Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 juli 2010, 21:39   #441
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Dat deel dat genoeg verstand heeft om te beseffen dat het land er geen belang bij heeft, dat de massa (dit gedeelte dat werkt, dat innoveert, dat zorgt dat de economie draait) meerdere talen kent (buiten de moedertaal en het engels).
Nogmaals, het zijn geen polygloten dat het land nodig heeft (die hebben ze al genoeg), doch wel techniekers en andere werkers (die moeten ze invoeren).
Bob, uw Engels is achterhaald jonge, passé. Wat we nodig hebben zijn geen techniekers en werkers, die hebben we van ons eigen meer dan genoeg, maar grondstoffen, en die hebben we totaal niet.

Landbouw kunnen we ook al rustig vergeten want buiten een stel keutelboerkes die jaar na jaar met een, nog veel grotere, tractor rond rijden op hun lappetje gerond van een scheet groot, hebben we niets van enig betekenis.

Die benodigde grondstoffen vinden we niet in Engeland, noch in Amerika, maar wel massaal in heel wat Oostbloklanden. En als we met ons Europa het hoofd boven water willen houden zullen we veeleer in die richting contacten moeten leggen, en daarvoor hebben we in het allerminst Engels voor nodig.

Draai je knop maar om en ga je maar scholen in het Russisch als je wat wil betekenen. Ik weet het, het zal niet eenvoudig zijn en het Engels zal vlotter over je tong rollen, maar je zal er niet naast kunnen. Ik vind dat ook niet plezant hoor, want Engels ken ik in zekere mate en van dat Russisch versta ik alleen, rechts en links en ja en nee, en dat is ook alles, spijtig genoeg.

Laatst gewijzigd door Garry : 17 juli 2010 om 21:41.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2010, 09:24   #442
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Bob, uw Engels is achterhaald jonge, passé. Wat we nodig hebben zijn geen techniekers en werkers, die hebben we van ons eigen meer dan genoeg, maar grondstoffen, en die hebben we totaal niet.

Landbouw kunnen we ook al rustig vergeten want buiten een stel keutelboerkes die jaar na jaar met een, nog veel grotere, tractor rond rijden op hun lappetje gerond van een scheet groot, hebben we niets van enig betekenis.

Die benodigde grondstoffen vinden we niet in Engeland, noch in Amerika, maar wel massaal in heel wat Oostbloklanden. En als we met ons Europa het hoofd boven water willen houden zullen we veeleer in die richting contacten moeten leggen, en daarvoor hebben we in het allerminst Engels voor nodig.

Draai je knop maar om en ga je maar scholen in het Russisch als je wat wil betekenen. Ik weet het, het zal niet eenvoudig zijn en het Engels zal vlotter over je tong rollen, maar je zal er niet naast kunnen. Ik vind dat ook niet plezant hoor, want Engels ken ik in zekere mate en van dat Russisch versta ik alleen, rechts en links en ja en nee, en dat is ook alles, spijtig genoeg.
De vraag blijft toch, wat gaat het oude europa redden. Denk nooit dat, als we grondstoffen uit de oostbloklanden gaan nodig hebben, dat ze die ons gratis gaan leveren. Maar dit terzijde.
De basisvraag "moeten we ons perfectioneren in het frans", blijft voor mij als antwoord hebben: economisch gezien heeft dit geen enkel nut (frans is misschien wel een taal van diplomaten, toch geen taal van "het geld"). Langs den andere kant zullen we het met ons nederlands ook niet ver schoppen, en dringt een "wereldtaal" zich op. En het meest logisch voor mij, is toch het engels. Maar in wezen zijn we het beide eens. Het is zeker het frans niet.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2010, 11:35   #443
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cdekeule Bekijk bericht
Is het eigenlijk nog verdedigbaar om Frans te verplichten als tweede taal in het onderwijs in Vlaanderen, dit terwijl in Wallonië het Nederlands niet verplicht is?

Of met andere woorden, is het bevorderlijk voor 'de Vlaamse identiteit' (mocht er al zoiets bestaan) dat iedereen verplicht wordt Frans te leren zodat we zo snel mogelijk kunnen overschakelen wanneer iemand ons in Vlaanderen in het Frans aanspreekt?

Frans MOET verplicht worden in geheel België, net zoals Nederlands zou MOETEN verplicht worden in België evenals de Engelse taal.
Ik vind het erg jammer dat het Nederlands niet verplicht is.
Oud 18 juli 2010, 11:40   #444
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Dan heeft hij dit toch gejat van de Profeet (saws), die zei "Kul lisan insan" (Elke taal is een menselijk wezen).
Werd dat ook gedacht toen honderden kilometers niet-Arabisch land werden gearabiseerd?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2010, 11:46   #445
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Frans MOET verplicht worden in geheel België, net zoals Nederlands zou MOETEN verplicht worden in België evenals de Engelse taal.
Dat uwen Avator dan maar het voorbeeld geeft.
Oud 18 juli 2010, 11:52   #446
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Dat uwen Avator dan maar het voorbeeld geeft.
Hang niet de leugenaar uit door te ontkennen dat HM Koningin Fabiola geen Nederlands kan. Zij spreekt Nederlands als de besten, benevens tal van andere talen. Hare Majesteit Koningin Fabiola is een talentalent! Dit kan je niet ontkennen.
Oud 18 juli 2010, 12:12   #447
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor zolang België nog bestaat, zou het Nederlands wel verplicht mogen zijn, ja.

