Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Anke Van dermeersch (Vlaams Blok) - 24 tot 30 mei
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Anke Van dermeersch (Vlaams Blok) - 24 tot 30 mei "Vroeger Miss België. Eerste politieke stappen bij de VLD. Daarna een overstap naar het Vlaams Blok, waarvoor ze een mandaat waarneemt als senator. Zij steunt de lijst met 18de effectieve plaats voor het Vlaams Parlement." - Maarten Malaise

Bekijk resultaten enquête: Is België te verdraagzaam?
Ja 25 55,56%
Nee 20 44,44%
Aantal stemmers: 45. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 25 mei 2004, 19:56   #21
AnTiSwaStika
Vreemdeling

Standaard

Kapitalisme werkt niet voor de gewone arbeider.Kapitalisme werkt alleen voor de rijken.
AnTiSwaStika is offline  
Oud 25 mei 2004, 20:06   #22
lustige lezer
Parlementslid

lustige lezer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnTiSwaStika
Kapitalisme werkt niet voor de gewone arbeider.Kapitalisme werkt alleen voor de rijken.
Daar hadden ze indertijd een oplossing voor: het comunisme ...
Trouwens het werkt maar al te goed voor de gewone arbeider, jij mag wel eens vertellen wat daar mis mee is.
lustige lezer is offline  
Oud 25 mei 2004, 21:18   #23
doggy
Parlementsvoorzitter

doggy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama
In het huidige klimaat, waarin het ongelovige westen meer en meer de natuurlijke erfvijand van het islamitisch fundamentalisme dreigt te worden, lijkt het me niet verstandig het paard van Troje binnen te slepen. Ik weet niet hoe u dat ziet, maar ik prefereer een toekomst met zo weinig mogelijk vermijdbare risico's voor mijn kinderen.
Ik respecteer uw mening, en ik vind het ook fijn dat u de mijne vraagt.

Ook ik prefereer die veilige toekomst voor de volgende generaties. Alleen voel ik mij niet bedreigd door multiculturaliteit, maar eerder door de armoedekloof op deze aardbol, die elk fundamentalisme in de kaarten speelt.

Maar bon, het ging hier over verdraagzaamheid, en die kan er volgens mij nooit genoeg zijn.
doggy is offline  
Oud 25 mei 2004, 22:18   #24
jorisjeroen
Burgemeester

jorisjeroen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jorisjeroen
België heeft geen puur kapitalistisch systeem.
Verder is het onzin dat er gezegd wordt dat die landen geen (soort van) kapitalistisch systeem zouden kunnen invoeren. De situatie is veel ingewikkelder dan dat. Er heerst al een vrije markteconomie in de meeste van de ontwikkelingslanden, maar door schulden, internationale systemen van protectionisme, nu de GGO,... zijn ze niet in staat te concurreren tegen Westerse landen. Eerlijkere wereldhandel zou leiden naar een positieve evolutie. Doch dit terzijde.
ik ben niet volledig akkoord met uw stelling : onderzoek heeft uitgewezen dat mensen in centraal afrikaanse landen geen neiging tot sparen vertonen, zelfs al krijgen ze daar de kans toe. wetende dat een kapitalistisch systeem afhangt van het spaargedrag van de consumenten is dit geen gezonde situatie.
in de VS spaart men ook niet, daar koopt men aandelen etc... zijn de VS dan ook niet kapitalistisch?
Oud 26 mei 2004, 07:19   #25
ikkebenikke
Vreemdeling

