Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 juli 2010, 19:19   #601
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
'tot' is dus dialect.
lol.
Oud 16 juli 2010, 19:33   #602
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
bij het spreken van AN en het schrijven van brieven in AN gebruiken wij in Vlaanderen wel 'tot en met'.
gewoon 'tot' is dus dialect.
In een bepaalde kontekst is het idd dialect, zekers int Gentse.
Oud 17 juli 2010, 11:18   #603
Nexer
Parlementslid

Nexer's schermafbeelding

Standaard

Hoe kan men talen feitelijk bestempelen als meer- en minderwaardig?

Alle talen zijn gelijk, wat mij betreft, van Sanskriet tot die afrikaanse stammen die met klikgeluiden communiceren.

"For all those upper/middle class academics, harassment means all those loud ordinary people, who smell bad, who talk dirty."
Nexer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2010, 11:51   #604
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
En welk dialect mag dat dan wel zijn, linguïst Shadowke?
Shadowke heeft een punt. 'Tot' in de betekenis van 'tot en met' behoort niet tot het Algemeen Nederlands op dezelfde manier als 'hun hebben' niet tot de standaardtaal wordt gerekend.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2010, 11:56   #605
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nexer Bekijk bericht
Hoe kan men talen feitelijk bestempelen als meer- en minderwaardig?

Alle talen zijn gelijk, wat mij betreft, van Sanskriet tot die afrikaanse stammen die met klikgeluiden communiceren.
Dat klopt. Ook pidgintalen, waarvoor menigeen de neus ophaalt als 'primitieve talen', kunnen een literair monument als Herfsttij der Middeleeuwen uitstekend en vaak ook heel creatief aan.
Oud 19 juli 2010, 11:58   #606
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
"U" is beleefdheidshalve met hoofdletter, "uw" niet.

Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2010, 17:11   #607
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard Tommy Wieringa schrijft Groot Dictee der Nederlandse Taal 2010

In december wordt het Groot Dictee der Nederlandse Taal weer uitgezonden bij de NPS (tegen die tijd NTR). Elk jaar is het een eer om het dictee vol lastige woorden te schrijven. Die eer valt deze keer Tommy Wieringa te beurt. Wieringa is vooral bekend door zijn roman Joe Speedboot uit 2005. Zijn vorig jaar verschenen roman Caesarion werd genomineerd voor de AKO Literatuurprijs.

Afgelopen december dook het gerucht op dat Nederland 1 zou willen stoppen met het jaarlijkse Dictee. Dat werd toen vrijwel meteen tegengesproken door netmanager Marcel Peek. Het Dictee wordt dit jaar op 15 december uitgezonden.

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 19 juli 2010 om 17:12.
Oud 19 juli 2010, 17:13   #608
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Dat klopt. Ook pidgintalen, waarvoor menigeen de neus ophaalt als 'primitieve talen', kunnen een literair monument als Herfsttij der Middeleeuwen uitstekend en vaak ook heel creatief aan.
Zeker. En als een taal dat niveau nog niet gehaald heeft, kan de taal wel verbeterd worden. Taal is ook vormbaar van bovenuit. Alleen zijn er wel beperkingen in hoe creatief je kan zijn met de taal. Zo zou je in theorie een Standaard Skandinavisch kunnen ontwikkelen, maar het zou onmogelijk of toch bijna onmogelijk zijn dat aan Noren, Zweden en/of Denen op te leggen door nationalistische sentimenten en door de ontplooide samenleving in Scandinavië (dit is een voorbeeld).
Dat overigens talen als Kongo, Lingala, enz... nog geen diepte hebben bereikt in geschreven bronnen, maakt niet dat ze dat potentieel niet hebben om het zo ver te schoppen. Er zijn veel mogelijkheden bij een Renaissance van zulke talen, al vraagt de economie Frans en Engels.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 19 juli 2010 om 17:17.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2010, 17:30   #609
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Zeker. En als een taal dat niveau nog niet gehaald heeft, kan de taal wel verbeterd worden. Taal is ook vormbaar van bovenuit. Alleen zijn er wel beperkingen in hoe creatief je kan zijn met de taal. Zo zou je in theorie een Standaard Skandinavisch kunnen ontwikkelen, maar het zou onmogelijk of toch bijna onmogelijk zijn dat aan Noren, Zweden en/of Denen op te leggen door nationalistische sentimenten en door de ontplooide samenleving in Scandinavië (dit is een voorbeeld).
Dat overigens talen als Kongo, Lingala, enz... nog geen diepte hebben bereikt in geschreven bronnen, maakt niet dat ze dat potentieel niet hebben om het zo ver te schoppen. Er zijn veel mogelijkheden bij een Renaissance van zulke talen, al vraagt de economie Frans en Engels.
Het verdwijnen van talen moet dan ook oprecht betreurd worden, want zij bieden inzicht in de menselijke creativiteit met taal. Sommige van deze talen, die misschien nog niet eens op een geluidsdrager zijn vastgelegd voor het nageslacht, bevatten net als onontdekte plantensoorten in de tropen unieke informatie over de grammaticale complexiteit van taal als menselijke communicatie.
Oud 19 juli 2010, 17:41   #610
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Het verdwijnen van talen moet dan ook oprecht betreurd worden, want zij bieden inzicht in de menselijke creativiteit met taal. Sommige van deze talen, die misschien nog niet eens op een geluidsdrager zijn vastgelegd voor het nageslacht, bevatten net als onontdekte plantensoorten in de tropen unieke informatie over de grammaticale complexiteit van taal als menselijke communicatie.
Soms ontstaan talen. Ik ben pas terug uit Slovakije. Het Tsjechisch en het Slovaaks was vroeger één taal. Nu zijn het per wet 2 talen geworden. Zij kunnen elkaar nog perfect verstaan maar de wetgever heeft beslist dat het 2 talen zijn. Waarschijnlijk met het doel een nieuwe identiteit te scheppen.

