![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#381 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#382 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#383 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Maar je weet niet wat ze in je pizza gedraaid hebben; toen ze merkten dat je geen Italiaans kende en dus niet in staat was om te reclameren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#384 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Maar met wat je daarna zegt ga ik wel akkoord. Net daardoor is de Vlaming steeds weer van dienst om Franstalige migranten op te vangen en te sussen dat ze vooral niet hoeven te integreren. Ik spreek beter Frans dan de gemiddelde Vlaming, echter: wie mij in Vlaanderen zonder enige vraag in het Frans aanspreekt zal niet op enige hulp moeten rekenen. Zo heb ik in Lokeren eens een Franstalige jongedame een bolwassing gegeven (in 't Vlaemsch natuurlijk ![]() Toen 5 minuten later weer een Franstalige dame iets kwam vragen, maar wél de beleefdhad om eerst te vragen of ik Frans sprak, heb ik wél met fatsoen gereageerd. Is dat niet normaal? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#385 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
en het Engels). Dan blijft natuurlijk de vraag, waarom Engels en waarom niet Frans of Chinees als tweede taal. Wel omdat Engels nu al officieel de wetenschappelijke taal is, en mi, wegens zijn eenvoudige structuur, relatief gemakkelijk aan te leren is. Allé, om het anders te zeggen. Vind het veel logischer dat wij Engels zouden brabbelen, dan dat wij Frans zouden gaan brabbelen (want hier gaat het uiteindelijk om). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#386 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zoook zit Vlaanderen, als onderdeel van het oude Europa, mee op het zinkende schip, ondanks hun talenkennis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#387 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De schoolgaande jeugd wordt dus per definitie 'gestuurd'. Ik denk dat de verwerving van een universeel referentiekader ('aardrijkskunde, geschiedenis, fysica, biologie') essentieel is, het (verplichte) aanleren van het Frans door Nederlandstaligen dient vooral politieke doelen: 1)De facillitering van de verfransing, en 2)de illusie dat Belgie een natie is. Zoals je overigens ook in deze draad kan terug vinden zijn er ook geachte Forumdeelnemers die deze twee doelen van harte toejuichen. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 13 juli 2010 om 10:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#388 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Moeilijk door: 1° Heel veel verschillende woorden met (bijna) dezelfde betekenis. Eén woord waaraan je een bijvoeglijk naamwoord toevoegt om een nuanceverschil uit te drukken zou de studietijd die nodig is voor de woordenschat zeer hard inkrimpen. 2° Bijna alle woorden worden anders uitgesproken dan dat ze geschreven worden. Daardoor moet je de schrijfwijze EN de uitspraak van buiten leren. 3° Het heeft zoals zowat elke natuurlijke taal een onregelmatige grammatica. ... Naast het feit dat het Engels een taal is die veel tijd nodig heeft om ze perfect te leren, is het Engels geen neutrale taal. De enkele honderd miljoenen met Engels als moedertaal worden bevoordeeld op de enkele miljarden zonder Engels als moedertaal die Engels moeten leren. Nadat die enkele miljarden veel tijd in het leren van het Engels gestoken hebben, zullen de moedertaalsprekers de taal toch nog altijd beter beheersen dan de meesten die de taal als tweede taal geleerd hebben. Bij Frans of Chinees zitten we met net dezelfde problemen. De enige taal die makkelijk aan te leren is en bovendien neutraal is, is een kunsttaal die op geen enkele natuurlijke taal gebaseerd is en die speciaal ontworpen is om makkelijk aan te leren te zijn. Die taal kan je dan perfect spreken in minder tijd dan dat je nodig hebt om degelijk steenkolenengels te spreken en mogelijk in tientallen keren minder tijd dan dat je nodig hebt om (bijna) perfect Engels te spreken. Meer hoeft dat niet te zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#389 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#390 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() makkelijk om aan te leren? ![]() ![]() Hoe leken over Engels denken blijft toch echt wel hallucinant ... Laatst gewijzigd door Thomas VDB : 13 juli 2010 om 12:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#391 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Alles wat verder gaat dan de basis is zeer, zeer moeilijk aan die taal. Ik durf zonder schroom zeggen dat 99% van de Vlamingen geen Engels kan ... ohja sorry, afgezien dan van steenkolenengels. Wat woordjes aan elkaar rijgen, onzin uitkramen en een paar chique slagzinnen onthouden. Meer niet! http://www.newscientist.com/article/...e-to-read.html (onregelmatige spelling) http://wiki.answers.com/Q/Why_is_eng...icult_language (zoveel meer woorden dan andere talen) http://hermanboel.wordpress.com/2005...oeilijke-taal/ Laatst gewijzigd door Thomas VDB : 13 juli 2010 om 12:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#392 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Maar dat neemt niet weg, dat basisengels mij een stuk eenvoudiger lijkt dan basisfrans, maw dat ik veel minder moeite heb gehad met het aannemen van basisengels, dan van basisfrans. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#393 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Typisch voor mensen die niets van Engels (of taal in het algemeen) afweten zijn uitspraken zoals "Engels is simpel". Wie ernstig Engels heeft geleerd, weet dat Engels zeer complex is, zo moeilijk dat het volledig willen beheersen bijna een onmogelijke opgave is. Wie zich tussen mensen bevindt die je als kenners van taalkunde kan kwalificeren (docenten, vertalers, ...) zal dat alleen maar bevestigd krijgen! Ik zie dat je nu zegt "Basisengels" ... in plaats van "Engels". Da's al een heel ander verhaal, uiteraard. De allereerste basis van Engels is inderdaad makkelijker dan die van de meeste andere talen... maar daar stopt "een taal leren" dan ook voor het gros van de mensen. Ze zijn tevreden als ze zich bij een koffieklets kunnen redden en als ze een aantal zaken kunnen zeggen. Net daarom die wijdverspreide illusie dat Engels makkelijk zou zijn. Laatst gewijzigd door Thomas VDB : 13 juli 2010 om 13:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#394 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar denk dat we uiteindelijk over twee verschillende zaken spreken. De beginvraag was: "Frans als tweede taal, of Engels". En mijn stelling hierop was: aangezien industrie, wetenschap, techniek, innovatie... de macht van een natie in de wereld bepalen, en op deze gebieden heeft men volgens de 90/10 regel (met 10% inspanning, 90% resultaat) voldoende met een soort basisengels, uitgebreid met een wetenschappelijke woordenschat. Dus praktisch, pragmatisch, gezien lijkt Engels mij eerder aangewezen dan Frans. Tenzij men natuurlijk het geheel op ne andere boeg gooit. En het Frans (evenals het Latijn... analytische meetkunde...) gaat verdedigen, als zijnde vorming van de geest. Maar laat dit dan over aan degenen die "overschot" aan (taal)geest hebben, en laat de anderen zich beperken tot het noodzakelijke, zijnde het (basis)engels. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#395 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Terug naar uw onderwerp: ik ben het er zeker mee eens dat Engels heel belangrijk moet blijven in het onderwijs. Maar ik vind ook dat Frans en Duits onderwijsvakken moeten blijven. Als we als Vlamingen willen uitblinken in de wereld, kunnen we best een soort mini-polyglottenvolkje blijven. Ik zet het hier cursief omdat die toegekende waarde uiteraard heel relatief is. ![]() Wanneer ik sommige mensen hoor ijveren om maar beter Engels als moedertaal door te geven aan de volgende generatie, komen wel mijn haren recht. Weer komen zulke surrealistische voorstellen, voor zover ik persoonlijk ervaren heb - enkel van mensen met een beperkte kennis van die taal en een slaafse houding tegenover wat zij als de chique wereldtaal beschouwen. Ten eerste zijn zulke plannen al helemaal niet haalbaar: er is hier nauwelijks een kat die voldoende Engels kan om dat als moedertaal in een kind te laten sijpelen, wie gaat die taak dan op zich nemen? Ten tweede en niet in het geringste ... wij zijn toch Vlamingen? En ten derde, was verscheidenheid in de wereld niet mooi? ![]() Laatst gewijzigd door Thomas VDB : 13 juli 2010 om 14:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#396 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
In een kunsttaal die ontworpen is om makkelijk aan te leren te zijn komt de schrijfwijze vanzelfsprekend overeen met de uitspraak. Dan moet je niet elk woord horen om te weten hoe je het uitspreekt. Je moet gewoon elke letter een keer gehoord hebben. En laat mensen gerust hun eigen accent gebruiken. Een beetje vrijheid en diversiteit kan geen kwaad. De zinsbouw, die kan je ook gewoon uit een boekje leren en ook die kan je voor een deel vrij laten invullen. Een vaste woordvolgorde is bijvoorbeeld niet nodig. Er bestaan talen zonder een vaste woordvolgorde en daar zijn voor zo ver ik weet geen problemen mee. Een vaste woordvolgorde wordt door mezelf ook niet altijd gebruikt. Moeite moet je inderdaad voor alles doen, maar je moet mensen niet meer moeite laten doen dan nodig is. Je moet niet werken om te werken, maar wel om welvaart/welzijn te creëren. Dat doe je het beste door de efficiëntste methode te gebruiken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#397 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#398 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#399 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik ben het helemaal met je eens, behalve op het vlak van welke taal het zou moeten zijn die door iedereen als tweede taal geleerd wordt. Engels kan niet door iedereen als tweede taal geleerd worden, want sommigen hebben het al als eerste taal. Iedereen gelijke kansen, graag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#400 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |