Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 14 juli 2010, 20:50   #141
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vuvu Zela Bekijk bericht
Een boerka uit vrije wil moet toch kunnen????

Ja, natuurlijk moet dat kunnen... je zit natuurlijk wel met allerhande politionele reglementen inzake maskerade en herkenbaarheid ( waar we vooral niet mogen vergeten dat die de laatste jaren strenger en algemener zijn geworden ... net omwille van het phenomeen )
Ik vraag me dan ook af op wat zich de wet ( hier Frankrijk ... da's een eerder een secularistische (Laïcisme) staat dan een seculiere ) zich precies baseert om dat te verbieden.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 20:50   #142
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
'k moest eerst even het artikeltje lezen toen ik dat getalletje zag staan .... maar ja hoor... hier treed ik alice volledig bij ... het gaat hier immers over de heren tirannen die het zouden opleggen.

Blijft natuurlijk de vraag hoe men dat concreet gaat willen aantonen ( wordt dat een vorm van klachtenmisdrijf ? of een verondersteld gegeven until proven otherwise ? ) dat daar sprake van zou zijn.
Tirannen moeten inderdaad hard worden aangepakt, ik beweer ook niets anders. Maar is dat bedrag niet een tikkeltje derover? + een gevangenisstraf. Stel dat de man de vrouw oplegt een boerka te dragen en de vrouw vervolgens haar man hierin gehoorzaamt en vanzodra dit verbod ingaat en de vrouw gepakt wordt met een boerka dan hangt manlief en mag hij in de bak zitten en als hij der uit komt dan mag hij gaan zwoegen om zn boete te betalen. Vind het wel zielig voor de kinderen en de vrouw die hieronder zullen lijden. En hoe controleer je in godsnaam of een vrouw dit draagt uit vrije wil? Elke vrouw zou zeggen dat ze het draagt uit vrije wil als manlief hangt, wat natuurlijk begrijpelijk is.

Ik heb respect voor de vrouwen die er vrijwillig voor kiezen de boerka te dragen maar ik denk dat het beter is om dan elders te leven, in een land waar ze de boerka wel tolereren. Iemand die van de opinie is dat boerka een verplichting is binnen de religie, is meestal ook van de opinie dat hidjra (emigratie) een verplichting is.

Laatst gewijzigd door suqar_7loe : 14 juli 2010 om 20:53.
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 20:53   #143
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
In een ideale wereld zou het uit vrije wil dragen van een boerka of niqaab inderdaad ideaal zijn, maar hoe controleer je dat?
Daar ga je dan vanuit, natuurlijk ... net zoals bij de rest van de keuzen...tenzij anders is aangetoond
Oud 14 juli 2010, 20:58   #144
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Tirannen moeten inderdaad hard worden aangepakt, ik beweer ook niets anders. Maar is dat bedrag niet een tikkeltje derover? + een gevangenisstraf. Stel dat de man de vrouw oplegt een boerka te dragen en de vrouw vervolgens haar man hierin gehoorzaamt en vanzodra dit verbod ingaat en de vrouw gepakt wordt met een boerka dan hangt manlief en mag hij in de bak zitten en als hij der uit komt dan mag hij gaan zwoegen om zn boete te betalen. Vind het wel zielig voor de kinderen en de vrouw die hieronder zullen lijden.

Ik heb respect voor de vrouwen die er vrijwillig voor kiezen de boerka te dragen maar ik denk dat het beter is om dan elders te leven, in een land waar ze de boerka wel tolereren. Iemand die van de opinie is dat boerka een verplichting is binnen de religie, is meestal ook van de opinie dat hidjra (emigratie) een verplichting is.
Een man die zijn vrouw oplegt in een boerka rond te lopen mishandelt zijn vrouw en wordt dus terecht gestraft, of hij denkt dat zijn geloof dit oplegt verandert daar niets aan.
Als u werkelijk medelijden zou voelen met die vrouw, dan zou het moeten zijn omdat zij bevelen krijgt, moet gehoorzamen en zichzelf onzichtbaar moet maken met een tent voor ze het huis uitkan.
Dat is pure tirannie en religie verandert dat niet, evenmin kan het dienen als excuus.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 21:01   #145
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Het is een belediging voor vrouwen en daarom wordt het ook bij wet verboden, punt uit hoor Filo.