Zowat het tegenovergestelde als het Vlaams en het Nederlands.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2010, 17:44   #611
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
Soms ontstaan talen. Ik ben pas terug uit Slovakije. Het Tsjechisch en het Slovaaks was vroeger één taal. Nu zijn het per wet 2 talen geworden. Zij kunnen elkaar nog perfect verstaan maar de wetgever heeft beslist dat het 2 talen zijn. Waarschijnlijk met het doel een nieuwe identiteit te scheppen.

Zowat het tegenovergestelde als het Vlaams en het Nederlands.
Het Frans en het Waals?
Oud 19 juli 2010, 18:41   #612
Alboreto

Standaard

Citaat:
Shadowke heeft een punt. 'Tot' in de betekenis van 'tot en met' behoort niet tot het Algemeen Nederlands op dezelfde manier als 'hun hebben' niet tot de standaardtaal wordt gerekend.
Niet in Nederland, wel in Vlaanderen (zie vandale)
Oud 19 juli 2010, 18:56   #613
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Slovaken lezen Tsjechische boeken, en volgen hun media. Omgekeerd is dat niet het geval en vaak verstaan Tsjechen Slovaken niet, of doen geen moeite.
Verder zie ik het Vlaams geen aparte taal worden, en heb ik nooit communicatieproblemen in Nederland. Het zou van immense dwaasheid getuigen dat het Vlaams een aparte taal zou worden. En bovendien zou het ook dwaas overkomen om twee varianten die minder van elkaar verschillen dan Brits Engels en Amerikaans Engels 'aparte talen' te gaan noemen, terwijl ze het niet zijn.

Tsjechisch en Slovaaks verschillen volgens mij meer van elkaar dan Nederlands en Afrikaans bovendien. Verder is het ook zo dat Braziliaans Portugees en Europees Portugees officieel één taal zijn, maar dat Brazilianen een diglossie kennen en dat de spreektaal van de doorsnee-bevolking meer verschilt van het Europees Portugees dan het Afrikaans dat doet van het Nederlands, maar nóg is het officieel dezelfde taal.

Verder begrijp ik niet wat je bedoelt met 'zowat het tegenovergestelde'. De situatie waarin Vlamingen en Nederlander elkaars taal niet begrijpen bestaat gewoon niet, behalve in de ogen van (en in zeg volmondig ook bekrompen) wensdenkers.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 19 juli 2010 om 18:58.
Oud 19 juli 2010, 19:01   #614
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Slovaken lezen Tsjechische boeken, en volgen hun media. Omgekeerd is dat niet het geval en vaak verstaan Tsjechen Slovaken niet, of doen geen moeite.
Verder zie ik het Vlaams geen aparte taal worden, en heb ik nooit communicatieproblemen in Nederland. Het zou van immense dwaasheid getuigen dat het Vlaams een aparte taal zou worden. En bovendien zou het ook dwaas overkomen om twee varianten die minder van elkaar verschillen dan Brits Engels en Amerikaans Engels 'aparte talen' te gaan noemen, terwijl ze het niet zijn.

Tsjechisch en Slovaaks verschillen volgens mij meer van elkaar dan Nederlands en Afrikaans bovendien. Verder is het ook zo dat Braziliaans Portugees en Europees Portugees officieel één taal zijn, maar dat Brazilianen een diglossie kennen en dat de spreektaal van de doorsnee-bevolking meer verschilt van het Europees Portugees dan het Afrikaans dat doet van het Nederlands, maar nóg is het officieel dezelfde taal.

Verder begrijp ik niet wat je bedoelt met 'zowat het tegenovergestelde'. De situatie waarin Vlamingen en Nederlander elkaars taal niet begrijpen bestaat gewoon niet, behalve in de ogen van (en in zeg volmondig ook bekrompen) wensdenkers.

