijs stijgen om over hun net te mogen rijden, (prijzen voor buitenlandse maatschappijen), daardoor o.m. werd de trein van Pamplona naar Brussel (Vorst) afgeschaft wegens te duur.
De onderdelen voor VW, nu AUDI komen met de vrachtwagens, dat is goedkoper.
Conclusie, schaf de speciale tarieven voor vrachtvervoer af aan de pomp, een groot deel van je prijs daar gaat toch al naar de staat en het vrachtvervoer via de weg is, zelfs met een spoor nabij nog steeds goedkoper.
Zelfde geld voor de mazout, de trein uit Antwerpen kan vanuit Antwerpen Noord een ketelwagen meebrengen naar Brussel om de diesels te bevoorraden, maar dat gebeurt nu oo, al 2 jaar niet meer, de vrachtwagen is goedkoper, dus er word geleverd via de weg, niet via de eigen sporen.
Raar toch.
nijltjetweety is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2010, 17:52   #7
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nijltjetweety Bekijk bericht
Kijk, de regering wil al jaren vrachtverkeer op de trein krijgen.
Een paar jaar terug liet de sncf (Frans spoor) de prijs stijgen om over hun net te mogen rijden, (prijzen voor buitenlandse maatschappijen), daardoor o.m. werd de trein van Pamplona naar Brussel (Vorst) afgeschaft wegens te duur.
De onderdelen voor VW, nu AUDI komen met de vrachtwagens, dat is goedkoper.
Conclusie, schaf de speciale tarieven voor vrachtvervoer af aan de pomp, een groot deel van je prijs daar gaat toch al naar de staat en het vrachtvervoer via de weg is, zelfs met een spoor nabij nog steeds goedkoper.
Zelfde geld voor de mazout, de trein uit Antwerpen kan vanuit Antwerpen Noord een ketelwagen meebrengen naar Brussel om de diesels te bevoorraden, maar dat gebeurt nu oo, al 2 jaar niet meer, de vrachtwagen is goedkoper, dus er word geleverd via de weg, niet via de eigen sporen.
Raar toch.
Dat is onecologisch en ook zeer oneconomisch. Het verkeer zelf met al z'n onderhoud en de files uiteraard zorgen in mijn ogen voor veel economische schade. Mijn gedacht: het spoor heeft veel te veel ingezet op personenvervoer om de statistieken aan te dikken de laatste tien jaar. Maar dat heeft volgens mij het vrachtvervoer zwaar in de steek gelaten. Het zwaartepunt van personen en vracht weer wat meer omdraaien zou niet slecht zijn.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 17 juni 2010 om 17:53.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 23:12   #8
AsGardSGO
Minister
 
AsGardSGO's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2009
Locatie: Mechelen
Berichten: 3.353
Standaard