Zovér is het al gekomen se... dat wij ( allez gij en anderen ) zich de pretentie toe-eigenen even de gaan bepalen voor anderen wat beledigend zou zijn of niet.
Knettergek !
Waarom denkt ge dat de wet 'beledigingen' ziet als een misdrijf ná het neerleggen van een klacht ( en het ontvankelijk verklaren ervan ) door de betrokkene zelve ?
Dat wijst toch ergens op de subjectiviteit in ervaring

Laatst gewijzigd door praha : 14 juli 2010 om 21:02.
Oud 14 juli 2010, 21:01   #146
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Ik heb inderdaad medelijden met de vrouwen die gedwongen worden een boerka te dragen maar een totaal verbod is nu ook weer niet nodig, want dan doe je de vrouwen onrecht aan die er wel ene dragen uit vrije wil. En ik blijf het zeggen: meestal gaat het om rasechte vlaamse vrouwen, Alice.

Laatst gewijzigd door suqar_7loe : 14 juli 2010 om 21:02.
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 21:01   #147
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, natuurlijk moet dat kunnen... je zit natuurlijk wel met allerhande politionele reglementen inzake maskerade en herkenbaarheid ( waar we vooral niet mogen vergeten dat die de laatste jaren strenger en algemener zijn geworden ... net omwille van het phenomeen )
Ik vraag me dan ook af op wat zich de wet ( hier Frankrijk ... da's een eerder een secularistische (Laïcisme) staat dan een seculiere ) zich precies baseert om dat te verbieden.
neen, een boerka moet niet kunnen.
Vrouwen hebben gelijke rechten, het is een totale aanfluiting van mensenrechten die er zijn voor alle vrouwen ongeacht religie of origine.
Ik denk dat Sugar juist illustreert dat over "vrije wil" zeer verschillende interpretaties leven.
Oud 14 juli 2010, 21:11   #148
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is het nu net. Waarom maakt met voor de ene een uitzondering als het voor een ander verboden wordt? Die uitzonderingen zouden ook moeten verboden worden, ik vind het nogal discriminerend.
In dat geval gaat het wel over geregelde ( uitzonderlijke ) tijdstippen en niet over uitzonderingen inzake die wel of die niet.
Je hebt dus perfect het recht om met boerka op datzelfde tijdstip te gaan paraderen in zo'n stoet.

De volgende vraag laat zich dan ook stellen :
Als het gaat om processies die toch wel duidelijk een godsdienstig overgoten sausje dragen... meer nog uiting zijn van die godsdienstbeleving.
Dan lijkt het me meer dan redelijk dat andere godsdiensten ook ( indien dat wenselijk is ) een bepaald moment krijgen waar ze zich eens goed kunnen laten gaan in vol ornaat en in het openbaar
Oud 14 juli 2010, 21:13   #149
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb inderdaad medelijden met de vrouwen die gedwongen worden een boerka te dragen maar een totaal verbod is nu ook weer niet nodig, want dan doe je de vrouwen onrecht aan die er wel ene dragen uit vrije wil. En ik blijf het zeggen: meestal gaat het om rasechte vlaamse vrouwen, Alice.
Hmmm, vrouwen die tot dan zich op allerlei manieren hebben laten pakken, gaan zich plotseling helemaal bedekken?
Tja, moet kunnen....;IN EEN KLOOSTER. Al lijkt me een witte jas eerder toepasselijk.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 21:14   #150
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
In dat geval gaat het wel over geregelde ( uitzonderlijke ) tijdstippen en niet over uitzonderingen inzake die wel of die niet.
Je hebt dus perfect het recht om met boerka op datzelfde tijdstip te gaan paraderen in zo'n stoet.

De volgende vraag laat zich dan ook stellen :
Als het gaat om processies die toch wel duidelijk een godsdienstig overgoten sausje dragen... meer nog uiting zijn van die godsdienstbeleving.
Dan lijkt het me meer dan redelijk dat andere godsdiensten ook ( indien dat wenselijk is ) een bepaald moment krijgen waar ze zich eens goed kunnen laten gaan in vol ornaat en in het openbaar
Oei, geldt dat ook voor al die schapen en geiteherders?
Dat gaat Gaia niet leuk vinden.
Oud 14 juli 2010, 21:15   #151
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Dat lijkt me evident. De boerka kon eveneens aangepakt worden op basis van de lokale politiereglementen. Maar ik ga er van uit dat het om een signaal gaat.
idd.... idem dito voor die minaretten daar in Zwitserland
Oud 14 juli 2010, 21:15   #152
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:

Zovér is het al gekomen se... dat wij ( allez gij en anderen ) zich de pretentie toe-eigenen even de gaan bepalen voor anderen wat beledigend zou zijn of niet.
Knettergek !
Waarom denkt ge dat de wet 'beledigingen' ziet als een misdrijf ná het neerleggen van een klacht ( en het ontvankelijk verklaren ervan ) door de betrokkene zelve ?
in ervaring maybe , in ontvankelijkheid beslist de subjectieve rechter.
Oud 14 juli 2010, 21:18   #153
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Als dat zou kunnen?

