Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juli 2010, 10:12   #1
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard 11 juli: Kris Peeters gaat voor Vlaamse Grondwet

http://www.standaard.be/artikel/deta...elid=GHB2SNO15

Citaat:
Aan de vooravond van 11 juli pleit Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) voor een Vlaamse grondwet. Tegelijk stelt hij scherp dat alleen h�*j de vader is van de 'Copernicaanse omwenteling'.

Flashback naar drie jaar geleden, eind augustus 2007. In zijn eerste interview als minister-president legde Peeters meteen zijn kaarten op tafel: 'Ik pleit voor een Copernicaanse revolutie. De federale staat is niet langer de zon waarrond de deelstaten draaien. Het zijn de deelstaten die het centrum vormen en de federale staat stelt zich dienstbaar op.'

Gisteren, aan de vooravond van 11 juli, verkondigde Peeters dezelfde boodschap. Of nee, met één verschil. Hij spreekt vandaag niet meer over een revolutie, maar over een 'Copernicaanse omwenteling'. Dat klinkt minder radicaal.

De CD&V'er woonde aan de Kortrijkse Groeningekouter de Guldensporenviering bij. Hij liet niet na te zeggen dat zijn Copernicaanse ideeën 'over de partijgrenzen heen vaak geciteerd werden'. Tenslotte won N-VA met zijn confederalisme de verkiezingen.

Peeters borduurde er gisteren gretig op voort, als voelde hij zich de grondlegger van een ideologie: 'Ik geef u graag vier essentiële principes van deze Copernicaanse omwenteling mee.' De minister-president roept de federale regering op Vlaanderen te ondersteunen, vooral dan de ondernemers en gezinnen. Als Bart De Wever en Elio Di Rupo een staatshervorming uitwerken, moeten ze werk, gezin en gezondheid, energie, mobiliteit en fiscaliteit naar de regio's versassen. Hoe ze een akkoord moeten bereiken? 'Via een zakelijke benadering. Ontdaan van emotionaliteit, met objectieve argumenten', luidde zijn advies.

Band met Brussel

Toch roerde de minister-president ook de Vlaamse trom. 'Ik benadruk onze band met Brussel. Wij laten Brussel niét los, dat is ondenkbaar.' Het Brussels gewest uitbreiden of bevoegdheden naar de Franse gemeenschap doorsluizen blijft vloeken in de kerk. 'In dit land kan geen stabiliteit komen zolang de grenzen van Brussel in vraag worden gesteld.'

Of de sterren gunstig staan voor een Copernicaanse omwenteling? Het maakt voor Peeters niets uit. 'De omwenteling is zich al onmiskenbaar aan het voltrekken.' Daarom is het volgens hem tijd voor een Vlaamse grondwet. Peeters schreef al een Handvest voor Vlaanderen, met 'de beginselen van de organisatie van de democratische deelstaat Vlaanderen'. Zijn voorstellen, die hij in september in het Vlaams Parlement indient, omschrijven Vlaanderen als een 'sociale, warme, gastvrije, democratische en solidaire deelstaat.' Vraag is of de Franstaligen daarop zitten te wachten.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2010, 10:17   #2
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Peeters vergist zich. De copernicaanse omwenteling is al decaden geleden gepredikt. Maar als hij het tot het standpunt van zijn GEHELE partij wil maken, mij niet gelaten. Laten we eens kijken hoe lijnvast ze zullen zijn en achter Bart zullen gaan staan als die DEZELFDE eisen op tafel legt.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2010, 10:17   #3
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Kris Peeters ziet de bui al hangen.
Hij ziet zich met andere woorden al na de volgende Vlaamse verkizingen verplicht om de schilderijen op de muren van zijn Kabinet weg te halen.
Ik noem hetgeen Peeters nu doet spartelen.

Hij weet heel goed dat hij devolgende keer geen Vlaams eerste minister meer wordt.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 11 juli 2010 om 10:17.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2010, 10:21   #4
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Kris Peeters ziet de bui al hangen.
Hij ziet zich met andere woorden al na de volgende Vlaamse verkizingen verplicht om de schilderijen op de muren van zijn Kabinet weg te halen.
Ik noem hetgeen Peeters nu doet spartelen.

