Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 14 juli 2010, 14:40   #101
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Gebeurt dat dan? Met je auto of je camionette kan je ongehinderd veel daarvan doen. .Ook verbieden maar voor iedereen, of enkel voor moslims?
Nee, alleen moslims mogen met hun auto aan het loket gaan zitten.
Citaat:
Met pruik en zonnebril is iedereen onherkenbaar.Ook verbieden maar voor iedereen, of enkel voor moslims?
Integendeel, alleen moslims mogen ermee in het zwembad.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 14:41   #102
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Uiteraard iedereen gelijk voor de wet.
Moslima’s mogen dus een boerka dragen met carnaval en in de stoet.
Als de reden van het hoofddoeken verbod is om mensen te kunnen identificeren dan spreekt jy uzelf dik tegen. Weg met de boerka=weg met carnaval. Een echte discriminatie en het indrukwekkendste is dat mensen als jij dit niet inzien en proberen goed te praten.
Oud 14 juli 2010, 14:46   #103
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Als dit mag, waarom geen boerka dan? Deze zijn toch ook onherkenbaar?

De vrouwen die een boerka dragen zijn meestal salafisten en deze vrouwen zijn meestal van de opinie dat een vrouw beter thuis blijft en alleen uit noodzaak naar buiten gaat. Dus echt last hebben van een boerkavrouw, heb je niet..

http://www.nieuwsblad.be/article/det...I_20100401_001

Pure discriminatie!
Waar hebt ge gelezen dat moslims niet in prosessies mogen lopen met een boerka aan ?
Oud 14 juli 2010, 14:49   #104
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Waar hebt ge gelezen dat moslims niet in prosessies mogen lopen met een boerka aan ?
Zevert niet. Geen boerka=geen carnaval=geen processies op goede vrijdag.

En dan zeggen dat er hier zoiets is als godsdienstvrijheid.
Oud 14 juli 2010, 14:53   #105
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet mee eens. Als we uitgaan van het principe dat je niet vermomd mag rondlopen tenzij in uitzonderlijke gevallen (carnaval, processies ...), dan eisen de boerkadraagsters dat zij ten allen tijde vermomd mogen rondlopen. Moesten zij nu vragen om een dag in het jaar in "vol ornaat" te mogen paraderen, dan hadden we een vergelijkbare discussie.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 15:06   #106
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als de reden van het hoofddoeken verbod is om mensen te kunnen identificeren dan spreekt jy uzelf dik tegen. Weg met de boerka=weg met carnaval. Een echte discriminatie en het indrukwekkendste is dat mensen als jij dit niet inzien en proberen goed te praten.
Waar spreek ik mijzelf tegen ?
Carnaval is een gecontroleerde uitzondering en ik herinner mij dat zelfs op carnaval de maskers verboden werden.
Het is even indrukwekkend dat mensen als jij dit niet inzien.
Oud 14 juli 2010, 15:16   #107
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En dan zeggen dat er hier zoiets is als godsdienstvrijheid.
Die is er maar godsdienstvrijheid houdt niet in dat ge boven de wet staat.
Hebt ge ook moeite met de scheiding van kerk en staat ?
De staat heeft geen zeggenschap over de kledingvoorschriften binnen de kerk/moskee.
Buiten de kerk is het de staat die deze bepaalt.
Oud 14 juli 2010, 15:16   #108
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Niet mee eens. Als we uitgaan van het principe dat je niet vermomd mag rondlopen tenzij in uitzonderlijke gevallen (carnaval, processies ...), dan eisen de boerkadraagsters dat zij ten allen tijde vermomd mogen rondlopen. Moesten zij nu vragen om een dag in het jaar in "vol ornaat" te mogen paraderen, dan hadden we een vergelijkbare discussie.
Dat is het nu net. Waarom maakt met voor de ene een uitzondering als het voor een ander verboden wordt? Die uitzonderingen zouden ook moeten verboden worden, ik vind het nogal discriminerend.
Oud 14 juli 2010, 15:17   #109
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
2
Oud 14 juli 2010, 15:20   #110
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is het nu net. Waarom maakt met voor de ene een uitzondering als het voor een ander verboden wordt? Die uitzonderingen zouden ook moeten verboden worden, ik vind het nogal discriminerend.
Precies, ge hebt ook recht op die uitzondering.
Oud 14 juli 2010, 15:21   #111
Steve_M

