![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Vreemdeling
|
![]() Voila, dit is waarom de Franstaligen daar zo voor zijn: omdat ze weten dat mensen die in Vlaanderen wonen (ook niet-geintegreerde "nieuwe-belgen" bv) voor franstalige lijsten gaan stemmen, en zo de verfransingsmachine nog wat harder in Vlaanderen kunnen laten oprukken. Ik ben tegen een federale kieskring, maar wel voor een Europese, met Europese partijen die de fracties in het Europees parlement moeten vorostellen (EVP, EVA,...)
|
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() en voor wanneer is die federale kieskring?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() bwa, dan mag van mij BHV nog efkes ongesplitst blijven, dat doen we dan wel met een gewone meerderheid na die verkiezingen. dan kunnen er geen alarmbellen en belangenconflicten nog in de weg staan hé.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Gouverneur
|
![]() Wat ik niet snap is waarom sommigen denken dat een federale kieskring zou kunnen ontstaan zonder blokkeringsmechanismen voor minderheden?
Blokkeringsmechanismen zijn eigen aan een federale staat (denk maar aan de vertegenwoordiging van de Staten in de Amerikaanse Senaat) en zijn zelfs volledig eigen aan een confederale staat (de deelstaten dienen hun akkoord te geven voor zowat alles aangezien ze toch als gelijkwaardig beschouwd worden). Blokkeringsmechanismen zullen blijven bestaan, maak u daarover aub geen illusies. |
![]() |
![]() |
#28 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#29 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik vind het ook erg onlogisch om dan ook te ijveren voor een federale kieskring, terwijl een logische kieskring als een Vlaamse stelselmatig wordt afgewezen. Nochtans: zowat alle partijen die naam waardig komen in alle Vlaamse provincies op. Laat ons daar eens mee beginnen... En de senatoren laten afvaardigen per provincie, zoals het betaamt...
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#31 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Wat is er logisch aan een Vlaamse kieskring voor federale verkiezingen? Wat heeft iemand uit haspengouw te maken met iemand uit bachten de kupe, terwijl Wallonië 100m verder ligt?
|
![]() |
![]() |
#32 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar waarom de mogelijkheid niet voorzien om naast een pro stem op een partij of kandidaat, een tegenstem op een kandidaat te kunnen uitbrengen. Laatst gewijzigd door speurneus : 13 juli 2010 om 14:14. |
|
![]() |
![]() |
#33 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#35 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
hoeveel franstalige famillies daar nog zijn. |
|
![]() |
![]() |
#37 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Een unitaire kieskring is inderdaad democratischer. Iedereen kan dan stemmen op iedereen. Een veelgehoord tegenargument dat iedere partij al kan opkomen waar ze wil neemt niet weg dat een politicus maar in één kieskring kan opkomen; het zou dom zijn om niet gewoon op te komen daar waar de meeste stemmen te rapen vallen. Bovendien zorgt een unitaire kieskring voor een evenredigere zetelverdeling, wat ervoor zorgt dat de stem van de ene niet meer mogelijkheden biedt dan de stem van de andere. In dat beleid voor meer democratie zou ik dan ineens ook de ondemocratische, onnatuurlijke kiesdrempel van 5% afschaffen. Dat van die tegenstem vind ik ook een interessant voorstel. Zelf heb ik er ook al over zitten nadenken. Mensen krijgen een voor- en tegenstem. Wel zou ik een tegenstem geen volledige voorstem laten neutraliseren. Ik zou dan instellen dat drie tegenstemmen een voorstem neutraliseren. Deze tegenstem is nodig om te vermeiden dat een nipte meerderheid wetten kan stemmen die nadelig zijn voor het algemene welzijn doordat de nipte minderheid bestaat uit felle tegenstanders. Laatst gewijzigd door Robinus V : 13 juli 2010 om 15:04. |
|
![]() |
![]() |
#38 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
't Is misschien gek, maar ik denk dat ze behoorlijk wat gemeen hebben. ![]()
![]() |
#39 |
Minister-President
|
![]() Ook in Nederland is de "senaat" of "eerste kamer" een afvaardiging van de provincies.
#40 |
Partijlid
|
![]() Uiteraard, als het is zoals De Wever het zei ...
zonder alarmbellen, vertragingsmanoeuvers Dan keuren we met een meerderheid aan BELGEN de splitsing van BHV goed. Didié Reyndeurs : "nee, de minder-eijt moet beskerremt word" |
![]() |