Ik moet optie 3 kiezen als meest bij mijn visie liggende.
Niet tegenstaande dat ik het niet belangrijk vind. Echter het verschil maakt eigenlijk niets uit; je betaald je hier toch ongeacht het scenario blauw door een wagen te bezitten. Enkel de rijken maakt het geen verschil; hoe meer geld hoe meer je je kan permiteren in deze maatschappij daar je immers toch alles afkoopt ermee. Boetes en erger gelijk.
__________________
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom."
"Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis."
"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt."
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2010, 20:42   #9
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Ik moet optie 3 kiezen als meest bij mijn visie liggende.
Niet tegenstaande dat ik het niet belangrijk vind. Echter het verschil maakt eigenlijk niets uit; je betaald je hier toch ongeacht het scenario blauw door een wagen te bezitten. Enkel de rijken maakt het geen verschil; hoe meer geld hoe meer je je kan permiteren in deze maatschappij daar je immers toch alles afkoopt ermee. Boetes en erger gelijk.
Juist daarmee.
Boetes en taksen belonen de rijkeren. Die kunnen hun impact omzeilen met hun reserves. Als je verbruik meer belast dan eigendom, verminder je de drempel tussen rijkeren en minder rijken.
Want eerlijk is eerlijk: enkel het verbruik is de sociale, economische en ecologische kost
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 20 juni 2010 om 20:42.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2010, 21:09   #10
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Want eerlijk is eerlijk: enkel het verbruik is de sociale, economische en ecologische kost
Enkel het verbruik? Bij de productie van een wagen wordt meer CO2 uitgestoten dan die wagen ooit tijdens zijn leven produceert.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2010, 21:18   #11
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Enkel het verbruik? Bij de productie van een wagen wordt meer CO2 uitgestoten dan die wagen ooit tijdens zijn leven produceert.
dat is niet waar hoor. Enkel voor die wagens die niet rijden.
Massaproductie zorgt voor kleine uitstoot / wagen
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 21 juni 2010 om 21:18.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2010, 21:23   #12
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Zoals ik al heb aangehaald in andere draad.
Wegenbelasting belast elk jaar de bezitter van een wagen en proportioneel tov de cilinderinhoud. Niet het vermogen, noch het verbruik, noch de uitstoot.
Ik stel voor om net de accijnzen te verhogen en de wegenbelasting af te schaffen. Op die manier maak je het gebruik van de wagen duurder en het bezit goedkoper. Wie weinig rijdt kan dus een duurdere/zwaardere wagen aankopen, ideaal voor liefhebbers. Ook is door het bezit van een wagen goedkoper te maken, een aanschaf interessanter, zelf al weeg je openbaar vervoer op tegen een wagen. Interessant voor de tewerkstelling. Ook kan de afhankelijkheid van bedrijfswagens minderen en is de bestuurder minder laks op gebied van schade/boetes.
Men breekt zich het hoofd, hoe "rekeningrijden" in te voeren en aan te rekenen. Het verhogen van accijnzen lost dit op: hoe meer km, hoe meer verbruik=> rekening rijden aangerekend via de accijnzen. (en vervuilende dikke wagens betalen meer dan kleine minder vevuilende)

Laatst gewijzigd door filosoof : 21 juni 2010 om 21:23.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2010, 21:31   #13
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Men breekt zich het hoofd, hoe "rekeningrijden" in te voeren en aan te rekenen. Het verhogen van accijnzen lost dit op: hoe meer km, hoe meer verbruik=> rekening rijden aangerekend via de accijnzen. (en vervuilende dikke wagens betalen meer dan kleine minder vevuilende)
Akkoord, hoewel ook de oudere wagens, waar dan weer de armen mee rijden, meer verbruiken.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2010, 08:19   #14
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Akkoord, hoewel ook de oudere wagens, waar dan weer de armen mee rijden, meer verbruiken.
Die moeten maar op LPG rijden, dan betalen ze pas weinig en ze zijn properder. Je kan ook een tweedehands LPG wagen kopen he.
En oudere wagens kosten al bijna niets aan inschrijving.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 22 juni 2010 om 08:19.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2010, 08:20   #15
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Men breekt zich het hoofd, hoe "rekeningrijden" in te voeren en aan te rekenen. Het verhogen van accijnzen lost dit op: hoe meer km, hoe meer verbruik=> rekening rijden aangerekend via de accijnzen.
klopt
ik ben voor

Citaat:
(en vervuilende dikke wagens betalen meer dan kleine minder vevuilende)
Enkel als ze effectief evenveel rijden. Een Ferrari in de garage vervuilt nada
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 22 juni 2010 om 08:20.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2010, 18:40   #16
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Met alles wat we nu reeds aan belastingen betalen, vind ik dat er geen euro meer bij kan, zelfs niet als het milieu ermee gemoeid is. Meer nog ik zou zelfs zeggen zelfs helemaal niet als de titel milieu er boven staat, want als de overheid dit int gaat het al helemaal niet naar milieu...
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2010, 07:16   #17
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Accijnzen halveren.
Wegenbelasting afschaffen.

Invoeren wegenvignet voor iedereen, ook buitenlanders :
-Auto's : 100,00 Euro per jaar
-Auto + aanhangwagen of caravan : 200.00 Euro per jaar
-Vrachtwagen : 5.000,00 Euro per jaar

Gevolg :
Zij die al jaren onze wegen komen kapotrijden gaan eindelijk eens betalen om ze terug te herstellen.