Over de rest kunnen we nog discussiëren

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2010, 13:19   #448
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Elk onderwijssysteem dat het Nederlands verplicht draag ik nochtans een warm hart toe.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2010, 19:04   #449
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hang niet de leugenaar uit door te ontkennen dat HM Koningin Fabiola geen Nederlands kan. Zij spreekt Nederlands als de besten, benevens tal van andere talen. Hare Majesteit Koningin Fabiola is een talentalent! Dit kan je niet ontkennen.
Anders dan dat kan gezegd worden van ons Italiaanse madam. Die kan zelfs nog geen drie zinnetjes in het Nederlands min of meer behoorlijk achter elkaar aflezen die door andere voor haar zijn opgeschreven. En ware schande is dit, voor een koningin die al meer dan 3/4 van haar leven hier vertoeft.
Oud 18 juli 2010, 19:09   #450
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Anders dan dat kan gezegd worden van ons Italiaanse madam. Die kan zelfs nog geen drie zinnetjes in het Nederlands min of meer behoorlijk achter elkaar aflezen die door andere voor haar zijn opgeschreven. En ware schande is dit, voor een koningin die al meer dan 3/4 van haar leven hier vertoeft.
En terwijl bovenstaande wèl Italiaans kan. Soit, terug naar ex-Koningin Fabiola, haar echtgenoot Koning Boudewijn kan wel aardig Nederlands, het beste van al onze monarchen zelfs.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2010, 19:12   #451
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
De vraag blijft toch, wat gaat het oude europa redden. Denk nooit dat, als we grondstoffen uit de oostbloklanden gaan nodig hebben, dat ze die ons gratis gaan leveren. Maar dit terzijde.
De basisvraag "moeten we ons perfectioneren in het frans", blijft voor mij als antwoord hebben: economisch gezien heeft dit geen enkel nut (frans is misschien wel een taal van diplomaten, toch geen taal van "het geld"). Langs den andere kant zullen we het met ons nederlands ook niet ver schoppen, en dringt een "wereldtaal" zich op. En het meest logisch voor mij, is toch het engels. Maar in wezen zijn we het beide eens. Het is zeker het frans niet.
Inderdaad. Het zou zelfs nog eerder het Nederlands kunnen zijn dan het Frans, als je even stil staat bij waar er overal ter wereld Nederlands gesproken wordt. Vergeet niet dat Nederland nog al wat gekoloniseerd heeft in het verleden. Zelfs Amerika had gekund Nederlandstalig te zijn, heeft niet veel gescheeld.
Oud 18 juli 2010, 19:26   #452
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Het zou zelfs nog eerder het Nederlands kunnen zijn dan het Frans, als je even stil staat bij waar er overal ter wereld Nederlands gesproken wordt. Vergeet niet dat Nederland nog al wat gekoloniseerd heeft in het verleden. Zelfs Amerika had gekund Nederlandstalig te zijn, heeft niet veel gescheeld.
Zuid Afrika.
Oud 18 juli 2010, 19:40   #453
The Common Sense
Parlementslid

The Common Sense's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of Frans, of Spaans.
Oud 18 juli 2010, 20:58   #454
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Voor zolang België nog bestaat
Wie van Vlaamse onafhankelijkheid droomt, is gewoon getikt.

Volgens Paul Huybrechts in:

http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/De...-belooft.dhtml

Laatst gewijzigd door azert : 18 juli 2010 om 21:00.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2010, 21:07   #455
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Wie van Vlaamse onafhankelijkheid droomt, is gewoon getikt.

Volgens Paul Huybrechts in:

http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/De...-belooft.dhtml

Oud 18 juli 2010, 21:11   #456
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Als 'Paul Huybrechts' van 'De Morgen' het zegt zal het wel zo zijn.
Huybrechts is publicist en voorzitter van de Vlaamse Federatie van Beleggingsclubs en Beleggers. Hij publiceerde in 2009 bij Meulenhoff/Manteau Hugo's heilige vuur, de jeugdbiografie van Hugo Schiltz.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2010, 22:31   #457
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Common Sense Bekijk bericht
Of Frans, of Spaans.
Wat, of Frans of Spaans?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederla...renigde_Staten
Oud 18 juli 2010, 22:35   #458
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Wie van Vlaamse onafhankelijkheid droomt, is gewoon getikt
We zijn allemaal getikt, maar de ene al wat erger dan de andere hé. Wie denkt dat een onafhankelijk Vlaanderen niet kan, spant de kroon,... op gebied van getikt te zijn, bedoel ik.
Oud 18 juli 2010, 22:48   #459
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

De Prodigy's schermafbeelding

Standaard

Enkel investeren in het Engels als tweede taal zie ik als de nuttigste stap.
Onder Franstalige en Nederlandstalige Belgen gewoon naar het neutrale Engels schakelen ipv te strijden naar wie er als eerste gaat toegeven in de taal vd ander. Met Engels kom je tegenwoordig echt wel overal!
Beter Walen die goed Engels kunnen en waarmee je je kan verzoenen, dan zure Walen die Nederlands moeten leren. Hetzelfde geldt voor de Vlamingen.
De Prodigy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2010, 23:01   #460
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prodigy Bekijk bericht
Enkel investeren in het Engels als tweede taal zie ik als de nuttigste stap.
Onder Franstalige en Nederlandstalige Belgen gewoon naar het neutrale Engels schakelen ipv te strijden naar wie er als eerste gaat toegeven in de taal vd ander. Met Engels kom je tegenwoordig echt wel overal!
Beter Walen die goed Engels kunnen en waarmee je je kan verzoenen, dan zure Walen die Nederlands moeten leren. Hetzelfde geldt voor de Vlamingen.
Dromen zijn bedrog. Walen die geen Nederlands willen leren leren evenmin geen Engels. Ze volharden in de boosheid en verwachten dat eender wie hun wel zal te woord staan in hun koeterfrans.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be