Hij weet heel goed dat hij devolgende keer geen Vlaams eerste minister meer wordt.
Hij tooit zich ook graag met de pluimen van een ander. Of was HIJ het misschjien die artikel 35 in de grondwet heeft geschreven?
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2010, 23:48   #5
mdf
Banneling

Standaard

op 11-7 zal enkel de Vlaming vieren
mdf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2010, 23:52   #6
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Opvallend weinig reacties hierop

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2010, 23:57   #7
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Peeters is weer een boeltje aan het maken van het onderscheid tussen gewesten en gemeenschappen. De term regionalisering klopt in de meeste gevallen immers niet. De gezondheidszorg wil men bijvoorbeeld niet regionionaliseren maar communautariseren. En bon de regionalisering van de spoorwegen zal uiteraard de efficiëntie verhogen. Nadat is gebleken dat de opdeling van de NMBS in drie delen de situatie heeft verslechterd is het uiteraard perfect logisch om dat bedrijf op te delen in 10 delen. Vlaamse spoorwegen, Brusselse spoorwegen! , Waalse spoorwegen. Elk met een vervoermaatschappij, infrastructuurbeheerder en holding met daarboven nog eens een overkoepelend orgaan om de (internationale) en integewestelijke treinen (Brussel!) te organiseren. En het grappigste van allemaal is dat dit de kans vergroot dat we binnen 10 jaar allemaal met de DB of SNCF rijden. Ik zie het al voor me. Dat is maar één voorbeeld. En bon om de de stelling dat Vlaanderen beter de infrastruur zou beheren dan de federale overheid volstaat het gewoon om te kijken naar de infrstructuur van de Vlaamse wegen en de manier waarop men grote projecten uitvoert.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 12 juli 2010 om 00:02.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2010, 05:54   #8
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Opvallend weinig reacties hierop
Het was te warm gisteren.

En vandaag wordt het ook weer zo'n dag voor wéér iets anders dan het forum.

Toch deze reactie:

in mijn hoedanigheid van inwoner van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest neem ik nota van wat de heer Peeters daar zo allemaal toegesproken heeft.

Ik kan alvast moeilijk beweren dat zijn aankondiging dat hij niet van plan is Brussel los te laten mij niet beroert.

Ik zal in de loop van de komende weken mijn standpunt terzake bepalen.

Ik zal mij eerst grondig informeren over de aard van de greep die hij nu op Brussel meent te hebben.
Immers, wie iets al dan niet wil loslaten, moet datzelfde iets uiteraard eerst wél in de hand houden (denk nu maar even aan de bekende, beroemde, befaamde, ja zelfs beruchte tien vogels).

Verder ziet het er naar uit dat de minister-president van Vlaanderen door de bevolking van zijn Gewest al bij al vrij positief wordt gewaardeerd. Dat meen ik te mogen opmaken uit de diverse berichtgeving terzake.

Dat is ook zo voor de minister-president van mijn Hoofdstedelijk Gewest (al behoor ik niet tot diegenen die hier zo'n positieve waardering durven uitspreken). Mijn minister-president zal evenwel nog wat moeten wachten vooraleer ook hij - alwéér - een menigte onderdanen nogal officieel mag toespreken.

Wat ik wel moet toegeven is dat mijn minister-president en jullie minister-president toch aardig wat overeenkomsten vertonen: ze dragen allebei een bril, spreken allebei graag op eerder zalvende tonen en maken daarbij allebei wel wat fouten tegen het Algemeen Nederlands, menen allebei dat ze het warm water hebben uitgevonden, zien allebei graag hun eigenste zichzelf op die zetel van de minister-president zitten, en moeten allebei een beetje op hun lijn letten (jullie minister-president doet het daarin beter dan de mijne. Hij is dan ook jonger, en misschien iets minder geneigd goede raad in de wind te slaan).

Ik wens jullie (en beide minister-presidenten) verder een prettige dag.

Zomerse groet,

djimi

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2010, 07:37   #9
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Het was te warm gisteren.

En vandaag wordt het ook weer zo'n dag voor wéér iets anders dan het forum.

Toch deze reactie:

in mijn hoedanigheid van inwoner van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest neem ik nota van wat de heer Peeters daar zo allemaal toegesproken heeft.

Ik kan alvast moeilijk beweren dat zijn aankondiging dat hij niet van plan is Brussel los te laten mij niet beroert.

Ik zal in de loop van de komende weken mijn standpunt terzake bepalen.

Ik zal mij eerst grondig informeren over de aard van de greep die hij nu op Brussel meent te hebben.
Immers, wie iets al dan niet wil loslaten, moet datzelfde iets uiteraard eerst wél in de hand houden (denk nu maar even aan de bekende, beroemde, befaamde, ja zelfs beruchte tien vogels).

Verder ziet het er naar uit dat de minister-president van Vlaanderen door de bevolking van zijn Gewest al bij al vrij positief wordt gewaardeerd. Dat meen ik te mogen opmaken uit de diverse berichtgeving terzake.

