Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 20 juli 2010, 12:45   #21
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Hey Mr chemical.
Het gaat hier wel over VOEDSEL versus INDUSTRIE.
Het moet allemaal zo goedkoop en prefab mogelijk alleen daar vraagt NIEMAND om.
NIEMAND wordt verplicht om die brol te kopen. De consument wordt daarin vrij gelaten. Vrij. Het sleutelwoord.
Dat de consument niet echt van wakker ligt van wat ze op hun bord serveren is hun vrije keuze. Dat ze hun portemonnee laten primeren op hun toekomstige gezondheid is ook hun keuze.

Citaat:
Langs de ene kant de langzame vergiftiging, de andere kant de medische wetenschap.
Daar verdwijnt al het geld heen....
Vooral niet overdrijven eh
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2010, 12:58   #22
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Euhm, kleur != smaak?
Yeps, caramel word bijvoorbeeld gebruikt om goedkope aldi-wiskey-achtigen een amber kleurtje te geven.
E300 word op zowat alle fruit gebruikt om "bruin worden" te voorkomen.
Om maar 2 voorbeeldjes te geven.

Citaat:
Maw, een stuk plantaardig gehard vet met "de juiste smaak" dat als kaas verkocht wordt, is voor u acceptabel? Het bestaat al hoor die nepkaas. En de industrie weigert halsstarrig dit te vermelden op de verpakking.
Zeker, alhoewel ik het spijtig vind dat ze het kaas noemen dan.
Noem het dan veggie-kaas. Zou ook beter verkopen aan de echte doelgroep voor deze producten.

Citaat:
Een consument die kiest is blijkbaar verboden. Mond open en slikken.
Escuseer, ik kan lezen, en een lijst E-nummers kan ik gerust afprinten. Ik heb perfecte keuzes, als ik mijn hersencellen daarvoor wil inzetten. En die keuze hebt U ook, alswel iedere Europese burger.
Oud 20 juli 2010, 13:27   #23
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
NIEMAND wordt verplicht om die brol te kopen. De consument wordt daarin vrij gelaten. Vrij. Het sleutelwoord.
Dat de consument niet echt van wakker ligt van wat ze op hun bord serveren is hun vrije keuze. Dat ze hun portemonnee laten primeren op hun toekomstige gezondheid is ook hun keuze.

Vooral niet overdrijven eh
Zever in PAKSKES en je weet het.
De fabrikanten bewegen HEMEL EN AARDE als men ze wil verplichten de correcte en LEESBARE(+3mm) samenstelling van hun producten te vermelden.
De consument heeft op die manier GEEN keuze. (vb. zie link)
http://www.hln.be/hln/nl/39/Lekker-E...la-nabij.dhtml

1 woord : DIABETIS (type) 2
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2010, 13:33   #24
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht

Zeker, alhoewel ik het spijtig vind dat ze het kaas noemen dan.
Noem het dan veggie-kaas. Zou ook beter verkopen aan de echte doelgroep voor deze producten.
Spijtig? Het is goverdomme ILLEGAAL.
Kaas is een DIERLIJK product !!!!
Neen, men mengt het tussen geraspte "echte" kaas om de vreselijk smaak te verdoezelen en een paar procenten winst. [/quote]
Oud 20 juli 2010, 13:35   #25
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tamam Bekijk bericht
Sinds wanneer moet een proteine shake met pistache smaak ook BLAUWE strepen hebben naast de groenen kleur? heeft dit een meerwaarde van het product voor iemand (maddox?) op de 1 of andere manier ? enfin ik zal eens wat foto's posten anders ter amusement later..

sorry maar met kleurstoffen overdrijft enig producent vaak, en niemand heeft baat bij een onnatuurlijk kleurende voeding die dan ook nog door sommige van die kleurstoffen minder gezond uitkomt.
ach, men voegt ook verbrandt meel toe aan brood om het "gezond" te doen lijken en maiskippen krijgen ...u raadt het al ...een kleurtje maar niet door mais.
Verschil in prijs is waar het om gaat.