Een hele grote waarheid die hier dikwijls mag herhaald worden!

Laatst gewijzigd door quercus : 19 juli 2010 om 19:02.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2010, 21:01   #615
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Ik denk dat je verkeerd bent door te stellen dat Tsjechisch tot het Slovaaks staat zoals Nederlands tot het Afrikaans. Vergelijking tussen Noord- en Zuid Nederlands zou juister zijn. In de samenkomsten waar ik was gebeurde de communicatie tussen beide zonder veel problemen.
Wat ik bedoelde was dat een taal ook als instrument gebruikt wordt om te trachten een identiteit te kweken. In Slovakije is dit zeker het geval. De wet is vrij recent.
De splitsing ook van de het land (Tsjecho-Slovakije) gebeurde zonder stemming: men riep het 's morgens af in de TV. De mensen waar ik was spraken over 2 gekken die hun zin hadden doorgedreven. Over het succes van de splitsing kan men vragen hebben. Voor de minderheden (zeker de Hongaarse minderheid) zijn de levensomstandigheden niet gebeterd.

Persoonlijk ben ik blij dat Nederlands in het Zuiden en het Noorden één taal is. Ik dacht dat dit ook zo wettelijk vastgelegd was. is. Ik begrijp niet wat jij met dat wensdenken bedoelt. Wie wenst dat dit ongedaan zou worden?
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2010, 21:12   #616
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Persoonlijk ben ik blij dat Nederlands in het Zuiden en het Noorden één taal is. Ik dacht dat dit ook zo wettelijk vastgelegd was. is. Ik begrijp niet wat jij met dat wensdenken bedoelt. Wie wenst dat dit ongedaan zou worden?
Meer mensen dan jij zou vermoeden.
http://www.hermanboel.eu/vlmanifest/manifest.htm
http://www.vlaamsetaal.be/
Gelukkig betreft het een minderheid.

Trouwens, naar't schijnt verstaan Zweden en Noren elkaar ook! Ik wist dat een lange tijd niet. Ik heb geen idee hoe het met Denen zit.

Sommige mensen - opmerkelijk emotioneel en soms romantisch Belgisch-gezind - op dit forum zouden dat stiekem ook graag zien gebeuren. Let wel, enkel het Nederlands moet in stukken gekapt worden. Ne touche pas �* la culture française!
Eigenlijk vind ik het zielig dat ze daarmee België menen te verdedigen, maar eigenlijk eerder een irritante, nodeloze discussie op gang zetten. Ik ben blij dat het gezanik over Vlaams ook op een laagtij zit nu. Het is niet lang geleden anders geweest op dit forum.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 19 juli 2010 om 21:19.
Oud 19 juli 2010, 21:23   #617
Alboreto

Standaard

Citaat:
Gelukkig betreft het een minderheid.
Citaat:
Vlaamse identiteit: dialect mag

* woensdag 16 juni 2010

Ongeveer de helft van de Vlamingen
vindt dat het versterken van de Vlaamse eigenheid een volwaardige taak is van de VRT. Daarbij denken ze vooral aan 'programma's, muziek en mensen van hier'.
http://www.nieuwsblad.be/article/det...leid=GJ42RJVV6
Oud 19 juli 2010, 21:23   #618
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Ja en? Vlomsj is geen aporte toal gewörre merk'k. Ooit werd er op de website van de Standaard eens gestemd voor de Nederlandstalige versie van 'Ne me quitte pas' van Jacques Brel, en de meest dialectische won de minste stemmen. Tot grote frustratie van de forumlieden op http://www.vlaamsetaal.be/

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 19 juli 2010 om 21:26.
Oud 19 juli 2010, 21:25   #619
Alboreto

Standaard

Citaat:
Ja en? Vlomsj is geen aporte toal gewörre merk'k.
Nee, enkel een ander natiolect.
Oud 19 juli 2010, 21:30   #620
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Persoonlijk blijf ik vastklampen aan mijn Nederlands als cultuurtaal, en daar zit een Belgisch Nederlandse woordenschat. Dat is logisch. Het punt blijft wel dat vanuit sommige hoeken te hard geruziet wordt om iets wat eigenlijk geen strijdpunt dient te worden. Vlamingen en Nederlanders spreken onderling Nederlands tegen elkaar en het is daarom belachelijk om te doen alsof dat niet zo is, enkel en alleen omdat je geen deel van Nederland wilt uitmaken. Trek je deze logica door op het Zuiden van het land, zit ons land vol met rattachisten. Quod non.
Die ruzietjes hebben volgens mij ook mensen op dit forum maar van hun Belgisch-gezindheid weggejaagd dan anders.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 19 juli 2010 om 21:30.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be