Voordeel:
Door halvering van de accijnzen zijn de Hollanders en Duitsers ook meer geneigd te tanken op doorreis.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 26 juni 2010 om 07:21.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2010, 07:34   #18
Firestone
Secretaris-Generaal VN
 
Firestone's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 25.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Men breekt zich het hoofd, hoe "rekeningrijden" in te voeren en aan te rekenen. Het verhogen van accijnzen lost dit op: hoe meer km, hoe meer verbruik=> rekening rijden aangerekend via de accijnzen. (en vervuilende dikke wagens betalen meer dan kleine minder vevuilende)
²

Het enige nadeel is dat je het verkeer hiermee niet kan "sturen", bijvoorbeeld tijdens de piek in en om de grote steden.
Daar deze oplossing technisch eenvoudig is, geen dure investeringen en bijkomende administratie vereist, draagt ze toch mijn voorkeur.

Ik vrees echter dat de politiek voor het ingewikkelde rekeningrijden zal gaan (met allerlei dure contracten en benoemingen als "voordeel").
__________________
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan

Laatst gewijzigd door Firestone : 26 juni 2010 om 07:36.
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2010, 08:27   #19
plakker
Minister
 
plakker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2010
Berichten: 3.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Accijnzen halveren.
Wegenbelasting afschaffen.

Invoeren wegenvignet voor iedereen, ook buitenlanders :
-Auto's : 100,00 Euro per jaar
-Auto + aanhangwagen of caravan : 200.00 Euro per jaar
-Vrachtwagen : 5.000,00 Euro per jaar

Gevolg :
Zij die al jaren onze wegen komen kapotrijden gaan eindelijk eens betalen om ze terug te herstellen.

Voordeel:
Door halvering van de accijnzen zijn de Hollanders en Duitsers ook meer geneigd te tanken op doorreis.
²
plakker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2010, 12:45   #20
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.624
Standaard

Ik wil toch even een lans breken voor rekeningrijden;

Met accijnzen kan je correct kosten van CO2-emissies en in mindere mate ook luchtvervuilende emissies "afzetten", maar het doet niets aan files (wat vanuit maatschappelijk oogpunt nog altijd het belangrijskte is)

Ik vind: gebruik het beleidsinstrument dat het best en het eenvoudigst de externe kost internaliseert; dus accijns voor CO2 (dat betekent dus ook geen CO2-afhankelijke premie/tax bij aankoop) en rekeningrijden voor de rest.

Het opzetten en operationeel houden van een systeem voor rekeningrijden moet dan natuurlijk niet dermate duur zijn dat de baten er helemaal door geabsorbeerd worden; dit is onderzocht en blijkt niet het geval te zijn (voor geinteresseerden kan ik eventueel wat literatuur bij elkaar sprokkelen hierover).

Nu, rekeningrijden is ook hot bij politici want het (i.e. hervorming verkeersbelasting) gaat netto opbrengen want er wordt gestreefd naar volle internalisatie en op dit moment is dat met alle taksen (op aankoop, op jaarlijks gebruik, op brandstof) nog niet het geval, niet bij vracht- noch bij personenvervoer.

Hoe dan ook is er een hypocriet kantje aan de zaak; als je als overheid consequent wil zijn, moet je hetzelfde doen voor alle vervoersmodi, inclusief het gesubsidieerde openbaar vervoer en het is niet alsof die geen externe kosten veroorzaken; toch krijgen ze flink wat geld van de overheid...

Ivm het effect van rekeningrijden op verschillende inkomensklasses: voor de laagste klasse is het een goede zaak, want heeft vaak geen wagen; als er dan meer geld wordt opgehaald in een sector waarvan ze geen deel uit maken, zijn er in principe meer middelen voor hen; de hoge klasse(s) zullen ook niets voelen: gezien ze genoeg middelen hebben, gaan ze hun gedrag niet aanpassen en -al dan niet- met de glimlach betalen; het zal vooral de middenklasse zijn die z'n gedrag zal aanpassen.

Ach ja, de discussie loopt al 10 jaar, misschien maak ik het nog mee in mijn leven, rekeningrijden (bwahahahaha)
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be