Standaard

De uitgifte van aandleen of het aangaan van een lening door een bedrijf zijn twee methodes voor een bedrijf om aan geld te komen voor investeringen.
ikkebenikke is offline  
Oud 26 mei 2004, 09:29   #26
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

ik ben niet volledig akkoord met uw stelling : onderzoek heeft uitgewezen dat mensen in centraal afrikaanse landen geen neiging tot sparen vertonen, zelfs al krijgen ze daar de kans toe. wetende dat een kapitalistisch systeem afhangt van het spaargedrag van de consumenten is dit geen gezonde situatie.
in de VS spaart men ook niet, daar koopt men aandelen etc... zijn de VS dan ook niet kapitalistisch?
daar gaat het hem net om, het kopen van aandelen is een vorm van sparen, en zolang de menataliteit van de mensen is dat ze enkel moeten verdienen wat ze nodig hebben om te consumeren is een kapitalistisch model onwerkbaar
Maar Belgen, neen Belgen zijn er niet
muys is offline  
Oud 26 mei 2004, 10:26   #27
jorisjeroen
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Citaat:
daar gaat het hem net om, het kopen van aandelen is een vorm van sparen, en zolang de menataliteit van de mensen is dat ze enkel moeten verdienen wat ze nodig hebben om te consumeren is een kapitalistisch model onwerkbaar
Je gelooft toch zelf niet dat ze dat op termijn ook niet kunnen... dat ook is een kwestie van ontwikkelingshulp.
Oud 26 mei 2004, 10:34   #28
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Je gelooft toch zelf niet dat ze dat op termijn ook niet kunnen... dat ook is een kwestie van ontwikkelingshulp.
fout, ontwikkellingshulp is een vorm van het artificieel in leven houden van een groep die niet in zijn eigen noden kan voorzien. het coordineren van ontwikkellingssamenwerking waarbij de nadruk wordt gelegd op het versterken van de economie en het veranderen van de mentaliteit zou veel interessanter zijn.

het probleem is dat vele groepen die aan ontwikkelingshulp doen, zoals 11 11 11 en oxfam, extreem linkse gedachten hebben en anti-economische denkbeelden hebben. zij zijn dan ook niet de juiste mensen om ontwikkellingssamenwerking te coordineren aangezien zij gekant zijn tegen het installeren van een kapitalistisch systeem en tegen een mentaliteitsverandering van de bevolking zijn.
muys is offline  
Oud 26 mei 2004, 11:55   #29
doggy
Parlementsvoorzitter

doggy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het probleem is dat vele groepen die aan ontwikkelingshulp doen, zoals 11 11 11 en oxfam, extreem linkse gedachten hebben en anti-economische denkbeelden hebben. zij zijn dan ook niet de juiste mensen om ontwikkellingssamenwerking te coordineren aangezien zij gekant zijn tegen het installeren van een kapitalistisch systeem en tegen een mentaliteitsverandering van de bevolking zijn.
Wat een koloniale gedachte om de mentaliteit van een bevolking te willen veranderen!

Natuurlijk hebben 11 11 11 en Oxfam geen "economische denkbeelden"! het gaat hier over en internationale vorm van solidartiteit. Over mensen en levensomstandigheden, niet over winstgevende investeringen. Om ze daarom als extreem links te bestempelen, vind ik wel te ver gaan. Wie moet er volgens u dan de ontwikkelingssamenwerking coordineren? Kapiatlisten en economisten?

Dat Oxfam niet "extreem links" is, kan je gemakkelijk terugvinden op hun site. Hun strategisch plan kan je terugvinden op http://www.oxfam.org/eng/about_strat_mission.htm
doggy is offline  
Oud 26 mei 2004, 12:42   #30
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doggy
Citaat:
Wat een koloniale gedachte om de mentaliteit van een bevolking te willen veranderen!

Natuurlijk hebben 11 11 11 en Oxfam geen "economische denkbeelden"! het gaat hier over en internationale vorm van solidartiteit. Over mensen en levensomstandigheden, niet over winstgevende investeringen. Om ze daarom als extreem links te bestempelen, vind ik wel te ver gaan. Wie moet er volgens u dan de ontwikkelingssamenwerking coordineren? Kapiatlisten en economisten?

