Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 juli 2010, 22:33   #321
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Indien ze geen Frans spraken kregen ze geen werk, dus ook geen eten.
Het volstond Oui monsieur en Non monsieur te kunnen stamelen. Iets in de pap te brokken hadden die Vlamingen toch niet. Uiteindelijk waren de Vlamingen maar een noodoplossing voor het tekort aan arbeidsplaatsen ontstaan na het afschaffen van de kinderarbeid die welig getierd heeft in de mijnen.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 22:35   #322
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Fonne zei toch dat ze de mensen bewust uithongerden, hoe deden ze dat?
Dacht jij dat het woord "solidariteit" toen al in het Belgicistische woordenboek stond? Ze lieten de Vlamingen liever creperen dan hulp te bieden bij de mislukte oogsten.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 23:13   #323
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Ik kan me zéér goed inleven in het gevoel, de reactie en de houding van de forenzende politics.be-forummer als hij elke morgen op zijn trein stapt naar Brussel Noord en dan in de metro geconfronteerd wordt met de kleurrijke menigte die hij anders enkel op televisie zou zien. (in m'n leven heb ik ook een tijd in Turnhout gewoond, zelfs even in St Niklaas-Waas gewerkt.)
Inleven en begrijpen. Dat wil zeker niet zeggen dat ik ook zo reageer of zou reageren of dat ik die reactie goedkeur. Zeker weten.
Ofwel: Vlamingen, keer terug naar uw dorp.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 23:27   #324
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Ofwel: Vlamingen, keer terug naar uw dorp.
Zo zie jij dat, ik niet, dus is het jouw probleem .

Laatst gewijzigd door filosoof : 14 juli 2010 om 23:29.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 23:33   #325
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean-Pierre Bekijk bericht
Betreft:

Ik weet echt niet waar hij naartoe wil. Mijn bijdrage http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=284 was letterlijk overgenomen van het artikel van Wikipedia: Charles Rogier. http://nl.wikipedia.org/wiki/Charles_Rogier. Als dat er zo staat... en ik refereer naar het artikel, dan moet ik het ook zo schrijven. Ik vermoed dat hij iets slechts moet gegeten hebben... Filosoof... spoel eens lekker door!
Indien jij wat de auteur vh stukje als trivia beschouwt wil laten doorgaan voor belangrijke punten schiet je op de bron die je zelf als bewijsvoering aanhaalt.

Laatst gewijzigd door filosoof : 14 juli 2010 om 23:35.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2010, 06:16   #326
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Indien jij wat de auteur vh stukje als trivia beschouwt wil laten doorgaan voor belangrijke punten schiet je op de bron die je zelf als bewijsvoering aanhaalt.
Trivia zijn weetjes, geen triviale feiten, zoals je zelf perfect goed weet. Stop dus maar met trollen.

Ik vind die gegevens ook helemaal niet triviaal. Het is precies dié attitude die de samenleving tussen Vlamingen en Walen nu al bijna 2 eeuwen verziekt, en die Belgie heeft doen mislukken.

Laatst gewijzigd door Nyquist : 15 juli 2010 om 06:16.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2010, 06:17   #327
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Dacht jij dat het woord "solidariteit" toen al in het Belgicistische woordenboek stond? Ze lieten de Vlamingen liever creperen dan hulp te bieden bij de mislukte oogsten.
In de 19e eeuw was dat overal zo, in Spanje bezweek de halve boerenbevolking aan de Spaanse griep, in Ierland waren er regelmatig misoogsten met een enorme migratie naar de VS als gevolg, de situatie op het platteland in Italië was niet veel beter, de mijnwerkers in Noord-Frankrijk..

Het was een sociale ongelijkheid die in de 19e eeuw heel Europa verdeelde in paupers aan de enen kant en rijke bourgeois/grootgrondbezitters aan de andere kant.

Je moet dat ruimer bekijken, of dacht je dat de Waalse wolarbeider in Verviers een luxeleventje leidde, maar dat zijn verhalen die niet in de kraam passen van de arme verdrukte Vlaming.

Verdrukking was in elk Europees land een nationale sport!
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2010, 07:15   #328
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In de 19e eeuw was dat overal zo, in Spanje bezweek de halve boerenbevolking aan de Spaanse griep, in Ierland waren er regelmatig misoogsten met een enorme migratie naar de VS als gevolg, de situatie op het platteland in Italië was niet veel beter, de mijnwerkers in Noord-Frankrijk..