Wettelijke oplichting, dat is het.
Oud 20 juli 2010, 13:43   #26
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zever in PAKSKES en je weet het.
De fabrikanten bewegen HEMEL EN AARDE als men ze wil verplichten de correcte en LEESBARE(+3mm) samenstelling van hun producten te vermelden.
De consument heeft op die manier GEEN keuze. (vb. zie link)
http://www.hln.be/hln/nl/39/Lekker-E...la-nabij.dhtml

1 woord : DIABETIS (type) 2
Citaat:
Verplicht op het etiket
• de verkoopsbenaming
• de lijst van ingrediënten (de samenstelling van het product) De opsomming gebeurt in dalende volgorde van gewicht: het ingrediënt dat het meest voorkomt staat vooraan, het ingrediënt dat in de kleinste hoeveelheid aanwezig is, staat als laatste vermeld.
dat is dus al verplicht.
http://www.gezondheid.be/index.cfm?f...rt&art_id=1254
http://europa.eu/legislation_summari.../l21090_nl.htm

wat europa wil verplichten, en waar ik enkel maar blij voor kan zijn, is de exacte vermelding van hoeveelheden van bepaalde producten. Jammer dat ze een minimumeis stellen.

Ook dat is voor de luie consument. De bewuste consument heeft dat allang opgezocht, hier bvb http://www.calorietabel.nl/
Oud 20 juli 2010, 13:56   #27
Cdude
Banneling

Standaard

Mooi eh ...
Citaat:
Verborgen ingrediënten.

Wat doen voedingsfabrikanten om toevoegingen verborgen te houden? Dat is gemakkelijk, ze blijven steeds de namen veranderen waardoor de consument in verwarring gebracht wordt. Een consument die net heeft geleerd om MSG (monosodium glutamate) te vermijden wordt op het verkeerde been gezet omdat het ook onder yeast extract in de voeding zit. Nu dit bekend aan het worden is hebben ze de naam alweer verandert in torula yeast. Het wordt ook gevonden in de voeding onder de namen Autolyzed vegetable proteïne en Hydrolyzed vegetable protein.

De ingrediënten stapelen truc.
Om nog meer verwarring te zaaien worden ingrediënten gesplitst zodat u de verkeerde impressie krijgt over wat er werkelijk in de voeding zit.
Voorbeeld.
Een bedrijf maakt een energiereep die werkelijk vol zit met suiker. Ze hebben echter de ingrediënten gearrangeerd zodat suiker niet meer herkent wordt als het nummer één ingrediënt. Het eerste ingrediënt is rijst, maar kijk je verder door het lijstje dan kom je niet alleen suiker tegen maar ook glucosesiroop, druivensuiker en
Glucosestroop.
Tel deze bij elkaar op en het blijkt een suikerbom te zijn terwijl u denkt dat het hoofdingrediënt rijst is.

Het is een slimme techniek die de onwetende consument misleid en eigenlijk leugens voorhoud op het voedingslabel. Onthoudt, hoe langer het label hoe ongezonder het is. Elke chemische naam die u niet uit kunt spreken zou u gewoon niet moeten kopen.
Oud 20 juli 2010, 13:58   #28
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mooi eh ...
Citaat:
onwetende consument
en daar is alles mee gezegd
Oud 20 juli 2010, 14:13   #29
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
en daar is alles mee gezegd
Correcter zou zijn "bewust onwetend gehouden consument"
Oud 20 juli 2010, 14:28   #30
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Correcter zou zijn "bewust onwetend gehouden consument"
a ja, want in dezen tijd wordt het de gewone man onmogelijk gemaakt om informatie op te zoeken...
Oud 20 juli 2010, 14:32   #31
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
a ja, want in dezen tijd wordt het de gewone man onmogelijk gemaakt om informatie op te zoeken...
Het zou niet nodig moeten zijnn, als de overheid zijn werk doet en geen oplichterij toestaat.
Niet iedereen heeft de intelligentie/tijd/inzicht in het probleem en de procedures.

Gelukkig zijn er programma's zoals http://sites.rvu.nl/page/856
Oud 20 juli 2010, 15:20   #32
Tamam
Minister-President

Tamam's schermafbeelding

Standaard

Ik volg Cdude compleet. Zomaar blind vertrouwen in de producenten van voedingsproducten hebben is bijzonder naïef.

Maddox en consoorten verrwachten dat iedereen die klaagt over onnodige kleurstoffen e.d. naar de winkel maar moet vertrekken met een lijst én kennis van E-nummers.. Probleem zo opgelost zeker?
Tamam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2010, 16:00   #33
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik volg Cdude compleet. Zomaar blind vertrouwen in de producenten van voedingsproducten hebben is bijzonder naïef.

Maddox en consoorten verrwachten dat iedereen die klaagt over onnodige kleurstoffen e.d. naar de winkel maar moet vertrekken met een lijst én kennis van E-nummers.. Probleem zo opgelost zeker?
Voor bepaalde mensen is het inderdaad zo dat het soms niet altijd even herkenbaar is.