Standaard

Citaat:
Het verschil is dat de ene uitzondering gaat over een eenmalig evenement, terwijl de andere uitzondering de boerkadraagsters 365 dagen per jaar boven de wet stelt. Dat is dan ook geen uitzondering meer, maar effectief een andere wetgeving voor boerkadraagsters. Ook dat is een discriminatie.
Oud 14 juli 2010, 15:22   #112
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat was dan ook niet mijn punt. Mijn punt was dat zo'n verbod niet automatisch werkt. En dat is net hetzelfde met dat boerkaverbod: je kan zo'n boerka inderdaad niet onder een minirok dragen, maar een man die zijn vrouw verplicht tot het dragen van een boerka (en daar hebben we het hier toch over) kan haar natuurlijk perfect verbieden nog buiten te komen. Waarmee ik niet gezegd heb ik dat ik tegen dat boerkaverbod ben, ik vraag me gewoon af hoe effectief het is als het moet dienen om vrouwen te helpen.
Daar heb je een punt, maar het verbieden van salafisten of het plaatsen van salafisme op de sektelijsten ligt blijkbaar veel moeilijker..

Het is maar een signaal..geen uitdoofbeleid..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 15:24   #113
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Precies, ge hebt ook recht op die uitzondering.
Ik heb dat recht niet nodig, ik draag geen boerka en ik kan bepaalde punten die worden aangehaald dan ook goed begrijpen. Heb ook liever dat iemands gezicht herkenbaar blijft. Maar ik vind het erg en onrechtvaardig om de boerka te verbieden als het uiteraard om een vrije keuze gaat van het individu.
Oud 14 juli 2010, 15:24   #114
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Daar heb je een punt, maar het verbieden van salafisten of het plaatsen van salafisme op de sektelijsten ligt blijkbaar veel moeilijker..

Het is maar een signaal..geen uitdoofbeleid..
Daar moet je enorm mee oppassen: het Christendom kende zijn spectaculairste groei toen het verboden was. Een verbod radicaliseert wie erin zit verder en kan zorgen voor een aanzuigeffect.
Oud 14 juli 2010, 15:29   #115
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Daar moet je enorm mee oppassen: het Christendom kende zijn spectaculairste groei toen het verboden was. Een verbod radicaliseert wie erin zit verder en kan zorgen voor een aanzuigeffect.
Kan best zijn..maar in saoudie arabie is het christendom niet aan een opmars bezig..en het salafisme is nog niet over zijn hoogtepunt heen..zolang je mensen niet blootsteld aan pluralisme verandert er weinig...

Het kan ook andersom..imams die problemen maken over een 'kerstboom' in een stadhuis radicaliseren de vlamingen
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 16:04   #116
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Wat een gezever allemaal van degenen die boerkadra(a)g(st)ers (men weet immer nooit wie er onder zit) aan het verdedigen zijn.

Het is al erg genoeg dat er speciale wetten voor nodig zijn om dit achterlijk gebruik tegen te gaan. Elk normaal mens heeft immers de elementaire beleefdheid om het aloude adagium "when in Rome, do as the Romans" te huldigen. Enkel leden van een bepaalde sekte schijnen er dan weer problemen mee te hebben.
Als ik naar Mekka zou gaan (dat doe ik niet, maar stel dat. Ik kom er als ongelovige hond niet eens binnen trouwens), dan zou ik dus de elementaire beleefdheid hebben om me in een witte soepjurk en sandalen te hijsen, aangezien dat daar de gewoonte is. Omgekeerd verwacht ik dan ook, dezelfde elementaire beleefdheid indachtig, dat die gelaatsbedekkende kledingstukken hier uit gaan.

En mocht zo'n boerkaverbod bij sommigen tot radicalisering leiden; des te beter, want dan kan men des te eerder komaf maken met de probleemgevallen van die sekte. Het kaf van het koren scheiden als het ware. De goedwillenden van de kwaadwillenden.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 16:09   #117
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Wat een gezever allemaal van degenen die boerkadra(a)g(st)ers (men weet immer nooit wie er onder zit) aan het verdedigen zijn.