Het was een sociale ongelijkheid die in de 19e eeuw heel Europa verdeelde in paupers aan de enen kant en rijke bourgeois/grootgrondbezitters aan de andere kant.

Je moet dat ruimer bekijken, of dacht je dat de Waalse wolarbeider in Verviers een luxeleventje leidde, maar dat zijn verhalen die niet in de kraam passen van de arme verdrukte Vlaming.

Verdrukking was in elk Europees land een nationale sport!
Het grootste onrecht was wel dat de mensen belast werden op grondbezit, laat dit nu net iets zijn dat de Vlaamse boerkes hadden, een schamel lapje grond. Bracht het iets op of bracht het niets op, belast werd je. Hierdoor moest het zeeeeeer arme Vlaanderen veel meer belastingen betalen dan het "rijke Wallonië".

Fijn dat je toegeeft dat de Vlamingen onderdrukt werden.
Het feit dat het overal gebeurde is een nonargument, met zo'n argumente kan je alles goed praten, allen pakt dit geen verf.
Oud 15 juli 2010, 07:25   #329
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1845, maar o wee als er iemand begint over WO II ...
De periode 1830-1870 belicht het wezen van de Belgisch-Brusselse staat: anti-Nederlands, racistisch, Frans-annexionistisch, hardvochtig en gewelddadig. Het is daarom ook geen toeval dat net nu, nu die staat aan zijn eind aan het komen is, de manier waarop en de redenen waarom hij tot stand gekomen is, in de schijnwerpers komen te staan.

Over WOII mag u schrijven wat u wilt, niemand houdt u tegen. Maar ook die periode zegt alleen maar iets over de relatie tussen de Belgisch-Brusselse staat en de Vlamingen.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 15 juli 2010 om 07:26.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2010, 07:27   #330
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Het grootste onrecht was wel dat de mensen belast werden op grondbezit, laat dit nu net iets zijn dat de Vlaamse boerkes hadden, een schamel lapje grond. Bracht het iets op of bracht het niets op, belast werd je. Hierdoor moest het zeeeeeer arme Vlaanderen veel meer belastingen betalen dan het "rijke Wallonië".

Het feit dat het overal gebeurde is een nonargument, met zo'n argumente kan je alles goed praten, allen pakt dit geen verf.
Net als de Waalse arbeider, boer, houthakker werd de Vlaamse boer onderdrukt ja.

Dat is algemeen geweten.
Oud 15 juli 2010, 07:28   #331
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het was gewoon een vraag: is Vlaanderen ondertussen ontvoogd?
Ik denk dat die ontvoogding op dit eigenste moment in een cruciale faze zit. En het zijn niet wij die gesteld hebben dat "la Belgique sera latine ou ne sera pas". Maar onze ontvoogding zal wel noodzakelijkerwijs via deze stelling verlopen.
Oud 15 juli 2010, 07:32   #332
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
De periode 1830-1870 belicht het wezen van de Belgisch-Brusselse staat: anti-Nederlands, racistisch, Frans-annexionistisch, hardvochtig en gewelddadig. Het is daarom ook geen toeval dat net nu, nu die staat aan zijn eind aan het komen is, de manier waarop en de redenen waarom hij tot stand gekomen is, in de schijnwerpers komen te staan.

Over WOII mag u schrijven wat u wilt, niemand houdt u tegen. Maar ook die periode zegt alleen maar iets over de relatie tussen de Belgisch-Brusselse staat en de Vlamingen.
Ik begrijp dat de geschiedenis herschrijven noodzakelijk is.
Er moet een vijandsbeeld aangewakkerd worden.
Maar zou u uit beleefdheid en respect voor zij die wel in dit land geloofden en er voor gevochten hebben,toch nog een paar jaar kunnen wachten tot de laatste Vlaamse weerstanders zijn kop heeft gelegd?

Ah ja, maar dat waren geen Vlamingen zeker, of slechte?

Laatst gewijzigd door Another Jack : 15 juli 2010 om 07:33.
Oud 15 juli 2010, 07:37   #333
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik begrijp dat de geschiedenis herschrijven noodzakelijk is.
De waarheid moet in ere hersteld worden, ja. Er is al teveel gefoefeld met onze geschiedenis om ons horig te kunnen maken aan het Belgisch-Brusselse establishment.

