Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 30 juni 2010, 16:28   #5601
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Khwajagan Bekijk bericht

Eentje is bv dat de ozonlaag ontdekt was voor cfk's wijd verbreid waren.

(Kom straks terug)
OK, als je terugkomt mag je die stelling even uitleggen; ik zie nl. niet in dat dat een rol speelt ('t is toch zelfs nuttig: je moet toch weten hoe de ozonlaag eruit zag vóór de cfk's om te kunnen vergelijken?)

maar goed, leg het straks maar allemaal uit.
Oud 30 juni 2010, 16:29   #5602
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb nu maar even heel kort, maar goed.

ja, chemie mee eens tot nu toe.

Eentje is bv dat de ozonlaag ontdekt was voor cfk's wijd verbreid waren.

(Kom straks terug)
ik ben benieuwd of je afkomt met Dobson
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2010, 17:57   #5603
leo-rcc
Vreemdeling

leo-rcc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik dacht altijd dat hoeveelheid geen logische reden is?
En als ik hier een logisch argument aan zou dragen zou deze vraag ook nog ergens op slaan. Maar dat doe ik niet, ik stel je een vraag.

Wat is adequate bewijsvoering als wetenschappelijke onderzoeksresultaten dat volgens jou niet zijn?

Citaat:
Het gaat me niet op 40,00000 peeeeeeeeeeeeeeeeer revieuwed wetenschappelijke onderzoeken. Het gaat me om bewijs!
Peer review baseert zich op testen die door gelijken (peers) the checken zijn en onafhankelijk te testen. En dat consequent.

Citaat:
U steunt hier op autoriteiten, doet uw eigen werk!
Voor iemand die hier prat gaat op logica is lezen schijnbaar een enorm probleem. Ik leg hier geen claim neer, ik stel je een vraag.

Citaat:
het is geblabla gepeer bla bla bla revieuwed bla bla bla so what??????????????
dat zegt toch niks! nada, noppes niks!
Het zegt dat mensen die claims onderzoeken tot dezelfde conclusie zijn gekomen als de voorgaande onderzoekers door zijn onderzoek te lezen en trachten te ontkrachten. Als dat niet lukt, dan komen ze tot de consensus dat tot er een betere verklaring voor een fenomeen is de hypothese of theorie het meest plausibel is.

Wat jij alleen schijnt te doen is blaten dat iets absurd is en verder je oren dichtstoppen.
leo-rcc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2010, 09:44   #5604
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
OK, als je terugkomt mag je die stelling even uitleggen; ik zie nl. niet in dat dat een rol speelt ('t is toch zelfs nuttig: je moet toch weten hoe de ozonlaag eruit zag vóór de cfk's om te kunnen vergelijken?)

Khwajagan?...
Oud 1 juli 2010, 13:53   #5605
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Khwajagan?...
Ik wacht ook vol ongeduld. Ik was altijd van mening dat cfk's schadelijk waren en er is nog niets aan het licht gekomen waardoor die mening aangepast is. ik ben benieuwd naar de relevantie van de ontdekking van de ozonlaag voor de cfk's met betrekking tot de niet schadelijkheid ervan. Help je ons even verder Khwajagan?
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2010, 16:04   #5606
Khwajagan
Banneling

Standaard

Citaat:

Mijn excuses voor mijn late reactie, maar dat zal af en toe gebeuren, kan soms een duren, maar kom zeker terug.

Wel, je hebt helemaal gelijk en is een blunder van mijn kant.
Ik bedoelde hier uiteraard het ozon 'gat'. moi excusez

zal nog terug komen op bericht van leo-rcc, maar deze reactie bedoelde ik n, in plaats van meteen van alles , naar mijn idee, te etaleren, laten we het eens rustig opbouwen. Soms kan een goed argument op tegen peer revieuw.
We zullen zien. Peer rvieuw is in mijn ogen absolut niet heilig maar dat lijkt me voer voor een andere thread.

ben weer effe weg, druk druk druk,

Laatst gewijzigd door Khwajagan : 1 juli 2010 om 16:09.
Khwajagan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2010, 16:15   #5607
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Mijn excuses voor mijn late reactie, maar dat zal af en toe gebeuren, kan soms een duren, maar kom zeker terug.