Dat Oxfam niet "extreem links" is, kan je gemakkelijk terugvinden op hun site. Hun strategisch plan kan je terugvinden op http://www.oxfam.org/eng/about_strat_mission.htm
het gaat er hem voor mij over dat we door het geld dat we nu gebruiken voor solidariteit te investeren in de economie we veel betere resultaten kunnen verkrijgen. met solidariteit alleen bereik je niets, het gaat er hem over die landen self supporting te maken zodat zij onze hulp niet meer nodig hebben. en ik weet zeker dat de linkse idealisten van oxfam dat niet kunnen. we hebben hiervoor mensen nodig die verstand hebben van zaken en die de noden van de bevolking op lange termijn al eens durven laten primeren op de noden ervan op korte termijn
muys is offline  
Oud 26 mei 2004, 13:06   #31
doggy
Parlementsvoorzitter

doggy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het gaat er hem voor mij over dat we door het geld dat we nu gebruiken voor solidariteit te investeren in de economie we veel betere resultaten kunnen verkrijgen. met solidariteit alleen bereik je niets, het gaat er hem over die landen self supporting te maken zodat zij onze hulp niet meer nodig hebben. en ik weet zeker dat de linkse idealisten van oxfam dat niet kunnen. we hebben hiervoor mensen nodig die verstand hebben van zaken en die de noden van de bevolking op lange termijn al eens durven laten primeren op de noden ervan op korte termijn
Ik verwijs u nogmaals naar de site van Oxfam, zodat u kunt zien waar zij hun zwaartepunten leggen, en kunt zien dat wat zij vooropstellen zeker geen geldverspilling is.
http://www.oxfam.org/eng/about_strat_mission.htm

Er is inderdaad nood aan duurzame ontwikkeling, dat hoor je niemand ontkennen. Maar spijtig genoeg ZIJN er noden op korte termijn.
Het geld enkel in onze economie pompen zou buiten egoïstisch, ook onmenselijk zijn, en de problemen naar mijn mening alleen vergroten.

Als we dan toch economisch zouden denken, zou het dan op langere termijn niet voordeliger zijn meer te investeren in ontwikkelingshulp? Hoe sneller een ontwikkelingsland erbovenop is, hoe actiever het op economisch vlak gaat handelen, niet?
doggy is offline  
Oud 26 mei 2004, 13:22   #32
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doggy
Citaat:
Ik verwijs u nogmaals naar de site van Oxfam, zodat u kunt zien waar zij hun zwaartepunten leggen, en kunt zien dat wat zij vooropstellen zeker geen geldverspilling is.
http://www.oxfam.org/eng/about_strat_mission.htm

Er is inderdaad nood aan duurzame ontwikkeling, dat hoor je niemand ontkennen. Maar spijtig genoeg ZIJN er noden op korte termijn.
Het geld enkel in onze economie pompen zou buiten egoïstisch, ook onmenselijk zijn, en de problemen naar mijn mening alleen vergroten.

Als we dan toch economisch zouden denken, zou het dan op langere termijn niet voordeliger zijn meer te investeren in ontwikkelingshulp? Hoe sneller een ontwikkelingsland erbovenop is, hoe actiever het op economisch vlak gaat handelen, niet?
ik ken voldoende mensen die bij oxfam en dergelijke zijn, ik heb geen site nodig om een oordeel over hen te vellen.

en verder, met ontwikkellingshulp schep je geen banen, geen welvaart,.....
je doet dat door een mentaliteitsverandering, door de mensen marktgericht te maken, door hen onze westerse manier van leven aan te leren, door hen te scholen,...
en om dat alles te bereiken zijn investeringen nodig in economie en jobcreatie
muys is offline  
Oud 26 mei 2004, 13:34   #33
doggy
Parlementsvoorzitter

doggy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik ken voldoende mensen die bij oxfam en dergelijke zijn, ik heb geen site nodig om een oordeel over hen te vellen.
Als u dan toch niet naar de site wil:
"Oxfam International is a confederation of 12 organizations working together in more than 100 countries to find lasting solutions to poverty, suffering and injustice"

Lijkt me sterk dat je "voldoende mensen" kent om Oxfam als extreem-links te bestempelen.