Citaat:
Er moet een vijandsbeeld aangewakkerd worden.
Ik zie niet in waarom. We moeten aan de heropbouw beginnen van alles wat België kapot gemaakt heeft, dat wel. En persoonlijk reken ik daarvoor op een Vlaams-Nederlandse confederatie, want alleen zullen we het niet kunnen.

Citaat:
Maar zou u uit beleefdheid en respect voor zij die wel in dit land geloofden en er voor gevochten hebben,toch nog een paar jaar kunnen wachten tot de laatste Vlaamse weerstanders zijn kop heeft gelegd?
Dit is echt een emo-argument van mijn botten hé... Wie in dit land geloofd heeft, heeft zich vergist en moet nu maar zelf de verantwoordelijkheid voor zijn geloof dragen.

Ik zie niet in waarom we op de dood van die mensen zouden moeten wachten om vooruit te kunnen gaan en Vlaanderen weer op te bouwen. Je kan evengoed zeggen dat de Zuid-Afrikanen moeten wachten op de dood van alle mensen die in de apartheid geloofd hebben en ervoor gevochten hebben, alvorens ze hun land mogen heropbouwen.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 15 juli 2010 om 07:38.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2010, 07:37   #334
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk dat die ontvoogding op dit eigenste moment in een cruciale faze zit. En het zijn niet wij die gesteld hebben dat "la Belgique sera latine ou ne sera pas". Maar onze ontvoogding zal wel noodzakelijkerwijs via deze stelling verlopen.
Stop toch met uw infantiele veralgemeningen en clichés:
Ik ken geen enkele Waal die anno 2010 die dooddoener ooit in de mond heeft genomen.
Extremisten zijn er éénmaal aan beide kanten, maar je gaat hier niet opnieuw hetzelfde bedrog plegen door te stellen dat er maar 2 opinies zijn:
die van de imperialistische hautaine franstaligen en die van de arme verdukte op revanche belustte Vlaming.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 15 juli 2010 om 07:40.
Oud 15 juli 2010, 07:40   #335
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Stop toch met uw infantiele veralgemeningen en clichés:
Ik ken geen enkele Waal die anno 2010 die dooddoener ooit in de mond heeft genomen.
Ik heb het niet over de Walen en ik heb het niet over 2010, maar over de identiteit van de Belgisch-Brusselse staat. Dat gaat dus in essentie over de Brusselse burgeoisie die deze staat gemaakt heeft en nog maakt.

Misschien kan u ondertussen wel stoppen met uw ad hominems?
Oud 15 juli 2010, 07:41   #336
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Extremisten zijn er éénmaal aan beide kanten, maar je gaat hier niet opnieuw hetzelfde bedrog plegen door te stellen dat er maar 2 opinies zijn:
die van de imperialistische hautaine franstaligen en die van de arme verdukte op revanche belustte Vlaming.
Ik voel niet arm en verdrukt, en ben niet op revanche belust. Ik houd me bezig met de opbouw van Vlaanderen.
Oud 15 juli 2010, 07:46   #337
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht

Een nonargument...
Waar praat ik ergens onderdrukking goed???
Oud 15 juli 2010, 07:48   #338
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik voel niet arm en verdrukt, en ben niet op revanche belust. Ik houd me bezig met de opbouw van Vlaanderen.
De opbouw van Vlaanderen?

Door nieuwe straatbordjes te plaatsen?
Dat zal een spectaculaire verbetering zijn voor het volk.
Oud 15 juli 2010, 07:54   #339
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De opbouw van Vlaanderen?
Ja.
Oud 15 juli 2010, 07:56   #340
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Solidariteit onstond bij de arbeidersbeweging en die ontstond voornamelijk in Wallonië.
Veel Vlamingen stemden massaal voor de partij van de baron en meneer pastoor, hadden ze toen wat meer lef en hun middenvinger uitgestoken, er was sneller een eind gekomen aan sociale onrechtvaardigheid.
Wanneer er in het Waalse industriebekken stakingen uitbraken, was heel de clericale kliek gemobiliseerd om de Vlaamse arbeider uit de handen te houden van zij die toen meer solidariteit eisten. Vlaamse arbeiders braken dikwijls stakingen.

Door het onderscheid Waal/Vlaming Gelovig/Ongelovig te maken is de sociale strijd vertraagd net door de arbeiders te verdelen. De kerk had dat goed gezien.

Kom hier met uw bijbel in de hand dus niet zagen over solidariteit!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be