Wel, je hebt helemaal gelijk en is een blunder van mijn kant.
Ik bedoelde hier uiteraard het ozon 'gat'. moi excusez

zal nog terug komen op bericht van leo-rcc, maar deze reactie bedoelde ik n, in plaats van meteen van alles , naar mijn idee, te etaleren, laten we het eens rustig opbouwen. Soms kan een goed argument op tegen peer revieuw.
We zullen zien. Peer rvieuw is in mijn ogen absolut niet heilig maar dat lijkt me voer voor een andere thread.

ben weer effe weg, druk druk druk,
ah, dus cfk's zijn wel slecht voor de ozonlaag ==> zijn oorzaak van het gat in de ozonlaag ?
Oud 1 juli 2010, 16:41   #5608
Khwajagan
Banneling

Standaard

Citaat:
ah, dus cfk's zijn wel slecht voor de ozonlaag ==> zijn oorzaak van het gat in de ozonlaag ?
uh? nee DAT heb ik, als het goed is niet gezegd.

Mijn eerste opmerking ging er over dat het 'ozon gat' er was VOOR de CFK's wijdverbreid waren.

Citaat:
in 1950s- before CFC's were in widespread use-that the first and principal investigator of stratospheric ozone,Gordon Dobson,discovered that the Antartic Ozone faded away from August to November. (It is Dobson's name that is given to the units that measure the amount of ozone in the ozone layer)
-The holes in the ozone scare, Rogelio A. Maduro & Ralf Schauerhammer
p x1

Laatst gewijzigd door Khwajagan : 1 juli 2010 om 17:01.
Oud 1 juli 2010, 16:43   #5609
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hij bedoelt dat het gat in de ozonlaag er al was vooraleer er CFK's werden gebruikt.

Nieuwsgierig als ik ben had ik daar natuurlijk wel graag een bron van gezien. Zomaar iets aannemen ligt namelijk niet in mijn aard. Ik blijf hier dus een beetje op mijn honger zitten.

Mijn bron stelt echter dat de ozonconcentraties verminderden vanaf het veelvuldig gebruik van CFK's.
Noteer wel dat vulkaanuitbarstingen ook hun effect hebben op ozonconcentraties, dus er zijn naast CFK's uiteraard ook natuurlijke oorzaken voor veranderingen in ozonconcentraties. Deze kunnen echter niet de continue daling in de periode 75-95 verklaren. CFK's kunnen dat wel.

Oud 1 juli 2010, 17:07   #5610
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Een vraagje: waar zitten hier al die 'oh, kijk eens hoe koud het vandaag wel niet is. Global cooling has set in'-figuren?
Oud 1 juli 2010, 17:09   #5611
Khwajagan
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Een vraagje: waar zitten hier al die 'oh, kijk eens hoe koud het vandaag wel niet is. Global cooling has set in'-figuren?
wel, lijkt me beetje off topic, maar goed, ik heb hetzelfde gezegd over Global warming toen het ijskoud was en het sneeuw een paar centimer hoog lag, dus tja..
Maar ja, over de hele linie gezien verwacht ik idd een global cooling.

Laatst gewijzigd door Khwajagan : 1 juli 2010 om 17:10.
Oud 1 juli 2010, 17:12   #5612
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wel, lijkt me beetje off topic, maar goed, ik heb hetzelfde gezegd over Global warming toen het ijskoud was en het sneeuw een paar centimer hoog lag, dus tja..
Maar ja, over de hele linie gezien verwacht ik idd een global cooling.
't Was maar om te lachen hoor. Ik herinner me gewoon nog een ware toevloed aan dogmatische klimaatnegationisten (veel erger dan wat ik op deze pagina gelezen heb) die letterlijk in elk briesje hun klimatologisch bewijs zagen. Die groep van mensen lijkt momenteel uitgestorven. Misschien dat ze komende winter opnieuw van de partij zijn?

Laatst gewijzigd door Andy : 1 juli 2010 om 17:13.
Andy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2010, 17:26   #5613
Khwajagan
Banneling

Standaard

Citaat:
't Was maar om te lachen hoor. Ik herinner me gewoon nog een ware toevloed aan dogmatische klimaatnegationisten (veel erger dan wat ik op deze pagina gelezen heb) die letterlijk in elk briesje hun klimatologisch bewijs zagen. Die groep van mensen lijkt momenteel uitgestorven. Misschien dat ze komende winter opnieuw van de partij zijn?
wel ik ben er een denk ik en met goede redenen.Maar goed ik wil het zelf nu effe verder hebben over die cfk's.
Oud 1 juli 2010, 17:34   #5614
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Bedoel je dat het klimaat 6 miljoen Joden heeft vermoord?
Oud 1 juli 2010, 17:35   #5615
Khwajagan
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Bedoel je dat het klimaat 6 miljoen Joden heeft vermoord?
duh? nou ja!
Oud 1 juli 2010, 17:38   #5616
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
wel ik ben er een denk ik en met goede redenen.Maar goed ik wil het zelf nu effe verder hebben over die cfk's.
Volgens wat ik me herinner van de jaren 60 werden de gaten in de ozonlaag ontdekt in 1957 - 1958, het internationaal geofysisch jaar.
Oud 1 juli 2010, 17:41   #5617
Khwajagan
Banneling