Maar als je glucose.... .... leest op een verpakking en je bent als diabetes patient deftig voorgelicht, zou er al een belletje moeten rinkelen.

Als je een energiereep gaat eten, dan zou je ook moeten beseffen dat je een energiebom dus suiker of vetbom gaat eten, vanwaar denk je anders dat die energie komt.

Nu begrijp ik ook wel dat niet iedereen, biochemie gekregen heeft, of tijdens zijn studies E nummers, alternatieve namen voor alledaagse producten etc heeft meegekregen.

Maar sommige zaken zijn toch logisch en zou je toch moeten weten ook al ben je maar tot je 18 naar school geweest.

Het is waar onze levensmiddelen industrie wordt totaal verpest door chemischen brol en allerhande spullen die ze daar indraaien.

Ook is het zo dat als ge goeiekopen bucht gaat kopen het ook meestal wel goeiekopen bucht is. Koop gewoon zo eens een supermarkt brie, en leg er dan eens een naast die een pak meer kost maar van een delicatesezaak komt... t verschil zit m ergens...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2010, 16:03   #34
Cdude
Banneling

Standaard Ar

Citaat:

Alsof dat zou helpen.

De voedselindustrie is te groot/machtig en willen absoluut niet dat jij weet wat je eet.
De KVV probeert de bron van het voedsel te achterhalen. Zelfs bij SINAASAPPELSAP worden ze tegengewerkt.
Blijkt dat "vers" relatief is. Sap mag "vers" worden genoemd tot 3 JAAR na het vriesdrogen en dat het meeste appelsiensap van één leverancier komt in Spanje.
Dus ook het "vers geperste Californische sap in de koeltoog. oplichtingoplichtingopl ichting
Oud 20 juli 2010, 16:05   #35
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Voor bepaalde mensen is het inderdaad zo dat het soms niet altijd even herkenbaar is.

Maar als je glucose.... .... leest op een verpakking en je bent als diabetes patient deftig voorgelicht, zou er al een belletje moeten rinkelen.

Als je een energiereep gaat eten, dan zou je ook moeten beseffen dat je een energiebom dus suiker of vetbom gaat eten, vanwaar denk je anders dat die energie komt.

Nu begrijp ik ook wel dat niet iedereen, biochemie gekregen heeft, of tijdens zijn studies E nummers, alternatieve namen voor alledaagse producten etc heeft meegekregen.

Maar sommige zaken zijn toch logisch en zou je toch moeten weten ook al ben je maar tot je 18 naar school geweest.

Het is waar onze levensmiddelen industrie wordt totaal verpest door chemischen brol en allerhande spullen die ze daar indraaien.

Ook is het zo dat als ge goeiekopen bucht gaat kopen het ook meestal wel goeiekopen bucht is. Koop gewoon zo eens een supermarkt brie, en leg er dan eens een naast die een pak meer kost maar van een delicatesezaak komt... t verschil zit m ergens...
Slecht vb. Brie is geen kapotgeprocessed "voedsel"product.
Oud 20 juli 2010, 16:09   #36
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik blijf het wel een beetje raar vinden dat iemand die toch nadenkt over wat hij eet, zijn toevlucht zoekt tot echt wel een puur chemisch ding als zo een proteine shake...

Ok, ze maken nutriedrink om aan patienten in ziekenhuizen te voeren die niks anders kunnen eten, of snel op krachten moeten komen, ...

maar om nu als gezonde mens zo een poeierke om te zitten roeren met water bij...

akkoord je gaat bodybuilden, krachttrainen of wat dan ook , ... (en ik zie de resultaten van dat trainen en die poederkes ook bij een paar collega`s ) maar die eiwitten zou je ook in een gewone voeding moeten kunnen terugvinden, of in sommige producten die daar extra veel van bezitten. Weliswaar misschien niet altijd even plezant of makkelijk om eten.

In elk geval vind ik er die trendy potten maar verdacht uitzien. Uiteindelijk worden ze door diezelfde industrie gemaakt, die ook andere "giftige" spullen op de markt zetten.
Oud 20 juli 2010, 16:11   #37
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Slecht vb. Brie is geen kapotgeprocessed "voedsel"product.
Nee maar er is wel een groot kwaliteitsverschil, ...

Om Brie te mogen heten mag er inderdaad niet aan bepaalde procedures geknoeid worden , toch merk je een wereld van verschil.

Dus en daar geef ik u zeker gelijk in, wordt er in de race naar zo goedkoop mogelijk produceren , zeker hier en daar serieus gerotzooid.
Oud 20 juli 2010, 16:12   #38
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee maar er is wel een groot kwaliteitsverschil, ...

