Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 juli 2010, 22:33   #21
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Die lijst klopt langs geen kanten.

Ik weet wat een architect verdient (ik ben er zelf één)
En ik weet wat een leeraar hoger onderwijs verdient.
Geeneen van de twee komen nog maar in de buurt van wat er in dat lijstje staat.
Er is altijd een standaardverdeling onder lonen he. Lonen zijn niet zo vast gefixeerd, de een verdient wat meer, de ander wat minder.
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2010, 22:36   #22
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Er bestaan mooie studies over de werkdruk bij mensen in het onderwijs, vergeleken met die in andere beroepen hoor. Onderwijs: de meest uitputtende en stressvolle beroepssector, naast de verpleegkunde.

Leraars krijgen te weinig vakantie en werken teveel. Da's heel goed gedocumenteerd.
Nope, dat is het niet.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2010, 22:38   #23
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Naast 20u per week lesgeven moeten leerkrachten ook testen opstellen, huistaken opstellen, beiden verbeteren, examens opstellen en verbeteren, tijdens de grote vakantie moeten ze 10 dagen gaan presteren (ofwel school opknappen, ofwel inschrijvingen doen, ...), er zijn ook schooluitstappen waar ze naartoe moeten gaan en dus later thuis zijn, ze moeten meehelpen op schoolhappenings, enz.

Als een leerkracht zijn job goed doet, komt er veel meer bij kijken dan 20 uurtjes per week. In mijn familie is er een leerkracht en zij werkte elke dag van 20u tot 1u 's nachts (na school tot 20u het huishouden ).

Natuurlijk zijn er ook 'minder goede leerkrachten' die zich niets aantrekken van huistaken geven, enz.
En hoeveel van die leerkrachten die al 10 jaar hetzelfde vak geven, dag in dag uit, gaan nog elke week voorbereidingen zitten maken? Een starter, ok, die zal zijn werk wel hebben. Maar éénmaal ingeburgerd in die wereld?
Oud 8 juli 2010, 22:39   #24
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
ik heb ergens toch het idee dat ministers meer verdienen dan leerkrachten hoger onderwijs enzo.
Ze hebben dan ook wel wat meer verantwoordelijkheden en mensen onder hun staan he. Ik denk niet dat je veel leerkrachten zal aantreffen die evenveel uren kloppen als de gemiddelde minister van onderwijs.
Oud 8 juli 2010, 22:42   #25
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
En hoeveel van die leerkrachten die al 10 jaar hetzelfde vak geven, dag in dag uit, gaan nog elke week voorbereidingen zitten maken? Een starter, ok, die zal zijn werk wel hebben. Maar éénmaal ingeburgerd in die wereld?
Gemiddeld om de 2 jaar moet ze wel voor 1 klas een nieuw boek introduceren. Eigenlijk zijn leerkrachten nog het best af met universiteitstoestanden: zelf een cursus opstellen en daar dan ook bij blijven

'Het gaat uit druk' 'het is niet actueel genoeg meer'

(moeten ze daarvoor een gans nieuw boek drukken? het is commercie...)