Dat is ook zo voor de minister-president van mijn Hoofdstedelijk Gewest (al behoor ik niet tot diegenen die hier zo'n positieve waardering durven uitspreken). Mijn minister-president zal evenwel nog wat moeten wachten vooraleer ook hij - alwéér - een menigte onderdanen nogal officieel mag toespreken.

Wat ik wel moet toegeven is dat mijn minister-president en jullie minister-president toch aardig wat overeenkomsten vertonen: ze dragen allebei een bril, spreken allebei graag op eerder zalvende tonen en maken daarbij allebei wel wat fouten tegen het Algemeen Nederlands, menen allebei dat ze het warm water hebben uitgevonden, zien allebei graag hun eigenste zichzelf op die zetel van de minister-president zitten, en moeten allebei een beetje op hun lijn letten (jullie minister-president doet het daarin beter dan de mijne. Hij is dan ook jonger, en misschien iets minder geneigd goede raad in de wind te slaan).

Ik wens jullie (en beide minister-presidenten) verder een prettige dag.

Zomerse groet,

djimi
Djimi, dit moet het eufimisme van het jaar zijn ! Het Nederlands van Peeters is ronduit schabouwelijk !
Meer : is het nog wel Nederlands ???
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2010, 07:54   #10
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En het grappigste van allemaal is dat dit de kans vergroot dat we binnen 10 jaar allemaal met de DB of SNCF rijden.
Hoe kun je een kans die al 100% bedraagt vergroten ?
Oud 12 juli 2010, 08:56   #11
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Peeters is weer een boeltje aan het maken van het onderscheid tussen gewesten en gemeenschappen. De term regionalisering klopt in de meeste gevallen immers niet. De gezondheidszorg wil men bijvoorbeeld niet regionionaliseren maar communautariseren. En bon de regionalisering van de spoorwegen zal uiteraard de efficiëntie verhogen. Nadat is gebleken dat de opdeling van de NMBS in drie delen de situatie heeft verslechterd is het uiteraard perfect logisch om dat bedrijf op te delen in 10 delen. Vlaamse spoorwegen, Brusselse spoorwegen! , Waalse spoorwegen. Elk met een vervoermaatschappij, infrastructuurbeheerder en holding met daarboven nog eens een overkoepelend orgaan om de (internationale) en integewestelijke treinen (Brussel!) te organiseren. En het grappigste van allemaal is dat dit de kans vergroot dat we binnen 10 jaar allemaal met de DB of SNCF rijden. Ik zie het al voor me. Dat is maar één voorbeeld. En bon om de de stelling dat Vlaanderen beter de infrastruur zou beheren dan de federale overheid volstaat het gewoon om te kijken naar de infrstructuur van de Vlaamse wegen en de manier waarop men grote projecten uitvoert.
Ja zeg, laten we gewoon dat Vermaledijde Vlaamse Gewest meteen helemaal afschaffen, en het Heilig Land der Vaad'ren geheel bilingue maken, zoals we dat met la Capitale de l'Optimisme al hebben gedaan.

Dan kunnen we zonder aarzelen op onze twee oren tegelijk blijven slapen, in de geruststellende wetenschap dat we binnen 10 jaar weer met de goeie ouwe SNCB gaan mogen rondtoeren.

Vive l'infarctrusture �* la Belge!

"Tuut", zegt de trein, en de statie rijdt vooruit.

(West-Vlaamse volkswijsheid)

Laatst gewijzigd door djimi : 12 juli 2010 om 09:04.
Oud 12 juli 2010, 08:59   #12
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Djimi, dit moet het eufimisme van het jaar zijn ! Het Nederlands van Peeters is ronduit schabouwelijk !
Meer : is het nog wel Nederlands ???
Ik ben in een veel te milde bui vandaag (de hitte van de afgelopen dagen heeft me uitgeput, vermoed ik).

En toch, voor iemand wiens moedertaal zeker niet het Nederlands kan zijn geweest, doet die meneer Peeters dat toch vrij redelijk, alle omstandigheden in beschouwing genomen en zo.

Oud 12 juli 2010, 09:01   #13
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik ben in een veel te milde bui vandaag (de hitte van de afgelopen dagen heeft me uitgeput, vermoed ik).

En toch, voor iemand wiens moedertaal zeker niet het Nederlands kan zijn geweest, doet die meneer Peeters dat toch vrij redelijk, alle omstandigheden in beschouwing genomen en zo.
idd, en als je 'm hoort, echt langer dan een maand of vier kan hij de taal niet machtig zijn ... hele prestatie dus
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be