Om Brie te mogen heten mag er inderdaad niet aan bepaalde procedures geknoeid worden , toch merk je een wereld van verschil.

Dus en daar geef ik u zeker gelijk in, wordt er in de race naar zo goedkoop mogelijk produceren , zeker hier en daar serieus gerotzooid.
Dus daarom is het een slecht vb

Ik kwam onlangs een lijst tegen met EU subsidies voor belgische voedselbedrijven.
Niet alleen ging een groot , zoniet het gropotste deel naar bedrijven van ministers (toeval? )
Je kan je niet voorstellen welke producten ze maakten. Allemaal additieven die onder hoge temp stabiel moeten blijven en dienen als vervanger voor natuurlijke ingredienten.
DAAR steekt men geld in. Substituten = nep nepperde nep.

Mij niet gelaten alleen herkent het lichaam dat "voedsel' niet meer en verstoort het metabolisme met kankers en diabeits 2 tot gevolg.

Citaat:
Here’s the latest from the USDA Economic Research Service (ERS), which tracked the percent of total daily calories of the range of food groups from 1970-2007. The actual spreadsheet of the following figures can be downloaded here, click on the “Percents” tab at the bottom [1]:

Meats, eggs, and nut kcals decreased 4%.
Dairy kcals decreased 3%.
Percentage of fruit kcals stayed the same.
Percentage of vegetable kcals stayed the same.
Flour and cereal product kcals increased 3%.
Added fat kcals are up 7%,
Added sugars kcals decreased 1%
Total energy intake in 1970 averaged 2172 kcal. By 2007 this hiked up to 2775 kcal, a 603 kcal increase.
Ik zever? Geef me één product waar geen "corn syrup " in zit.
Geen probleem zegt u? Mais is toch gezond denkt u?
Vergeet het...het is bewerkt en de hersens geven geen "full " signaal meer.

http://www.google.be/#hl=en&source=h...&gs_rfai=&fp=1

Laatst gewijzigd door Cdude : 20 juli 2010 om 16:19.
Oud 20 juli 2010, 16:35   #39
Tamam
Minister-President

Tamam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik blijf het wel een beetje raar vinden dat iemand die toch nadenkt over wat hij eet, zijn toevlucht zoekt tot echt wel een puur chemisch ding als zo een proteine shake...

Ok, ze maken nutriedrink om aan patienten in ziekenhuizen te voeren die niks anders kunnen eten, of snel op krachten moeten komen, ...

maar om nu als gezonde mens zo een poeierke om te zitten roeren met water bij...

akkoord je gaat bodybuilden, krachttrainen of wat dan ook , ... (en ik zie de resultaten van dat trainen en die poederkes ook bij een paar collega`s ) maar die eiwitten zou je ook in een gewone voeding moeten kunnen terugvinden, of in sommige producten die daar extra veel van bezitten. Weliswaar misschien niet altijd even plezant of makkelijk om eten.

In elk geval vind ik er die trendy potten maar verdacht uitzien. Uiteindelijk worden ze door diezelfde industrie gemaakt, die ook andere "giftige" spullen op de markt zetten.
Toegegeven , pure gemakszucht van mij. Soms eet ik iets van een 8 eiwitten en laat de gele eierdooiers voor de vuilnis, maar ik kan dit niet elke dag doen omdat ik niet elke dag boodschappen wil doen en graag mn eitjes vers hou.
Het filteringsproces van dat poeder is inderdaad chemisch, daarom begrijp uw punt ergens. Maar de kleur maakt het echt degoutant (en ik blijf een tijdje met die doos, 't is zo'n "ton" ).

Anyway, de discussie mag gerust over ander voedsel gaan dan proteine drankjes , dan is het wat meer relevant
Tamam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2010, 16:50   #40
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:

Owwwww, maar daar KIES je op dat moment dan voor eh.
Je kan dat "eiwit" trouwens ook "rauw" kopen zonder additieven.

Zoals T hierboven zegt , is het tijdsgebrek. Als ik genoeg moet eten tijdens mn sportdagen, eet ik de hele dag. Zo'n shake is dan handig.
De regel is wel het uit voeding te halen alleen ligt dat soms nogal zwaar op de maag.

Ik pretendeer gn heilige gezondheidsfreak te zijn mr ik wil dat men de keuze krijgt.
Nu is dat niet en de gevolgen van al die rotzooi kost ons handenvol geld aan welvaartsziekten.

Laatst gewijzigd door Cdude : 20 juli 2010 om 16:50.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be