Leerkrachten van bvb. wiskunde zijn in deze natuurlijk bevoordeeld.
Oud 8 juli 2010, 22:47   #26
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is altijd een standaardverdeling onder lonen he. Lonen zijn niet zo vast gefixeerd, de een verdient wat meer, de ander wat minder.
je zit wel met barema's.
ok, dat varieert dan naargelang ancienniteit en burgerlijke staat enzo, maar nu ook niet zo gigantisch veel.
Oud 8 juli 2010, 22:48   #27
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
je zit wel met barema's.
ok, dat varieert dan naargelang ancienniteit en burgerlijke staat enzo, maar nu ook niet zo gigantisch veel.
Fallen Angel heeft niet gezegd hoeveel het werkelijke loon verschilt van dat loon
Oud 8 juli 2010, 22:49   #28
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ze hebben dan ook wel wat meer verantwoordelijkheden en mensen onder hun staan he. Ik denk niet dat je veel leerkrachten zal aantreffen die evenveel uren kloppen als de gemiddelde minister van onderwijs.
ik wou aangeven dat de lijst niet klopt.
Oud 8 juli 2010, 22:58   #29
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
over dat uren kloppen: ik heb vorig jaar een heel semester les gegeven, soms 2 dagen na elkaar 4u / dag. Dan sta je daar uit te leggen voor 140 studenten die na een half uur hun concentratie kwijt zijn en zin krijgen om te beginnen babbelen. Paar beginnen wat gedragsproblemen te vertonen en tralalie tralala.
Ik zeg u: na die 4u ben ik klaar voor 't stort.
En dat zal allicht wel beteren na een aantal jaar ervaring, maar je gaat me niet wijsmaken dat dat ooit m�*kkelijk wordt. Uiteindelijk moet je dan 4u lang geconcentreerd blijven. In de andere jobs die ik al gedaan heb kan je je geest gerust een paar minuutjes laten rusten. Of ne keer goe zuchten tussendoor.
Onderschat dat gewoon niet, dat lesgeven.
Oud 8 juli 2010, 23:07   #30
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
over dat uren kloppen: ik heb vorig jaar een heel semester les gegeven, soms 2 dagen na elkaar 4u / dag. Dan sta je daar uit te leggen voor 140 studenten die na een half uur hun concentratie kwijt zijn en zin krijgen om te beginnen babbelen. Paar beginnen wat gedragsproblemen te vertonen en tralalie tralala.
Ik zeg u: na die 4u ben ik klaar voor 't stort.
En dat zal allicht wel beteren na een aantal jaar ervaring, maar je gaat me niet wijsmaken dat dat ooit m�*kkelijk wordt. Uiteindelijk moet je dan 4u lang geconcentreerd blijven. In de andere jobs die ik al gedaan heb kan je je geest gerust een paar minuutjes laten rusten. Of ne keer goe zuchten tussendoor.
Onderschat dat gewoon niet, dat lesgeven.
Kan je je ongeinteresseerde studenten niet buitensturen?

Laatst gewijzigd door gehuigert : 8 juli 2010 om 23:07.
Oud 8 juli 2010, 23:11   #31
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De lonen worden driemaandelijks aangegeven door de orde van architecten naargelang jaren dienst.
Het hoogste brutoloon in de tabellen bedraagt 2.488 euro per maand na 26 jaar als architect gewerkt te hebben.
Een architect mag altijd meer of minder vragen. Maar dit moet best wel binnen redelijke limieten blijven.
Een gemiddelde van 3.774 euro per maand is er dus zeer ver over. Zeker als je weet dat volgens de recentste cijfers van de orde iets minder dan 60 procent van de 1 mansbureau's verlieslatend zijn.
Veel architecten gaan in loondienst in een groter bureau werken uit bittere noodzaak.

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2010, 23:13   #32
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De lonen worden driemaandelijks aangegeven door de orde van architecten naargelang jaren dienst.
Het hoogste brutoloon in de tabellen bedraagt 2.488 euro per maand na 26 jaar als architect gewerkt te hebben.
Een architect mag altijd meer of minder vragen. Maar dit moet best wel binnen redelijke limieten blijven.
Een gemiddelde van 3.774 euro per maand is er dus zeer ver over. Zeker als je weet dat volgens de recentste cijfers van de orde iets minder dan 60 procent van de 1 mansbureau's verlieslatend zijn.
Veel architecten gaan in loondienst in een groter bureau werken uit bittere noodzaak.
Misschien zijn extra voordelen meegerekend? Laptop, gsm, auto van het werk enzo?

Een auto van het werk (zeker als het een Audi ofzo is) kan wel dat loon sterk beïnvloeden.

Wat mij ook opvalt: er staat niet aangegeven of het netto of bruto loon is. (Is jouw cijfer netto of bruto?)
Oud 8 juli 2010, 23:13   #33
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kan je je ongeinteresseerde studenten niet buitensturen?
als dat je enige tactiek is kan je evengoed geen les meer geven.
ook geïnteresseerde studenten slaan, in de 'juiste' omstandigheden, aan het babbelen trouwens.
Oud 8 juli 2010, 23:18   #34
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien zijn extra voordelen meegerekend? Laptop, gsm, auto van het werk enzo?