Het is al erg genoeg dat er speciale wetten voor nodig zijn om dit achterlijk gebruik tegen te gaan. Elk normaal mens heeft immers de elementaire beleefdheid om het aloude adagium "when in Rome, do as the Romans" te huldigen. Enkel leden van een bepaalde sekte schijnen er dan weer problemen mee te hebben.
Als ik naar Mekka zou gaan (dat doe ik niet, maar stel dat. Ik kom er als ongelovige hond niet eens binnen trouwens), dan zou ik dus de elementaire beleefdheid hebben om me in een witte soepjurk en sandalen te hijsen, aangezien dat daar de gewoonte is. Omgekeerd verwacht ik dan ook, dezelfde elementaire beleefdheid indachtig, dat die gelaatsbedekkende kledingstukken hier uit gaan.

En mocht zo'n boerkaverbod bij sommigen tot radicalisering leiden; des te beter, want dan kan men des te eerder komaf maken met de probleemgevallen van die sekte. Het kaf van het koren scheiden als het ware. De goedwillenden van de kwaadwillenden.
Ik weet niet of je post aan mij gericht is, maar ik wil even benadrukken dat ik heb geschreven dat een verbod op een hele stroming van een religie (zoals Eigenzinnig voorstelde) het risico op radicalisering en een aanzuigeffect met zich meebrengt, niet zozeer het verbod op de boerkaa.
Oud 14 juli 2010, 16:21   #118
Schelfie
Minister-President

Schelfie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
http://www.gva.be/dekrant/experts/jo...rbod-goed.aspx

Blijkbaar dragen ongeveer 300 vrouwen een boerka of niqaab in dit land.
En ik maar denken dat je in dit land (volgens de wet toch) op elk moment herkenbaar moet zijn en geen hoofddeksels op je pasfoto's mag staan...
In dat geval draag ik vanaf nu altijd een masker voor mijn gezicht.
Oud 14 juli 2010, 16:38   #119
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Wie draagt er een pruik én zonnebril om religieuze redenen ?
Ze maken iemand even onherkenbaar als een niqab of burqa. Je geeft daarmee toe dat 't je om hun godsdienst te doen is, niet om de veiligheid en de herkenbaarheid.
Citaat:

Wie sleurt er nu de kkk bij ? voor zover ik weet zijn dit soort stoeten enkel in Spanje te aanschouwen net zoals de bij ons verboden stierengevechten..
Sleurde ik er de kkk bij? Waar dan? De kkk is een terroristische organisatie.
Citaat:
En hoeveel artikels heeft de HRW al geschreven over de salafistische schendingen van elementaire rechten ?
Ruim genoeg ongetwijfeld (en er komen er hoogdtwaarschijnlijk nog) Wil je op hetzelfde niveau staan als salafisten dan?
Citaat:

Carnaval, de sint en de bloedprocessie zijn 'cultuurevenementen..erkend door de Unesco...boerka's ook ?
Geen reden om te verbieden. Indien je al wat niet door de Unesco erkend is gaat verbieden zal er weinig overschieten, vrees ik. Is de 11juli-viering door de Unesco erkend? Sinterklaas? d�*�*r ben ik niet zo zeker van.

Laatst gewijzigd door filosoof : 14 juli 2010 om 16:49.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 16:49   #120
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat tolereren jullie wel eigenlijk? Ik blijf het zeggen: geen walen, Brusselaars, allochtonen, moslims.

1/ Hoe zit het dan met carnaval?

Als een moslima geen boerka mag dragen dan mag u ook niet met een masker lopen? Geen uitzonderingen, iedereen gelijk voor de wet.

2/Dat die mannen gestraft worden daar kan ik nog inkomen maar 1 jaar cel is dat niet wat overdreven?
1/ 1 x per jaar, met carnaval : de uitzondering die de regel bevestigd. Wat mij betreft mogen de boerka-maniakken komen meestappen in de carnavalstoet in Aalst, in gezelschap van de Voil Janetten. Geen probleem, hoe meer zotten, hoe meer vreugd !
2/1 jaar cel is inderdaad niet mals. Maar moest het bvb 1 week cel zijn , dan vegen die gasten er dik hun voeten aan. Integendeel, dat is goed voor hun imago van vrome martelaar, in de bak zitten voor de " goede zaak ", en een week is rap gedaan. Een jaar echter...Dan denken ze al twee keer na...
Het is gewoon bedoeld als sterk signaal.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be