Standaard

Citaat:
Volgens wat ik me herinner van de jaren 60 werden de gaten in de ozonlaag ontdekt in 1957 - 1958, het internationaal geofysisch jaar.
Volgens wat ik me herinner??? hmmm
Oud 1 juli 2010, 19:36   #5618
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Ozongaten" heeft men heeft veel later - 1985 - "genoemd", volgens de Duitse wiki toch.

http://de.wikipedia.org/wiki/Gordon_Dobson

http://www-atm.physics.ox.ac.uk/user...nce/dobson.htm

Einde 1956, idd het int. geofysisch jaar wel ´56 -, zou men de variatie in de ozonlaag ondekt (gemeten) hebben (Halley Bay, Antarctica)

Citaat:
Post-war work on ozone

After World War II, international ozone work became organised under the International Ozone Commission which was set up in 1948 at the Oslo meeting of the International Union of Geodesy and Geophysics. The first Secretary was Sir Charles Normand who in 1947 had joined Dobson in Oxford after retiring as Director of the Indian Meteorological Service.

R. H. Kay, working with Dobson in the Clarendon Laboratory in 1952, adapted a chemical technique for making in situ measurements of ozone from an aircraft. Kay also played a large part, together with Normand and Dobson, in making various improvements to the spectrophotometer, including the fitting of photomultipliers which had become commercially available after the war and which greatly increased the sensitivity, the introduction of three more wavelength pairs for observations, and the development of improved methods of adjustment and calibration.

At the end of 1956, no less than 44 Dobson spectrometers were distributed throughout the world. The International Geophysical Year in 1956 brought a large increase in the number of ozone instruments required All new instruments came to Oxford for final calibration and comparison with No.1. The most interesting result which came out of the I.G.Y. measurements was the discovery of the annual variation of ozone at Halley Bay in Antarctica showing a sudden rise in November - very different behaviour from the northern hemisphere.

The Dobson Ozone Spectrometer is still in use world-wide with a network of over 100 active instruments. 'Number One' is now in the London Science Museum.
Ook een ingescand artikel uit de Oxford Times, van 8 feb 1957 (boven /onder ).
http://www-atm.physics.ox.ac.uk/user...es1957_top.jpg /
http://www-atm.physics.ox.ac.uk/user...957_bottom.jpg

Via Engelse Wiki:
http://www.esrl.noaa.gov/gmd/ozwv/do...cs_v7_1968.pdf
Rechtsonder op page 15 van 19, 3 ozongrafiekskes van de jaren ´56 ´57 ´58.
De volle lijn zijn waardes van Spitzbergen (N.H.) de puntjes van de Halley baai, Antarctica; men ziet het verschil in variaties naargelang de jaartijd.

Laatst gewijzigd door Micele : 1 juli 2010 om 20:04.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2010, 20:39   #5619
Khwajagan
Banneling

Standaard

ok wel en als Chloor de boosdoener is is er nog een enorm probleem.
Oud 1 juli 2010, 21:21   #5620
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
"Ozongaten" heeft men heeft veel later - 1985 - "genoemd", volgens de Duitse wiki toch.

http://de.wikipedia.org/wiki/Gordon_Dobson

http://www-atm.physics.ox.ac.uk/user...nce/dobson.htm

Einde 1956, idd het int. geofysisch jaar wel ´56 -, zou men de variatie in de ozonlaag ondekt (gemeten) hebben (Halley Bay, Antarctica)

Ook een ingescand artikel uit de Oxford Times, van 8 feb 1957 (boven /onder ).
http://www-atm.physics.ox.ac.uk/user...es1957_top.jpg /
http://www-atm.physics.ox.ac.uk/user...957_bottom.jpg

Via Engelse Wiki:
http://www.esrl.noaa.gov/gmd/ozwv/do...cs_v7_1968.pdf
Rechtsonder op page 15 van 19, 3 ozongrafiekskes van de jaren ´56 ´57 ´58.
De volle lijn zijn waardes van Spitzbergen (N.H.) de puntjes van de Halley baai, Antarctica; men ziet het verschil in variaties naargelang de jaartijd.

Variaties zijn inderdaad al langer gemeten volgens de jaargetijden. Dat verklaart echter niet de continue daling over de jaren heen vanaf midden jaren 70. Die daling wordt verklaard door de CFK's zoals reeds gezegd in mijn vorige post.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be