Een auto van het werk (zeker als het een Audi ofzo is) kan wel dat loon sterk beïnvloeden.

Wat mij ook opvalt: er staat niet aangegeven of het netto of bruto loon is. (Is jouw cijfer netto of bruto?)
Vergeet het.

Een docent van me heeft het eens mooi verwoord in het eerste jaar: "Al diegenen die architectuur zijn komen studeren om rijk te worden kunnen beter meteen de zaal verlaten. Ain't gonna happen."

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2010, 23:19   #35
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
als dat je enige tactiek is kan je evengoed geen les meer geven.
ook geïnteresseerde studenten slaan, in de 'juiste' omstandigheden, aan het babbelen trouwens.
Onze professor haalde op een rumoerig moment in de les eens zijn portefeuille boven en zei dat ze, als ze dat wilden, 10€ mochten komen halen, de zaal verlaten en recht tegenover het gebouw een pint op zijn gezondheid mochten gaan drinken; hij zou ze daarom niet scheef bekijken maar hij verwachtte wel dat ze niet meer naar de les zouden komen wegens geen interesse.

Ik ga niet zeggen dat het helemaal geholpen heeft, maar het is toch nooit meer zo rumoerig geweest
Oud 8 juli 2010, 23:23   #36
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Vergeet het.

Een docent van me heeft het eens mooi verwoord in het eerste jaar: "Al diegenen die architectuur zijn komen studeren om rijk te worden kunnen beter meteen de zaal verlaten. Ain't gonna happen."
For what's it worth:
http://content.jobat.be/nl/artikels/...645-euro-netto

Extra: groepsverzekering

Wel een zelfstandige architect, er staat in de lijst geen loon van een architect als werknemer.

Voor de lector (even de naam kwijt): http://content.jobat.be/nl/artikels/...200-euro-netto
Oud 9 juli 2010, 00:13   #37
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Onze professor haalde op een rumoerig moment in de les eens zijn portefeuille boven en zei dat ze, als ze dat wilden, 10€ mochten komen halen, de zaal verlaten en recht tegenover het gebouw een pint op zijn gezondheid mochten gaan drinken; hij zou ze daarom niet scheef bekijken maar hij verwachtte wel dat ze niet meer naar de les zouden komen wegens geen interesse.

Ik ga niet zeggen dat het helemaal geholpen heeft, maar het is toch nooit meer zo rumoerig geweest
ik denk dat ne prof meer verdient dan ne lector.
Oud 9 juli 2010, 00:19   #38
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
ik denk dat ne prof meer verdient dan ne lector.
Volgens een website die ik ooit zag, was dat 4500€ (netto). Maar een medestudent van mij zijn vader is professor en die zegt dat die vader (netto) maar 3500€ verdient

Nu ja, ik denk als ge zo geniaal zijt (het is in de wiskunde, die mannen zijn echt begeerd bij ICT-bedrijven en banken) ge gemakkelijk meer kunt verdienen in de privé. Da's toch wat ik hoor zeggen van mijn medestudenten die effectief in de privé werken
Oud 9 juli 2010, 01:25   #39
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oh, toch wel. Ik schat dat zowat 99% van alle leerkrachten gemiddeld meer werkt dan een minister.

Een minister doet namelijk niks zelf. Die heeft een kabinet die het werk voor hem doet. Een leerkracht staat er helemaal alleen voor.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2010, 01:26   #40
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Oh, toch wel. Ik schat dat zowat 99% van alle leerkrachten gemiddeld meer werkt dan een minister.

Een minister doet namelijk niks zelf. Die heeft een kabinet die het werk voor hem doet. Een leerkracht staat er helemaal alleen voor.
In die logica zou ook een CEO niets zelf doen. Die heeft namelijk genoeg werknemers om het werk voor hem te doen.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be