Citaat:
je doet dat door een mentaliteitsverandering, door de mensen marktgericht te maken, door hen onze westerse manier van leven aan te leren, door hen te scholen,...
Bent u dan bijvoorbeeld vóór de kwijtschelding van de schuldenlast van de derde wereld? D�*t zou pas een "boost" voor de economie zijn!
doggy is offline  
Oud 26 mei 2004, 13:53   #34
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bent u dan bijvoorbeeld vóór de kwijtschelding van de schuldenlast van de derde wereld? D�*t zou pas een "boost" voor de economie zijn![/quote]

in die materie zou ik mij eerst eens moeten verdiepen voor ik er een antwoord op geef, ik kan mij voorstellen dat het ene land meer schuld heeft aan een hoge staadsschuld dan het andere.

ik antwoord niet graag over dingen waar ik niet veel van ken en daarom ga ik mij eerst informeren
muys is offline  
Oud 27 mei 2004, 19:03   #35
kricke
Vreemdeling

kricke's schermafbeelding

Standaard

Wat verdraagzaamheid betreft :

Wie heeft in de jaren na WOII al die Noord-Afrikanen naar hier gelokt om de vuile werkjes (o.a. de mijnen) op te knappen? Inderdaad WIJZELF.

Nu moeten we dan ook maar leren samenleven, moeten Belgen in het buitenland ook overricht terzake terugkeren naar België? Ik denk niet dat het Blok hierover ook zo zou denken (wat me anders wel een consequent standpunt lijkt)

FREEDOM, that's it!
Oud 27 mei 2004, 21:40   #36
Ontwaakt
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kricke

Wie heeft in de jaren na WOII al die Noord-Afrikanen naar hier gelokt om de vuile werkjes (o.a. de mijnen) op te knappen? Inderdaad WIJZELF.

Nu moeten we dan ook maar leren samenleven...
Ja na WOII. Dat was de tijd dat ze nog wilden werken voor hun geld. Nu leven ze op onze kosten.
Ontwaakt is offline  
Oud 27 mei 2004, 22:19   #37
lustige lezer
Parlementslid

lustige lezer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kricke

Nu moeten we dan ook maar leren samenleven, moeten Belgen in het buitenland ook overricht terzake terugkeren naar België? Ik denk niet dat het Blok hierover ook zo zou denken (wat me anders wel een consequent standpunt lijkt)

FREEDOM, that's it!
Het Blok wil ook niet alle vreemdelingen terugsturen, lees eerst hunprogramma inplaats van wat onzin uit te flappen. Belgen zijn belgen en die blijven hier. Er komt gewoon een immigratiestop en de illigalen worden teruggestuurd. Je kan immers die mensen die mensen van vlak na de oorlog niet terugsturen, ze zijn immers aan hun 3de generatie toe.
lustige lezer is offline  
Oud 28 mei 2004, 12:39   #38
jorisjeroen
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Citaat:
Bent u dan bijvoorbeeld vóór de kwijtschelding van de schuldenlast van de derde wereld? D�*t zou pas een "boost" voor de economie zijn!
Citaat:
in die materie zou ik mij eerst eens moeten verdiepen voor ik er een antwoord op geef, ik kan mij voorstellen dat het ene land meer schuld heeft aan een hoge staadsschuld dan het andere.

ik antwoord niet graag over dingen waar ik niet veel van ken en daarom ga ik mij eerst informeren
Goed idee, best interessant. Ik ben een groot voorstander van het kwijtschelden van de schulden.
@ lustige lezer: illegalen worden nu ook al teruggestuurd, en het VB heeft nooit willen onhtkrachten dat ze tweede en derde generatie ook willen terugsturen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be