Tiens, staat het verplicht emigreren en leven op andermans kosten nu ook al in de koran?
Of is dat weer zo'n "wijze " wet.
Oud 14 juli 2010, 21:27   #154
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Jij niet ?
Iedereen die gij kent houdt zich natuurlijk aan de geest van de wet.
En wat zou de 'geest' van de wet ( bij mijn weten is het er zelfs geen ... maar een plaatselijke verordening die nu zowat algemeen geworden is net naar aanleiding van de hele hetze... zie bv hier daar spreekt men anno 2006 over enkele gemeenten ) dan bij deze ?

'Herkenbaarheid' lijkt het me alvast niet de doelstelling tenzij je dat ziet in het kader van controles ed.... maar dan is het kwestie van zich op dat moment herkenbaar te maken ...; indien dat niet meer kan ( wijkt bv teveel af van de pasfoto ) dan zal je je daarvoor berispen en een reisje districthuis/gemeentehuis aanbevelen.

En blijft er volgens maar één ding over dat is dat men uit gebruik/gewoonte dat aanziet als bedreigend of iets heimelijks
Oud 14 juli 2010, 21:31   #155
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
En wat zou de 'geest' van de wet ( bij mijn weten is het er zelfs geen ... maar een plaatselijke verordening die nu zowat algemeen geworden is net naar aanleiding van de hele hetze... zie bv hier daar spreekt men anno 2006 over enkele gemeenten ) dan bij deze ?

'Herkenbaarheid' lijkt het me alvast niet de doelstelling tenzij je dat ziet in het kader van controles ed.... maar dan is het kwestie van zich op dat moment herkenbaar te maken ...; indien dat niet meer kan ( wijkt bv teveel af van de pasfoto ) dan zal je je daarvoor berispen en een reisje districthuis/gemeentehuis aanbevelen.

En blijft er volgens maar één ding over dat is dat men uit gebruik/gewoonte dat aanziet als bedreigend of iets heimelijks
Signalement na misdrijf.
Oud 14 juli 2010, 21:32   #156
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Knettergek !
Ja, die pretentie mag je hebben.
Er bestaan nu eenmaal grondrechten die universeel zijn, onaantastbaar en onafhankelijk zijn van religie of origine.
Wat u doet is knettergek, iemand hoeft maar religie te roepen en de meest elimentaire mensenrechten worden opzij geschoven, vooral mannen zijn hier goed in!

Laatst gewijzigd door alice : 14 juli 2010 om 21:33.
Oud 14 juli 2010, 21:32   #157
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Een pruik en een zonnebril is van ver nog niet te vergelijken met een boerka..nog niet van ver...en beiden hebben ook een praktische functie...gevoelige ogen,kankerpatienten,kaalhoofdigheid...
Het ging wel over herkenbaarheid/onherkenbaarheid.
Als men wilt kan men met zonnebril en een pruik ( kan zelfs met andere middelen ) het gewenste resultaat bereiken.
Als je dan verder zegt :'is van ver nog niet te vergelijken met een boerka..nog niet van ver' en anderzijds voor de pruik en zonnebril de mogelijke achterliggende redenen als valabele reden beziet dan is erken je toch dat er ook andere redenen zijn dan alleen dat issue om het te gaan verbieden ?
Oud 14 juli 2010, 21:35   #158
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Wat werd er nu precies verboden in Frankrijk?
De boerka of kledij die het gezicht onherkenbaar maakt?
Ik vrees dat het een expliciet verbod betreft inzake boerka en nisqaab.
Maar zoals ik al zei zit de structuur in Frankrijk er toch wat anders in elkaar inzake godsdienst en staat.
Oud 14 juli 2010, 21:46   #159
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De origine van die vrouwen Sugar, is totaal niet aan de orde. En neen, wij hoeven een dergelijke flagrante schending van mensenrechten helemaal niet te tolereren, ongeacht of iemand nu denkt dat zijn God dit oplegt. Religie staat niet boven universele mensenrechten die er ook zijn voor alle vrouwen.
Wie die vrouwen onrecht aandoen zijn mensen die beweren dat God dit oplegt.

Laatst gewijzigd door alice : 14 juli 2010 om 21:47.
Oud 14 juli 2010, 21:48   #160
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vuvu Zela Bekijk bericht
Artikel HLN

Een beknotting van de persoonlijke vrijheid of een goede zaak in de strijd tegen vrouwenonderdrukking?

Ik peroonlijk denk dat bepaalde Moslima's heel tevreden zullen zijn...
Welcome back middeleeuwen.
P.s; westerse middeleeuwen (niet de islamitische middeleeuwen)

Laatst gewijzigd door porpo : 14 juli 2010 om 21:49.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be